ko
door koenny25 May 2, 2017 om 16:42
Geldzaken & recht

Wie is de eigenaar van de hond?

Half april 2014 heb ik een hond van de fokker in huisgenomen omdat hij zogezegd te dominant zou zijn voor de roedel bij haar. Bij de fokker thuis is hij ook een aantal keren gebeten. De hond heeft sinds april 2014 bij mij gewoond en sindsdien heb ik altijd met alle liefde voor hem gezorgd. ik heb hem getrained, gevoed en alle aandacht en liefde gegeven die hij nodig heeft en verdiend. De stamboom van de hond staat nog steeds op naam van de fokker, maar de chip staat ingeschreven op mijn adres. (dit omdat we de 80 euro om hem over te schrijven van belgie naar nederland toen niet nodig vonden, we waren immers goede vrienden met de fokker.) Vorige week zijn wij een aantal dagen op vakantie geweest en is de hond op vakantie geweest bij de fokker. Zij vindt nu opeens onterecht dat hij onverzorgd uitziet en te mager is en wil daarom de hond niet terug geven aan ons. Nu vragen wij ons af of zij hierin in haar recht staat, omdat de hond nog steeds op haar naam staat, of dat de hond aan ons toebehoord omdat wij de laatste 3 jaar altijd voor hem gezorgd hebben en zij geen enkele keer naar hem omgekeken heeft?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

11963 13 Rapporteer

getty
door getty - May 2, 2017 om 16:47
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik denk dat omdat de hond officieel nog op naam van de fokker staat, u aan het kortste eind trekt.
U kunt een zaak aanspannen en dan proberen te bewijzen dat u de afgelopen jaren voor het beest hebt gezorgd en deze terugeisen.
Of de kosten alsnog claimen van uw zorg.  Maar het zal een lastige zaak worden ben ik bang.  ALs fokker niet meewerkt, moet u dus naar de rechter.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2017 om 16:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt niet de moeite genomen de hond echt op uw naam over te schrijven. Als je ergens "logeert" om wat voor reden dan ook, wordt de gastheer niet automatisch eigenaar.

fa
door familyman - May 2, 2017 om 16:56
888 Antwoorden / 1 Vragen

U geeft zelf in uw vraag het antwoord al, "omdat de hond nog steeds op haar naam staat" zijn zij de legale officiele eigenaren. U heeft niet de moeite genomen om 'over te schrijven', dus is het dier niet van u.

ko
door koenny25 - May 2, 2017 om 17:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Even ter aanvulling, wij hebben wel een koopovereenkomst ontvangen met daarop een prijs van 0,00. Maar deze is helaas ook in bezit vaan haar. De chip staat wel geregistreerd op onze naam en ons adres. Het betreft alleen dus nog de stamboom die op de naam van de fokker staat. overige papieren zijn wel in ons bezit.(denk aan import, paspoort en show verklaringen)

fa
door familyman May 2, 2017 om 18:36
888 Antwoorden / 1 Vragen

Ieder een halve hond is geen optie, toch?

ne
door neodutchio May 2, 2017 om 22:19
5152 Antwoorden / 12 Vragen

U heeft een koopovereenkomst ontvangen, maar die is niet in uw bezit? Heeft u die nu wel, of niet?

marita5
door marita5 - May 2, 2017 om 20:03
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Koenny25 ,

Neem eens contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/contact#

ha
door halex - May 2, 2017 om 21:27
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Het klinkt onbeleefd, maar een huisdier is in het Nederlandse recht een goed. Dus is het goederenrecht op het bezit van een huisdier van toepassing. Als u niet aan kunt tonen dat u de bezitter van de hond bent (dan wel het bezit geleverd hebt gekregen) en de fokker kan dat wel, blijft het eigendom bij de fokker. U hebt dan de hond de afgelopen drie jaar gehouden, maar niet in bezit gehad.

ko
door koenny25 May 2, 2017 om 21:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

hey halex ik snap wat je bedoeld, als ik dat koopcontract kan achterhalen dan kan ik dat dus wel aantonen en ben ik wel e wettellijke eigenaar.

ha
door halex May 2, 2017 om 22:15
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dat maakt uw zaak in ieder geval een stuk sterker. Op het punt van (huis)dieren ben ik zeker geen deskundige, maar ik zou zeggen dat een koopcontract boven de stamboom-inschrijving gaat. U hield de hond al drie jaar en kunt voorts aantonen dat het uw eigendom is geworden. Dat zou voldoende moeten zijn.

tenormin
door tenormin - May 2, 2017 om 22:39
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Geen idee of dat iets van invloed zou zijn, maar betaalt u de hondenbelasting? Misschien ook een soort bewijs dat u deze hond al enige jaren "in bezit" hebt. 't Is natuurlijk wel wat nalatig geweest om niet achter het eigendomsbewijs te zijn aangegaan. Ik vind het trouwens wel een vorm van diefstal, maar ja: de fokker heeft de papieren, dus bewijs.

ha
door halex May 3, 2017 om 00:13
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Onvoldoende voor bezit, mijns inziens. TS houdt de hond. Normaal gesproken wordt degene die een goed houdt, geacht bezitter te zijn. Tenzij dat aantoonbaar niet zo is. De Belgische fokker kan middels papieren nog aantonen eigenaar te zijn. TS kan niet aantonen dat hij de hond gekocht heeft en dus de eigendom van de hond heeft gekregen. Dus heeft TS de hond, juridisch gezien, slechts in bruikleen gehad.

ko
door koenny25 May 3, 2017 om 11:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

ja dat is inderdaad het probleem, de fokker heeft mijn vriendin destijds de koopovereenkomst afgenomen (gestolen). dus die ben ik aan het proberen terug te krijgen.

bosduif
door bosduif - May 2, 2017 om 23:52
113 Antwoorden / 21 Vragen

U laat de hond jaarlijks inenten, wat geregistreerd wordt in het dierenpaspoort, welke bij de DA op uw naam wordt gezet.
Indien in uw gemeente van toepassing betaalt u hondenbelasting.
Chip is op uw naam overgezet.
Bewijs genoeg zou ik denken.
Ik heb de stambomen van mijn jongens ook niet op mijn naam over gezet.
Die zijn voor mij totaal niet belangrijk.
2 herplaatsers zonder koopovereenkomst.
De fokker ziet waarschijnlijk brood in de nu wel goed opgevoede hond.
Leg uw probleem eens voor aan:

https://www.dierenrecht.nl

tenormin
door tenormin May 3, 2017 om 00:25
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt dat je hier een goed advies geeft @bosduif. Nu maar hopen dat koenny25 het leest.

bosduif
door bosduif May 3, 2017 om 01:19
113 Antwoorden / 21 Vragen

Hoop ik ook.

ko
door koenny25 May 3, 2017 om 11:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

dankje voor je reactie, ik zal zeker eens contact opnemen, voor nu is het even afwachten.

lo
door lovewinnie - May 3, 2017 om 08:58
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Een hond is volgens de wet een artikel. Vergelijk het met een auto. U rijdt jaren de auto van de buurvrouw, betaald netjes de belastingen etc maar de auto staat op naam van de buurvrouw en blijft van de buurvrouw. Of u hem nu 2 jaar of 10 jaar rijdt en of u nu wel of niet alle rekeningen betaald.

Door het besparen van een paar tientjes is de hond niet van u en ook nooit van u geweest. Heeft u ergens een contract? Dat u de hond overneemt? Bewijsjes zoals mail,  SMS? Dat ze duidelijk aangeeft dat u de hond mag hebben? Dan staat u sterk en kunt u is binnen lopen bij een inloopspreekuur advocaten.  Heel veel hebben een gratis uurtje om te kijken of u een zaak er van kunt maken en geven tips over eventuele brief die u kunt sturen.  Zorg dat u alle bewijzen meeneemt. Bel eventueel met de fokker en neem het gesprek op in de hoop dat ze toehapt.

ko
door koenny25 May 3, 2017 om 11:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

ja idd, het verschil is dat er weel een koopovereenkomst is, maar deze heeft de fokker mijn vriendin afhanden gemaakt, ik ben momenteel bezig deze proberen terug te krijgen

lo
door lovewinnie May 3, 2017 om 15:51
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Blijft ze volhouden dan zeggen dat je werk gaat maken voor onkosten vergoeding voor de afgelopen 3 jaar voor het zorgen voor de hond.
A 1000 Euro per jaar is een normaal bedrag voor voer, uitlaten, dierenarts. A 3 jaar is dat toch wel 3000 Euro. Waarom zou u 3 jaar "gratis" voor haar hond zorgen en heropvoeding..
Of ze geeft u de hond of u gaat voor onkosten vergoeding.

marita5
door marita5 - May 3, 2017 om 09:21
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@koenny25 ,

Lees ook eens deze informatie ,

http://www.seniorennet.nl/Pages/Nieuws/juridisch.php?ID=137

hansje klein
door hansje klein - May 3, 2017 om 09:23
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Een jurist probeert uit te leggen wat  EIGENDOM precies is!

ge
door gewicht - May 3, 2017 om 16:15
170 Antwoorden / 1 Vragen

Informeer eens bij de Dierenbescherming en de Dierenpolitie,mogelijk dat die ook advies kunnen geven waar u wat aan heeft.