bg
door bghuizer Aug 25, 2011 om 20:53
Huishouden & energie

Aanbetaling Bruynzeel keuken

Bij aanvang van het verkooptraject heeft de verkoper ons onder meer verzekerd dat er geen sprake is van een aanbetaling. Na diverse gesprekken hebben wij de uiteindelijke orderlijst ondertekend, waarna de verkoper ons erop wees dat we 10 dagen voor levering (niet de montage) het volledige bedrag moesten aanbetalen. Op onze reactie daarop kregen wij een persoonlijke lening aangeboden, waar wij geen gebruik van willen maken, daar we contant betalen. Daarna kregen we ook te horen dat de natuurstenen delen t.w.v. ruim € 5.300 op zijn vroegst 14 dagen na montage zullen worden geleverd. Vervolgens zijn we overgedragen aan een medewerker van de Klantenservice in Bergen op Zoom. Aan deze medewerker heb ik schriftelijk kenbaar gemaakt dat ik bereid ben 15% van de te leveren goederen aan te betalen. Ook heb ik aangeboden een bankgarantie voor het volledige bedrag af te geven. Mijn voorstel is m.i. alleszins redelijk, daar Bruynzeel schermt met het lidmaatschap van het CBW, dat in haar voorwaarden een maximum aanbetaling voor keukens van 15% vermeldt. Met een bankgarantie voor het restant bied ik m.i. ook een redelijke garantie aan Bruynzeel voor de volledige betaling. Omgekeerd krijg ik geen garantie van Bruynzeel dat er ook daadwerkelijk iets geleverd gaat worden of dat Bruynzeel überhaupt nog in staat is te leveren (wij hebben helaas ook ervaring opgedaan met de aanbetaling op meubelen aan een leverancier waarvan het betreffende filiaal failliet werd verklaard). De medewerker van de klantenservice heeft telkens ontwijkend geantwoord op mijn schrijven. Men gaat niet in op mijn voorstel, zegt over onvoldoende gegevens te beschikken, verbergt zich achter een mysterieuze afdeling finance waar ik geen contact mee op kan nemen en verwijst mij uiteindelijk terug naar de verkoper onder de melding dat ik heb getekend voor betaling vooraf. Ik krijg dus het gevoel niet serieus genomen te worden en ben inmiddels heel argwanend t.a.v. de betaling in eens vooraf. Mijn vragen aan u in deze: Welke rechten heb ik in deze situatie? Kan ik bijvoorbeeld desnoods de koop ongedaan maken (wat zeker niet mijn intentie is)? Welke stappen kan ik ondernemen om dit zakelijk correct afgehandeld te krijgen? (Met zakelijk correct bedoel ik een betaling bij overdracht van goederen. Hierbij is m.i. de betaling van de natuurstenen delen ook pas bij levering daarvan aan de orde)

5896 18 Rapporteer

ikbenik
door ikbenik - Aug 25, 2011 om 21:22
2845 Antwoorden / 27 Vragen

De verkopende partij mag aan een consument maximaal 50% van de aankoopsom als aanbetaling vragen.

Aan de andere kant vragen steeds meer winkelieren 100% aanbetaling, vanwege de hoeveelheid wanbetalers van de klanten.

abarth
door abarth - Aug 25, 2011 om 22:41
845 Antwoorden / 19 Vragen

De CBW voorwaarden zijn heel helder over aanbetaling en betasling bij levering.

U hoeft maar 15% aan te betalen en alleen te betalen bij levering.
(Wat later wordt geleverd wordt dus ater betaald)

De kosten voor montage mogen worden geplitst in tijden dat het werk vordert. tot 10% achteraf.

Laat Bruynzeel maar aantonen waarom zij af willen wijken van de CBW voorwaarden.

bg
door bghuizer - Aug 25, 2011 om 23:41
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dank! Dit bevestigt wat ik tot nu toe heb kunnen vinden. Mijn probleem is dat Bruynzeel evenwel verstoppertje blijft spelen en doet of haar neus bloedt. Men reageert gewoon niet op mijn schrijven en blijft roepen: "Wij weten van niets. Kunnen niets voor u doen. Ga maar weer met de verkoper praten." En die verkoper stelt dat er maar twee mogelijkheden zijn: betalen of een persoonlijke lening bij Santander (3 maanden rentevrij). Ik wil geen persoonlijke lening; ik betaal gewoon contant en een schuld aan een Spaanse bank is iets heel anders dan een verplichting van Bruynzeel om na aanbetaling ook te gaan leveren. Wat kan ik het beste doen? Gewoon 15% betalen en zien wat er gebeurt of kan ik op een of andere manier een fatsoenlijke reactie van Bruynzeel bewerkstelligen?

bg
door bghuizer - Aug 25, 2011 om 23:48
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dank! Naast het wettelijke percentage, zijn er ook nog de voorwaarden van het CBW waar Bruynzeel zo trots mee schermt. Die stellen klip-en-klaar: 15% aanbetalen en de rest bij aflevering. Komt natuurlijk de vraag wat een aflevering is: wanneer de dozen mijn huis in worden geschoven? Geldt dit zondermeer voor alles, ook voor de zaken die ze pas weken later zeggen aan te gaan leveren? Ik begrijp de terughoudendheid van leveranciers, maar ik bied Bruynzeel een bankgarantie aan. Dat geeft toch voldoende zekerheid dat ik goed ben voor mijn geld? En hoe zit het met de garantie naar de consument? Als ik mijn geld in een zwart gat stort, krijg ik geen enkele zekerheid. Bruynzeel kan wel bijna failliet zijn. Dit hebben we al eerder meegemaakt met de aankoop van meubels. Toen ging het filiaal failliet en de holding niet. In dat geval betaalt ook CBW geen cent terug van de aanbetaling. Tig brieven geschreven aan de curator, maar uiteindelijk waren we ons geld gewoon kwijt.

ikbenik
door ikbenik - Aug 26, 2011 om 00:25
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Met alle respect: de meeste ondernemers hebben gigantische problemen, omdat consument veel te laat of bijna niet betalen.

Zowiezo 25% van de consument betalen pas, als de ondernemer een incassobureau heeft ingeschakeld en die na 3 keer sommatie de consument de laatste kans geeft voor betaling voordat een rechter ingeschakeld wordt.

Ondertussen dient die ondernemer wel aan zijn leveranciers de rekeningen te betalen.

Dat zijn de feiten.

Laat de consument eerst naar zichzelf kijken, voordat men gaat mekkeren dat de ondernemer aanbetalingen tot 100% vragen/eisen.

Oke, er zijn ook diverse ondernemers die er een potje van maken, maar de meeste ondernemers hebben behoorlijk last van de niet betalende of veel te laat betalende consument.

En dat is de andere kant van de medaille. (die de mensen liever niet horen)

tdehond
door tdehond - Aug 26, 2011 om 09:06
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=ikbenik schreef op vrijdag 26 aug 2011, 00:25]Met alle respect: de meeste ondernemers hebben gigantische problemen, omdat consument veel te laat of bijna niet betalen.

Laat de consument eerst naar zichzelf kijken, voordat men gaat mekkeren dat de ondernemer aanbetalingen tot 100% vragen/eisen.

Een bedrijf wat aangeeft CBW kenmerk te dragen hoort de algemene voorwaarden van CBW te respecteren en te volgen.
Zie de algemene voorwaarden van CBW

Als ik ergens wat bestel dan heb ik niets te maken met het betaalgedrag van andere klanten.
Als bedrijf mij niet vertrouwt moeten ze mij niet als klant accepteren. Andersom zal ik ook niet meer bij dit bedrijf kopen.

CBW geeft aan wat maximaal aanbetaald hoeft te worden. De rest kan na levering betaald worden. Zo hoort Bruynzeel met zijn klanten om te gaan en niet anders IMHO.

bg
door bghuizer - Aug 26, 2011 om 19:49
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ongetwijfeld hebben leveranciers met incassoproblemen te maken. Evenwel bied ik Bruynzeel een bankgarantie aan, hetgeen garandeert dat het geld klaar staat en uitbetaald wordt op de dag van de levering. Dat is in de ogen van Bruynzeel het in mijn huis schuiven van een serie kartonnen dozen, waarvan ik de inhoud niet ken en maar aan moet nemen dat dit hetgeen is wat is besteld. Hiermee neemt de leverancier dus geen enkele verantwoordelijkheid voor zijn verplichting: als het niet komt, niet klopt, niet deugt, slecht gemonteerd wordt is dat ineens mijn probleem. Bruynzeel kiest ervoor mij gewoon te negeren; ik heb immers getekend. Ondanks de stellige uitspraak van de verkoper in het allereerste gesprek dat er absoluut geen sprake is van een aanbetaling. Feitelijk dus een pertinente leugen want betalen zonder overdracht is aanbetalen. Pas na ondertekening werden wij fijntjes gewezen op het vinkje dat gezet was bij vooraf betalen ... en, oh ja, u krijgt een vervangend aanrecht want de duurste onderdelen worden op zijn vroegst pas 14 dagen na montage geleverd. Dit maakt al met al dat ik me geen klant maar een slachtoffer voel. Hoe blaartrekkend de incassoproblemen van leveranciers ook zijn, deze branche staat bol van de faillissementen en klanten die naar hun spaarcentjes kunnen fluiten. Zelf hebben wij ook een dergelijke ervaring, waar zelfs de CBW garantie niets bleek te dekken. In dit geval werd het filiaal waar wij gekocht hadden failliet verklaard en de holdingmaatschappij niet. In dat geval doet ook CBW niets voor consumenten en waren we ons geld simpelweg kwijt. Als ondernemers willen ondernemen, zullen ze toch zeker bewust moeten blijven van het feit dat hun bestaan afhangt van klanten en de reputatie die ze bij hen opbouwen!

abarth
door abarth - Aug 26, 2011 om 20:59
845 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=bghuizer schreef op vrijdag 26 aug 2011, 19:49]Evenwel bied ik Bruynzeel een bankgarantie aan, hetgeen garandeert dat het geld klaar staat en uitbetaald wordt op de dag van de levering. Dat is in de ogen van Bruynzeel het in mijn huis schuiven van een serie kartonnen dozen, waarvan ik de inhoud niet ken en maar aan moet nemen dat dit hetgeen is wat is besteld. u krijgt een vervangend aanrecht want de duurste onderdelen worden op zijn vroegst pas 14 dagen na montage geleverd.

U hoeft geen bankgarantie af te geven. U betaald 15% aan.
Dat is de CBW voorwaarde.
Levering, U moet ook kunnen beoordelen of het geen besteld is geleverd is, dus de dozen open en dan pas betalen.
Wat later wordt bezorgt wordt ook later betaald
Dat is de CBW voorwaarde.

Wil Bruynzeel hier niet aan stel dan de gang naar de geschillencommissie of de rechter voor.
Zij maken gehakt van Bruynzeel.

Ik adviseer u om uw poot stijf te houden.

abarth
door abarth - Aug 26, 2011 om 21:04
845 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=ikbenik schreef op vrijdag 26 aug 2011, 00:25]Met alle respect: de meeste ondernemers hebben gigantische problemen, omdat consument veel te laat of bijna niet betalen.

Zowiezo 25% van de consument betalen pas, als de ondernemer een incassobureau heeft ingeschakeld en die na 3 keer sommatie de consument de laatste kans geeft voor betaling voordat een rechter ingeschakeld wordt.

Ondertussen dient die ondernemer wel aan zijn leveranciers de rekeningen te betalen.

Dat zijn de feiten

Laat de consument eerst naar zichzelf kijken, voordat men gaat mekkeren dat de ondernemer aanbetalingen tot 100% vragen/eisen.

Oke, er zijn ook diverse ondernemers die er een potje van maken, maar de meeste ondernemers hebben behoorlijk last van de niet betalende of veel te laat betalende consument.

En dat is de andere kant van de medaille. (die de mensen liever niet horen)

Ik ben ik heeft een duidelijk probleem met zijn klanten die schijnbaar niet betalen.
Als het over betalen of leveren gaat heeft de consument het gedaan bij hem.
Ga ergens anders klagen, dit is een consumenten forum.

Een klant heeft rechten.
Deze hoeven niet ondermijnd te worden omdat er rotte appels bij de consumenten zijn.
Dan maak je maar algemene voorwaarden waarbij de klant geen recht heeft en hij zij maar ziet of er na betaling geleverd wordt.
Ben dan wel zo eerlijk om dit de potentiele vooraf mee te delen.
Kijken hoeveel klanten erover blijven

bg
door bghuizer - Aug 26, 2011 om 21:10
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dank! Duidelijke taal en een advies dat ik ook zeker ga opvolgen. Kan daarbij gewoonweg niet begrijpen dat een leverancier zo slordig met zijn reputatie omspringt, zeker in een tijd waar de consument toch wat voorzichtiger omgaat met zijn geld. Ook al schikt Bruynzeel, dan heeft zij er toch voor een fikse bijsmaak bij deze aankoop gezorgd. Zelfs Bruynzeel is toch zeker nog gevoelig voor mond-tot-mond reclame.

ikbenik
door ikbenik - Aug 26, 2011 om 21:15
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=abarth schreef op vrijdag 26 aug 2011, 21:04]
Ik ben ik heeft een duidelijk probleem met zijn klanten die schijnbaar niet betalen.
Als het over betalen of leveren gaat heeft de consument het gedaan bij hem.
Ga ergens anders klagen, dit is een consumenten forum.
Lezen is blijkbaar ook moeilijk.

[quote=abarth schreef op vrijdag 26 aug 2011, 21:04]
Een klant heeft rechten.
Klopt.

[quote=abarth schreef op vrijdag 26 aug 2011, 21:04]Deze hoeven niet ondermijnd te worden omdat er rotte appels bij de consumenten zijn.

Bij de meeste webshops dient het volledige bedrag voor aflevering voldaan te zijn.

Ik zeg ook niet dat het juist is.
Want volgens de wetgeving mag de verkopende partij maar 50% van het aankoopbedrag als aanbetaling mag vragen.

De reden dat ik het schreef, had te maken omdat de consument wel zit te mekkeren dat men een aanbetaling moet doen en dat vanwege eventuele problemen bij de verkopende partij liever niet doet.
Begrijpelijk.
Maar als blijkt dat veel mensen veel te laat betalen of zeer moeilijk betalen, hebben die mensen niet het recht om te klagen dat zij liever geen aanbetaling betalen (vanwege het risico dat men de centen kwijt is, wat begrijpelijk is.)
En dat is iets heel anders dan dat ik niet met de consumenten eens ben en ze altijd het vuur aan de schenen leg, wat helemaal niet zo is.

[quote=abarth schreef op vrijdag 26 aug 2011, 21:04]
Dan maak je maar algemene voorwaarden waarbij de klant geen recht heeft en hij zij maar ziet of er na betaling geleverd wordt.
Ben dan wel zo eerlijk om dit de potentiele vooraf mee te delen.
Kijken hoeveel klanten erover blijven

Als die klanten inderdaad altijd netjes betalen, mogen zij inderdaad klagen.
De feiten liggen helaas anders.
En dan gaat het niet over mezelf, maar over het algemeen.

ikbenik
door ikbenik - Aug 26, 2011 om 21:23
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Kort gezegd:

De verkopende partij mag wettelijk gezien maximaal 50% van het aankoop bedrag als aanbetaling vragen. (wat ikzelf nog nooit gedaan heb.)

Mijn persoonlijke mening is dat Bruynzeel niet goed bezig is.

En wel het volgende: Eerst aangeven dat er geen aanbetaling vereist is, daarna is er wel een aanbetaling vereist.

Twee zaken die wettelijk niet kunnen:

- Voor de koop aangeven dat er geen aanbetaling vereist is, na de koop geeft Bruynzeel aan dat het volledige bedrag 10 dagen voor levering als aanbetaling vereist is.
Dat kan dus nooit.
Afspraken die voor de koop gemaakt zijn, zijn bindend, zaken die na de koop erbij gekomen zijn, zijn wettelijk niet bindend.
Is die algemene voorwaarden na de koop verstrekt is de algemene voorwaarden niet van toepassing en niet geldig.
Alle zaken die in de algemene voorwaarden bepaald zijn, zijn niet van toepassing.

- Punt 2:
Bruynzeel eist dat 10 dagen voor levering het volledige bedrag betaald dient te zijn.
Kan dus nooit, omdat Bruynzeel maximaal 50% van het aankoop bedrag als aanbetaling mag vragen: nooit 100%.

abarth
door abarth - Aug 26, 2011 om 21:57
845 Antwoorden / 19 Vragen

@ ik ben ik

Zo klinkt het al genuanceerder.

ps .rode duim is niet van mij

ikbenik
door ikbenik - Aug 26, 2011 om 22:05
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=abarth schreef op vrijdag 26 aug 2011, 21:57]@ ik ben ik

Zo klinkt het al genuanceerder.

ps .rode duim is niet van mij

Aan die rode duimen raak ik onderhand wel aan gewend. ;-) (bij gebrek aan smilies.)

PS REDACTIE: AUB SMILIES HIER!!

er
door ericw - Aug 31, 2011 om 22:43
124 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zo negatief over een bedrijf waar je zelf besluit een aankoop te doen, waar alles duidelijk vooraf wordt afgesproken, waarvan alle voorwaarden duidelijk zijn te verkrijgen in de winkel (de consument heeft ook plichten en kan de voorwaarden vragen ook wanneer deze niet worden aangeboden).

Wanneer de keuken wordt afgeleverd een aantal dagen voor plaatsing is het toch logisch dat deze dan moet zijn betaald, deze is anders makkelijk te verplaatsen (lees verduisteren). Mocht een keuken zaak zijn reputatie op het spel zetten door "slecht" te willen zijn om zijn keuken dan niet te plaatsen en de 1.000,00 euro in de zak te steken, een beetje vertrouwen graag zeker het als om bedrijven als Bruynzeel en de MDG groep gaat.

Mvg, Eric

mastag
door mastag - Aug 31, 2011 om 23:44
955 Antwoorden / 19 Vragen

Ik ben voorstander van het nieuwe SAFE systeem, jammer dat bruinzeel er nog niet mee wertkt.
Je koopt een keuken en betaald op een SAFE account, pas als de keuken compleet is geleverd wordt na twee werkdagen de betaling aan de keukenzaak overgemaakt.
Lees hier maar hoe het werkt voor degene die wat extra zekerheid willen.
Mastag

jo
door josefien_ - Jun 30, 2012 om 20:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste bghuizer,

Ik ben benieuwd hoe het u uiteindelijk vergaan is, aangezien wij op dit moment met precies hetzelfde probleem zitten..

bg
door bghuizer - Jun 30, 2012 om 23:10
6 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft wat tijd en energie gekost, maar uiteindelijk ging Bruynzeel akkoord met mijn voorstel 15% aanbetaling 10 dagen voor levering, keuken betaald na (op dag van) levering, het restant (de natuurstenen delen) na plaatsing. Jammer dat er zo'n hoop gezeur en trammelant voor nodig was. De meldingen o.a. op internet, waaronder deze, hebben wel geholpen: in de eerste reactie gaf Bruynzeel zelf aan dat het onderwerp inmiddels zelfs op internet werd besproken. Ik denk nog steeds dat het een bonafide bedrijf is, maar de manier van werken is behoorlijk onpersoonlijk en uiterst klantonvriendelijk. Zonde! Blijkbaar gaat het in deze branche toch nog steeds te gemakkelijk.