ar
door arevenberg Nov 14, 2004 om 17:19
Geldzaken & recht

Woningbouw oplichters?

Wij zijn acht maanden geleden in een huurhuis van de woningbouw gaan wonen. Voordat wij er kwamen was er een installateur bezig de leidingen aan te leggen voor een "toekomstige" combiketel. Er zat namelijk een 15-jaar-oude cv-ketel in, met een losse geiser in de keuken voor al het warme water. Wij hebben toen gevraagd waarom er niet gelijk een combi-ketel ingezet kon worden. De woningbouw wilde dat echter niet doen omdat ze het hele blok in een keer wilden doen, en omdat de ketel  volgens hun nog 3 jaar mee moest. Wij wilden van de geiser af en hebben toen besloten de oude ketel voor 345,- af te kopen en er een combiketel in te laten zetten.
Nu is inmiddels gebleken dat van de 6 huizen er 4 al een nieuwe ketel hadden vóór wij erin kwamen en ook het laatste huis heeft inmiddels een nieuwe ketel. Geen van de huizen in het blok heeft dus 18 jaar met die ketel gedaan en bovendien zijn die ketels niet allemaal geplaatst zoals de woningbouw ons voorhield. Wij vinden
dit geldklopperij en het riekt naar oplichting.

Zouden wij het geld nog kunnen terugvorderen op grond van bovenstaande gegevens?

Met vriendelijke groet A. R.

765 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 14, 2004 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

A.R.

Het verhaal van de WBV dat ze alle huizen tegelijk wilden doen, is dus kul als er 4 van de 6 huizen een nieuwe ketel hadden voordat u uw huis betrok. Het is ook mogelijk dat ze nog meer ketels, in andere huizencomplexen, moesten vervangen en dan gaat het verhaal wel op. Waarschijnlijk moesten ze deze 4 ketels vervangen, omdat die stuk waren. Omdat uw ketel nog niet stuk was, werden er wel voorbereidingen getroffen, maar nog niet vervangen. Elk jaar dat het oude beestje het nog doet is meegenomen.

U heeft zelf ingestemd met de afkoop van uw oude beestje en met toestemming van de WBV een combi-ketel voor eigen rekening laten plaatsen. U hebt geen grond om geld te kunnen terugvorderen. Helaas. Wel is het zo dat u bij verlaten van het huis een beroep kunt doen op de volgende clausule in de nieuwe woningwet van 2003. Het volgende stuk komt van de woonbond.nl:

"Als een huurder een verandering aanbrengt die de waarde van de woning verhoogt, bijvoorbeeld omdat het puntenaantal stijgt, heeft hij bij vertrek recht op een financiële vergoeding. Het financiële voordeel voor de verhuurder is daarbij het criterium. De nieuwe wetgeving geeft echter geen uitsluitsel over de vraag hoe hoog die vergoeding moet zijn. In plaatsen waar huurdersorganisaties hierover nog niet tot overeenstemming zijn gekomen met de verhuurder, zal dit waarschijnlijk op korte termijn zijn beslag krijgen."

U moet wel rekening houden met afschrijving op de nieuwe ketel in de loop der jaren.

Tip voor mensen met oude ketels, die nog maar niet vervangen worden:

In het huurhuis waarin anderhalf jaar geleden kwam, zat een ketel van 1982. Er waren ook al nieuwe ketels geplaatst bij buren vanwege ketels die het begeven hadden. Ik wilde ook een combi-ketel (had ook nog een aparte geiser), omdat het oude beestje niet erg zuinig was. De ketels zouden vervangen worden, wanneer wist de WBV (beheerder, niet eigenaar) niet. Als ik het nu wilde, moest ik bijbetalen. Ik ben er niet "ingetrapt", maar heb op een zomerdag het oude beestje zich zo heet laten stoken (verwarming op 30 C) achter elkaar door en laten rondpompen op de hoogste snelheid in de hoop dat ie het loodje zou leggen. Dat deed ie, dus vervanging door de WBV.

Bij de andere woningen in het complex werden de ketels ineens in november vervangen. Die mensen hebben drie dagen in de kou gezeten en groot deel zonder warm water.

Helaas.

ve
door verwijderd - Nov 14, 2004 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag arevenberg,

Ik kan mij voorstellen dat jullie verontwaardigd zijn nu blijkt dat de woningbouwvereniging jullie heeft voorgelogen. Op zijn minst is hier sprake van misleiding. Oplichting vind ik wat sterk uitgedrukt. Ik zou met enige charme een brief schrijven naar de woningbouwvereniging en de feitelijke situatie afzetten tegen wat zij destijds hebben aangegeven. Daarbij zou ik de termen oplichting en misleiding niet gebruiken. Uiteraard moet je schrijven dat je de afkoopsom graag wil terug hebben omdat geen van de zes ketels 18 jaar is meegegaan. Vragen staat vrij, nee heb je en ja kun je krijgen. Als je niets onderneemt, krijg je ook niks. Dus: vooral de toonzetting in je brief is erg belangrijk. Sukses, groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Nov 15, 2004 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag arevenberg,

Wellicht dat je ook via de Nederlandse verhuurdersvereniging wat wijzer kunt worden. Klik daarvoor

Hier

ve
door verwijderd - Nov 17, 2004 om 19:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eerst een vraag  waarom heb je die afgekocht (is het huis gehuurd of gekocht?

Als er in 6 huizen al een ketel inzit dan moet je vragen waarom niet bij ons

is toch wel normaal dat ze er een inzetten of ze moeten het van te voren zeggen voor dat je het aanvaard

ik denk dat je wel naar je geld kunt fluiten op zijn zachts gezegt of je moet gewoon voorleggen dat je het hogeropzoekt in de media

succes