he
door hermang Feb 12, 2017 om 16:07
Huishouden & energie

Aanbieding Liander

Beste allemaal,

ik neem mijn energie af van Nuon (Amsterdam) en tot en met vorig jaar gaf ik mijn meterstanden handmatig door via de website.

Ik krijg nu opeens een aanbiending  van Liander, waar ik niet om heb gevraagd, om nieuwe elektriciteits- en gasmeter te laten plaatsen.
Het gaat dan via deze electronische meters allemaal automatisch en hoef ik verder niets te doen!

Kan dan zomaar, ik heb toch geen contract met Liander? Hebben jullie dit ook gehad?

Herman

2026 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 12, 2017 om 16:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Liander is de netbeheerder in uw gebied en u betaalt aan Nuon wat u aan Liander verschuldigd bent.

Overal worden de gas en elektriciteitsmeters vervangen, maar als u geen "slimme" wilt hebben, dan kunt u dat aangeven.

fa
door familyman - Feb 12, 2017 om 16:14
888 Antwoorden / 1 Vragen

En voor de discussie voor of tegen de "stomme meter" zoekt u of binnen vraag en beantwoord of via google "slimme meter".

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 12, 2017 om 16:15
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Zoals @tijger al schreef, u heeft zelf geen persoonlijk contract met Liander maar Liander beheert het netwerk tot in uw meterkast. Daar horen dus ook de stroom en gasmeter bij.
Als u nieuwe meters krijgt leest Nuon 6x per jaar op afstand uw standen uit om zo uw gebruik te bepalen.
Voordeel is dat u zelf makkelijker inzicht kunt krijgen in uw gebruik door op de  Nuon site in te loggen, of via de app. U kunt uw verbruik zeer nauwkeurig volgen zelfs per uur van de dag.
Heel Nederland moet straks aan de slimme meter dus er is niets vreemds aan de hand.

fa
door familyman Feb 12, 2017 om 16:49
888 Antwoorden / 1 Vragen

Je moet helemaal niet aan de slimme meter, je moet hem t.z.t. laten instaleren, maar je mag hem wel "dom" laten maken.

Ni
door Nientje1980 Feb 12, 2017 om 19:09
46 Antwoorden / Vragen

Je mag ook gewoon kiezen voor een domme meter.

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 12, 2017 om 22:28
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Familyman, de meter blijft een slimme meter, je schakelt alleen een belangrijke functionaliteit uit.
Waarom mensen dat willen is mij een raadsel.
Ik ben fan van dat ding. Heb veel meer inzicht en zie niet alleen het kWh of M3 gebruik maar ook direct wat dat kost. Ideaal.

fa
door familyman Feb 12, 2017 om 22:38
888 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben geen fan, het ding komt mijn huis niet in, punt. Nu niet en nooit niet. Als je een schakelingetje wat de data op geprogrammeerde momenten verzend slim noemt, ik niet. Ik kan heel goed de cijfers lezen en of doorbellen of per internet verzenden. Dus ik vind mijzelf een stuk slimmer! Ik heb ook inzicht, gewoon met een potlood en een papiertje in de electrakast neem ik eens per maand de standen op. Kost niks.

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 12, 2017 om 22:57
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Familyman, tja ieder zijn meug. Ik vind het een topding een ander vindt het helemaal niets. Maar met pen en papier kun je niet zien wat je zaterdagmiddag tussen 1200 en 1300 hebt vebruikt, en zo kan ik iedere dag van het jaar terugzien als ik zou willen.
Maar volgens mij wordt dat domme ding toch echt straks in iedere meterkast gehangen. Het zal.nog 5 a 8 jaar duren maar het gaat gebeuren, op zeker.

fa
door familyman Feb 12, 2017 om 23:43
888 Antwoorden / 1 Vragen

Of ik wil weten wat ik op zaterdag tussen 12 en 13 uur verbruik? Lekker belangrijk ..... Terug kijken wat ik ooit verbruikt heb? Lekker belangrijk ........ En als ik een andere meter moet accepteren wordt het een domme, stomme meter zonder data optie.

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 13, 2017 om 01:10
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Waarom schrijft u met potlood dan maandelijks uw standen op? Als u toch niet terug wilt kijken. Volop tegenstrijdig.
U heeft iets tegen die meter maar ik heb geen enkel echt argument gehoord.
U doet vast niet aan internetbankieren, heeft nog een beeldbuis tv en heeft geen smartphone.
Raar dat u wel online actief bent daar is uw data beduidend minder veilig als de data van een slimme meter die uitgelezen wordt.

Dat terugkijken is ook bewustwording. Wij verbruikten in 2015 met 3 personen nog 6200Kwh, over 2016 was dat nog 5300Kwh. Mede door het inzicht.

fa
door familyman Feb 13, 2017 om 10:47
888 Antwoorden / 1 Vragen

De enige reden, Diewillik, is dat ik met een maandelijkse opname een kleine controle houdt op het jaarverbruik, wat met 2 personen op 2000 kwh en minder ligt en 750 kub meter gas en minder ligt. Voor "inzicht" heb ik beslist geen stom apparaatje nodig. En helemaal niet om te weten hoeveel (voorbeeld) een draai van de wasmachine heeft gekost op zaterdag van 12 tot 13 uur. Als je daaraan moet denken ben je wel heel erg zielig. Je 'stigma' dat ik zeker niet aan internetbankieren doe heeft hier thuis een daverend lachsalvo doen losbarsten, we hebben sinds dat ze er waren al een platte tv, twee zelfs. En er zijn altijd twee smartphones in bedrijf, al vele jaren. Het enige nut van 'terugkijken' is een vergelijk maken tussen dit jaar en de vorige jaren opzelfde periode, maar dat past allemaal op één a 4 tje. Ik ben geen geitenwollensok, Diewilik, ik doe meer met computers als u maar in uw stoutste dromen bedacht heeft. Even een lijntje doortrekken, je krijgt automatisch vanaf een bepaalde leeftijd je geld overgemaakt, het wordt automatisch afschreven, de meterstanden worden automatisch doorgegeven, kortom, je kan jaren dood in je huis liggen .......... Maar ik wens je veel plezier met je "slimme meter", ik blijf bij de "stomme" meter, zolang ik leef, en die keuze maak ik zelf, en niemand anders, zeker geen Diewilik. o ja, terugkijkend naar12 feb. 2017 om 22:28, ik kan mij niet voorstellen dat er voorstanders zijn die de zogenaamde voordelen van die meter zien.

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 13, 2017 om 19:27
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Er is geen reactie op 12 februari 22,28.
Maar ik las de reactie waar je op doelt.
Ik respecteer mensen die een andere mening zijn toegedaan maar begrijp echt niets van de weerstand.
Er zijn artikelen over tegen maar ook over voor te vinden. De waarheid ligt vast in het midden.
Het voorbeeld om je verbruik per uur te bekijken diende als illustratie van de mogelijkheden. Ik ga echt niet ieder uur nakijken. Aan ons verbruik zie je al dat we niet echt heel zuinig met energie omgaan. Dus we hangen niet de hele dag voor de meter
Nogmaals no hard feelings

fa
door familyman Feb 13, 2017 om 20:15
888 Antwoorden / 1 Vragen

Het verhaal van je kwam op mij over alsof je aandelen in een suf metertje met data-uitlezing had.Maar je snapt dat dit geval er bij mij nooit en te nimmer inkomt. En als het t.z.t. moet, dan wordt het een DOMME meter!

edrick3
door edrick3 - Feb 12, 2017 om 16:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kan dan zomaar, ik heb toch geen contract met Liander?
Ja, dat kan 'zomaar', aangezien dat de netbeheerder is.
Nog wat info: https://www.consuwijzer.nl/energie/energiemeter/de-slimme-meter

akkerdistel
door akkerdistel - Feb 12, 2017 om 16:54
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Sterk het advies om deze 'slimme' meter te weigeren, googel maar eens op "ik heb niets te verbergen".

Eigenlijk zou Diewilik dat ook eens moeten doen..

tijger1
door tijger1 - Feb 12, 2017 om 22:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog afgezien van alles hoeft u die zogenaamde slimme meter helemaal niet te laten installeren. U kunt ook gewoon om een digitale vragen zonder communicatiemogelijkheden. Dan hoeft er ook niets uitgezet te worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 13, 2017 om 14:23
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Waarom zou u, anders dan sommige anderen suggereren, geen slimme meter nemen?
Het hebben van een slimme meter betekent dat de meterstanden met regelmaat (afhankelijk van de energieleverancier) worden uitgelezen op afstand en u dan ook keurige overzichten ontvangt waarop uw verbruik per die periode zichtbaar is en als u deslimme meter langer heeft met vergelijk over delefde periode van het jaar er voor.

Als al gesteld: Liander is één van de in Nederland opererende netbeheerders en meters etc. zijn van hen. Particuliere huishoudens hebben geen overeenkomst met de netbeheerder.

fa
door familyman Feb 13, 2017 om 14:34
888 Antwoorden / 1 Vragen

En waarom wèl die slimme meter? Ik zie alleen maar nadelen. Trouwens als een data-uitlezing al als "slim" wordt ervaren, ben ik zelf heel slim als ik de cijfertjes kan doorgeven eens per jaar.

tijger1
door tijger1 Feb 13, 2017 om 19:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit. Er wordt niets geduggereerd. Aan de Ts wordt alleen uitgelegd wat de mogelijkheden zijn. Hij mag zelf kiezen. Maar hij wist blijkbaar niet dat er iets te kiezen viel.
En dat slim valt wel mee. Neem zelf wekelijks de standen op, heb ik geen energieboer voor nodig.

gerbera
door gerbera - Feb 13, 2017 om 14:45
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ik krijg nu opeens een aanbiending  van Liander, waar ik niet om heb gevraagd, om nieuwe elektriciteits- en gasmeter te laten plaatsen.
Wat u als aanbieding ziet is eerder een mededeling dat uw meters vervangen worden. Liander, als netbeheerder, is verantwoordelijk voor uw aansluiting t/m de meter. Men is al geruime tijd bezich de oude meters te vervangen en nu bent u binnenkort aan de beurt. Laat u niet gek maken over de verhalen van "slimme" meters want ze zijn net zo dom als de oude. Het enige slimme er aan is dat de netbeheerder uw verbruik op afstand kan uitlezen en zo u dat niet wilt, kunt u dit uitschakelen. Als alternatief kunt u ook kiezen voor een digitale meter. Maar hoe het ook zij, uw meter wordt t.z.t. vervangen.