Aanbetaling Bruynzeel keuken
Bij aanvang van het verkooptraject heeft de verkoper ons onder meer verzekerd dat er geen sprake is van een aanbetaling. Na diverse gesprekken hebben wij de uiteindelijke orderlijst ondertekend, waarna de verkoper ons erop wees dat we 10 dagen voor levering (niet de montage) het volledige bedrag moesten aanbetalen. Op onze reactie daarop kregen wij een persoonlijke lening aangeboden, waar wij geen gebruik van willen maken, daar we contant betalen. Daarna kregen we ook te horen dat de natuurstenen delen t.w.v. ruim € 5.300 op zijn vroegst 14 dagen na montage zullen worden geleverd. Vervolgens zijn we overgedragen aan een medewerker van de Klantenservice in Bergen op Zoom. Aan deze medewerker heb ik schriftelijk kenbaar gemaakt dat ik bereid ben 15% van de te leveren goederen aan te betalen. Ook heb ik aangeboden een bankgarantie voor het volledige bedrag af te geven. Mijn voorstel is m.i. alleszins redelijk, daar Bruynzeel schermt met het lidmaatschap van het CBW, dat in haar voorwaarden een maximum aanbetaling voor keukens van 15% vermeldt. Met een bankgarantie voor het restant bied ik m.i. ook een redelijke garantie aan Bruynzeel voor de volledige betaling. Omgekeerd krijg ik geen garantie van Bruynzeel dat er ook daadwerkelijk iets geleverd gaat worden of dat Bruynzeel überhaupt nog in staat is te leveren (wij hebben helaas ook ervaring opgedaan met de aanbetaling op meubelen aan een leverancier waarvan het betreffende filiaal failliet werd verklaard). De medewerker van de klantenservice heeft telkens ontwijkend geantwoord op mijn schrijven. Men gaat niet in op mijn voorstel, zegt over onvoldoende gegevens te beschikken, verbergt zich achter een mysterieuze afdeling finance waar ik geen contact mee op kan nemen en verwijst mij uiteindelijk terug naar de verkoper onder de melding dat ik heb getekend voor betaling vooraf. Ik krijg dus het gevoel niet serieus genomen te worden en ben inmiddels heel argwanend t.a.v. de betaling in eens vooraf. Mijn vragen aan u in deze: Welke rechten heb ik in deze situatie? Kan ik bijvoorbeeld desnoods de koop ongedaan maken (wat zeker niet mijn intentie is)? Welke stappen kan ik ondernemen om dit zakelijk correct afgehandeld te krijgen? (Met zakelijk correct bedoel ik een betaling bij overdracht van goederen. Hierbij is m.i. de betaling van de natuurstenen delen ook pas bij levering daarvan aan de orde)
![ikbenik](https://kassa-static.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/uploads/profile/1615675.2448051.jpg)
De verkopende partij mag aan een consument maximaal 50% van de aankoopsom als aanbetaling vragen.
Aan de andere kant vragen steeds meer winkelieren 100% aanbetaling, vanwege de hoeveelheid wanbetalers van de klanten.
![abarth](https://kassa-static.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/uploads/profile/3513465.Abarth_Logo1.jpg)
De CBW voorwaarden zijn heel helder over aanbetaling en betasling bij levering.
U hoeft maar 15% aan te betalen en alleen te betalen bij levering.
(Wat later wordt geleverd wordt dus ater betaald)
De kosten voor montage mogen worden geplitst in tijden dat het werk vordert. tot 10% achteraf.
Laat Bruynzeel maar aantonen waarom zij af willen wijken van de CBW voorwaarden.
Dank! Dit bevestigt wat ik tot nu toe heb kunnen vinden. Mijn probleem is dat Bruynzeel evenwel verstoppertje blijft spelen en doet of haar neus bloedt. Men reageert gewoon niet op mijn schrijven en blijft roepen: "Wij weten van niets. Kunnen niets voor u doen. Ga maar weer met de verkoper praten." En die verkoper stelt dat er maar twee mogelijkheden zijn: betalen of een persoonlijke lening bij Santander (3 maanden rentevrij). Ik wil geen persoonlijke lening; ik betaal gewoon contant en een schuld aan een Spaanse bank is iets heel anders dan een verplichting van Bruynzeel om na aanbetaling ook te gaan leveren. Wat kan ik het beste doen? Gewoon 15% betalen en zien wat er gebeurt of kan ik op een of andere manier een fatsoenlijke reactie van Bruynzeel bewerkstelligen?
Dank! Naast het wettelijke percentage, zijn er ook nog de voorwaarden van het CBW waar Bruynzeel zo trots mee schermt. Die stellen klip-en-klaar: 15% aanbetalen en de rest bij aflevering. Komt natuurlijk de vraag wat een aflevering is: wanneer de dozen mijn huis in worden geschoven? Geldt dit zondermeer voor alles, ook voor de zaken die ze pas weken later zeggen aan te gaan leveren? Ik begrijp de terughoudendheid van leveranciers, maar ik bied Bruynzeel een bankgarantie aan. Dat geeft toch voldoende zekerheid dat ik goed ben voor mijn geld? En hoe zit het met de garantie naar de consument? Als ik mijn geld in een zwart gat stort, krijg ik geen enkele zekerheid. Bruynzeel kan wel bijna failliet zijn. Dit hebben we al eerder meegemaakt met de aankoop van meubels. Toen ging het filiaal failliet en de holding niet. In dat geval betaalt ook CBW geen cent terug van de aanbetaling. Tig brieven geschreven aan de curator, maar uiteindelijk waren we ons geld gewoon kwijt.
![ikbenik](https://kassa-static.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/uploads/profile/1615675.2448051.jpg)
Met alle respect: de meeste ondernemers hebben gigantische problemen, omdat consument veel te laat of bijna niet betalen.
Zowiezo 25% van de consument betalen pas, als de ondernemer een incassobureau heeft ingeschakeld en die na 3 keer sommatie de consument de laatste kans geeft voor betaling voordat een rechter ingeschakeld wordt.
Ondertussen dient die ondernemer wel aan zijn leveranciers de rekeningen te betalen.
Dat zijn de feiten.
Laat de consument eerst naar zichzelf kijken, voordat men gaat mekkeren dat de ondernemer aanbetalingen tot 100% vragen/eisen.
Oke, er zijn ook diverse ondernemers die er een potje van maken, maar de meeste ondernemers hebben behoorlijk last van de niet betalende of veel te laat betalende consument.
En dat is de andere kant van de medaille. (die de mensen liever niet horen)
![tdehond](https://kassa-static.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/uploads/profile/4000523.tattoo hond.jpg)
[quote=ikbenik schreef op vrijdag 26 aug 2011, 00:25]Met alle respect: de meeste ondernemers hebben gigantische problemen, omdat consument veel te laat of bijna niet betalen.
Laat de consument eerst naar zichzelf kijken, voordat men gaat mekkeren dat de ondernemer aanbetalingen tot 100% vragen/eisen.
Een bedrijf wat aangeeft CBW kenmerk te dragen hoort de algemene voorwaarden van CBW te respecteren en te volgen.
Zie de algemene voorwaarden van CBW
Als ik ergens wat bestel dan heb ik niets te maken met het betaalgedrag van andere klanten.
Als bedrijf mij niet vertrouwt moeten ze mij niet als klant accepteren. Andersom zal ik ook niet meer bij dit bedrijf kopen.
CBW geeft aan wat maximaal aanbetaald hoeft te worden. De rest kan na levering betaald worden. Zo hoort Bruynzeel met zijn klanten om te gaan en niet anders IMHO.
Ongetwijfeld hebben leveranciers met incassoproblemen te maken. Evenwel bied ik Bruynzeel een bankgarantie aan, hetgeen garandeert dat het geld klaar staat en uitbetaald wordt op de dag van de levering. Dat is in de ogen van Bruynzeel het in mijn huis schuiven van een serie kartonnen dozen, waarvan ik de inhoud niet ken en maar aan moet nemen dat dit hetgeen is wat is besteld. Hiermee neemt de leverancier dus geen enkele verantwoordelijkheid voor zijn verplichting: als het niet komt, niet klopt, niet deugt, slecht gemonteerd wordt is dat ineens mijn probleem. Bruynzeel kiest ervoor mij gewoon te negeren; ik heb immers getekend. Ondanks de stellige uitspraak van de verkoper in het allereerste gesprek dat er absoluut geen sprake is van een aanbetaling. Feitelijk dus een pertinente leugen want betalen zonder overdracht is aanbetalen. Pas na ondertekening werden wij fijntjes gewezen op het vinkje dat gezet was bij vooraf betalen ... en, oh ja, u krijgt een vervangend aanrecht want de duurste onderdelen worden op zijn vroegst pas 14 dagen na montage geleverd. Dit maakt al met al dat ik me geen klant maar een slachtoffer voel. Hoe blaartrekkend de incassoproblemen van leveranciers ook zijn, deze branche staat bol van de faillissementen en klanten die naar hun spaarcentjes kunnen fluiten. Zelf hebben wij ook een dergelijke ervaring, waar zelfs de CBW garantie niets bleek te dekken. In dit geval werd het filiaal waar wij gekocht hadden failliet verklaard en de holdingmaatschappij niet. In dat geval doet ook CBW niets voor consumenten en waren we ons geld simpelweg kwijt. Als ondernemers willen ondernemen, zullen ze toch zeker bewust moeten blijven van het feit dat hun bestaan afhangt van klanten en de reputatie die ze bij hen opbouwen!
![abarth](https://kassa-static.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/uploads/profile/3513465.Abarth_Logo1.jpg)
[quote=bghuizer schreef op vrijdag 26 aug 2011, 19:49]Evenwel bied ik Bruynzeel een bankgarantie aan, hetgeen garandeert dat het geld klaar staat en uitbetaald wordt op de dag van de levering. Dat is in de ogen van Bruynzeel het in mijn huis schuiven van een serie kartonnen dozen, waarvan ik de inhoud niet ken en maar aan moet nemen dat dit hetgeen is wat is besteld. u krijgt een vervangend aanrecht want de duurste onderdelen worden op zijn vroegst pas 14 dagen na montage geleverd.
U hoeft geen bankgarantie af te geven. U betaald 15% aan.
Dat is de CBW voorwaarde.
Levering, U moet ook kunnen beoordelen of het geen besteld is geleverd is, dus de dozen open en dan pas betalen.
Wat later wordt bezorgt wordt ook later betaald
Dat is de CBW voorwaarde.
Wil Bruynzeel hier niet aan stel dan de gang naar de geschillencommissie of de rechter voor.
Zij maken gehakt van Bruynzeel.
Ik adviseer u om uw poot stijf te houden.
![abarth](https://kassa-static.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/uploads/profile/3513465.Abarth_Logo1.jpg)
[quote=ikbenik schreef op vrijdag 26 aug 2011, 00:25]Met alle respect: de meeste ondernemers hebben gigantische problemen, omdat consument veel te laat of bijna niet betalen.
Zowiezo 25% van de consument betalen pas, als de ondernemer een incassobureau heeft ingeschakeld en die na 3 keer sommatie de consument de laatste kans geeft voor betaling voordat een rechter ingeschakeld wordt.
Ondertussen dient die ondernemer wel aan zijn leveranciers de rekeningen te betalen.
Dat zijn de feiten
Laat de consument eerst naar zichzelf kijken, voordat men gaat mekkeren dat de ondernemer aanbetalingen tot 100% vragen/eisen.
Oke, er zijn ook diverse ondernemers die er een potje van maken, maar de meeste ondernemers hebben behoorlijk last van de niet betalende of veel te laat betalende consument.
En dat is de andere kant van de medaille. (die de mensen liever niet horen)
Ik ben ik heeft een duidelijk probleem met zijn klanten die schijnbaar niet betalen.
Als het over betalen of leveren gaat heeft de consument het gedaan bij hem.
Ga ergens anders klagen, dit is een consumenten forum.
Een klant heeft rechten.
Deze hoeven niet ondermijnd te worden omdat er rotte appels bij de consumenten zijn.
Dan maak je maar algemene voorwaarden waarbij de klant geen recht heeft en hij zij maar ziet of er na betaling geleverd wordt.
Ben dan wel zo eerlijk om dit de potentiele vooraf mee te delen.
Kijken hoeveel klanten erover blijven
Dank! Duidelijke taal en een advies dat ik ook zeker ga opvolgen. Kan daarbij gewoonweg niet begrijpen dat een leverancier zo slordig met zijn reputatie omspringt, zeker in een tijd waar de consument toch wat voorzichtiger omgaat met zijn geld. Ook al schikt Bruynzeel, dan heeft zij er toch voor een fikse bijsmaak bij deze aankoop gezorgd. Zelfs Bruynzeel is toch zeker nog gevoelig voor mond-tot-mond reclame.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Geen papieren handleiding meer bij nieuwe Volvo.
Bij Volvo kun je de handleiding bij een nieuwe auto alleen op het schermpje in de auto raadplegen. Een, naar mijn ervaring, zeer verkeersonveilige situatie.
Het papieren exemplaar is vanwege het millieu afgeschaft. !?
Lees meer
![Franske1958](https://lh6.googleusercontent.com/-5X7I-FKn98w/AAAAAAAAAAI/AAAAAAAAAAA/AMZuucnOxi8Zt1g5hSj9urZkWtsm0_sEHw/s96-c/photo.jpg)
Verplichte rijhulp systemen?
Ik lees overal dat er een aantal nieuwe rijhulpsystemen verplicht gaan worden. Echter er zit er een bij waar ik hele grote vraagtekens bij zit, en dat is rijstrook begeleiding. Ik moest gelijk denken aan dat recleme spotje uit 1992 van Centraal Beheer. Google maar eens op op "even apeldoorn bellen egel" en ziet zelf waarom een zelfsturende rijstrook geleiding geen goed idee is. Lees meer
Ik krijg mijn geld niet terug van de cruise maatschappij
Door dat ik Amerika niet in mocht door mijn vakantie in Cuba in januari 2023. Krijg ik mijn betaling niet terug. Ik had een cruise geboekt via Miami Bahamas en nog meer met De NCL
OP 20 December 2023.€2500. Betaald maar nog ABN Verzekering en cruise maatschappij willen mijn geld niet terug geven. In April 2023 ben ik gewoon naar Amerika gereisd toen was er niets aan de hand, daarom heb ik d
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
![adjepatatje](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/d9d63efac98310c6900ec7bf4dc6c4fbca050f785579fb00c723165ed7964f05.png)
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer