we
door wenonah Oct 28, 2005 om 22:02
Geldzaken & recht

Zoon heeft schuld gemaakt

Mijn zoon heeft op internet schuld gemaakt.

Hij is nu 15 en dus weet ik dat ik niet wettelijk verplicht ben om alles maar te accepteren, maar... hij had als leeftijd 18 opgegeven.

Nu heb ik met een incassoburo gecorrespondeerd en kopie opgestuurd van zijn identiteitsbewijs, als bewijs dat hij inderdaad minderjarig is.

Dat incassoburo heeft zelf verteld dat de kosten niet hoog kunnen zijn, omdat het ging om een domeinnaam en die naam is nooit geregistreerd geworden of gebruikt.

nu kreeg ik een brief met de mededeling dat ze mochten schikken van de klant en tadaaaa, ik mag ff 266,11 betalen, zijnde de helft vh bedrag.

Ik heb in den beginne schriftelijk laten weten niet de verantwoordelijkheid te accepteren en dus niks te betalen.

Ik heb zelf ook een eigen website en ik betaal maar 29 per jaar, dan ga ik toch niet iets goedkeuren dat 10 keer zo duur is?

Ik wil nogmaals een brief sturen dat ik dat niet accepteer, sta ik dan in mn recht?

Het incassoburo kan ik trouwens niet echt makkelijk vinden: Incasso Administratie Centrum BV oftewel IAC bv

Is dit bedrijf bekend?

757 5 Rapporteer

scroogy
door scroogy - Oct 29, 2005 om 08:58
367 Antwoorden / 20 Vragen

De prijs van die domeinnaam is wat "een gek ervoor geeft", dat u er veel minder voor betaald wil niet zeggen dat het niet duurder kan. Ze kunnen vragen wat ze willen.

Een ouder heeft tot 21 jaar de zorgplicht voor een kind en tot 18 jaar zijn de ouders verantwoordelijk voor schulden die het kind maakt.

Maar nu het leuke, uw zoon is 15, derhalve niet bevoegd om op eigen titel een overeenkomst aan te gaan. Die overeenkomst is nietig. (bestaat niet). Geen wonder dat men zo coulant is, u hoeft helemaal niets te betalen. Hebben ze de nota inmiddels op úw naam gezet ? Laat ze maar komen met de overeenkomst !!

Dat incassobureau kan goed de incassoafdeling van de leverancier zijn en als dusdanig niet geregistreerd zijn. Iedereen kan zich incassobureau noemen (schrikeffect). Heeft u al gezocht bij www.kvk.nl ?

gh
door ghagens - Oct 29, 2005 om 16:56
2 Antwoorden / 0 Vragen

een kleine aanvulling, een minderjarige mag wel een overeenkomst sluiten, als dit in het 'algemene verkeer' aanvaard wordt. dit geval valt er vrij duidelijk niet onder, erg normaal is het tenslotte niet dat een 15 jarige een eigen internet domein registreert, maar het is niet zo dat het in alle gevallen zo is dat de overeenkomt nietig is.

Groet,

Gerolf

kejobawe
door kejobawe - Nov 12, 2005 om 14:38
18 Antwoorden / 13 Vragen

Een ouder heeft tot 18 jaar de zorgplicht (meerderjarig) en tot 21 jaar is de ouder financieel verantwoordelijk voor "het kind".

hutch
door hutch - Nov 12, 2005 om 15:21
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Wenonah,

"Het incassoburo kan ik trouwens niet echt makkelijk vinden: Incasso Administratie Centrum BV oftewel IAC bv. Is dit bedrijf bekend?"

I A C

Naar mijn mening is het inderdaad zo dat zij geen poot hebben om op te staan, want zij halveren het bedrag al. Als zij menen dat zij volledig in hun recht staan, hadden zij dit bedrag ook niet gehalveerd, maar volledig op u verhaald. Dit is een "stuiptrekking" van de geldeiser: beter iets dan niets.

Gr. Hutch

hutch
door hutch - Nov 12, 2005 om 15:30
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Hier zo maar een voorbeeld:  Voorbeeld m.b.t. IAC

punt 2:  "Alleen personen boven de 18 jaar zijn gemachtigd om een bestelling te plaatsen bij â?¦â?¦â?¦â?¦..nl"

en daar onder:

punt 17: "Wij zijn verplicht achterstallige kosten ter incasso aan het Incasso Administratie Centrum BV te Fijnaart over te dragen."