hilly
door hilly Oct 19, 2008 om 19:48
Huishouden & energie

Afwatering dakgoot.

Ik woon in een rijtjes woning met 11 woningen. De hoekhuizen zijn zg punthuisjes.Woningen zijn gebouwd in 1927. Ik woon er inmiddels al 36 jaar.

Aan de achterzijde van de huizen zitten om de 4 woningen een regenpijp. Nu hebben de buren van het laatste punthuisje  last van wateroverlast en eisen nu van mij (3de huis) dat ik een pijp in mijn dakgoot plaats om hen te ontlasten. Ik heb in 36 jaar nooit iemand in dat betreffende huis horen klagen (minstens 7 verschillende bewoners) over het regenwater. Nu hebben de buren naast mij en naast het punthuisje een zak met modder in de dakgoot gelegd zodat bij mij nu het water over de rand van de dakgoot loopt. De zak met modder lag ca 1 meter van mijn afscheiding.De dakgoot loopt af naar het laagste punt en dat is het punthuisje. Ik heb aangegeven aan de beide buren dat de situatie al zo lang bestaat en er nooit klachten zijn geweest.Ik vind dan ook dat het punthuis maar een grotere pijp moet plaatsen en niet mij en mijn andere buurman het lastig moeten maken. Ik heb altijd mijn dakgoot schoon en om de 10 jaar vernieuw ik hem als dat noodzakelijk is. Laatste nieuwe goot in 2004. Eeen kennis van mij heeft de zak met modder verwijderd.

Mogen zij dit zomaar doen? En als ik door de lekkage schade krijg wie is verantwoordelijk?

Wie weet hier meer over,

bvd

Hilly

12580 17 Rapporteer

poltol
door poltol - Oct 19, 2008 om 19:54
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo Hilly,

Koop of huur. Geef dat a.u.b. even aan, is makkelijker om te antwoorden. Maar mij lijkt het duidelijk na 36 jaar zonder last zal de "nieuwe" buur wel iets uitgespookt hebben waardoor het niet meer naar behoren werkt. Mogelijk moet het aflopende riool, bij het punthuisje, eens goed door gespoeld worden.

Vr.gr. poltol

hilly
door hilly - Oct 19, 2008 om 19:57
37 Antwoorden / 21 Vragen

Het is mijn eigen woning.

stacey
door stacey - Oct 19, 2008 om 20:15
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Wij hebben hier hetzelfde probleem gehad, Hier ook extra afvoer aangelegd maar probleem bleef.

Uiteindelijk bleek dat de Kilgoot verstopt zat, die zat bij de huisjes met puntdak, en daar niemand van het bestaan van deze goot Onder de dakpannen  wist is dat ook nooit schoongemaakt. Wellicht is dat ook probleem daar dus laat ze dat eerst controleren.

Succes,

poltol
door poltol - Oct 20, 2008 om 00:09
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

De kilgoot kan wel vervuild zijn maar dat kan m.i. niet de oorzaak zijn.

Kilgoot
Wanneer twee schuine dakdelen elkaar ontmoeten ontstaat een naar binnen of naar buiten vallende knik; onder de naar binnen vallende knik wordt een goot geplaatst om het regenwater op te vangen en naar beneden te geleiden.

Meestal zit het probleem in de afvoer van alle goten. Of die is niet schoon of de instroom is verstopt door blad of bladgruis. Een andere oorzaak kan in het verder gelegen riool zitten. Maar dan moeten er meer bewoners van uw straat er last van hebben. Begin met het reinigen van de gezamelijke afvoer bij de "punthuisjes".

Succes, poltol

edwardus
door edwardus - Oct 20, 2008 om 00:39
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nee, ze mogen natuurlijk niet de enige afvoer van de dakgoot blokkeren. Eventuele schade die daardoor ontstaat kun je op degene verhalen die dit plaatste. Het is wel jammer dat er zo extreem weinig regenpijpen geplaatst zijn, je bent misschien beter af met een eigen regenpijp (en een schot tussen jou en die buren).

edwardus
door edwardus - Oct 20, 2008 om 00:42
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat schreef ik een beetje onhandig. Nog eens overdoen:
Nee, ze mogen natuurlijk niet de enige afvoer van jouw dakgoot blokkeren. Eventuele schade kun je verhalen op degene die de zak modder moedwillig in de dakgoot plaatste. etc.

stacey
door stacey - Oct 20, 2008 om 11:08
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--De kilgoot kan wel vervuild zijn maar dat kan m.i. niet de oorzaak zijn.Meestal zit het probleem in de afvoer van alle goten.
Of die is niet schoon of de instroom is verstopt door blad of bladgruis.---

Ik heb eenzelfde soort punthuisje en zelfde gootaansluiting, ik kreeg de volle laag van 4 woningen, na elke stortbui lekkage, toen hebben ze alle goten en afvoeren schoongemaakt - nog probleem, afvoer inlaatvergroot - nog probleem, extra afvoer gemaakt - nog probleem, en uiteindelijk kilgoot beken, was totaal verstopt (mooie boom voor de deur ;-( en is schoongemaakt en Hoera ik hou het sindsdien ( na 2 jaar lekkage ellende ;-( sindsdien eindelijk droog bij een stortbui.

Hoezo kan de kilgoot er niets mee te maken hebben ?!!

grappig
door grappig - Oct 20, 2008 om 12:45
27 Antwoorden / 10 Vragen

Deze bestaande situatie die al zoveel jaar bestaat kan niet zomaar opeens ongedaan gemaakt worden. Bovendien lopen alle goten op afschot naar de bestaande afwatering. Als er een eigen afvoer geplaatst zou worden is het nog maar de vraag of dat op je eigen riolering dus kan, omdat die precies onder het afschotpunt zou moeten zitten. Overigens een raadsel dat door uitzetting er nog geen problemen zijn ontstaan. Bij zink moet je om een bepaald aantal meters een zogenaamd broekstuk maken (uitzetting om de circa 11-15 meter) Of zijn de goten van PVC?.  Ben het eens met de antwoorden op de kilgoot. Aanvullende opmerking. Het wordt tijd dat men in Nederland is wat ruimer gaat denken met al die nauwe diameters van buizen, goten en afvoeren. In het buitenland zie je tenminste adquate oplossingen: brede goten, ruimere buizen, ook op waterleidinggebied (dus sneller een bad vol) maar ook: ruimere oppervlakten voor WC's. Soms moet je je echt in een toilet persen ;). Succes met de oplossing en met name het gesprek met de buren.

ku
door kuijpersben - Oct 20, 2008 om 12:46
3 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte,

In u geval zou ik hun wettelijk aansparkelijk stellen als u scahde lijd door vocht of overlast, u kunt ook bouw en woning toezicht van gemeente inschakelen waar u woonachtig bent zij moeten dan zorgen dat deze persoonmaakt wat gemaakt moet worden bij overlast.

B

ni
door nijntje07 - Oct 20, 2008 om 12:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Klinkt als een zaak voor De rijdende rechter...

yinyang
door yinyang - Oct 20, 2008 om 13:09
11 Antwoorden / 3 Vragen

hopelijk heb je foto's genomen van de zak die de buren hebben neergelegt??? dit zou als bewijs kunnen dienen.

de buren zijn wel zeker aansprakelijk voor eventuele schade van lekkage, mits je dit kunt bewijzen heel lastig

het lijkt mij ook een zaak voor de rijdende rechter

veel suc6

1paul
door 1paul - Oct 20, 2008 om 14:37
3308 Antwoorden / 0 Vragen

Men mag dit niet doen zoals aangegeven, vraag eens aan de buren of een van hen iets veranderd heeft aan de afvoeren dit kan invloed hebben op de afvoering van het hemelwater.

Het is ook zo natuurlijk dat de laatste tijd het extreem hard regent, harder dan voorgaande jaren ook dit kan er iets mee te maken hebben en zodoende dat de afvoer gewoonweg te klein is geworden voor de hoeveelheid gevallen regen.

Een afvoer bijplaatsen kan wel maar dan moet er ook een schot in de dakgoot geplaatst worden vlak achter de nieuw te plaatsen afvoer anders heeft deze totaal geen zin.

Wil je van alles af zijn plaats aan iedere kant een schot en maak een afvoer voor uw deel van het dak als dit mogelijk is, heeft u ook geen last meer van eventueel vuil van de buren in de afvoer c.q. dakgoot.

hi
door hipppo - Oct 20, 2008 om 14:41
303 Antwoorden / 2 Vragen

Om te beginnen hebben uw buren fout gehandeld. Ze mogen niet zo maar een situatie creëren die bij u wateroverlast veroorzaakt. Vervolgens lijkt het me, bij dit soort buren, raadzaam een eigen afvoerpijp te installeren en uw deel van de goot naar twee kanten af te sluiten, zodat u voortaan alleen uw eigen regenwater hoeft af te voeren. Aansluiten op de riolering is in principe niet nodig, u kunt ook onder de hemelwaterafvoer een gat graven en dat vullen met grof grind en aldus het water in de bodem laten zakken. Of een flinke regenton plaatsen, hebt u meteen gratis water om de planten te begieten. Het overtollige regenwater kan dan in de grindput.

rv
door rvenschot - Oct 20, 2008 om 15:04
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer aanwijsbaar is , dat er te weinig afvoerpijpen zijn, zal er een pijp bij moeten komen, wanneer de door U geschetste situatie al 36 jaar zonder problemen bestaat, lijkt mij dit zeer moeilijk! Ook wanneer er te weinig afvoer is(deskundige), is het maar de vraag waar deze eventueel extra te plaatsen pijp moet komen te staan.
Advies: bespreek e.e.a. rustig met de klager, laat een deskundige hier naar kijken en laat dan ook de meest geschikte plaats aanwijzen, (dit kan natuurlijk ook bijvoorbeeld bij de klager zijn). Probeer dit in de minnen te schikken. succes RUUD

tonnieboy
door tonnieboy - Oct 21, 2008 om 01:34
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Met een simpele rekensom is te berekenen welke maat afvoeren nodig zijn om het regenwater van de dakvlakken af te voeren.

Indien er sprake is van onrechtmatig handelen van een van de buren, waardoor een ander schade lijdt is die aansprakelijk. Desalniettemin moet de eventuele schade eerst op de eigen opstal / inboedel polis worden geclaimd.

Per 4 huizen 1 afvoerbuis lijkt me relatief weinig. Een afvoer van 70 mm dient al aanwezig te zijn voor 50 m2 oppervlak.

juupke
door juupke - Oct 21, 2008 om 17:17
108 Antwoorden / 17 Vragen

Volgens het huidige bouwbesluit dient elke woning eigen voorzieningen te hebben voor afwatering.

hilly
door hilly - Jul 19, 2011 om 13:36
37 Antwoorden / 21 Vragen

Het is en blijft een complex probleem. Ik heb vanmorgen kontakt gehad met iemand van de Gemeente en de Gemeente kan niks voor mij doen omdat het particuliere woningen zijn. Deze kwestie speelt al sinds okt 2008.
De betreffende buurman van het 'punthuis'was gister ongevraagd op mijn keukendak terwijl dat niets met HET probleem te maken heeft Hij zat te rommelen aan mijn afvoerbuis die het water van mijn keukendak afvoert met een stalen staaf.
Toen ik hem vriendelijk vroeg waarom hij dat deed zei hij dat er te veel water op mijn keuken bleef staan en hij ff het rooster los had gemaakt. Ik dacht eerst: nou dat is aardig van hem,maar toen bleek dat hij andere bedoelingen had,n.l weer de dakgoot afsluiten met zakken zand/modder. Toen begon hij weer er over te zeuren dat ik zelf een afvoer moest plaatsen omdat hij 2x wateroverlast had gehad bij zijn keuken en veel onkosten had moeten maken. Toen ik hem vertelde dat ik dat niet van plan was,zei hij "je komt er nog wel achter wat lekkage en wateroverlast is"
Nu ben ik bang dat "iets"aan mijn keukendak heeft gedaan zodat ik straks lekkage krijg. Dit heb ik ook aan die gemeente ambtenaar verteld maar ze kunnen niets doen. Alleen mag hij niet de doorstroom van het water belemmeren door zakken te plaatsen.
Ik word hier echt niet goed van om als alleenstaande de dupe te worden en mij op kosten te moeten jagen.

Misschien de rijdende rechter of bureau van Rechtshulp?