bosduif
door bosduif Mar 6, 2012 om 00:20
Geldzaken & recht

WOZ beschikking

Geachte forumleden,

Wat staat er boven jullie WOZ beschikking?

Vorig jaar stond er: Taxatieverslag woningen economische waarde en dit jaar staat er: Taxatieverslag woningen vervangingswaarde. (gemeente Veere).
Heb een verhoging van € 70.000,00
Worden er andere normen gesteld bij de WOZ berekening?

Groet,
Bosduif

757 8 Rapporteer

fe
door festinger - Mar 6, 2012 om 03:09
410 Antwoorden / 18 Vragen

Mooie vraag, maar je kan niets doen. De gemeente bepaald de waarde(hoe ze ook noemen eigenhandig) ondanks de marktwaarde. Bezwaar maken is vrijwel zinloos want de bepaalde waarde wordt door heel veel ingehuurde deskundigen bevestigd.

Heb het zelf meegemaakt. Mijn gemeente had een onafhankelijke makelaar ingeschakeld die enkel WOZ-klachten deed en binnen 3 minuten was het huis bijna gelijk de beschikking.Heb leges betaald en de rechter bezocht, maar die kon enkel oordelen over het ingebrachte dossier volgens de regels.Ergo kansloos.

Weet je wat het werkelijke probleem is dat de grondwet van ons land niet geld voor gemeentes/provincies/overheid. Ik mag niet naar buurgemeente shoppen opdat ze daar geen eigen megalomane projecten hebben te verantwoorden. Ik moet 700 euro meer lokale belasting betalen dan mijn buurman 2 huizen verder met een gemeentegrens ertussen. De WOZ-waarde is verschillend maar het huis bijna gelijk.

ru
door ruitenheer - Mar 7, 2012 om 20:46
120 Antwoorden / 0 Vragen

Het model taxatieverslag is door de Waarderingskamer voorgeschreven. Iedere gemeente gebruikt dus hetzelfde model, hooguit wijken ze op details af.

Bij woningen wordt alleen de vervangingswaarde gebruikt indien de woning op 1 januari van dit jaar in aanbouw was. Klopt dat? Anders heeft de gemeente (of de softwareleverancier) een verkeerde koppeling gelegd.

bosduif
door bosduif - Mar 8, 2012 om 00:37
113 Antwoorden / 21 Vragen

Het is een woonboerderij bouwjaar 1870.
Laatste verbouwing een dakkapel in 1995.
Dus geen nieuwbouwwoning.
Ga morgen even langs de gemeent om het taxatieverslag met waardebepaling voor de verschillende onderdelen.
Kan ik gelijk vragen wat het verschil is tussen vorig jaar en dit jaar.

fe
door festinger - Mar 8, 2012 om 02:46
410 Antwoorden / 18 Vragen

Blijkbaar is het je nog steeds niet duidelijk. Je bent kansloos. Tenzij je daadwerkelijk voor de rechter aan kunt tonen dat ze het mis hebben. En dan gaat het echt niet om verkeerde bouwjaren of moderne dakkapellen . De WOZ-rechter van dienst kan en mag enkel oordelen over of de gemeente genoeg gedaan heeft en de juiste procedures heeft gevolgd. Dat is de procedure .

Dat in werkelijke wereld de waarde blijkt onjuist te zijn en je klaar bent voor gelijk te halen. Nogmaals dat is bijna zinloos. Tenzij je wenst te betalen tot het gaatje te gaan met advocaten. Maar dan krijg je gelijk tegen met veel kosten.

eva369
door eva369 - Mar 8, 2012 om 08:44
308 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=festinger schreef op donderdag 8 mrt 2012, 02:46]Blijkbaar is het je nog steeds niet duidelijk. Je bent kansloos. Tenzij je daadwerkelijk voor de rechter aan kunt tonen dat ze het mis hebben. En dan gaat het echt niet om verkeerde bouwjaren of moderne dakkapellen . De WOZ-rechter van dienst kan en mag enkel oordelen over of de gemeente genoeg gedaan heeft en de juiste procedures heeft gevolgd. Dat is de procedure .

Dat in werkelijke wereld de waarde blijkt onjuist te zijn en je klaar bent voor gelijk te halen. Nogmaals dat is bijna zinloos. Tenzij je wenst te betalen tot het gaatje te gaan met advocaten. Maar dan krijg je gelijk tegen met veel kosten.

niet waar, vorig jaar in den haag 13K daling in WOZ van 105 naar 92. door bezwaar. dus ligt aan de gemeente en de argumenten.

bosduif
door bosduif - Mar 8, 2012 om 08:56
113 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat me niet om de verhoging maar om de benaming economische en vervangingswaarde. De economische waarde is in vrij opleverbare toestand maar vervangingswaarde is iets heel anders.

bosduif
door bosduif - Mar 9, 2012 om 00:23
113 Antwoorden / 21 Vragen

Vandaag naar de gemeente geweest en inderdaad, het had een Taxatieverslag woningen economische waarde moeten zijn en geen Taxatieverslag woningen vervangingswaarde. De inhoud van de taxatie was wel goed (zeggen ze). Ik heb daar mijn twijfels nog over maar goed, dat is weer een ander probleem dat ik moet zien te tackelen.

ru
door ruitenheer - Mar 10, 2012 om 10:39
120 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=festinger schreef op donderdag 8 mrt 2012, 02:46]Blijkbaar is het je nog steeds niet duidelijk. Je bent kansloos. Tenzij je daadwerkelijk voor de rechter aan kunt tonen dat ze het mis hebben. En dan gaat het echt niet om verkeerde bouwjaren of moderne dakkapellen . De WOZ-rechter van dienst kan en mag enkel oordelen over of de gemeente genoeg gedaan heeft en de juiste procedures heeft gevolgd. Dat is de procedure .
De procedure is dat de rechter controleert of de gemeente de waarde goed heeft onderbouwd. Daarbij kijkt hij ook naar de argumenten die je tegen de onderbouwing hebt ingebracht. Als de rechter niet overtuigd is van de onderbouwing van de gemeente, zal hij naar jouw onderbouwing kijken. Daarbij kijkt hij ook naar de argumenten die de gemeente tegen jouw onderbouwing heeft ingebracht. Als hij nog steeds niet is overtuigd, stelt hij zelf de waarde vast.

Als je met zinnige argumenten komt, heb je een kans dat je wint. Veel bezwaar- en beroepschriften verwijzen alleen naar de oude waarde en naar cijfers van het cbs/vng/veh. Dat zijn kansloze procedures.