hendrikbos
door hendrikbos Aug 4, 2011 om 14:32
Geldzaken & recht

Wie erft?

Ik ben het enige nog levende kind van mijn overleden ouders.
Mijn overleden zus heeft twee kinderen. Er is geen testament.
Vraag: Wie erft volgens de wet van mijn ouders?
Opmerking: Wat ik online gevonden heb is (voor mij niet) eenduidig.

Bij voorbaat mijn dank voor de reacties.
Mvg, Hendrik Bos

10961 35 Rapporteer

pavoordf
door pavoordf - Aug 4, 2011 om 14:45
519 Antwoorden / 73 Vragen

Jij erft de helft en de helft van je vooroverleden zus gaat naar haar kinderen. Die krijgen dus ieder een kwart

vladja
door vladja - Aug 4, 2011 om 14:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als één ouder overlijdt, dan zijn de overblijvende ouder, jij en de erfgenamen van jouw overleden zus (haar kinderen) samen erfgenaam, als er geen testament is opgemaakt. De verdeling op papier van de erfenis van de eerste ouder is afhankelijk van de de voorwaarden, waaronder de de ouders getrouwd waren. Op huwelijkse voorden of gemeenschap van goederen.

De overblijvende ouder krijgt de beschikking om te doen en laten met de gehele erfenis, zoals de ouder wil. Jij en de kinderen van jouw zus hebben slechts een vordering (een "tegoedbon") op de overblijvende ouder. Deze vordering wordt pas uitbetaald na het overlijden van de overgebleven ouder.

Ook dan pas blijkt hoeveel geld er daarvoor nog over is. Nadat de vordering betaald is, wordt de rest wat dan overblijft gedeeld door jou en de kinderen van je zus, als erfgenaam van overgebleven ouder.

Vladja

vladja
door vladja - Aug 4, 2011 om 14:51
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=pavoordf schreef op donderdag 4 aug 2011, 14:45]Jij erft de helft en de helft van je vooroverleden zus gaat naar haar kinderen. Die krijgen dus ieder een kwart

Dat is alleen zo als beide ouders tegelijk overlijden en de kans daarop is niet zo groot.

Vladja

hendrikbos
door hendrikbos - Aug 4, 2011 om 15:21
113 Antwoorden / 22 Vragen

Allereerst mijn dank voor jullie reactie.
Ik vrees dat ik voor alle duidelijkheid toch nog moet uitwijden.

Opmerking: Mijn ouders hebben twee kinderen gekregen, waarvan er één (mijn zus) is gestorven. Mijn zus heeft twee kinderen gekregen, en leven.

Mijn pa is vorig jaar gestorven met achterlating van fors bedrag met een testament. Dat hield in dat mijn moeder (Alzheimer patiënt) de helft kreeg, en ik de helft van de tweede helft. De helft van de tweede helft die mijn gestorven zus zou krijgen, is verdeeld over haar twee kinderen.

Nu is mijn moeder overleden zonder achterlating van een testament. Erven de kinderen van mijn overleden zus nu ook weer? Indien ja, welk deel?

vladja
door vladja - Aug 4, 2011 om 15:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Is de erfenis van vader destijds afgehandeld met de werkelijke uitbetaling van een kwart aan jou en een kwart aan de kinderen van je zus?

Zo ja, dan wordt alles wat er nu nog is verdeeld over: jij de helft en de andere helft naar je zus (haar erfgenamen: de kinderen).

Is er destijds niet uitbetaald, dan dient eerst die uitbetaling plaats te vinden van de tegoeden uit de erfenis van vader. Want daarover is de erfbelasting (oud successierechten) al afgerekend met de belastingdienst na het overlijden van vader. De erfenis is de waarde zoals destijds is vastgesteld minus de voorgeschoten en betaalde erfbelasting door moeder destijds.

Wat er daarna overblijft is de erfenis in gelijke delen tussen jou en je zus (in dit geval haar kinderen, die krijgen elke de helft van het deel van je zus). Alleen over dit bedrag ben je eventuele erfbelasting verschuldigd.

Vladja

vladja
door vladja - Aug 4, 2011 om 15:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ja, de kinderen van jouw overleden zes treden als erfgenaam in haar plaats en delen ook nu weer gewoon mee.

Vladja

vladja
door vladja - Aug 4, 2011 om 15:41
8293 Antwoorden / 27 Vragen

overleden zes = overleden zus.

vladja
door vladja - Aug 4, 2011 om 18:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ah, het rode duimenduiveltje weer actief.

hendrikbos
door hendrikbos - Aug 4, 2011 om 18:33
113 Antwoorden / 22 Vragen

De eerste erfenis (met testament) is inderdaad afgehandeld.
De verdeling van de tweede erfenis (zonder testament) is mij nu duidelijk.

Ik dank hierbij pavoordf en vladja voor hun reactie.
Met vriendelijke groet.
Hendrik Bos

inekel1953
door inekel1953 - Aug 4, 2011 om 19:08
323 Antwoorden / 2 Vragen

Vladja,

Ongehoord dat de rode duimen-duivel weer actief is, vraag ernaar bij de redactie, wie dat doet.

Hendrik, al staan er rode duimen bij Vladja, kijk daar overheen, u mag weten dat Vladja staat omschreven als de meest kundige op dit en veelal andere belangrijke weten en regels.

Gecondoleerd met het overlijden van uw moeder en sterkte.

marcel75
door marcel75 - Aug 4, 2011 om 20:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik moet toch een aanvulling maken op de reacties van Vladja. Ook als het testament van vader verder geen aandacht had gehad na zijn overlijden, dan had nu zijn testament alsnog eerst afgewikkeld moeten worden. Onder aan de streep was het resultaat dan hetzelfde geweest.

Hoe weet je trouwens zo zeker dat moeder geen testament had? Had is/was gebruikelijk dat ouders gelijkluidende testamenten hadden. Of had moeder wel een testament, maar werkt de erfstelling daarin niet meer omdat vader als eerste is overleden?

peetje123
door peetje123 - Aug 8, 2011 om 13:01
49 Antwoorden / 18 Vragen

Vladja en pavoordf hebben helemaal gelijk
en inderdaad is Vladja een v.d. meest deskundige hier bij kassa forum wat betreft kennis over veel zaken....
Dus Vladja van mij allemaal groene duimen hoor en die rode duivel ???
die is gewoon stront jaloers moet je maar denken allemaal de kift.

succes Hendrik en evt. zonodig contakt opnemen met een notaris voor info....

gr. Petra

de
door dear - Aug 8, 2011 om 13:40
13 Antwoorden / 2 Vragen

Interessant om dit tegen te komen. Onlangs ben ik ook met dit probleem geconfronteerd. Moeder overleed, liet een bescheiden spaarrekening achter en er was geen testament. Een zus overleden, heeft 2 zoons.
Echter, mijn vader is ruim 30 jaar terug gestorven. Er was geen testament en het 'oude' erfrecht was nog van kracht hetgeen met zich meebracht dat wij kinderen via een notariële acte aftstand deden ten gunste van moeder. In feite is vaders nalatenschap dus nooit afgewikkeld (of wel?). Hoe nu met de 2 zoons van mijn overleden zus?

tenormin
door tenormin - Aug 8, 2011 om 13:48
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=vladja schreef op donderdag 4 aug 2011, 14:51][quote=pavoordf schreef op donderdag 4 aug 2011, 14:45]Jij erft de helft en de helft van je vooroverleden zus gaat naar haar kinderen. Die krijgen dus ieder een kwart

Dat is alleen zo als beide ouders tegelijk overlijden en de kans daarop is niet zo groot.

Vladja

Hendrikbos stelt al in vraag dat beide ouders zijn overleden. De erfenis van pappa is afgehandeld en van moeder dus nog niet. Uiteraard heeft Vladja gelijk alsmede Pavoordf. Dat pappa testament had betekende niet dat er direct betaald hoefde te worden. Dat dit wel is gedaan had (waarschijnlijk) te maken met moeders ziekte. Nu is het wel simpel: geen testament betekend natuurlijk niet dat u niet erft. Dus als eerder al gezegd: u de helft en de kinderen van uw zuster een kwart. Neem aan dat u dit via notaris al heeft geregeld? Ingeval moeder wel testament zou hebben gehad was accountant ook voldoende geweest. Tenzij de wet sinds 2007 weer veranderd is.

de
door dear - Aug 8, 2011 om 14:00
13 Antwoorden / 2 Vragen

@Engelandvaarder. Vladja stelt, ingeval er geen verdeling is geweest uit de tegoeden van vader, dat eerst plaats moet vinden.

tenormin
door tenormin - Aug 8, 2011 om 14:42
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=dear schreef op maandag 8 aug 2011, 14:00]@Engelandvaarder. Vladja stelt, ingeval er geen verdeling is geweest uit de tegoeden van vader, dat eerst plaats moet vinden.

Hendrikbos zelf schrijft dat afwikkeling pappa wel heeft plaatsgevonden. Zie reactie 9, (nog) eerste pagina.

tenormin
door tenormin - Aug 8, 2011 om 14:47
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=inekel1953 schreef op donderdag 4 aug 2011, 19:08]Vladja,

Ongehoord dat de rode duimen-duivel weer actief is, vraag ernaar bij de redactie, wie dat doet.

Hendrik, al staan er rode duimen bij Vladja, kijk daar overheen, u mag weten dat Vladja staat omschreven als de meest kundige op dit en veelal andere belangrijke weten en regels.

Gecondoleerd met het overlijden van uw moeder en sterkte.

Lieve Inekel1953, ieder keer lees ik weer dat u zich druk maakt over die duimen. Moet U niet doen. Zit het u echt dwars, schrijf dan een email aan:
kassa-online@vara.nl
Misschien willen/kunnen zij er iets aan veranderen.

marcel75
door marcel75 - Aug 8, 2011 om 14:52
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Engelandvaarder,
Wel of geen testament maakt niet meteen uit of er erfbelasting betaald moest worden. Met een testament kan het ook heel goed voorkomen dat over de erfdelen van de kinderen erfbelasting betaald moet worden.

Dear,
Omdat destijds niets geregeld is, is de boedel van je vader blijkbaar onverdeeld gebleven. Dat betekent dat je voor een deel al eigenaar was en je nu alleen maar aangifte hoeft te doen voor het deel dat je van je moeder hebt geërft. Je kunt als het goed is nog wel nagaan die de erfgenamen van je vader waren en op die manier je breukdelen achterhalen.

vladja
door vladja - Aug 8, 2011 om 15:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Engelandvaarder,

Hendrikbos zelf schrijft dat afwikkeling pappa wel heeft plaatsgevonden. Zie reactie 9, (nog) eerste pagina.

Daarom stel ik reactie 6 (dus voor 9) dat - als de erfenis van vader niet afgehandeld is - dit eerst moet gebeuren. Is het wel gebeurd, dan staat er wat er dan moet gebeuren.

Lezen en tellen!

En dat moet in die volgorde i.v.m. de vaststelling van de eventuele erfbelasting over de tweede erfenis.

Vladja

de
door dear - Aug 8, 2011 om 15:18
13 Antwoorden / 2 Vragen

Okee, opnieuw: Vraag betreft niet de erfbelasting! Vader overlijdt, kinderen (ook de toen nog in leven zijnde zus) doen afstand ten gunste van moeder.
Als moeder jaren later overlijdt is zus inmiddels overleden. Zus heeft twee zoons.
Hebben die 2 zoons ook recht op een deel uit de onverdeelde nalatenschap van vader (hun grootvader)?

vladja
door vladja - Aug 8, 2011 om 15:44
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als je afstand doet, dan erf je niets en valt er later ook niets "af te rekenen". Dan is er geen onverdeelde erfenis van vader.

Hoe dan ook, als zus recht heeft op een erfenis en zij overlijdt, dan treden haar kinderen voor haar in de plaats en erven gezamenlijk haar deel (tenzij per testament anders bepaald is).

Vladja

tenormin
door tenormin - Aug 8, 2011 om 16:19
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Marcel75
Met geen woord heb ik het gehad over erfbelasting. TS vraagt over HOE de verdeling. Dat de Belasting er aan te pas komt staat sowieso buiten kijf. Bij ons was het zo dat toen vader overleed er financieël niets gebeurde; pas toen moeder overleed kregen de kinderen de erfenis. Dus de vader van TS had een apart soort testament laten opstellen, waarvan wij uiteraard niet op de hoogte (moeten en hoeven) te zijn.

pe
door peterus - Aug 8, 2011 om 16:57
84 Antwoorden / 14 Vragen

U kunt ook ten alle tijden een echte expert raadplegen namelijk;
De notaris.
Want die regelt alles voor u en kijkt ook nog of er niet nog een testament is opgemaakt van uw moeder toendertijd?
Het lijkt mij dat uw vader dit echt wel zou hebben geregeld?
Zo ook het verhaal van in; eerste lijn erfen.
Dat zijn alleen de kinderen van uw ouders en niet uw zus haar kinderen.
Zo ook uw zus haar kinderen betalen zich blauw aan erfrecht belasting.
Hoop voor u dat u een echte expert benaderd,want weet de belastingdienst slaapt nog steeds niet.

vladja
door vladja - Aug 8, 2011 om 17:05
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Peterus,

JIJ hebt inderdaad een deskundige nodig, als je in dit geval beweert:

Zo ook het verhaal van in; eerste lijn erfen.
Dat zijn alleen de kinderen van uw ouders en niet uw zus haar kinderen.

Google eens op: erven en plaatsvervanging

en er gaat een wereld voor je open!

Vladja

marcel75
door marcel75 - Aug 8, 2011 om 17:09
5124 Antwoorden / 4 Vragen

engelandvaarder,
Vlak even het gebrek aan kennis, kunde en vakmanschap bij de Belastingdienst niet uit. Regelmatig werden geen aangiften erfbelasting (destijds nog successierechten) opgelegd omdat het geen prioriteit had of de kennis ontbrak.

Peterus,
Kinderen van een vooroverleden zus, erven indezelfde trede mee als TS dat doet. Alleen de kinderen erven tezamen het aandeel van hun vooroverleden moeder. Voor de erfbelasting zijn ze ook gelijkgesteld tegenwoordig aan kinderen. Daar zit dus ook geen verschil meer.

marcel75
door marcel75 - Aug 8, 2011 om 17:40
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nog wel een kleine aanvulling op mijn vorige bijdrage: plaatsvervulling speelt natuurlijk alleen dan wanneer dat niet uitdrukkelijk in een testament is uitgesloten.

pa
door patio - Aug 9, 2011 om 15:07
20 Antwoorden / 9 Vragen

Vladja geeft in zijn antwoord ( 4/8/14.49 uur) aan, dat de overblijvende ouder altijd -na deling erfenis vader-/moeder, met de rest van de erfenis mag doen wat hij/zij wil. Heb ik dat goed begrepen ?
Maar stel als moeder overblijft en laat een testament maken waarin zij haar wettige erfgenamen ( 4 kinderen) alszodanig aanwijst en tijdens haar leven een van haar kinderen volmacht geeft om haar zaken ( Ook financieel) te behartigen en schenkingen mag doen namens haar. Moeten dan de overige 3 kinderen maar zien wat er -mogelijk toevallig-nog overblijft bij overlijden moeder ?
Want volgens de bank wordt er geen info verstrekt over de financiele zaken nog tijdens haar leven gedaan -lees door haar gevolmachtigd kind uitgevoerd.
Graag uw antwoord.
Gr.Patio

vladja
door vladja - Aug 9, 2011 om 15:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Patiom

Zonder testament erven - als een ouder overlijdt - de kinderen van de ouder en de overblijvende ouder.

Echter de kinderen krijgen niets in handen, alleen een vordering op de langstlevende ouder. De langstlevende ouder krijgt de beschikking over de gehele erfenis en mag daarmee doen en laten wat hij/zij wil. Wegschenken aan dakloze katten, opmaken, verbrassen, etc.

De kinderen moet dus inderdaad maar afwachten wat er over is.

Als een kind gemachtigd is namens moeder haar financiën te regelen, dan is dat moeders keuze en daar doe je niets tegen. Ook niet als dat kind misbruik maakt van de positie. De enige, die dat kind terug kan fluiten is moeder zelf door de machtiging in te trekken. Of als moeder onder bewind gesteld wordt. Het is echter de vraag wie er bewindvoerder wordt. Het kind, dat alle zaken al regelde en in wie moeder vertrouwen had door een volmacht te geven of een ander? Een bewindvoerder dient wel verantwoording af te leggen, maar op = op.

Vladja

tenormin
door tenormin - Aug 9, 2011 om 15:57
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=inekel1953 schreef op donderdag 4 aug 2011, 19:08]Vladja,

Ongehoord dat de rode duimen-duivel weer actief is, vraag ernaar bij de redactie, wie dat doet.

Hendrik, al staan er rode duimen bij Vladja, kijk daar overheen, u mag weten dat Vladja staat omschreven als de meest kundige op dit en veelal andere belangrijke weten en regels.

Gecondoleerd met het overlijden van uw moeder en sterkte.

Dat heb ik ooit ook over Vladja geschreven; maar fouten maken we allemaal; heb inmiddels mening over mevrouw gewijzigd. En inekel1953, nu krijg IK de rode duimen.

pa
door patio - Aug 9, 2011 om 18:28
20 Antwoorden / 9 Vragen

Hartelijk dank Vladja voor het antwoord. Maar nog even terug naar mijn opmerking dat moeder na overlijden vader een nieuw testament heeft gemaakt(ouders hadden beiden aanvankelijk een vruchtgebr.test op elkaars leven).
Daarin staat dat zij op de wettelijke wijze aan haar erfgenamen -kinderen en evt. plaatsvervulling- haar erfenis zal nalaten. Dus niks mis zover. Maar dat machtigingsverhaal klopt dat desalniettemin, dat de gevolmachtigde eigenlijk maar raak zou kunnen doen tijdens het leven moeder ?
En klopt het ook dat de bank daarover niets hoeft mee te delen aan de erven wat en hoe er met moeders kapitaal is omgegaan tijdens haar leven ?

Graag uw antwoord.
Patio

tenormin
door tenormin - Aug 9, 2011 om 19:12
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=dear schreef op maandag 8 aug 2011, 14:00]@Engelandvaarder. Vladja stelt, ingeval er geen verdeling is geweest uit de tegoeden van vader, dat eerst plaats moet vinden.

Langzaamaan ga ik die rode duimen begrijpen. 't Heeft wat jaartjes geduurd maar c'est le ton qui fail la musique.

tenormin
door tenormin - Aug 9, 2011 om 19:14
16836 Antwoorden / 108 Vragen

c'est le ton qui fait la musique!

vladja
door vladja - Aug 9, 2011 om 19:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Patio,

Zolang moeder het goed vindt wat er gebeurt, kan een volmachthouder z'n gang gaan. Ook al heeft moeder het niet in de gaten of begrijpt ze het niet helemaal. Alleen intrekking van de volmacht of onder bewindvoering kan daar een eind aan maken. Tijdens het leven van moeder zal de bank geen inzage geven om privacy-redenen.

Het heeft weinig zin om de transacties op te vragen, want daar kan je weinig mee beginnen. Hooguit kan blijken dat de gevolmachtigde eventueel nog schenkingsrecht moet betalen als hij/zij veel van moeder heeft toegeschoven gekregen. Voor de rest zal de gevolmachtigde zich beroepen op het feit dat moeder het goed vond.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Aug 9, 2011 om 20:06
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Patio,
Weet je zeker dat je ouders een vruchtgebruiktestament hadden? In dat geval moet het vruchtgebruik namelijk ook daadwerkelijk gevestigd worden en dus ook bijvoorbeeld aangetekend moeten zijn op de bankrekening van moeder. Aangezien de kinderen dan bloot-eigenaar zijn van de rekening, kan moeder niet altijd zomaar een volmacht geven aan 1 kind op basis waarvan dat kind van alles en nog wat kan regelen.

tenormin
door tenormin - Aug 9, 2011 om 21:21
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Volgens mij was Hermanbos hier degene die de vraag stelde.