12 Weken vooruitbetalen
Ik heb bij Stedin een dienst besteld voor het “verzwaren” van mijn meterkast (van 1 fase naar 3 fases).
Daarin wordt ik als klant in een geautomatiseerd proces geduwd waar ik een offerte moet aanvragen via de landelijke website mijnaansluiting.nl.
(zie: stedin.net/aansluiting/ik-wil-de-aansluiting-aanpassen)
Bij mijnaansluiting.nl kan ik een gewenste week van levering kiezen. Ik heb hiervoor week 46 gekozen (deze week).
Dit “geschat moment van uitvoering” (week 46) komt bovenaan mijn overzicht te staan op hun website:
https://os.stedin.net/MijnAanvraag/Overzicht?AanvraagGuid…
Het duurt meer dan 10 dagen voor dat Stedin de aanvraag gecontroleerd heeft, daarna krijg ik een offerte die ik moet betalen om verder te gaan.
Nadat ik betaald hebt springt het geschatte moment van uitvoering opeens van week 46 naar week 5 (volgend jaar, zo’n 12 weken verder!).
Ik heb hier gisteren over gebeld en zij wijzen alleen maar naar mijnaansluiting.nl als schuldige van misleidende planning (terwijl ze dit klakkeloos wordt overgenomen op hun eigen site, zonder een vermelding dat dit blijkbaar onjuist is) en naar een vermelding van de doorlooptijd op de offerte. Er zal worden gekeken of ze me anders kunnen inplannen maar ik heb nog niets vernomen...
Nu datum is veranderd is, wil ik mijn geld terug, en betalen nadat de dienst daadwerkelijk is uitgevoerd (maar "dat kan natuurlijk niet")
Ik heb hier vandaag opnieuw over gebeld, en het enige wat ik mag doen is naar hun luisteren, na dat ik zei dat ik wilde dat ze eerst na mij luisterde werd de hoorn op de haak gegooid.
n.b. Er is al eens vaker een uitspraak gedaan over vooruitbetalen. zie: https://www.bnnvara.nl/kassa/discussie-vooruitbetalen
Maar in dit geval, heb ik als consument geen keuze om een andere netbeheerder te kiezen, zie: Kan ik zelf een netbeheerder kiezen?
Topantwoord
Ten eerste , u kunt niet een andere netbeheerde kiezen maar u kunt wel een gecertificeerde technicus, een gecertificeerd electroinstallatiebedrijf inschakelen. U behoeft daat niet per definitie voor bij Stedin te zijn.
Aanvulling: ik sluit zelfs niet uit dat Stein hier dan een installateur extern zal inschakelen. De meterkast is geen eigendom van Stedin.
Zie o.a. deze info, niet bedoeld als reclame. Er staan meer verwijzingen op het i-net met zoeknaam meterkast aanpassen. https://www.123groepenkast.nl/GroepenKast-aanpassen-
@HEREMIETKREEFT, bedankt voor je reactie. Ik ga eens rondkijken naar een gecertificeerde technicus, maar dat ik voor iets moet betalen dat pas naar 12 weken wordt uitgevoerd.
Ik heb dit verder uitgezocht en dit antwoord is blijkbaar niet correct.
Zoals ook uit andere reacties blijkt: kan en mag dit alleen door Stedin worden uitgevoerd
klopt, dit deel van de groepenkast ligt bij de netbeheerder en niemand anders, alles tot en met de meter valt hieronder....
Als u het betaalde terug eist, zou het niet vreemd zijn dat u voorlopig niet (snel) aan de beurt komt. Per slot moet je een pas/id card bij de gemeente ook eerste betalen bij het bestellen voordat je het ding effectief krijgt.
@MAHADMA, in mijn gemeente betaalt men bij het afhalen van een paspoort, rijbewijs, id kaart.
Bij mijn gemeente vooruit! En de geldigheidsduur begint bij de besteldatum, maar niet vanaf moment klaar en afhaalbaar. Oké, scheelt een week, maar toch ....... je hebt niet wat je besteld hebt en voor betaald hebt.
Topantwoord
Gaat het om de 1 fase te veranderen naar een 3 fase aansluiting dan kan en mag dit alleen door Stedin worden uitgevoerd. Het gaat er hierbij om dat de binnenkomende hoofdkabel aangepast moet worden hetgeen mogelijk in de straat moet gebeuren. Dat mag dus een gecertificeerd installatiebedrijf alleen in opdracht van Steding doen, deze zal de hoofdaansluiting 3x 25amp verzorgen, de meter voor een 3 fasemeter vervangen en 3 fase in de groepenkast aansluiten. Wel dient voor die tijd de groepenkast, met name de hoofdschakelaar en aardlekschakelaar(s), geschikt gemaakt te zijn voor 3 fase aansluiting. Gaat het om aanpassing van de groepenkast dan mag dit door een erkent installatiebedrijf worden gedaan, daar heeft u Stedin niet voor nodig.
Wat @heremietkreeft schrijft is nogal verwarrend als het gaat om de hoofdaansluiting.
Niet geheel mee eens. Een gecertificeerd bedrijf dient mogelijk wel toestemming te hebben van Stedin. Als gezegd, de netbeherder zal mogelijk ook een installateur inschakelen. En het is van belang om ook na te gaan of er inderdaad 'vanaf de straat nog '1 fase'wordt geleverd omdat veel aansluitingen al voorbereid zijn op 3 fase (zoals bijv. vaak nodig voor electrische fornuizen etc. Zie deze info m.b.t. voorkomende problemen (wel uit 2006 maar m.i. nog actueel) (invoegen lukt weer eens niet)
Wat schrijf ik dan?
Dat mag dus een gecertificeerd installatiebedrijf alleen in opdracht van Steding doen,
omdat de binnenkomende hoofdkabel aangepast moet worden hetgeen mogelijk in de straat moet gebeuren.
Neen, ik schreef het anders: de installateur moet toestemming hebben van de netbeheerder als er buiten de woning moet worden gewerkt.. De klant is de uiteindelijke opdrachtgever. Zonder toestemming kan de opdracht niet worden uitgevoerd.
Dat Stedin een extern bedrijf inschakeld is gebruikelijk echter voor het aanpassen mag door de TS geen extern bedrijf ingeschakeld worden zoals u schrijft, en de vraag gaat over aanpassing naar 3 fase.
Reactie van de TS is vervolgens om naar een extern bedrijf te kijken en die zullen er wel vanaf blijven.
Ik lees nergens in uw schrijven dat het extern bedrijf toestemming van Stedin moet hebben Vandaar mijn opmerking "verwarrend".
u kunt niet een andere netbeheerde kiezen maar u kunt wel een gecertificeerde technicus, een gecertificeerd electroinstallatiebedrijf inschakelen. U behoeft daat niet per definitie voor bij Stedin te zijn.
Infra indien van toepassing is lastige materie en vraagt om planning. Dat de werkaamheden zomaar ineens naar week 5 volgend jaar schieten komt omdat u niet de enige bent die hierom vraagt.
Verder woont iemand in een gebied waar of Stedin of Enexis verantwoordelijk is voor de prik en gas.
En verwijzen naar een algemeen topic over vooruitbetalen is niet echt charmant, mede omdat een bedrijf als Stedin of Enexis ook nog met uw Gemeente moeten overleggen wanneer zij de grond in mogen/kunnen.
En zij net als de keukenboer kosten vooraf hebben en daar teken je ook voor.
Als toegift
https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Basisdocument_over_energie-infrastructuur_143.pdf
"verwijzen naar een algemeen topic over vooruitbetalen is niet echt charmant"??? Mij 12 weken vooruit laten betalen en het telefoon gesprek verbreken, _dat_ is niet charmant. n.b. Ze hoeven voor deze omzetting helemaal de grond niet in...
Wanneer u nu een 1 fase meter hebt moet die ook vervangen worden.
Zorg wel dat voor die tijd de groepenkast geschikt is gemaakt voor 3 fasen en vanaf de groepenkast hoofdschakelaar 4 draden naar de meter gebracht zijn zodat de netbeheerder de noodzakelijke aansluitingen kan maken. U kunt geen andere netbeheerder kiezen, dus maar rustig afwachten, het geld terug vragen heeft voor u geen voordeel en misschien betaalt u volgend jaar wel meer.
Alles is al voorbereid: de groepenkast is geschikt, en zitten al drie (waarvan 2 lege) stoppen in de meterkast.
Maar daar gaat het niet om, waar het wel om gaat: Is het juist om iemand 12 weken voor de levering van een dienst te laten betalen?
(en dan nog steeds een slag om de arm houdt: "Dit moment is een schatting. U ontvangt van ons bericht wanneer wij klaar zijn om de werkzaamheden in te plannen.").
Mijn aansluiting beloofd niets want u kunt enkel een voorkeursdatum ingeven en dat is geen vaste datum. Daarbij wordt enkel de aansluiting voor drie fasen tot aan groepenkast geschikt gemaakt en dus niet de groepenkast zelf want die is geen eigendom van de netbeheerder. In dit geval besteedt de netwerkbeheerder de werkzaamheden uit aan een lokale installateur en die heeft meer klanten dan u alleen en hangt de werkelijke installatie datum van de planning af. Of het nog 12 weken gaat duren is relatief want de installateur gaat met u een afspraak inplannen tussen nu en 12 weken. Het is dan wel zaak om de groepenkast voor drie fasen aangepast te hebben want als dat niet zo is wordt de aansluiting niet geschikt gemaakt en bent u het betaalde bedrag kwijt.
Het klopt inderdaad dat het langer kan duren, vooral vanwege Corona, en mogelijk omdat de Stroom kabel van de hoofdkabel naar uw huis niet geschikt is voor 3 Fase.
Het is namelijk niet de Hoofd zekering open maken en er 2 extra stoppen bij doen.
Nee er komt vaak wel wat meer bij kijken.
Indien u een verzwaring van 1 fase 25A naar 1 Fase 35A dan is het wel 1 stop vervangen,
Indien u ook een Gratis slimme meter krijgt, kan het zijn dat ze geen modellen op vooraad hebben, waardoor het dus langer duurt.
Zelf Klooien met de Hoofdzekering is gevaarlijk, en schadelijk, indien u dit zelf doet of iemand laat doen die niet van de net-beheerder is, bent u verantwoordelijk voor alle schade die veroorzaakt kan worden, doordat u de zekering heeft vervangen.
zoek maar eens op "Wietkwekerij afgebrand" {ja via zo'n term zie je wat er kan gebeuren als u zelf met de Hoofdzekering gaat klooien}.
Er worden allemaal zaken genoemd die niet ter zake doen (ik heb al een slimme meter). Het issue is dat Stedin mij laat betalen voor iets dat ze pas over 3 maanden (of nog later...) gaan uitvoeren.
Hoop niet dat je Stedin een keer met spoed nodig hebt.
Want dat is EEN van de redenen waarom het gewone werk op de tweede plaats komt.
Zelf Klooien met de Hoofdzekering is gevaarlijk,
Is niet alleen gevaarlijk maar ook verboden. U moet nml het zegel verbreken en dat gaat een hoop centen kosten.
En een 35 amp zekering past niet in de 25 amp passchroef dus die moet ook vervangen worden en in dit geval zou het zomaar kunnen dat ook de zekeringhouder vervangen moet worden om 3 zekeringen te kunnen plaatsen.
Toch echt de vragen goed lezen, staat toch duidelijk van 1 naar 3 fase.
"Zelf Klooien met de Hoofdzekering is gevaarlijk,". Ik heb niet zelf lopen klooien. Alles is voorbereid door een erkend bedrijf.
Maar nogmaals, dit doet niet terzake. Als Stedin het niet bol kan werken is dat niet een probleem van de klant en is het naar mijn mening niet juist om alvast voor 12 weken geld te incasseren. Vooruitbetalen zorgt er overigens alleen maar voor dat het bedrijf op dezelfde manier kan blijven doorgaan zonder ergens pijn te voelen, er is zelfs geen concurentie. Er zijn alleen mag klachten van mensen die opstaan en zeggen: hier klopt iets niet. Maar daar wordt blijkbaar weinig meegedaan: https://www.klacht.nl/stedin
Topantwoord
Ik ken het probleem. Half september aangevraagd om de aansluiting te verzwaren van 3x25A naar 3x35A en ook daarvoor is de wachttijd 12 weken....15 december wordt het uitgevoerd. En dat is toch echt maar 10 minuten werk: alleen de 3 hoofdzekeringen vervangen.
Stedin gebeld en geappt en ze kennen maar 1 antwoord: we kunnen de datum niet vervroegen, de uitvoerder neemt tzt contact me u op. Bijzonder teleurstellend.
Het probleem met het verplaatsen van de datum zit hem in het feit dat het werk wordt uitbesteed aan een extern bedrijf. Als dat bedrijf dan met een grote klus, bv. nieuwbouw, bezig is zal uw werk door hen ingepast moeten worden, en ja dat zal niet altijd als prioriteit beschouwd worden. Het vooruit betalen kan vreemd overkomen maar het is een nutsbedrijf waarbij altijd vooraf betaald moet worden evenals o.a uw maandelijks voorschot aan de energieleverancier.
Topantwoord
Helaas kunt u niet uw netbeheerder kiezen, en zijn netbeheerders niet bepaald klantvriendelijk.
Ik wil u we wel op wijzen, dat de netbeheerder wettelijk verplicht is om de werkzaamheden binnen 18 weken na de dag dat u de aanvraag oorspronkelijk heeft ingediend moet uitvoeren. Bij verzuim heb je recht op een schadevergoeding.
Bedankt voor de informatie - goed om te weten. Is er ook ergens wettelijk vastgelegt dat de netbeheerder voor de genoemde 18 weken alvast het gehele bedrag mag incasseren?
Helaas gelden die 18 weken voor het realiseren van een aansluiting, voor veranderingen is geen termijn gesteld.
Die termijn geldt ook voor het realiseren van een aangevraagde verzwaring van de aansluiting. Daar bestaat de nodige jurisprudentie over.
De reden is simpel: de beschikbare aansluiting dient binnen 18 weken na aanvraag minimaal te voldoen aan de aangevraagde capaciteit.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer