iRon7
door iRon7 Nov 12, 2020 om 14:05
Huishouden & energie
12 Weken vooruitbetalen

Ik heb bij Stedin een dienst besteld voor het “verzwaren” van mijn meterkast (van 1 fase naar 3 fases).
Daarin wordt ik als klant in een geautomatiseerd proces geduwd waar ik een offerte moet aanvragen via de landelijke website mijnaansluiting.nl.
(zie: stedin.net/aansluiting/ik-wil-de-aansluiting-aanpassen)
Bij mijnaansluiting.nl kan ik een gewenste week van levering kiezen. Ik heb hiervoor week 46 gekozen (deze week).
Dit “geschat moment van uitvoering” (week 46) komt bovenaan mijn overzicht te staan op hun website:
https://os.stedin.net/MijnAanvraag/Overzicht?AanvraagGuid…
Het duurt meer dan 10 dagen voor dat Stedin de aanvraag gecontroleerd heeft, daarna krijg ik een offerte die ik moet betalen om verder te gaan.
Nadat ik betaald hebt springt het geschatte moment van uitvoering opeens van week 46 naar week 5 (volgend jaar, zo’n 12 weken verder!).
Ik heb hier gisteren over gebeld en zij wijzen alleen maar naar mijnaansluiting.nl als schuldige van misleidende planning (terwijl ze dit klakkeloos wordt overgenomen op hun eigen site, zonder een vermelding dat dit blijkbaar onjuist is) en naar een vermelding van de doorlooptijd op de offerte. Er zal worden gekeken of ze me anders kunnen inplannen maar ik heb nog niets vernomen...
Nu datum is veranderd is, wil ik mijn geld terug, en betalen nadat de dienst daadwerkelijk is uitgevoerd (maar "dat kan natuurlijk niet")
Ik heb hier vandaag opnieuw over gebeld, en het enige wat ik mag doen is naar hun luisteren, na dat ik zei dat ik wilde dat ze eerst na mij luisterde werd de hoorn op de haak gegooid.

n.b. Er is al eens vaker een uitspraak gedaan over vooruitbetalen. zie: https://www.bnnvara.nl/kassa/discussie-vooruitbetalen
Maar in dit geval, heb ik als consument geen keuze om een andere netbeheerder te kiezen, zie: Kan ik zelf een netbeheerder kiezen?

9887 13 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 12, 2020 om 14:15
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ten eerste , u kunt niet een andere netbeheerde kiezen maar u kunt wel een gecertificeerde technicus, een gecertificeerd electroinstallatiebedrijf inschakelen. U behoeft daat niet per definitie voor bij Stedin te zijn.

Aanvulling: ik sluit zelfs niet uit dat Stein hier dan een installateur extern zal inschakelen. De meterkast is geen eigendom van Stedin.
Zie o.a. deze info, niet bedoeld als reclame. Er staan meer verwijzingen op het i-net met zoeknaam meterkast aanpassen. https://www.123groepenkast.nl/GroepenKast-aanpassen-

iRon7
door iRon7 Nov 12, 2020 om 14:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

@HEREMIETKREEFT, bedankt voor je reactie. Ik ga eens rondkijken naar een gecertificeerde technicus, maar dat ik voor iets moet betalen dat pas naar 12 weken wordt uitgevoerd.

iRon7
door iRon7 Nov 14, 2020 om 11:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dit verder uitgezocht en dit antwoord is blijkbaar niet correct.

Zoals ook uit andere reacties blijkt: kan en mag dit alleen door Stedin worden uitgevoerd

1paul
door 1paul Jan 25, 2021 om 08:28
3188 Antwoorden / 0 Vragen

klopt, dit deel van de groepenkast ligt bij de netbeheerder en niemand anders, alles tot en met de meter valt hieronder....

mahadma
door mahadma - Nov 12, 2020 om 14:51
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Als u het betaalde terug eist, zou het niet vreemd zijn dat u voorlopig niet (snel) aan de beurt komt. Per slot moet je een pas/id card bij de gemeente ook eerste betalen bij het bestellen voordat je het ding effectief krijgt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 12, 2020 om 15:13
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@MAHADMA, in mijn gemeente betaalt men bij het afhalen van een paspoort, rijbewijs, id kaart.

mahadma
door mahadma Nov 12, 2020 om 16:43
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Bij mijn gemeente vooruit! En de geldigheidsduur begint bij de besteldatum, maar niet vanaf moment klaar en afhaalbaar. Oké, scheelt een week, maar toch ....... je hebt niet wat je besteld hebt en voor betaald hebt.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Nov 12, 2020 om 14:59
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Gaat het om de 1 fase te veranderen naar een 3 fase aansluiting dan kan en mag dit alleen door Stedin worden uitgevoerd. Het gaat er hierbij om dat de binnenkomende hoofdkabel aangepast moet worden hetgeen mogelijk in de straat moet gebeuren. Dat mag dus een gecertificeerd installatiebedrijf alleen in opdracht van Steding doen, deze zal de hoofdaansluiting 3x 25amp verzorgen,  de meter voor een 3 fasemeter vervangen en 3 fase in de groepenkast aansluiten.  Wel dient voor die tijd de groepenkast, met name de hoofdschakelaar en aardlekschakelaar(s), geschikt gemaakt te zijn voor 3 fase aansluiting. Gaat het om aanpassing van de groepenkast dan mag dit door een erkent installatiebedrijf worden gedaan, daar heeft u Stedin niet voor nodig.
Wat @heremietkreeft schrijft is nogal verwarrend als het gaat om de hoofdaansluiting.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 12, 2020 om 15:06
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Niet geheel mee eens. Een gecertificeerd bedrijf dient mogelijk wel toestemming te hebben van Stedin. Als gezegd, de netbeherder zal mogelijk ook een installateur inschakelen. En het is van belang om ook na te gaan of er inderdaad 'vanaf de straat nog '1 fase'wordt geleverd omdat veel aansluitingen al voorbereid zijn op 3 fase (zoals bijv. vaak nodig voor electrische fornuizen etc. Zie deze info m.b.t. voorkomende problemen (wel uit 2006 maar m.i. nog actueel) (invoegen lukt weer eens niet)

gerbera
door gerbera Nov 12, 2020 om 15:30
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Wat schrijf ik dan?

Dat mag dus een gecertificeerd installatiebedrijf alleen in opdracht van Steding doen,

omdat de binnenkomende hoofdkabel aangepast moet worden hetgeen mogelijk in de straat moet gebeuren.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 12, 2020 om 16:01
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, ik schreef het anders: de installateur moet toestemming hebben van de netbeheerder als er buiten de woning moet worden gewerkt.. De klant is de uiteindelijke opdrachtgever. Zonder toestemming kan de opdracht niet worden uitgevoerd.

gerbera
door gerbera Nov 12, 2020 om 16:24
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Dat Stedin een extern bedrijf inschakeld is gebruikelijk echter voor het aanpassen mag door de TS geen extern bedrijf ingeschakeld worden zoals u schrijft, en de vraag gaat over aanpassing naar 3 fase.
Reactie van de TS is vervolgens om naar een extern bedrijf te kijken en die zullen er wel vanaf blijven.
Ik lees nergens in uw schrijven dat het extern bedrijf toestemming van Stedin moet hebben Vandaar mijn opmerking "verwarrend".

u kunt niet een andere netbeheerde kiezen maar u kunt wel een gecertificeerde technicus, een gecertificeerd electroinstallatiebedrijf inschakelen. U behoeft daat niet per definitie voor bij Stedin te zijn.

va
door vanlotjegetikt - Nov 12, 2020 om 15:07
809 Antwoorden / Vragen

Infra indien van toepassing is lastige materie en vraagt om planning. Dat de werkaamheden zomaar ineens naar week 5 volgend jaar schieten komt omdat u niet de enige bent die hierom vraagt.
Verder woont iemand in een gebied waar of Stedin of Enexis verantwoordelijk is voor de prik en gas.
En verwijzen naar een algemeen topic over vooruitbetalen is niet echt charmant, mede omdat een bedrijf als Stedin of Enexis ook nog met uw Gemeente moeten overleggen wanneer zij de grond in mogen/kunnen.
En zij net als de keukenboer kosten vooraf hebben en daar teken je ook voor.

Als toegift
https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Basisdocument_over_energie-infrastructuur_143.pdf

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 12, 2020 om 15:11
16887 Antwoorden / 202 Vragen
iRon7
door iRon7 Nov 12, 2020 om 15:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

"verwijzen naar een algemeen topic over vooruitbetalen is niet echt charmant"??? Mij 12 weken vooruit laten betalen en het telefoon gesprek verbreken, _dat_ is niet charmant. n.b. Ze hoeven voor deze omzetting helemaal de grond niet in...

ma
door malty - Nov 12, 2020 om 15:07
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer u nu een 1 fase meter hebt moet die ook vervangen worden.

Zorg wel dat voor die tijd de groepenkast geschikt is gemaakt voor 3 fasen en vanaf de groepenkast hoofdschakelaar 4 draden naar de meter gebracht zijn zodat de netbeheerder de noodzakelijke aansluitingen kan maken. U kunt geen andere netbeheerder kiezen, dus maar rustig afwachten, het geld terug vragen heeft voor u geen voordeel en misschien betaalt u volgend jaar wel meer.

iRon7
door iRon7 Nov 12, 2020 om 15:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Alles is al voorbereid: de groepenkast is geschikt, en zitten al drie (waarvan 2 lege) stoppen in de meterkast.

Maar daar gaat het niet om, waar het wel om gaat: Is het juist om iemand 12 weken voor de levering van een dienst te laten betalen?

(en dan nog steeds een slag om de arm houdt: "Dit moment is een schatting. U ontvangt van ons bericht wanneer wij klaar zijn om de werkzaamheden in te plannen.").

ro
door ronny530 - Nov 12, 2020 om 17:36
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Mijn aansluiting beloofd niets want u kunt enkel een voorkeursdatum ingeven en dat is geen vaste datum. Daarbij wordt enkel de aansluiting voor drie fasen tot aan groepenkast geschikt gemaakt en dus niet de groepenkast zelf want die is geen eigendom van de netbeheerder. In dit geval besteedt de netwerkbeheerder de werkzaamheden uit aan een lokale installateur en die heeft meer klanten dan u alleen en hangt de werkelijke installatie datum van de planning af. Of het nog 12 weken gaat duren is relatief want de installateur gaat met u een afspraak inplannen tussen nu en 12 weken. Het is dan wel zaak om de groepenkast voor drie fasen aangepast te hebben want als dat niet zo is wordt de aansluiting niet geschikt gemaakt en bent u het betaalde bedrag kwijt.

mi
door miennaamishaaz - Nov 12, 2020 om 17:38
725 Antwoorden / 1 Vragen

Het klopt inderdaad dat het langer kan duren, vooral vanwege Corona, en mogelijk omdat de Stroom kabel van de hoofdkabel naar uw huis niet geschikt is voor 3 Fase.

Het is namelijk niet de Hoofd zekering open maken en er 2 extra stoppen bij doen.
Nee er komt vaak wel wat meer bij kijken.

Indien u een verzwaring van 1 fase 25A naar 1 Fase 35A dan is het wel 1 stop vervangen,
Indien u ook een Gratis slimme meter krijgt, kan het zijn dat ze geen modellen op vooraad hebben, waardoor het dus langer duurt.

Zelf Klooien met de Hoofdzekering is gevaarlijk, en schadelijk, indien u dit zelf doet of iemand laat doen die niet van de net-beheerder is, bent u verantwoordelijk voor alle schade die veroorzaakt kan worden, doordat u de zekering heeft vervangen.

zoek maar eens op "Wietkwekerij afgebrand" {ja via zo'n term zie je wat er kan gebeuren als u zelf met de Hoofdzekering gaat klooien}.

iRon7
door iRon7 Nov 12, 2020 om 18:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er worden allemaal zaken genoemd die niet ter zake doen (ik heb al een slimme meter). Het issue is dat Stedin mij laat betalen voor iets dat ze pas over 3 maanden (of nog later...) gaan uitvoeren.

va
door vanlotjegetikt Nov 12, 2020 om 19:09
809 Antwoorden / Vragen

Hoop niet dat je Stedin een keer met spoed nodig hebt.
Want dat is EEN van de redenen waarom het gewone werk op de tweede plaats komt.

gerbera
door gerbera Nov 12, 2020 om 22:07
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Zelf Klooien met de Hoofdzekering is gevaarlijk,

Is niet alleen gevaarlijk maar ook verboden. U moet nml het zegel verbreken en dat gaat een hoop centen kosten.
En een 35 amp zekering past niet in de 25 amp passchroef dus die moet ook vervangen worden  en in dit geval zou het zomaar kunnen dat ook de zekeringhouder vervangen moet worden om 3 zekeringen te kunnen plaatsen.
Toch echt de vragen goed lezen, staat toch duidelijk van 1 naar 3 fase.

iRon7
door iRon7 Nov 13, 2020 om 11:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

"Zelf Klooien met de Hoofdzekering is gevaarlijk,". Ik heb niet zelf lopen klooien. Alles is voorbereid door een erkend bedrijf.

Maar nogmaals, dit doet niet terzake. Als Stedin het niet bol kan werken is dat niet een probleem van de klant en is het naar mijn mening niet juist om alvast voor 12 weken geld te incasseren. Vooruitbetalen zorgt er overigens alleen maar voor dat het bedrijf op dezelfde manier kan blijven doorgaan zonder ergens pijn te voelen, er is zelfs geen concurentie. Er zijn alleen mag klachten van mensen die opstaan en zeggen: hier klopt iets niet. Maar daar wordt blijkbaar weinig meegedaan: https://www.klacht.nl/stedin

Topantwoord

Aqdennis
door Aqdennis - Nov 12, 2020 om 18:30
1 Antwoorden / Vragen

Ik ken het probleem. Half september aangevraagd om de aansluiting te verzwaren van 3x25A naar 3x35A en ook daarvoor is de wachttijd 12 weken....15 december wordt het uitgevoerd. En dat is toch echt maar 10 minuten werk: alleen de 3 hoofdzekeringen vervangen.
Stedin gebeld en geappt en ze kennen maar 1 antwoord: we kunnen de datum niet vervroegen, de uitvoerder neemt tzt contact me u op. Bijzonder teleurstellend.

gerbera
door gerbera - Nov 12, 2020 om 22:14
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Het probleem met het verplaatsen van de datum zit hem in het feit dat het werk wordt uitbesteed aan een extern bedrijf. Als dat bedrijf dan met een grote klus, bv. nieuwbouw, bezig is zal uw werk door hen ingepast moeten worden, en ja dat zal niet altijd als prioriteit beschouwd worden. Het vooruit betalen kan vreemd overkomen maar het is een nutsbedrijf waarbij altijd vooraf betaald moet worden evenals o.a uw maandelijks voorschot aan de energieleverancier.

Topantwoord

Iv
door Ivo W - Nov 12, 2020 om 22:40
737 Antwoorden / Vragen

Helaas kunt u niet uw netbeheerder kiezen, en zijn netbeheerders niet bepaald klantvriendelijk.

Ik wil u we wel op wijzen, dat de netbeheerder wettelijk verplicht is om de werkzaamheden binnen 18 weken na de dag dat u de aanvraag oorspronkelijk heeft ingediend moet uitvoeren. Bij verzuim heb je recht op een schadevergoeding.

iRon7
door iRon7 Nov 13, 2020 om 11:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de informatie - goed om te weten. Is er ook ergens wettelijk vastgelegt dat de netbeheerder voor de genoemde 18 weken alvast het gehele bedrag mag incasseren?

gerbera
door gerbera Nov 13, 2020 om 11:48
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas gelden die 18 weken voor het realiseren van een aansluiting, voor veranderingen is geen termijn gesteld.

Iv
door Ivo W Nov 14, 2020 om 18:57
737 Antwoorden / Vragen

Die termijn geldt ook voor het realiseren van een aangevraagde verzwaring van de aansluiting. Daar bestaat de nodige jurisprudentie over.

De reden is simpel: de beschikbare aansluiting dient binnen 18 weken na aanvraag minimaal te voldoen aan de aangevraagde capaciteit.

Topantwoord

justmeagain
door justmeagain - Nov 13, 2020 om 00:03
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik vind het nogal asociaal om een opdracht binnen te hengelen, de klant laten betalen en vervolgens zijn geld 3 maanden gijzeld.

Maar u geeft inmiddels al betaald maar uw geld nu terug zien te krijgen gaat waarschijnlijk langer duren als het uitvoeren van de opdracht.
Ik denk dat u recht heeft op betaling na de werkzaamheden maar probeer dat maar eens te regelen bij grote machtige bedrijven.

iRon7
door iRon7 Nov 13, 2020 om 12:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is inderdaad de situatie. David tegen Goliath. Maar ik ben strijdbaar, zeker gezien de arrogante houding van het bedrijf.

Het gaat mij inmiddels niet meer om mijn geld maar om alle klanten die na mij komen.

D van V
door D van V - Jan 23, 2021 om 21:37
1 Antwoorden / Vragen

Dit is een typische situatie waar je als burger danwel consument niets aan kunt doen. Alleen maar betalen en netjes dankjewel zeggen, hopende dat er geen extra vertraging of kosten bij komen. Het is ook al een asociaal hoog bedrag.

Zo werkt het met geprivatiseerde bedrijven die een wettelijk geregelde monopolie positie in de schoot geworpen krijgen. Dat is uiteindelijk gewoon wat het is.

Maar goed, zeuren heeft geen zin verder. Volgende keer misschien bij het stemmen kijken welke partijen dit soort praktijken organiseren is het beste wat je kunt doen.

Uiteindelijk is het ook een luxe probleem, er bestaan ergere dingen.

rj
door rjw Jan 24, 2021 om 23:32
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Zonder privatisering hadden we nu niet voor weinig geld via een supersnelle verbinding op internet kunnen klagen over de privatisering.....

pino123
door pino123 Jan 25, 2021 om 08:49
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Wat voor zin heeft het om 2 maanden later met dit antwoord te komen.

iRon7
door iRon7 - Apr 15, 2021 om 10:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Schaamteloos

Inmiddels ben ik meer dan 5 maanden verder maar werkt de boel nog steeds niet na behoren.
Ik had een verzwaring naar 3 fasen nodig maar krijg daarvoor ook een nieuwe elektrischeteitmeter en gasmeter.

Omdat ik UMeter gebruik, was het voor mij duidelijk dat er geen data door de meter werd doorgezonden.

Daar moest ik Stedin zelf op attenderen want dat  hadden ze schijnbaar zelf nog niet door

(het lijkt me dat dit iets is wat je terplekke contolleerd als je zo'n verandering aanbrengt)

Voor dit probleem, moesten ze opnieuw een monteur langsgesturen (dat weer 6 weken later geplant wordt).
De monteur is  langsgeweest (maar test weer niet of het probleem daadwerkelijk is opgelost).
Ik heb het een paar dagen de tijd gegeven maar nog steeds geen data. Oorzaak: "het duurt 2 weken om de meter te verwerken".
Maar na weer twee weken, nog steeds niets. Dus maar weer aan de bel getrokken.

"werkbon bij het afmelden door de monteur uitgevallen is bij validatie"
Op hun verzoek heb ik de meterstanden doorgegeven. Waarop ik de reactie krijg:

Ik ga hier direct mee aan de slag voor jou. De verantwoordelijke afdeling gaat met deze gegevens aan de slag.

Binnen twee weken moet het helemaal in orde zijn