kw
door kweetutnie Oct 10, 2007 om 23:10
Geldzaken & recht

Wie moet er voor die kosten opdraaien

Onlangs moest ik met mijn vader , die in een Psych. instelling verblijft , naar een specialist in het ziekenhuis toe . De verpleging van de afd. waar hij verblijft overhandigde mij zijn ponsplaatje en zijn ID kaart en toen zag ik dat deze eind oktober was verlopen. Zijn papieren en dus ook zijn ID kaart wordt altijd bij hun in bewaring gegeven , in de hoop dat er niets zoek raakt. Gisteren afspraken gemaakt op het stadskantoor op met hem de ID kaart te laten vervangen. maar wat blijkt ......op het kantoor van de afd van mijn vader .....ID kaart helemaal kwijt. Zoeken , zoeken en nog eens zoeken.....niet te vinden. Er werd geopperd dat ik of mijn zussen hem nog in ons bezit hadden of dat mijn vader hem zelf had , en zodoende misschien kwijt was geraakt.....maar niets van dat alles. Afijn , het feit is geschied ....Met mijn vader aangifte gedaan van diefstal op het politieburo , met de nodige onrust die dat bij hem teweeg bracht , pasfoto's gemaakt en naar het stadskantoor een nieuwe ID aangevraagd.....en € 20,- EXTRA KOSTEN VANWEGE DE ZOEKGERAAKTE ID KAART !!!! Eenmaal terug op de afd. verteld hoe het een en ander gegaan is, en onze frustraties duidelijk gemaakt aan de verplging aldaar. En als klap op de vuurpijl staat er een jong grietje op van haar stoel en zegt heel plomp verloren "zoeken jullie de ID pas van Dhr. ---- ??? En , ja hoor hij ligt daar in een laatje , in zijn medisch dossier !!! Wat ik en menigeen hier van vinden behoeft geen betoog.....maar mijn vraag is wel : Kunnen we hun nu op laten draaien voor de onnodig gemaakt kosten ???? Want het is wel een super slordig geheel en ik vind het dan ook onterecht dat mijn vader hier voor de kosten op moet draaien.

Graag uw reactie.

bij voorbaat dank

364 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 11, 2007 om 01:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi

Expert Brynnar heeft een heel epistel geschreven over de gevolgen van het in bewaring geven van zaken. Dat lijkt mij hier onverkort van toepassing.

Kijk even naar:

http://kassa.vara.nl/portal?_uc=n&_li=y&_scr=cons_question&cat=25466&qid=320404

Dus, ja. Die kosten gewoon verhalen op de instelling.

succes, groet, C.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2007 om 07:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

dank voor uw reactie. Hetgeen u me liet lezen is een duidelijk verhaal. Maar zoals ik schreef is later op de dag die ID kaart wel terug gevonden. Zou dat nog iets uitmaken ??? Want per slot van rekening hebben ze hem dus niet kwijt gemaakt , maar doordat ze de zaakjes niet goed op orde hebben daar konden ze hem dus niet vinden in eerste instantie , en moesten wij dus dit traject af gaan leggen en kosten betalen.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2007 om 08:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Kweetutnie,

Ja hoor. Als je uitgaat van het eerste lid in artikel 605 (De bewaargever kan onverwijlde teruggave (...) van de zaak vorderen), dan zijn ze dus in gebreke gebleven. En door dit in gebreke blijven van de bewaarneming treedt eigenlijk automatisch artikel 74, lid 1: uit het Burgerlijk Wetboek (Boek 6) in actie:

  1. Iedere tekortkoming in de nakoming van een verbintenis verplicht de schuldenaar de schade die de schuldeiser daardoor lijdt te vergoeden, tenzij de tekortkoming de schuldenaar niet kan worden toegerekend.

In feite kunt u dus de € 20 terugvorderen va de instelling.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Nov 1, 2007 om 08:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk dank voor uw raad en info.

Het is met de verpleging besproken en de € 20,- krijgen we terug. Met jullie reacties stonden we toch weer wat zekerder in onze schoenen.

nogmaals dank ( natuurlijk ook namens mijn vader )

ve
door verwijderd - Nov 1, 2007 om 09:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Graag gedaan, ik ben blij dat het goed is opgelost. € 20,00 is dan wel geen wereldschokkend bedrag, maar je kunt er wel leukere dingen mee doen dan een nieuw paspoort ophalen.

Mvgr - B