An
door Anoniem46 Jan 27, 2018 om 11:26
Geldzaken & recht

Wie is er aansprakelijk als er vals geld uit een pinapparaat komt,Heb aangifte g

Heb aangifte gedaan bij de bank ,politie en de winkel waar de pinautomaat staat maar niemand kon mij garanderen dat ik mijn 50 euro terug krijg dus wie is er aansprakelijk ?

16080 13 Rapporteer

ne
door neodutchio - Jan 27, 2018 om 11:32
5157 Antwoorden / 12 Vragen

U zal moeten bewijzen dat het briefje uit die automaat is gekomen. Dan kunt u de bank aansprakelijk stellen.

marita5
door marita5 - Jan 27, 2018 om 11:42
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Anoniem46 ,

Het komt ook wel eens voor dat iemand meent uit een geldautomaat een vals biljet te hebben ontvangen. Als het biljet werkelijk vals zou zijn en men zou kunnen bewijzen dat het uit een geldautomaat afkomstig is, dan dient de bank die de geldautomaat exploiteert alsnog een echt biljet te geven. Hierbij dient echter bedacht te worden dat het heel onaannemelijk zal zijn, en buitengewoon moeilijk om te bewijzen dat het desbetreffende biljet werkelijk uit de geldautomaat is gekomen, gezien de zorgvuldigheid die bij het vullen van geldautomaten in acht wordt genomen.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.dnb.nl/binaries/Handelwijze%20bij%20aantreffen%20verdachte%20bankbiljetten_tcm46-145636.pdf?2016031208

tijger1
door tijger1 - Jan 27, 2018 om 11:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo’n pinautomaat bij een winkel wordt vaak gevuld door die winkel zelf, maar u hebt het over aangifte bij de bank, dus van wie was die automaat?

Automaten die gevuld worden door de bank, kunnen in principe geen vals geld bevatten, want die biljetten worden eerst gescand.

anduril
door anduril Jan 29, 2018 om 15:05
167 Antwoorden / 1 Vragen

Een pinautomaat wordt nooit door een winkel zelf gevuld.  Dat gebeurt namens de bank door een gespecialiseerd bedrijf.  Zou een mooie boel worden!

tijger1
door tijger1 Jan 29, 2018 om 15:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent abuis. Herinnert u zich niet die stampij die ontstond omdat een medewerker per abuis de briefjes in de cassette verwisseld en veel klanten van die winkel allemaal gingen pinnen?

tenormin
door tenormin Jan 29, 2018 om 16:31
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, +10. Herinner me dit nog heel goed.

jo
door jorisw Feb 3, 2018 om 09:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger: daarom wordt het tegenwoordig door een gespecialiseerd bedrijf gedaan.

hansje klein
door hansje klein - Jan 27, 2018 om 12:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Waarschijnlijk bent u nu de sjaak ... want bewijzen gaat niet zonder getuige.

Volgende keer eerst de aanwijzingen uit een andere kassa-topic volgen misschien?

door Vandeno1 - 24 mei 2017 om 19:07

Het probleem is opgelost. Ik belde ING om te vragen of hun kantoor in onze woonplaats definitief kan vaststellen (nog beter dan de scanners in winkels) of het biljet vals is. De medewerker raadde me aan naar het kantoor te gaan en het bedrag te storten op mijn ING-rekening. Als de inname automaat het biljet niet zou accepteren, zou het vals zijn en moest ik naar de balie gaan om te zien hoe het probleem verder opgelost moest worden. Zo gedaan: en het inname apparaat  accepteerde het biljet en het bedrag staat weer op mijn rekening. Conclusie: het biljet was niet vals, en de scanners in de winkels werken dus niet 100 %.

Iedereen bedankt voor de hulp en de aanmoediging niet te snel op te geven.

hu
door hugo1947 - Jan 29, 2018 om 12:17
8 Antwoorden / 1 Vragen

De oplossing van Hansje Klein is aan te bevelen, al is ook dat niet waterdicht. Heb het zelf aan de hand gehad, dat één van de door mij gepinde biljetten bij het terugstorten in diezelfde automaat, werd geweigerd. Vervolgens nog maar eens geprobeerd en toen werd het biljet wel geaccepteerd. Wanneer het biljet toch blijft geweigerd worden door de automaat, zou ik het alsnog laten controleren door de bank of zelfs De Nederlandse Bank. Blijkt het toch vals te zijn, dan heeft u een probleem, want bewijs maar eens, dat u het biljet uit de betaalautomaat heeft ontvangen. Misschien wanneer u het direct al in de winkel/bankagentschap hebt ontdekt en gemeld? Mag niet aannemen, dat de nummers van de bankbiljetten bij het vullen van de automaat worden genoteerd o.i.d.

costnix
door costnix Jan 29, 2018 om 12:47
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat noteren van de bankbiljetnummers kan heel simpel met OCR software of het automatisch maken van foto’s, maar of dat ook gedaan wordt???

hu
door hugo1947 - Jan 29, 2018 om 12:21
8 Antwoorden / 1 Vragen

Realiseer mij nu, dat u al aangifte bij o.a. politie heeft gedaan. Dus biljet zal wel al inbeslaggenomen zijn. Maar dat wil dus niet zeggen, dat het inderdaad vals is toch?

aurora1
door aurora1 - Jan 29, 2018 om 12:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe of door wie is ontdekt dat het een vals biljet zou betreffen?
Hoe kunt u bewijzen dat dat biljet uit die pinautomaat gekomen is?

jo
door jose34 - Jan 29, 2018 om 13:31
1 Antwoorden / 4 Vragen

https://forum.snsbank.nl/dagelijkse-bankzaken-109/wat-kan-ik-met-een-vals-biljet-uit-een-geldautomaat-van-sns-11177#

Hopelijk kom je hier verder mee.

mo
door mof - Jan 29, 2018 om 15:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Degene die in het bezit is van het valse biljet draait op voor de schade.
als er een vals vijftigje uit de pinautomaat komt, hoewel erg twijfelachtig, want banken controleren biljetten streng en niet alleen op bij het publiek bekende kenmerken maar ook op geheime kenmerken, dan bent u zodra u het geld uit het sleufje trekt de lul.
u zult uw vjftig euro niet meer terugkrijgen. Elke poging dit als betaalmiddel in te zetten kan u op een straf, boete of gevangenisstraf te staan komen.
 Gewoon uw verlies accepteren is alles wat u kunt doen.

cdi
door cdi - Jan 29, 2018 om 16:25
16 Antwoorden / 3 Vragen

had iets fout begrepen en waarom kan ik dat dan hier niet gewoon wissen ? dit vak moet blijkbaar ingevuld worden als je eenmaal iets geschreven hebt.

tijger1
door tijger1 Jan 29, 2018 om 16:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zet u gewoon een streepje of zo neer, of het woord “edit”. Geen probleem van maken.

hansje klein
door hansje klein Jan 29, 2018 om 17:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Er zijn meerdere mogelijkheden ... maar een gommetje/vlakje en tip-ex helpen niet!

1 - U kunt een uur lang uw tekst via BEWERKEN nog veranderen/verbeteren
2 - Ook kan de tekst geheel verwijderd worden en u laat slechts een streepje staan
3 - Na één uur is de tekst echter onveranderbaar
4 - U kunt via REACTIE nog wel uitleggen wat u (niet) wilde zeggen
5 - Heeft u iets helemaal fout gedaan, kunt u uw tekst (bij voorbeeld uw telefoonnummer) laten aanpassen door de moderator/redacie
6 - N.B. een topic-stàrt kan niet meer door uzelf veranderd/verwijderd  worden

U kunt NU uw tekst nog ca. 15 minuten aanpassen! Daarna heeft u 'levenslang!"

boppe1943
door boppe1943 - Jan 29, 2018 om 17:34
1129 Antwoorden / 98 Vragen
lemmy
door lemmy - Jan 29, 2018 om 20:17
42 Antwoorden / 1 Vragen

knip.  zag te laat dat het al opgelost was ;)

anita555
door anita555 - Feb 3, 2018 om 00:25
47 Antwoorden / 45 Vragen

Gisteren overkwam het me in Albert Heijn. Ik wilde wat boodschappen afrekenen met een briefje van €50 maar toen de caissière het briefje testte wilde ze het niet aannemen want er bleek iets mis mee. Gelukkig kon ik er later toch nog mee betalen. Het briefje had ik uit de geldautomaat bij Jumbo gehaald. Er blijken nogal veel valse briefjes van 50 in de omloop te zijn.

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2018 om 00:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor, als het werkelijk vals was, had die caissière het helemaal niet aan u mogen teruggeven.

An
door Anoniem46 Feb 3, 2018 om 09:18
Antwoorden / 1 Vragen

Nog even een toelichting op mijn vraag over vals geld uit pinapparaat , bij de Jumbo wordt het pinapparaat gevuld met de dagopbrengst wat volgens de manager gecheckt wordt waar ik toch mijn twijfels over heb , werd ook behandeld alsof ik een voorraadje vals geld thuis heb liggen wat me nog meer stoort dan het feit dat ik 50 euro kwijt ben.
ik heb het biljet bij de ING ingeleverd die het opstuurt naar de Ned Bank , daarna aangifte gedaan bij de politie, eigenlijk moet je eerst naar de politie , als je het probeert uitte geven ben je strafbaar en blijven we nog langer met het probleem te maken .
alleen nogpinnen bij de bank is mijn advies.