Eliza1959
door Eliza1959 Nov 10, 2022 om 19:38
Geldzaken & recht

Zelf uitvaart regelen

Sinds kort ben ik in mijn laatste levensfase belandt, minder dan 3 maanden. Bij uitzichtloos en ondraaglijk lijden is met de huisarts overeengekomen, dat een door mijzelf aan te geven datum wordt bepaald voor afscheid. Ik heb geen directe nabestaanden meer, ook geen bewindvoerder.

Nu ben ik dus druk doende om mijn eigen uitvaart te regelen. Maar nu kom ik erachter dat, volgens de uitvaartonderneming waar ik een offerte heb gevraagd, ik zelf nooit de opdrachtgever kan en mag zijn voor mijn eigen uitvaart. Dat is nu het hele punt, ik wil geen bemoeienis van derden, die, als opdrachtgever zijnde, na mijn overlijden mijn uitvaart kunnen wijzigen. Is het niet zo, dat diegene die de uitvaart aanvraagd en ondertekend, ook de opdrachtgever is, in mijn geval ikzelf dus.
Uw reacties zie ik graag tegemoet.

4618 8 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Nov 10, 2022 om 19:55
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Bij een uitvaart is diegene (een levend persoon) verantwoordelijk als hij/zij de uitvaartopdracht (die u zelf kunt vaststellen, zelfs vooraf met de uitvaartondernemer) ondertekend. Verder is er een financiele afhandeling met o.a. belastingen, huis leeghalen, bankzaken enz noodzakelijk NA uw overlijden.

Ergo, u zult een door u gewenst persoon/instelling/goed doel moeten aanstellen/machtigen als uw levenseinde begeleider, na uw overlijden, sorry ik heb er even geen beter woord voor. Doe dit wel notatrieel.

Heel goed dat u een en ander regelt zoals u dat wilt, ik wens u oprecht sterkte deze dagen.

sira
door sira - Nov 10, 2022 om 19:56
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Doe het via een notaris.

Sterkte!

getty
door getty - Nov 10, 2022 om 20:09
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U moet naar de notaris om uw wensen hierin vast te leggen en een executeur ( dit kan de notaris zijn) voor de algehele afhandeling te benoemen.
Het gaat natuurlijk niet alleen over de uitvaart.

Sterkte gewenst!.

ne
door neodutchio - Nov 10, 2022 om 20:38
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Na uw overlijden zal een hoop geregeld moeten worden. Hoe goed u alles van te voren ook regelt, u bent niet meer in staat om daarna afspraken te maken of beslissingen te maken. Er zal altijd een extra persoon nodig zijn om na uw overlijden de zaken af te handelen.
Sterkte in deze lastige tijd.

tenormin
door tenormin - Nov 10, 2022 om 21:35
16837 Antwoorden / 108 Vragen

@eliza1959, u mag uw eigen uitvaart zelf regelen, zeker als u zelf bepaald wat u wilt. Wel bij een notaris regelen. U heeft geen (directe) nabestaanden meer. ( Daar kan een "pijnpuntje liggen") . U heeft dus niemand meer die u als nabestaande kunt benoemen. U kunt dus 'gewoon' uw eigen uitvaart vastleggen, bij een notaris en daar ook het geld voor de nodige kosten van begrafenis of crematie deponeren. De begrafenisondernemer is inderdaad niet verplicht om uw uitvaart op zich te nemen. Daarom. Schakel notaris is. Hij kan beamen dat uw begrafenis/crematie aan de geldelijke kosten zal worden voldaan. De notaris heeft alleen de datum en ondertekening van u nodig. Desnoods bij u aan huis komen. Heel veel sterke de komende tijd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 11, 2022 om 10:38
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Ook sterkte en hoe dan ook dient u iemand een volmacht te geven. Zie deze info  (die u mogelijk al kent) https://www.overledenenzorgpro.nl/020109.html en een ook genoemde uitzondering kan uw Gemeente zijn indien er verder niemand blijt te zijn. (En die regelt dan ook alles en dat zal dan mogelijk (geheel) niet naar uw wens zijn).

mo
door mof - Nov 14, 2022 om 12:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, wettelijk is de uitvaart pas na uw overlijden. Het zijn uw erfgenamen die de kosten dragen uit uw erfenis dus die kunnen de zaak bepalen.U heeft geen wettelijke status meer wanneer u bent overleden. Wat u kunt doen is e.e.a. in een testament laten vastleggen. Dan is er de notaris die uiteindelijk verantwoordelijk is voor het nakomen van dat testament.

lottesanne
door lottesanne - Nov 22, 2022 om 21:55
438 Antwoorden / 47 Vragen

Als er geen nabestaanden zijn, zal de gemeente de begrafenisondernemer opdracht geven de begrafenis te regelen