Ta
door Tahapary82 Sep 12, 2020 om 10:59
Geldzaken & recht

Wie komt auto toe na overlijden

Hallo,

wie kan mij helpen met deze vraag. Een familielid van mij is overleden en heeft een testament achtergelaten. Hij was samenwonend met een partner, zonder samenlevingscontract. Hij heeft jaren terug een auto gekocht, met inruil van zijn oude auto. De helft van het bedrag van aankoop na inruil is destijds door deze partner overgemaakt aan hem. Hij heeft zich al die jaren gedragen als eigenaar, was de enige bestuurder en heeft alle kosten betaald vwb de auto. Er is niets expliciet over vastgelegd. In zijn testament stond dat hij uitsluitend de inboedel aan de partner achterlaat, al het andere zou zijn kind toekomen, welke enig erfgenaam is. . Bij leven heeft hij in bijzijn van partner en haar familie uitgesproken dat de auto voor zijn kind is na zijn overlijden. Nu eist de familie van de partner namens haar de helft van de dagwaarde van de auto. is enig erfgenaam verplicht om hen de helft van de dagwaarde te betalen?

14109 17 Rapporteer

getty
door getty - Sep 12, 2020 om 11:05
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als te bewijzen is dat destijds de helft is meebetaald, dan ja .

ju
door juliomariner - Sep 12, 2020 om 11:07
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Aangezien de partner op papier niet de medeeigenaar is vermoed ik dat een rechter het bedrag dat de partner heeft betaald ziet als eenmalige gift. Daarbjj heeft u niets met de familie van de partner te doen. Als ze wat willen moet de partner zelf wat doen. De familie is geen partij.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 12, 2020 om 11:11
16867 Antwoorden / 202 Vragen

In beginsel geldt hetgeen is genoemd in het testament. Ik vraag mij in rede af waarop de andere erfgenamen dan hun recht kunnen doen gelden nu zij niet zijn onterfd. Het is dus dringend van belang om in deze een notaris en / of advocaat te raadplegen. Als het kind meerderjarig is is dat de enige die kan eisen, zo niet dan kan het een juridisch probleem worden en zal hoe dan ook bijstand nodig zijn. U kunt ook navraag doen/advies vragen bij het www.jurischloket.nl

Ik ga nu evenb op zoek in het erfrecht en als ik daar een nadere aanwijzing vind kom ik even bij u terug.

Ps. Wie is de executeur? Is eebn vraag die van belang is omdat dat degene is die dan uitsluitend bevoegd is om de afwikkeling te doen!

Ik zie inmiddels o.a. art: 4:13 van het BW en ook snel 4:26 waar iets staat over de bevoegdheid van de wettelijke vertegenwoordiger van een kind als dat nog minderjarig is. Ik geef u geen nadere link naar die wetgeving, het bewijst m.i dat het nodig is om een notaris en/of advocaat te benaderen en te raadplegen. Als de familie doorzet zal dat noodzakelijk zijn.

(EDIT) Het is mogelijk een gecompliceerde kwestie en als het kind minderjarig is dus inderdaad een zaak voor/van de wettelijk vertegenwoordiger hetgeen hoe dan ook niet 'de familie'zal zijn. Hoogstens een famililid maar kan evengoed een ander zijn. Als ik de vraag nog eens goed bekijk zou ik op basis van de nu aanwezie info gaan voor het belang van het kind en pleiten voor het naleven van het testament. Ik ben geen rechter maar skluit niet uit dat die tot een zelfde besluit zou komen. Maar houd er wel rekening mee dat zulks wel een proces kan inhouden en zo er dan een rechter anders beslist er kosten zullen zijn.  Herhaald, raadpleeg een notaris / advocaat.!

Ta
door Tahapary82 - Sep 12, 2020 om 11:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de antwoorden. Kind is meerderjarig en enig erfgenaam.  de reden dat familie van de partner er zich op heeft gestort is omdat partner beginnend dementerend is.

Wij hebben het vermoeden dat destijds een verdeling kosten is gemaakt en dat overledene de bijdrage voor de auto heeft gezien als een gift, omdat hij voor wat betreft kosten auto maar ook het samenwonen en de inboedel, grotendeels alle kosten voor zijn rekening heeft genomen. Dat hij dit ook heeft uitgesproken sterkt ons natuurlijk in dit vermoeden.

er is overigens een verklaring van erfrecht die het kind in bezit heeft en ook in vermeld wordt, het is aan haar om de afwikkeling van de erfenis te verzorgen.

 De auto wordt niet verkocht maar blijft kind in rijden, we zouden dan ook zelf het liefst deze eis gewoon afwijzen, maar zijn juridisch gewoonweg niet voldoende onderlegd om te weten wat het recht van het kind nu is. Juridisch loket ga ik nog even bellen, dank voor de tip en de uitgebreide uitleg:)

tijger1
door tijger1 Sep 12, 2020 om 11:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het kind heeft alle recht, heel simpel. Auto overschrijven op naam kind en klaar.

Ta
door Tahapary82 Sep 12, 2020 om 12:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor je reactie, helder:)

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 12, 2020 om 11:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die auto stond op naam van de overledene. in zijn testament staat dat zijn partner de inboedel erft en zijn kind de rest.

Er is een verklaring van erfrecht waarin dat is opgenomen.

Die familie van de partner heeft helemaal niets te willen, geen geld of wat anders. Ook al zou partner meebetaald hebben aan die auto, dan nog niet.

En als ze wat zouden willen eisen namens partner, moeten ze maar gaan procederen, want ze hebben geen poot om op testaan.

De verklaring van erfrecht is leidend. Het moet wel een bijzondere auto zijn dat die na jaren nog wat waard zou zijn.

lu
door lubbertje - Sep 12, 2020 om 12:27
3 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn advies is om  deze strijd niet zelf aan te gaan.
Hopelijk heeft u rechtsbijstand.
Dan zou ik het aan hun overlaten om dit op de juiste manier te laten regelen.
Ga zelf niet in discussie en houd het vriendelijk.
U weet zelf het antwoord  niet dus heeft dat geen zin.
Daarbij is het ook een beetje gunnen.
Jammer dat ze geen samenleving contrakt zijn aangegaan.
Nu zitten jullie daardoor met problemen en de partner met deze nasleep.
Daarbij allemaal gecondoleerd met uw verlies aan allen.

justmeagain
door justmeagain Sep 13, 2020 om 00:24
623 Antwoorden / 8 Vragen

Rechtsbijstand handelt dit soort zaken niet af. Geen scheiding, geen familiezaken en geen erfrecht.

rj
door rjw - Sep 12, 2020 om 12:34
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Formeel is de partner helemaal niets van de overledene als ik het zo lees. Dat iemand ooit geld gegeven heeft geeft geen rechten.

sw
door swat1500 - Sep 12, 2020 om 12:45
3790 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad als er destijds niets is vastgelegd over wat de aard van de bijdrage in de aankoop. Partijen niet gehuwd of andere formele partner band hebben, is er sprake van een gift en is de feitelijke koper van de auto de eigenaar. De geld gever heeft geen enkele aanspraak op deze auto.

deexpert
door deexpert - Sep 12, 2020 om 13:12
104 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom zou de auto niet tot de boedel horen. Je kan een auto nou eenmaal niet op beider naam zetten.

Moreel vind ik dat de auto van de partner is.

tijger1
door tijger1 Sep 12, 2020 om 13:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een auto is geen inboedel.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 12, 2020 om 13:54
1769 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tahapary,

Allereerst gecondoleerd.

Wat van belang is wie nu de kentekencard met tenaamstellingscode heeft....
Dit heette vroeger kentekenbewijs deel 3/overschrijvingsbewijs.

Wie dit pasje/papier heeft kan de auto op zijn/haar naam zetten zonder te overleggen met anderen.

Ik ben van mening, dat de erfgenaam de familie van de partner geen helft van de dagwaarde hoeft te betalen.
Waarschijnlijk zal de "tegenpartij" geen rechtzaak ervan maken tenzij het om een Ferrari gaat.....

justmeagain
door justmeagain Sep 13, 2020 om 00:26
623 Antwoorden / 8 Vragen

007 rijdt in Aston Martin toch?

ma
door malty - Sep 12, 2020 om 14:07
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Doordat ieder bij de inruil 50% van de aankoop betaald heeft zou je kunnen concluderen dat het de bedoeling van de overledene was dat ieder 50% eigenaar van de auto zou zijn.
Ik neem aan dat de partner kan bewijzen dat ze geld heeft overgemaakt voor de aankoop van de auto.
Kenteken op naam wil niet zeggen dat je ook eigenaar bent.
Ik zou niet durven zeggen wie dit bij de rechter gaat winnen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 12, 2020 om 15:08
1769 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Malty,

Degene op wiens naam de auto staat is wel degelijk de eigenaar.

Daarom bewaar ik mijn "kopie deel 3" bij mijn paspoort......

panter22
door panter22 Sep 12, 2020 om 16:30
6599 Antwoorden / Vragen

Niks hoor alleen is er een vermoeden van eigenaar.

tijger1
door tijger1 Sep 12, 2020 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Afgezien daarvan is er ook nog een auto ingeruild. Hoe wordt dat verrekend? Maar verder is het allemaal onzin. Er is een duidelijk testament. De inboedel is voor partner,de rest gaat naar het kind.

Is geen advocaat voor nodig en bijde notaris is men al geweest,want er is een verklaring vanerfrecht. Is die nog niet opgesteld, op laten stellen en klaar.

Ar
door Arlynn Sep 12, 2020 om 17:41
6 Antwoorden / 1 Vragen

Geachte Tapahary, Wat een akelige en pijnlijke kwestie voor u en uw familielid. Liefst wil je zoiets zo snel mogelijk afronden, als de situatie zo onverkwikkelijk is geworden.. maar zelfs dat wordt u al onmogelijk gemaakt, lees ik. Ik zou zeggen.. houdt allen uw hoofd hoog, wetend dat u het steeds het beste heft voor gehad, en laat de andere familie niet-erfgenamen dan maar gaan proceduren om die paar duizend euro, ik denk zomaar dat ze daar nog wel van gaan terugkomen, danwel het is pure grootspraak, en er gebeurt dan helemaal niets meer. Veel sterkte ermee!

Ta
door Tahapary82 Sep 12, 2020 om 21:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank, we gaan er op een nette maar duidelijke wijze op reageren dat we niet op de eis ingaan, voor een vervolg mogen ze zelf beslissen inderdaad of ze stappen ondernemen.

tijger1
door tijger1 Sep 12, 2020 om 22:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel verstandig, succes gewenst.

panter22
door panter22 Sep 13, 2020 om 09:09
6599 Antwoorden / Vragen

Dus ik koop samen met jou een auto. Jij komt te overlijden en ik ben mijn geld kwijt.

panter22
door panter22 - Sep 12, 2020 om 16:13
6599 Antwoorden / Vragen

Gaat het om een groot bedrag dat de familie wil hebben?
Het is zuur dat de partner de helft van de auto heeft betaald en niet in het testament geregeld is wat er met de auto moet gebeuren.
Nu heeft de erfgenaam alles gekregen.
De notaris zal alles wel goed hebben geregeld.
Wat let je om de familie de helft van de dagwaarde te betalen?
Of verkoop de auto en deel het bedrag.
Het is de vraag wat je voor dat geld over hebt, ruzie in de familie, een rechtzaak met kosten.

Dat de auto op naam van de overledene stond, wil nog niet zeggen dat hij alleen eigenaar was.
Je zult dus even moeten kijken wie de auto heeft gekocht en betaald.
Er is dus bewijs dat de helft van de waarde is betaald door de overgebleven  partner.
Er staat niets op papier, dus ook niet dat de helft van de auto door de partner is geschonken.
De overgebleven partner kan dus stellen nog steeds voor de helft eigenaar te zijn van de auto,
En eist dus  de helft van de dagwaarde op. Wat kan de erfgenaam daar tegenin brengen als er niets op papier staat.

Ta
door Tahapary82 - Sep 12, 2020 om 17:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor het medeleven en de reacties. Goed om te zien dat op deze manier meerdere kanten belicht worden.

Het vervelende is, ons familielid heeft altijd alles gescheiden willen houden omdat de partner juist vermogen had uit verkoop van een eigen woning destijds, waarvan hij van mening was dat dat alleen haar kinderen zou moeten toebehoren na overlijden. Zij zijn gaan samenwonen als weduwe en weduwnaar, beide met kinderen dus uit een eerder huwelijk. Toen is ook dat testament opgemaakt en kot daarna de auto aangeschaft, intentie is altijd geweest om alles strikt gescheiden te houden.

De (kandidaat) notaris die voor het kind de verklaring van erfrecht heeft opgemaakt, heeft ons vermeld dat de enige erfgenaam de rechtmatige eigenaar is, het kind dus. De auto is inmiddels ook op haar naam gezet en wij zijn in de veronderstelling geweest dat wij daarin juist handelden. Echter beweert 'tegenpartij' nu dat zij een notaris hebben gesproken die anders oordeelt, en claimen zij de helft van de waarde. Dat brengt ons dus aan het twijfelen.

En het wrange is inderdaad, het gaat echt niet om een ferrari, het zal om max. een paar duizend euro gaan. Voor het kind is de auto wel van emotionele waarde, de auto blijft daarom ook in bezit. Partner heeft bovendien geen rijbewijs.

Het bleek een vervelende afwikkeling, waarbij we met pijn en moeite de persoonlijke spullen hebben mogen ophalen uit zijn huis. Als je er dan naderhand achterkomt dat ze op zijn pc ongevraagd al zijn financiele gegevens hebben doorgelicht en ook nog eens hebben achtergehouden, dan wordt het helaas toch een principekwestie, ook al gaat het niet om een ferrari....  Ik weet nu in ieder geval een beetje hoe we willen gaan reageren hierop, dank daarom voor ieder zijn input.

tijger1
door tijger1 Sep 12, 2020 om 17:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een onzin van die andere notaris en u hebt het ook maar van horen zeggen. Een auto is geen inboedel, dus het testament is duidelijk.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 12, 2020 om 18:54
1769 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tahapary,

Is er iets van de inboedel om te ruilen tegen de auto?

Ik denk aan iets dierbaars : een fotoalbum, een schilderij of een meubelstuk.

Om misverstanden te voorkomen zou ik het officieel laten doen via de notaris of een advocaat, gespecialiseerd in familierecht.

tijger1
door tijger1 Sep 12, 2020 om 22:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@geboren

Die familie wil alleen maar geld. Anders niet. Maar ze hebben de hele inboedel al. En heeft partner daar iets aan meebetaald? Maar doet er ook niettoe, zois het testament.

justmeagain
door justmeagain Sep 13, 2020 om 00:30
623 Antwoorden / 8 Vragen

Goede deal een fotoalbum ruilen voor een auto. Daarnaast wil ts juist de auto voor het kind behouden. Dus u wilt enige erfgenaam afschepen met een fotoalbum en de demente weduwe een auto geven.
U leest de vraag niet goed.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 13, 2020 om 00:39
1769 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

Een fotoalbum van een dierbare persoon is voor mij belangrijker dan een 2e handse auto van die persoon.

ma
door malty Sep 13, 2020 om 15:20
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Aan wie hadden ze toestemming moeten vragen om zijn financiën te bekijken, was toen al bekend wie wat zou erven?
De inloggevens zijn niet pc gebonden, kan zijn dat ze beide van dezelfde pc gebruik maakten, ieder met hun eigen account.
Het lijkt of u argumenten aan het zoeken bent om uw eigen handelen te rechtvaardigen.
Heeft u die vervelende afwikkeling, zoals u dat noemt niet zelf veroorzaakt door te weigeren ook maar iets te doen aan de eis van de partner?
Nee het kind houd dat bedrag liever zelf.

ju
door juliomariner - Sep 12, 2020 om 20:28
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Het feit dat ze stiekem de administratie hebben uitgepluisd is volgens mij niet toegestaan. Dat mag alleen de exucuteut testamentair want dat gaat ze helemaal niet aan. Dat ze stukken hebben achtergehouden maakt het alleen maar erger. Is dit geen computervredebreuk en daarmee strafbaar? Ga snel juridische bijstand halen en leg de hele zaak bij hen op tafel. Wie weet hebben ze zelfs dingen uit de boedel gehouden?

Ta
door Tahapary82 Sep 12, 2020 om 21:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat er zaken uit de boedel zijn achtergehouden weten we wel zeker, maar omdat we de belangrijkste persoonlijke spullen meekregen hebben we er ons bij neer gelegd, juist omdat we juridisch getouwtrek niet zagen zitten en het graag wilden afronden. We gaan nu in ieder geval nog even bijstand inschakelen.

tijger1
door tijger1 Sep 12, 2020 om 22:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als ze allang samenwoonden, is het niet zo wonderlijk dat ze elkaars in,ogcodes hadden.

Van wie is het huis eigenlijk?

ju
door juliomariner Sep 12, 2020 om 22:10
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Dat geeft de familie nog niet het recht in se financiele administratie te kijken. Deze familie heeft er niets mee te maken want zij zijn geen erfgenaam

tijger1
door tijger1 Sep 12, 2020 om 23:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, maar ze zullen wel voor de partner gekeken hebben.

ju
door juliomariner Sep 12, 2020 om 23:54
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Geloof ik niks van. Ze ruiken geld.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 13, 2020 om 18:53
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom nog even terug op deze vraag: bij nader inzien zou het best eens zo kunnen zijn dat het king of namens het kind aanspraak kan worden gemaakt als de waarde van de auto minder is dan het wettelijke deel dat aan een wettige erfgenaam toekomt. Met andere woorden, het zou best eens kunnen dat het kind/namens het kind als enige wettige erfgenaam een tegeneis kan worden gesteld. Zie bijv, dan deze info: https://www.erfrechtshulp.nl/testament-aanvechten/

H
erhaald in ieder geval: meer dan voldoende redenen om een notaris en mogelijk nog beter een advocaat te raadpegen door het betrokken kind of de wettelijke gemachtigde van dat kind.

audb
door audb - Sep 14, 2020 om 10:56
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Gezien de feit dat er niets over de auto in het testament is opgenomen en er in staat dat de rest voor de zoon.

Hopelijk staat de auto wel op naam van de overleden persoon anders heeft de amilie van de overledene geen recht op aanspraak.

Eisen ze toch dat de helft van de waarde van de auto aan hun toe komt dan zouden ze naar de rechter moeten om dit op te eisen maar ze zullen dan wel moeten kunnen aantonen dat er ook recht op hebben en dat zal helaas niet kunnen.

Door dat ze samen woonde is er namelijk sprake geweest van een gezamelijke huishouding en wie zecht dat de overledenen ook mee heeft betaalt aan de kosten die zich met een huishouden is verbonden.

IK zal als ik de zoon was naar een advocaat toe gaan ( Het juridiche loket ) of naar een notaris om dit eens uit te zoeken.

1paul
door 1paul - Sep 14, 2020 om 11:45
3156 Antwoorden / 0 Vragen

als er niets is beschreven erft de partner helemaal niets, afhankelijk dus van een testament, wat daarin beschreven staat telt....

of ie enige bestuurder was of niet maakt allemaal niets uit de auto staat op zijn naam en dus valt de auto in de erfenis, hierover is niets geregeld in het testament en dus vervalt auto aan het kind, PUNT

Net als geld trouwens welk op zijn naam staat en eventueel de woning, is het een huurhuis en de partner staat niet op huurkontrakt kan zelfs de eigenaar van de woning de achtergebleven partner sommeren de woning te verlaten!!!!

Kort en goed, auto is van kind als deze de erfgenaam is net als al de rest van de spullen!!!!