su
door surujomi Jul 11, 2005 om 10:38
Huishouden & energie

Aanbetalen

Geachte heer / mevrouw,

Voor nieuwe kunststof kozijnen voor ons huis bij Windows 'n Trends heb ik getekend voor aanbetalen. 40% bij opdracht, 55% bij aanvang en 5% bij oplevering. Ik heb dit pas opgemerkt toen de eerste rekening binnenkwam vorige week. Ben ik nu wettelijk verplicht om die 40% aan te betalen of kan ik hier nog onderuit?

Bij voorbaat dank,

Joke Rietdijk

620 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 11, 2005 om 11:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

U zit hier inderdaad aan vast.

Het zijn overigens geen ongebruikelijke voorwaarden. De kozijnen worden compleet voor u op maat gemaakt en mocht u om een of andere reden niet afnemen zijn de kozijnen (nagenoeg) waardeloos.

Die 5% na oplevering kunt u eventueel achterhouden indien er nog zaken niet in orde zijn.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2005 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn geen kleine lettertjes. Wel heel erg bedankt voor de snelle reactie!

Joke

ve
door verwijderd - Jul 11, 2005 om 11:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pff, wat een prettige reactie, ik begon al een doemscenario te ontwikkelen in mijn grijze massa. Heel erg bedankt voor de snelle reactie!

Joke

ve
door verwijderd - Jul 11, 2005 om 11:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Joke, geen kleine lettertjes, maar staat er wel iets vermeld over voorwaarden gedeponeerd bij de KvK?

Anders kunt u dit gewoon navragen bij W&T. Gezien het feit dat 40% bij opdracht betaald dient te worden, beginnen ze uberhaupt pas met voorbereiden als zij deze 40% binnen hebben. Indien u deze pas over een maand betaalt, gaan ze dan pas de kozijnen bestellen. Echter, het is niet vrijblijvend en u zit wel degelijk aan het contract vast, dus u kunt niet zomaar eenzijdig besluiten niet tot betaling van de eerste 40% over te gaan.

Brynnar

ve
door verwijderd - Jul 11, 2005 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Brynnar,

Er staat inderdaad: levering- en betalingsvoorwaarden bij kvk en ik heb dus ook getekend dat ik verklaard heb deze vooraf te hebben ontvangen ... Is dit eng?

Joke

ve
door verwijderd - Jul 11, 2005 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee hoor, dat is niet eng. Heel veel bedrijven hebben dit zo gedaan. Je kunt deze bij de KvK opvragen (tegen een kleine vergoeding meen ik). Waarschijnlijk kun je ze zelf ook bij WnT opvragen. Indien je er echt onderuit wil, zou ik dat zeker doen, want dan weet je onder welke voorwaarden een contract kunt ontbinden.

Indien je ergens anders een offerte wilt aanvragen, zul je echter een vergelijkbare betalingsconditie krijgen.

Brynnar

ve
door verwijderd - Jul 11, 2005 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ter aanvulling op de andere antwoorden: Wettelijk mag een leverancier maximaal 50% aanbetaling verlangen. Dus zijn die 40% niet onredelijk te noemen. Groeten - E.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2005 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi E,

Bedankt voor je reactie, weer een geruststelling erbij!

Joke

ve
door verwijderd - Jul 11, 2005 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb bij nog een andere offerte gekeken die ik had laten maken en daar staat ook een aanbetaling op te weten 30%. Ook heb ik net bij de kvk gekeken en ze staan niet in de surseance- of faillisementlijst. Moet toch kunnen dan? Nu maar hopen dat ze netjes werk afleveren...

Joke

ve
door verwijderd - Jul 11, 2005 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Joke, zo zie je maar, het valt allemaal wel mee. En in geval van slecht werk, dan weet u deze site waarschijnlijk weer te vinden (alhoewel ik natuurlijk hoop van niet). :-)

Brynnar

ve
door verwijderd - Jul 12, 2005 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Joke,

Het spijt me dat ik geen beter nieuws heb, maar het antwoord is: Ja, u dient zo te betalen.

Of u hier onderuit kunt, hangt geheel samen met de ontbindende
voorwaarden, die zijn gesteld in het contract dat u getekend heeft.
Lees de kleine lettertjes van het contract op welke gronden een
contract ontbonden kan worden.

Met vriendelijke groeten,

Brynnar

ve
door verwijderd - Jul 12, 2005 om 22:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Brynnar,

Hartstikke bedankt!!!

Groetjes Joke