Ziggo dreigt met incasso na stornering
Ik heb onlangs mijn ziggo pakket opgezegd op 23-07-2024 er was een maand opzegtermijn tot 23-08-2024.
Kreeg nog een factuur voor de maand augustus en dat is allemaal correct. ik heb op 16-08-2024 zoals door ziggo gevraagd mijn apparatuur terug gestuurd naar ziggo, en hierop keurig een ontvangst bevestiging gekregen dat de apparatuur in goede orde ontvangen was. Prima dus, ik had in augustus geen extra kosten gemaakt zoals huren, of betaalde inhoud bekijken. Maar eind augustus tch een factuur afgeschreven voor 1 - 30 september 2024, hierin stonden inderdaad geen extra kosten berekend, alleen het normale maandelijkse bedrag van € 83,50. Ik heb deze betaling gestorneerd, ik heb immers geen extra kosten gemaakt in Agustus en mijn apparatuur is goed ontvangen bij ziggo. Geen probleem dus zou je zeggen, maar ik krijg nu mail van ziggo dat ik een betalings achterstand heb en deze factuur alsnog moet betalen. Heb daarop de helpdesk gebeld om mijn reden van storning duidelijk te maken, maar werd direct afgekapt. ik zou toch moeten betallen anders konden er incasso kosten komen.
Mijn vraag is nu of dit wettelijk allemaal kan? Ik had immers in augustus geen betaalachterstand, en mijn pakket is per 23 augustes 2024 beeindigd.
Toch dreigt de helpdesk met incasso, en heb ik inmiddels al twee mails gekregen dat ik betaal achterstand heb. en een betalingsregeling kan treffen (kunnen ze het nog gekker maken daar bij ziggo).
Dit is wel een zeer onvriendelijke manier om klanten die vertrekken te benaderen.
Het is gebruikelijk dat er op de "dertiende" maand van uw jaar abo wel wordt afgeschreven, u krijgt dat onder aftrek van kosten die u die laatste maand gemaakt heeft weer retour op uw rekening. Als u storneerd dan krijgt u inderdaad incasso. U betaald vooruit abo en achteraf verbruikskosten, die u KUNT maken.
Het je dingen afvragen is vooral iets dat je moet doen voor je storneert. Afijn, gewoon niet betalen en dan komt u in het incassotraject de kantonrechter tegen en die kan u met authorirlteit vertellen of u gelijk had of dat u nog wat bij mag betalen.
Dat u geen extra kosten gehad heeft wil niet zeggen dat dat bij iedereen zo is. En aangezien systemen geautomatiseerd zijn werkt het voor iedereen hetzelfde.
De extra incasso is bedoeld als dekking van mogelijke kosten in de laatste maand en word netjes verrekend met de eindafrekening.
De kantonrechter kan je ter zitting haarfijn uitleggen of dit wettelijk allemaal kan.
Ziggo zal je verder noch vriendelijk noch onvriendelijk ooit nog hoeven te benaderen. Het recht zal zijn loop wel vinden.
Het is niet aan u om te bepalen of alles netjes is betaald en op basis daarvan niet meer te betalen. De uitleg heeft inmiddels al gekregen.
Veel bedrijven doen dit op deze manier en berekenen dan de maand daarop uit of je eventueel geld terug krijgt, betaal maar gewoon en wacht dit even af is mijn advies..
Probleem is al opgelost via de Ziggo Community.
Heeft Ziggo z'n customer service dan uitbesteed aan de comunity, je zou denken dat zoiets het werk is van medewerkers. Of zou Zigo de helpdesk niet bemannen met medewekers met verstand van zaken en krijg je die enkel aan de lijn nadat je bent "voorgedragen" via de comunity?
Dat is inderdaad het werk van Ziggo medewerkers, en die zijn dan ook actief aanwezig op de Community voor zaken die de Community niet zelf kan oplossen.
Dus in plaats van bekwame medewerkers aan de helpdesk te zetten waar ze telefonisch problemen van klanten oplossen moet de klant eerst naar het forum? Doet een beetje denken aan vroeger waarbij je via Twitter rechtstreeks in contact met bekwame Ziggo medewerkers in tegenstelling tot bellen waarbij je "Dombo's" aan de lijn kreeg die niet wisten hoe ze problemen fatsoenlijk moesten escaleren als ze zelf onbekwaam bleken.
Dat klopt die gedachte, je hebt meer aan de moderators op de Community dan aan klantenservice, veel meer knowhow. Zelfs KS medewerkers verwijzen wel eens door naar de Community.
Wat ik hier vreemd aan vind is dat TS @Sander1958 heet die het euvel plaatst en dan komt er een @Mabelle die verkondigd dat de zaak is opgelost, wie = wie?
Ik lees dat het probleem opgelost is maar toch nog een toevoeging om dit soort problemen in de toekomst voor te zijn.
Als u van mening bent dat er een onrechtmatige incasso gedaan is direct contact met het betreffende bedrijf opnemen en om uitleg vragen.
Ook in dit geval berust de incasso op een misverstand dus was storneren helemaal niet noodzakelijk geweest en had Ziggo in dit geval uw gegevens uit het betaalsysteem verwijderd.
Als u zonder overleg tot storneren over gaat wat al helemaal niet verstandig is roept uw actie een onvriendelijke reactie op mede omdat het betaalsysteem volledig geautomatiseerd verloopt en herinneringen blijft verzenden en de mensen die de helpdesk bemensen kunnen niet in de betaalsystemen zien dat uw contract is beeindigd.
Wat dat betreft herken ik me niet in hetgeen dat u met Ziggo heeft ervaren en als er iets mis dreigt te gaan het snel opgelost kan worden.
Waarom was deze incasso een misverstand? Het is normale procedure.
In dit geval niet zie de link die vraagsteller onder een andere naam op de Ziggo community heeft geplaatst
https://community.ziggo.nl/t5/Abonnement/facturen-na-opzegging/td-p/1399428
Dat is nog steeds een standaard proces. Facturen worden in batches van te voren gecreerd en kunnen daardoor overlappen met het opzegproces. En de credit wordt ook volledig automatisch gedaan (zoals de Ziggo medewerker uitlegt en wat jij blijkbaar hebt genegeerd). Zolang mensen niet storneren en gewoon het proces op z'n loop laten is er niets aan de hand.
Dit is al minimaal 20 jaar het geval want dat was al zo toen ik er nog werkte.
Meestal schrijven ze de laatste maand af en berekenen wat je terug krijgt en sluiten het systeem af. Storneren zorgt dat het systeem niet afgesloten kan worden en ziet u als wanbetaler. Zo werken dit soort bedrijven.
@Mabelle Wat ik hier vreemd aan vind is dat TS @Sander1958 heet die het euvel plaatst en dan komt er een @Mabelle die verkondigd dat de zaak is opgelost, wie = wie?
Zie deze link is opgelost voor Ts https://community.ziggo.nl/t5/Abonnement/facturen-na-opzegging/td-p/1399428
@marita: +10.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Schoenen met onbruikbare veters
Ik heb 3 maanden geleden bij de Makro dure Ecco-schoenen gekocht met elastische veters. Nu zijn deze veters kapot gegaan, maar nergens zijn vervangende veters te koop.
Ecco.nl zegt dat ik bij een Ecco verkooppunt moet zijn, maar die kaatst de bal terug: de schoenen zijn niet bij ons gekocht, dus geen garantie.
De Makro zegt: wij verkopen geen veters en de veters tonen verbuikssporen, dus
...
Lees meer
Babymelk en waterontharder.
Is het veilig om babymelk te maken met onthard water, dmv een waterontharder? Lees meer
Extra kosten mondhygiënist
Mijn dochter is net 18 jaar en alleen naar de mondhygiënist gegaan. Los van het reinigen is er opeens een preventie consult erbij in rekening gebracht van meer dan 47 euro. Mijn dochter zei dat ze alleen wat uitleg kreeg over poetsen. Mag een mondhygiënist zomaar extra kosten declareren zonder vooraf toestemming te vragen? Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer