ps
door psycho313_nl Apr 9, 2004 om 19:40
Geldzaken & recht

Wijziging prijs na bestelling over internet

Onlangs heb ik via de site van (spel)computerwinkel www.futurezone.nl een x-box spelcomputer besteld. De prijs waarvoor ik de spelcomputer in eerste instantie kocht was berust op een typefout op de site (dit is ook toegegeven).
Eenmaal de algemene voorwaarden doorgelezen werd niet gewezen op typefouten en kunnen zijn dus ook geen rechten hieruit halen.

Ik heb al enkele e-mails hierover gestuurd, maar zij zeggen simpelweg dat ze hier niks mee doen.
Bestaat er nog een mogelijkheid om alsnog de spelcomputer tegen de eerder afgesproken te krijgen of ben ik hierin kansloos?

520 2 Rapporteer

ymca_1
door ymca_1 - Apr 16, 2004 om 13:12
63 Antwoorden / 0 Vragen

Er is een fout in de prijs gemaakt. Als eerste is het van belang of je dit naar redelijkheid en billijkheid had kunnen weten (art.6:2-2 BW) kon jij niet weten dat er een fout is gemaakt, dan heb je recht op de foutieve prijs (Het betreft namelijk gerechtvaardigd vertrouwen, (art.3:35 BW)) Mijn advies is om een brief te sturen en de foutieve prijs te vragen indien je niet kon weten dat de prijs niet klopte. Zij zijn dan verplicht om het goed voor de foutieve prijs te geven. Of het lukt is natuurlijk een tweede. Soms zegt men toch nee, en dan zou je eigenlijk een rechtzaak moeten starten, bijvoorbeeld door een no cure no pay advocaat...
Succes!

peterkm
door peterkm - Apr 20, 2004 om 14:03
76 Antwoorden / 0 Vragen

Let op ... voor winkels is de regel van kracht dat als je kon weten dat de prijs niet juist kan zijn (door ervaring of door vergelijking met soortgelijke producten in dezelfde winkel) dan kan de winkelier gelijk krijgen. Op internet is dit anders immers een typefout is snel gemaakt ... Zolang je nog geen geld hebt overgemaakt is er geen probleem, ervaar dit dan als een leermoment. Een jurist in de arm nemen voor een spelcomputer van een paar honderd (?) euro lijkt met wat over-the-top.