Pi
door Pisicator Dec 20, 2016 om 17:16
Geldzaken & recht

Wijzigen prepensioen

In het verleden een prepensioentje opgebouwd dat nu op 62e ingaat. Omdat ik bijstand ontvang, heeft dat bedrag weinig zin omdat het direct afgetrokken wordt. Volgens de uitvoerder (Achmea) kan ik alleen uitstel aanvragen als ik een vaste dienstbetrekking heb.
Nu blijkt er echter in januari 2015 een verandering geweest te zijn waardoor een aantal grotere clubs de (pre)pensioenen heeft aangepast zodat ze wél met de AOW-leeftijd beginnen. Als ik dat vervolgens teruggeef aan Achmea zeggen ze ineens dat iedere pensioenfonds daar anders mee omgaat.
En ik heb een voorbeeld van iemand met hetzelfde probleem, die bij het POB-fonds wel uitstel kreeg.

Mijn vraag: kan dat zomaar?

2946 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 20, 2016 om 17:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat kan zomaar. Elk pensioenfonds heeft zijn eigen regels. En het heeft natuurlijk wel zin, waarom zou u bijstand ontvangen als u recht hebt op een stukje pensioen?

Mijns inziens is het ook nog zo, dat u als u over dat pensioentje kunt beschikken u  dat niet zonder toestemming van de sociale dienst mag uitstellen.

En waarom zouden ze die toestemming geven. Bijstand is een vangnet.

Cookies
door Cookies - Dec 20, 2016 om 17:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, heeft helemaal gelijk. Als die 'iemand' ook een bijstandsuitkering heeft en hij heeft zonder medeweten van de sociale dienst zijn prepensioen uitgesteld, kan hij daardoor behoorlijk in de problemen komen.

Voor u persoonlijk mag het dan geen zin hebben, maar wel voor de gemeenschapsgelden. Maar ja, als ik zo eens om me heen kijk, behoor ik tot het uitstervend ras, die zich er nog druk om maakt.

Pi
door Pisicator - Dec 22, 2016 om 08:21
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie de bijstand ook als vangnet, helemaal geen probleem.
Waar ik moeite mee heb is de willekeur van de situatie. Straks ontvang ik als enige Nederlander voortijdig mijn pensioen terwijl de meeste uitvoerders dat in 2015 al netjes geregeld hebben.
En voor jullie informatie: ik heb al mijn spaargeld ook al opgegeten voordat ik in de bijstand mocht. Dat heb ik toen netjes opgegeven. Prepensioen is niet meer van deze tijd en een pensioen bouw je op om wat extra's te hebben als de AOW ingaat. En niet om het voortijdig weer af te geven. Als het prepensioen toereikend zou zijn, zou ik uiteraard geen beroep op de bijstand doen.
Maar hoe dan ook, ik zoek geen brave burgers, ik zoek hier iemand met verstand van zaken.

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2016 om 09:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u al uw spaargeld al hebt moeten opmaken voordat u de bijstand in "mocht", hebt u dus waarschijnlijk al heel lang bijstand, want als u na uw 50ste de WW ingegaan zou zijn, had u nadien IOAW gekregen en had u nog geen dubbeltje van uw spaargeld hoeven opmaken.

U krijgt ook niet helemaal "voortijdig" uw pensioen en zeker niet als enige. Zoals gezegd elk pensioenfonds heeft eigen regels. Er zijn er zelfs waar het pre- pensioen is komen te vervallen.

En u zoekt niet iemand met verstand van zaken, die hebt u overigens al gevonden, maar u zoekt een manier om op kosten van de belastingbetalers uw volledige bijstand te blijven ontvangen, met daarnaast een pensioentje. En dat gaat niet lukken.

wi
door wilhelmina59 Dec 22, 2016 om 16:20
516 Antwoorden / 0 Vragen

Dan moet het IOAW verhaal ruim voor einddatum WW wel gecommuniceerd worden. Want dat ontbreekt aan alle kanten en zorgt voor veel ellende en ergernissen.

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2016 om 16:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wilhelmina

Dat valt wel mee, want ook de IOAW wordt door de sociale dienst verzorgd. Dus hetzelfde loket. En waarom moet dat "ruim" voor de einddatum van de WW.  Om te voorkomen dat mensen hun spaargeld wegsluizen soms?

wi
door wilhelmina59 Dec 22, 2016 om 20:30
516 Antwoorden / 0 Vragen

Geen info over verschil IOAW en Bijstand en pas 4 weken of minder van te voren melden dat iemand bij de Gemeente langs mag. 6 tot 8 weken zou nog beter zijn. ABW aanvragen zijn complex en duren vaak langer dan die standaard 4 weken van te voren melding die het UWV hanteert.

Bij aanvraag uitstel prepensioen is een werkgeversverklaring nodig.

tijger1
door tijger1 Dec 22, 2016 om 21:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

?????? Waar hebt u het allemaal over? De Ts heeft al lang bijstand.