se
door seeker Jun 2, 2010 om 10:28
Geldzaken & recht

Wisselkoers klopt niet bij transacties Credit Card

Nou ik heb dus hotels geboekt in dollar omdat goedkoper is dan als ik in Euro zou boeken, maar toen ik de boeking deed op 29 Mei en 30 Mei toen stond de euro op $1,23 en nu zie ik dus de transacties op mijn credit card en is de wisselkoers $1,21 dat klopt niet omdat de transactie datum niet 1 Juni was maar 29 en 30 Mei en toen stond ie op $1,23.

Ik heb al ING opgebeld en die sturen mij een betwisting formulier toe, het scheelt in iedere wel wat euro's als de juiste wisselkoers gebruikt was.

8272 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 2, 2010 om 10:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is een verschil tussen boekingsdatum (dag dat het bedrag ten laste van uw credit card geboekt wordt) en transactiedatum (dag dat u uw aankopen gedaan heeft). Bovendien hanteert de ING een koersopslag van 1% op transacties in vreemde valuta. Zie ook de info van de ING website...

Betalingen met uw creditcard in vreemde valuta
"Het bedrag dat u besteed heeft, wordt van de vreemde valuta naar de euro omgerekend. Hiervoor wordt de wisselkoers gebruikt van de dag waarop de transactie geboekt wordt ten laste van uw creditcard. De boekingsdatum kan afwijken van de datum waarop u de transactie heeft gedaan.

De ING gebruikt de wisselkoersen die MasterCard aanlevert. Deze koersen kunnen per land en dag verschillen.

De ING berekent een koersopslag van 1% op alle transacties met uw creditcard in vreemde valuta."

(bron: ING credit card informatie)

ve
door verwijderd - Jun 2, 2010 om 10:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

mrbmrb schreef op woensdag 2 jun 2010, 10:45: Er is een verschil tussen boekingsdatum (dag dat het bedrag ten laste van uw credit card geboekt wordt) en transactiedatum (dag dat u uw aankopen gedaan heeft). Bovendien hanteert de ING een koersopslag van 1% op transacties in vreemde valuta. Zie ook de info van de ING website...

Betalingen met uw creditcard in vreemde valuta
"Het bedrag dat u besteed heeft, wordt van de vreemde valuta naar de euro omgerekend. Hiervoor wordt de wisselkoers gebruikt van de dag waarop de transactie geboekt wordt ten laste van uw creditcard. De boekingsdatum kan afwijken van de datum waarop u de transactie heeft gedaan.

De ING gebruikt de wisselkoersen die MasterCard aanlevert. Deze koersen kunnen per land en dag verschillen.

De ING berekent een koersopslag van 1% op alle transacties met uw creditcard in vreemde valuta."

(bron: ING credit card informatie)

Met andere woorden? Als ik op geboekt heb op 29 Mei en 30, en het verschijnt op mijn Credit Card op 2 Juni dan wordt van die dag de wisselkoers gebruikt? In dat geval klopt ie nog niet want $ 1,21 was laagste stand van gister, op einde van dag stond hij op $ 1,22.

ve
door verwijderd - Jun 2, 2010 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Deze boeking zal, naar ik denk, toch niet over meer dan 10.000 dollar gaan?
Dus gaat het over een gering bedrag aan valuta wisselkoers. U moet toch weten dat u nooit goedkoper uit bent bij de ING?

Die weten altijd wel een gaatje te vinden waardoor het duurder is en/of wordt.
Een geheel foute "bank" is ING, voor zover je van bank kunt spreken.
En u, als gebruiker van ING, had dit al kunnen vermoeden. Het zal zelfs zo zijn dat, als u in Euro's had geboekt, ING u weer toeslag berekend had omdat zij er dollars van moesten maken.
Afijn, bij deze club betaald u altijd.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Jun 2, 2010 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ten eerste ING rekende geen hoge toeslagen op de wisselkoers, als ik met paypal betaald had dan had ik nog meer moeten betalen.

Ten tweede ik ben heel tevreden met de ING dus ik vindt niet terecht dat je deze bank voor foute bank uit maakt. Ik heb alleen op gemerkt dat de wisselkoers die van gister is toen ie op laagste punt stond en dat zijn toch wat euro's verschil van de dag dat ik boekte.

Hiervoor wordt de wisselkoers gebruikt van de dag waarop de transactie geboekt wordt ten laste van uw creditcard

De vraag is dan wanneer wordt de transactie geboekt ten laste van mijn Credit Card, ik zou zeggen wanneer ik de betaling uitvoer, maar de wisselkoers is die van gister en ik heb in weekend de boeking gedaan.

En ten derde de ING is wel nog de goedkoopste bank , en hanteren de wisselkoersen van Mastercard, dus het is echt niet zo dat er buiten de koersopslag van 1% nog wat in rekening gebracht wordt. En laatste wat ie zegt gebeurd nooit, je hoeft namelijk de euro niet omzetten naar dollar als dat je eigen valuta is.

ve
door verwijderd - Jun 2, 2010 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

seeker

Advies: stuur het betwistingsformulier naar de ING en laat t.z.t. hier even weten hoe het afloopt.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jun 2, 2010 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Seeker,

"quote"
Ten tweede ik ben heel tevreden met de ING dus ik vindt niet terecht dat je deze bank voor foute bank uit maakt. Ik heb alleen op gemerkt dat de wisselkoers die van gister is toen ie op laagste punt stond en dat zijn toch wat euro's verschil van de dag dat ik boekte.
"quote"

Wat is dan het probleem?
Tevreden = tevreden.
Niet meer zeuren dus.
Veel plezier met uw fijne "bank".

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Jun 2, 2010 om 20:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

In het kader van transparantie heeft Mastercard USA een conversie tool online staan waarmee je precies kunt zien welke koers zij per dag hanteren... En die de ING dus ook hanteert voor de credit card betalingen in buitenlandse valuta.

En zoals ze het zelf zeggen: "MasterCard uses multiple market sources (such as Bloomberg, Reuters, Central Banks and others) to develop exchange rates. These rates generally reflect either wholesale market rates or government mandated rates that are collected during the daily rate setting process. The displayed rates are derived from the buy and sell rates included in the MasterCard daily rate setting process and do not include any charges or markups applied by the Issuer.

Please note that due to possible rounding differences, the displayed rates may not precisely reflect the actual rate applied to the transaction amount when converting to the cardholder billing amount. The exchange rate that is applied to a transaction is the exchange rate as of the day of settlement which is the day that MasterCard determines the settlement amount to be exchanged between the acquirer and the issuer. The settlement date is therefore typically different from the date of the actual transaction."

ve
door verwijderd - Jun 2, 2010 om 20:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan het zo zijn als je in weekend boekt dat ze dan de wisselkoers van eerst volgende werkdag gebruiken? Want als ik voor 30 Mei de wisselkoers wil weten dan hebben ze die niet.

ve
door verwijderd - Jun 2, 2010 om 22:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Seeker, ja dat klopt. In het weeked heeft het systeem geen wisselkoersen.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2010 om 07:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij betaling met je Creditcard wordt niet de actuele wisselkoers van valuta gebruikt, maar een middenkoers die banken onderling gebruiken en vaak een extra koersopslag die de maatschappij berekend.
Dus je kunt dat niet vergelijken met de actuele koers die je op internet vind
Zelfde bij bijv een buitenlandoverboeking in andere valuta.

ve
door verwijderd - May 10, 2011 om 19:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Binnen een uur twee transacties bij dezelfde leverancier uitgevoerd met ING Mastercard. Eerste transactie werd vrijwel direct verwerkt. De tweede had een boekingsdatum van een week later met een veel slechtere koers (ruim 2%).

ING gemaild, maar krijg een standaard antwoord dat boekingsdatum geldt en niet transactiedatum. Waarom de tweede transactie een week later wordt geboekt, wordt niet toegelicht. De vraag is hoeveel tijd er mag/kan zitten tussen transactiedatum en boekingsdatum?