aj
door ajoppen Nov 12, 2003 om 14:42
Huishouden & energie

Aanpassing voorschot

Onlangs ontvingen wij de eindafrekening van Essent. Hoewel ons energieverbruik nauwelijk gewijzigd is, moeten we toch fors bijbetalen. Dit ligt voor een gedeelte aan de prijsstijgingen maar voor een groot gedeelte aan het aanpassen van de van het nieuwe voorschot. Di is ook als gevolg van de prijsstijgingen zoveel hoger maar ook omdat Essent ons verbruik voor electiciteit met 12,5 % opgetrokken heeft en het geschatte gasverbruik met 25% (!) is verhoogd. We hebben bezwaar gemaakt en nu is het voorschot met 10 % teruggebracht. Waarschijnlijk is ook dat te hoog. Kan dat zomaar?

838 4 Rapporteer

ge
door geralde - Apr 16, 2004 om 11:57
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wat u eventueel ook kunt dun is met drie maanden een herberekening kunt gaan aanvragen.

w.
door w.linders - Apr 16, 2004 om 11:57
9 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil even een korte opmerking maken over uw gasverbruik.
Het kan zijn dat u inderdaad dezelfde hoeveelheid gas heeft gebruikt maar wel meer energie. Gassen die op verschillende plaatsen worden opgeboord kunnen verschillen van energie inhoud, de prijzen worden hier op bijgesteld. Het is alleen niet te zien op de meter. U zou het kunnen navragen bij essent

bo
door boerke - Apr 16, 2004 om 11:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dit zelf ook mee gemaakt ik heb het volgende gedaan het klopt dat het met 10% naar beneden gezet kan worden.
Maar als je iedere maand een keer beld kan het voorschot bedrag iedere maand met 10% worden verlaagd tot het door u gewenste bedrag is bereikt .
Nog even wat het loont zich ook wel eens om een paar maal te bellen bij de medewerker kan meer dan bij de andere dat heb ik zelf gemerkt.
dus de aanhouder wint

ar
door arriepar - Apr 16, 2004 om 11:57
29 Antwoorden / 0 Vragen

energiebedrijven maken schattingen voor uw gasverbruik op basis van zogeheten graaddagen. elke dag krijgt een aantal punten op basis van de gemiddelde dagtemperatuur. Hoe kouder de dagtemperatuur, hoe meer punten. Over de afgelopen 40 jaar komen we dan uit op zo'n 3300 punten gemiddeld per jaar. De afgelopen 8 jaren hebben we altijd relatief zachte winters gehad, er waren slechts 2500 tot 2800 punten per winter. Bij de schatting voor het nieuwe energiejaar maakt men een bereking van uw huidige verbruik, naar zo'n gemiddelde winter. Dus 3000 tot 3300 punten. hoeveel we er afgelopen jaar hadden weet ik niet, stel 2500. Als ze nu schatten op 3300 voor de komende winter, dan gaat volgens het energiebedrijf uw termijn heel erg omhoog. Men zegt dan dat ze u willen verzekeren tegen een heel hoge jaarnota na een relatief strenge winter. Voor veel mensen kan dit inderdaad prettig zijn. Dit is een gekozen model, dat u wellicht niet wenst. Mijn energiebedrijf doet niet echt moeilijk over een gewenste wijziging naar beneden, maar geeft eerlijk toe na een strenge winter, en als ik moet bijbetalen dat ze dan niet erg makkelijk zullen zijn wat betreft een regeling als er een hoger verbruik is. Stel zoiets ook voor aan uw leverancier van gas. U neemt dan zelf het risico van een strengere winter, en geeft aan dat als het inderdaad een strengere winter was, dat u dan de nota in een keer gaat betalen. (ik weet ook dat mijn energiebedrijf dan ook niet meer achteraf met me in discussie wil over een betalingsregeling, dus bepaal zelf goed wat u wenst. Wilt u dat risico lopen, dan kunt u best aanpassen. Maar als u meestal een krappe portemonnee heeft, dan is een strengere winter dus niet echt een prettige situatie in de maand dat uw jaarafrekening komt.)