ma
door mardien Jun 2, 2011 om 00:21
Geldzaken & recht

WOZ-waarde verlaging

In de Kassa uitzending van 12 maart 2011 werd verteld dat wanneer de gemeente of rechter het ene jaar tot een verlaging van de WOZ-waarde had besloten, dat deze waarde een jaar later dan aangehouden dient te worden vanwaaruit weer verhogingen of verlagingen van de marktwerking zouden kunnen uitgaan. Als dit zo is, kan ik dit ergens terugvinden of meer informatie over krijgen en welke wetsregel of arrest is dit dan? En vanaf welk jaar is dit ingegaan?
Mardien

1257 13 Rapporteer

ru
door ruitenheer - Jun 6, 2011 om 20:05
120 Antwoorden / 0 Vragen

De WOZ-waarde wordt onafhankelijk van de waarde van vorig jaar vastgesteld. De informatie uit die uitzending is dus onjuist.

ma
door mardien - Jun 7, 2011 om 23:02
26 Antwoorden / 1 Vragen

Ruitenheer, dank voor het antwoord. Wat mij nu heel erg intrigeert, is hoe de gemeente ieder jaar dan weer, onafhankelijk van de waarde van vorig jaar, die nieuwe WOZ-waarde vast stelt? Dat komt toch niet zo maar uit de lucht vallen?
Dat zou ze in bijvoorbeeld Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, enz wel heel veel werk en tijd gaan kosten. Van welke standaard of basis gaan zij dan uit? Ik zie uit naar je mening hierover

dobby
door dobby - Jun 8, 2011 om 01:11
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mardien schreef op dinsdag 7 jun 2011, 23:02]Ruitenheer, dank voor het antwoord. Wat mij nu heel erg intrigeert, is hoe de gemeente ieder jaar dan weer, onafhankelijk van de waarde van vorig jaar, die nieuwe WOZ-waarde vast stelt? Dat komt toch niet zo maar uit de lucht vallen?
Dat zou ze in bijvoorbeeld Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, enz wel heel veel werk en tijd gaan kosten. Van welke standaard of basis gaan zij dan uit? Ik zie uit naar je mening hierover

Hier in Delft staan op het taxatierapport elke keer 3 "vergelijkbare" objecten.. recentelijk verkocht, bedragen via het Kadaster.

nu moet ik zeggen de laatste jaren zijn de referentie-objecten tenminste enigszins in de buurt.. maar verder zou ik niet zonder meer kunnen zeggen dat ze echt vergelijkbaar zijn - weet niet wat de normen daarvoor zijn (vrijstaand vs. appartement om maar eens een dwarsstraat te noemen, of 40 m2 meer oppervlak enz..) - maar goed - misschien dat ze daar een soort berekening op loslaten.

Jaren terug ook eens bezwaar ingediend, (en gelijk gekregen, al was het maar op het gelijkheidsprincipe), en de taxateur die de gemeente stuurde was echt binnen 4 minuten weer weg.. even snel electronisch de binnenmaten opgenomen, een snelle blik rond, en klaar...

ma
door mardien - Jun 8, 2011 om 01:32
26 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je Dobby.
Dus als ik het goed bedrijp: klopte de WOZ-waarde eerst niet, veel te hoog. Daarom heb je vanwege gelijkheidsprincipe met een ander referentieobject bezwaar gemaakt en gekregen. Dus is je WOZ-waarde verlaagd en de jaren daarna is dat rond dat bedrag gebleven?
Mardien

dobby
door dobby - Jun 8, 2011 om 03:22
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mardien schreef op woensdag 8 jun 2011, 01:32]Dank je Dobby.
Dus als ik het goed bedrijp: klopte de WOZ-waarde eerst niet, veel te hoog. Daarom heb je vanwege gelijkheidsprincipe met een ander referentieobject bezwaar gemaakt en gekregen. Dus is je WOZ-waarde verlaagd en de jaren daarna is dat rond dat bedrag gebleven?
Mardien
Nee.. wisselend.. eerst weer (iets) omhoog en daarna (en zeker recentelijker) naar beneden.. maar wel meer in lijn met "de rest van de woningen"

Bezwaar ging trouwens met wat medebewoners als vergelijking (identieke appartementen), met name de aanslag van de gemeente zelf.. (misschien dat die taxateur daarom zo snel weg was, alleen een pro-forma taxatie?)

Maar hij was eerst onevenredig hoog, en toen is er een flink stuk afgegaan, en is nooit meer zo hoog geweest..

ma
door mardien - Jun 8, 2011 om 03:32
26 Antwoorden / 1 Vragen

Dobby, ik weet niet wat een pro-forma taxatie is. Maar is je antwoord dan niet een voorbeeld dat de nieuwe WOZ-waarde dan toch afgeleid wordt van het jaar daarvoor? Volgens Ruitenheer zou dat niet zo zijn. Ik zou dan graag willen weten hoe dit dan wel te verklaren is.
Mardien

dobby
door dobby - Jun 8, 2011 om 03:48
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mardien schreef op woensdag 8 jun 2011, 03:32]Dobby, ik weet niet wat een pro-forma taxatie is. Maar is je antwoord dan niet een voorbeeld dat de nieuwe WOZ-waarde dan toch afgeleid wordt van het jaar daarvoor? Volgens Ruitenheer zou dat niet zo zijn. Ik zou dan graag willen weten hoe dit dan wel te verklaren is.
Mardien
Voor de belasting loopt hij natuurlijk altijd al een jaar achter.. maar voor zover ik kan zien uit mn laatste rapporten (mooi online op te vragen) baseren ze zich op verkoop cijfers / Kadaster in ongeveer de betreffende periode... maar dat werkt dus alleen als er genoeg objecten in elke categorie verkocht zijn..

Ik kan in elk geval nergens vinden dat de WOZ beschikking op een bepaalde manier af zou hangen van de vorige beschikking.. - met dien verstande, huizenprijzen zullen in het algemeen toch ook niet echt extreem veel wisselen, in elk geval niet in het gangbare segment, lijkt mij..

Maar verder heb ik geen verklaringen en / of regels voor je..

(en ben klaar met (de meds van) mn ratjes, dus tijd om naar bed te gaan *grin*)

(en o - sorry, pro forma - voor de vorm, enkel en alleen omdat het zou moeten, niet voor het resultaat)

ma
door mardien - Jun 8, 2011 om 16:02
26 Antwoorden / 1 Vragen

Dobby, bedankt!
Mardien

ru
door ruitenheer - Jun 9, 2011 om 18:30
120 Antwoorden / 0 Vragen

De gemeente verzamelt en analyseert alle relevante marktgegevens. Voor woningen zijn dit vooral de verkoopcijfers en vraagprijzen. Met behulp van deze gegevens bepaalt de gemeente de waarde op de waardepeildatum. De beschikking die u dit jaar heeft ontvangen, is vastgesteld naar de waardepeildatum 1 januari 2010.

Dit betekent niet dat alleen gekeken wordt naar verkoopcijfers van woningen die in januari 2010 zijn verkocht, verkoopcijfers van woningen die eerder of later zijn verkocht zijn ook goed bruikbaar. Wel moet dan rekening gehouden met de marktontwikkeling tussen de verkoopdatum en 1 januari 2010.

En de verkochte woning hoeft niet identiek te zijn, zolang de gemeente maar rekening houdt met de verschillen. Een appartement vergelijken met een vrijstaande woning kan niet, maar een verschil in oppervlakte of inhoud is geen probleem.

En als een taxateur langskomt om te taxeren of een bezwaar te beoordelen, zal die alleen de relevante gegevens controleren. In het verleden werd soms ruim de tijd genomen om een woning op te nemen en de bewoners te spreken, maar daar is tegenwoordig geen tijd (lees geld) meer voor.

ma
door mardien - Jun 16, 2011 om 16:20
26 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry Ruitenheer, ik had wat andere zaken te doen.
Dank voor het antwoord.
Maar....
Dit blijft heel onduidelijk voor mij! Gegevens verzamelen, analyseren, en dan met behulp van die gegevens WOZ-waarde vaststellen, maar hoe...?
Er moet dan toch tabellen, of een soort basis of een soort formule zijn. Want anders wordt het zomaar in het wilde weg iets vaststellen.
Een vrijstaande woning niet vergelijken met een appartement, lijkt mij nog wel duidelijk, maar hoe zit het dan met al die verschillende typen rijtjes woningen en alles wat daar dan ook maar op lijkt, bijvoorbeeld blok woningen etc.
Hoe houdt de gemeente dan rekening met verschillen? Komen zij altijd kijken in de woningen (omdat er geen geld voor is?). Want wat zijn dan bijvoorbeeld relevante verschillen? Wie bepaalt wat relevant is? Als er niet gekeken wordt naar verschillen als oppervlakte en inhoud is dat niet raar, want kopers kijken wel degelijk naar bijvoorbeeld meer slaapkamers (meer inhoud) en betalen dan daar voor.
Ben benieuwd naar de antwoorden.
Mardien

ru
door ruitenheer - Jun 16, 2011 om 20:44
120 Antwoorden / 0 Vragen

Een gemeente moet heel veel woningen en bedrijven taxeren, dat kan niet allemaal met de hand. De taxateur wordt daarom ondersteund door een softwarepakket waarin de ervaring van veel taxateurs is verwerkt. Er zijn diverse pakketten in omloop die allemaal anders werken. In grote lijnen ziet een taxatie er als volgt uit:

Woningen zijn verdeeld in zogenaamde referentiewoningen. Dit zijn woningen die goed met elkaar vergelijkbaar zijn. Bij het indelen van de woningen in groepen, maakt een (klein) verschil in inhoud niet uit. Bij het taxeren uiteraard wel.

Daarna wordt een groep getaxeerd door verkoopcijfers te zoeken van woningen die zoveel mogelijk vergelijkbaar zijn. Bij het taxeren wordt gekeken naar de relevante verschillen, zoals ligging, onderhoud, voorzieningenniveau, inhoud/oppervlakte, aan/afwezigheid van bijgebouwen en aanbouwen. Als woning X bijvoorbeeld 360 m3 groot is en de verkochte woning Y 300 m3, zal woning X hoger worden getaxeerd dan het verkoopcijfer van Y. Het verschil zal echter minder dan 20% zijn.

Een groot gedeelte van het taxeren bestaat uit controleren. Tijdens het taxeren krijgt de gemeente/taxatiebureau steeds nieuwe informatie uit nieuwe verkoopcijfers, bouwvergunningen, bezwaarschriften. Stel dat een woning voorlopig is getaxeerd op € 200.000 en deze wordt in augustus verkocht. Als de woning voor € 196.000 is verkocht, bevestigt dit de taxatie. Als de woning voor € 175.000 of € 240.000 wordt verkocht, moet in ieder geval deze woning en mogelijk de hele groep opnieuw worden getaxeerd.

ma
door mardien - Jun 17, 2011 om 23:15
26 Antwoorden / 1 Vragen

Fijn dat je zo op de hoogte bent, Ruitenheer. Ik heb nog vragen:
- diverse pakketten software die allemaal anders werken?
betekent dat dat in iedere stad een ander systeem is? Is er dus geen landelijk uniform systeem en werken de uiteindelijke gemeentetaxateurs allemaal anders?

- als ik het goed begrijp, worden dus eerst groepen gemaakt, daarna wordt elk huis in een groep, individueel beoordeeld aan de hand van een verkocht pand?
Doet de taxateur dat dan vanachter zijn bureau? Of gaat hij eerst bij het verkochte pand kijken en daarna naar de andere woningen in een groep?

- hoe worden panden getaxeerd die al heel lang niet zijn verkocht of verbouwd?

- wanneer je bezwaar maakt tegen een vastgestelde WOZ-waarde omdat onvolledig rekening is gehouden met individuele kenmerken en dit is gehonoreerd met een fikse verlaging, moet de gemeente zich daar dan het volgende jaar ook aan houden?

- wanneer in het begin een huis bij een bepaalde groep wordt ingedeeld en in eerste instantie niet zo gelet wordt op inhoud, maar later blijkt dat alle andere panden veel meer zijn uitgebouwd en uitgebreid, dus in feite een veel grotere woning is geworden, wordt dan zo'n woning later bij een andere groep ingedeeld?

- hoe belangrijk is het hebben van een dakkapel, balcon, garage,veel grotere tuin.?

- wordt er onderscheid gemaakt tussen bebouwde grond/opstal en onbebouwde grond/hele kavel en moet je dat berekenen?

Hoop echt dat je hier antwoorden op hebt.
Mardien

ru
door ruitenheer - Jun 20, 2011 om 20:15
120 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mardien schreef op vrijdag 17 jun 2011, 23:15]
- diverse pakketten software die allemaal anders werken?
betekent dat dat in iedere stad een ander systeem is? Is er dus geen landelijk uniform systeem en werken de uiteindelijke gemeentetaxateurs allemaal anders?

Iedere gemeente (of beter, ieder taxatiebureau) werkt op zijn eigen manier met een eigen pakket. Wel voldoen al deze werkwijzen en al deze pakketten aan de eisen uit de waarderingsinstructie. Het softwarepakket is alleen een hulpmiddel om de waarde te bepalen. Ik schat dat er in Nederland 10-20 verschillende pakketten worden gebruikt.

[quote=mardien schreef op vrijdag 17 jun 2011, 23:15]
- als ik het goed begrijp, worden dus eerst groepen gemaakt, daarna wordt elk huis in een groep, individueel beoordeeld aan de hand van een verkocht pand?
Doet de taxateur dat dan vanachter zijn bureau? Of gaat hij eerst bij het verkochte pand kijken en daarna naar de andere woningen in een groep?

De meeste werkzaamheden gebeuren achter het bureau. De gemeente heeft heel veel informatie al verzameld, en via internet kunnen we nog heel veel informatie vinden. Ook wordt bij de nieuwe eigenaar informatie opgevraagd. Daarmee heeft de gemeente meestal voldoende informatie. Als de informatie niet voldoende is, zal een woning worden bezocht, al dan niet inpandig.
Per groep worden de 3 beste verkoopcijfers gezocht, daarna wordt de hele groep getaxeerd. Hoe dit gebeurt hangt af van het gebruikte pakket.

[quote=mardien schreef op vrijdag 17 jun 2011, 23:15]
- hoe worden panden getaxeerd die al heel lang niet zijn verkocht of verbouwd?

Met verkoopcijfers van woningen die wel zijn verkocht en die zoveel mogelijk vergelijkbaar zijn.

[quote=mardien schreef op vrijdag 17 jun 2011, 23:15]
- wanneer je bezwaar maakt tegen een vastgestelde WOZ-waarde omdat onvolledig rekening is gehouden met individuele kenmerken en dit is gehonoreerd met een fikse verlaging, moet de gemeente zich daar dan het volgende jaar ook aan houden?

De gemeente moet de waarde zo goed mogelijk vaststellen. Als bij een bezwaarschrift (of een verbouwing of een controle) blijkt dat er fouten in het systeem zitten, moeten deze worden hersteld. Als bijvoorbeeld blijkt dat de inhoud van een woning geen 450 m3 is maar slechts 350 m3, zal dit in de administratie worden verwerkt.

[quote=mardien schreef op vrijdag 17 jun 2011, 23:15]
- wanneer in het begin een huis bij een bepaalde groep wordt ingedeeld en in eerste instantie niet zo gelet wordt op inhoud, maar later blijkt dat alle andere panden veel meer zijn uitgebouwd en uitgebreid, dus in feite een veel grotere woning is geworden, wordt dan zo'n woning later bij een andere groep ingedeeld?

De indeling in groepen wordt eenmaal gedaan, daarna wordt ieder jaar in principe uitgegaan van dezelfde indeling. Maar er zijn diverse redenen om de indeling aan te passen. Dat kan naar aanleiding van een verbouwing, van een bezwaarschrift, maar ook naar aanleiding van marktanalyse. Soms blijkt dat woningen die heel erg vergelijkbaar zijn, toch een verschillende marktontwikkeling hebben. Dan wordt de groep aangepast of gesplitst.

[quote=mardien schreef op vrijdag 17 jun 2011, 23:15]
- hoe belangrijk is het hebben van een dakkapel, balcon, garage,veel grotere tuin.?

Niet voor de groepsindeling. Een dakkapel en balkon hebben een vaste prijs of een prijs per m. Een garage heeft meestal een bedrag per m3.

[quote=mardien schreef op vrijdag 17 jun 2011, 23:15]
- wordt er onderscheid gemaakt tussen bebouwde grond/opstal en onbebouwde grond/hele kavel en moet je dat berekenen?

De waarde wordt meestal per onderdeel berekend. Dus een bedrag voor de woning, een bedrag voor de dakkapel, een bedrag voor de berging en een bedrag voor de grond. Maar de eindwaarde is van belang, niet de telling van de onderdelen. Dat is alleen een hulpmiddel.

[quote=mardien schreef op vrijdag 17 jun 2011, 23:15]
Hoop echt dat je hier antwoorden op hebt.
Mardien

Ik hoop dat ik het hiermee wat duidelijker te hebben gemaakt.