er
door ernstig Jan 18, 2009 om 17:10
Huishouden & energie

Airclon

Onze cv maakt een tikkend/reutelend geluid, na enig speurwerk zijn we erachter gekomen dat het de airclon is. Dopje bovenop  staat iets open, hij lekt niet. Dus dat moet goed zijn.

3maanden geleden is er tijdens een verbouwing een stuk leiding tussengezet en hebben we de cv laten leeglopen en gevuld. Hij is meerdere malen ontlucht, dus lucht is het niet,.

Kan er een vuiltje inzitten en zo ja wat doen we eraan? Zo niet, wat kan het zijn?

We hebben een Nefit ketel uit 92

Alvast dank.

groet erna

3763 11 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2009 om 17:17
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe is het stuk leiding dat er tussen is gezet vastgezet? Kan het zijn dat dat zodanig is gedaan dat bij warm en koud worden van de leiding (dus bij uitzetten en krimpen) de leiding zodanig vastzit dat daardoor het tikgeluid wordt veroorzaakt? De leiding krimt en rekt dan "schoksgewijs".

er
door ernstig - Jan 18, 2009 om 17:32
4 Antwoorden / 1 Vragen

dat is snel,

nee er is op de beneden verdieping een stuk leiding tuusengezet dus niet op de ketel zelf, wat wij ons afvragen is of er daarmee misschien vuil mee naar binnen is gekomen, of is het een luchtbel in de airclon, of is deze aan vervanging toe, etc.

gr erna

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2009 om 17:38
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Dan zal het inderdaad toch een kwestie van ontluchten kunnen zijn. ga daarom alle ontluchtingpunten na, ook die op het ... hoe noem je dat ding nu ook al weer - is meestal van tonachtige vorm en rond - o ja, het expansievat.

er
door ernstig - Jan 18, 2009 om 17:52
4 Antwoorden / 1 Vragen

volgens ons niet, hebben we nl al heel vaak gedaan. ketel en alle leidingen meerder malen ontlucht, het getik/gereutel komt echt uit de airclon

we wachten wel even al

groet

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2009 om 17:57
16888 Antwoorden / 202 Vragen

dan toch een deskundig installateur raadplegen.

poltol
door poltol - Jan 18, 2009 om 20:11
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Kijk nog even of alles klopt.

AIRCLON?

Bedoel je een automatische ontluchter of zo?
In dat geval moet het zwarte dopje gewoon los zitten.
Er kan wel eens een druppeltje op zitten, nog geen ramp, maar er mag niet echt water uit lekken. In dat geval moet de ontluchter vervangen worden of indien mogelijk het binnenwerk ervan.
Vastdraaien van het zwarte dopje schakelt de werking van de ontluchter uit, dat is alleen (tijdelijk) voor noodgevallen, indien dat ding heel erg lekt.

Hoe werkt een airclon ontluchter.

In de grote pot waar de leidingen aan zitten stroomt water door een soort van grove pannenspons.
Op de draden van de spons blijven heel veel kleine luchtbelletjes achter, veel kleine luchtbelletjes worden samen een grote luchtbel.
Boven in de airclonontluchter zit een vlotter met een afdichtnaald, als de luchtbel groot genoeg is valt de vlotter in die luchtzak.
De naald gaat naar beneden en de lucht ontsnapt, doordat de vlotter weer gaat drijven op het water sluit naald het gat weer af.
Het proces begint weer opnieuw en blijft zich herhalen, de installatie blijft dus goed ontlucht.

Het dopje op de boven kant moet ca. 1/2 slag los worden gedraaid en zit er op voor calamiteiten /lekkage, het binnenwerk kan gemakkelijk worden vervangen bij een defect.

Dat er een druppel water op staat kan betekent dat deze net heeft ontlucht, maar het is niet de bedoeling dat dat altijd zo is.
Dan zal het binnenwerk moeten worden vervangen.

Misschien dat het binnenwerk schoongemaakt of vervangen moet worden.

Succes, poltol

er
door ernstig - Jan 19, 2009 om 00:02
4 Antwoorden / 1 Vragen

hallo,

Er zit geen druppel water op en het dopje zit een halve slag open/los.

Het getik/gereutel is af en toe zo hard dat we het via de leidingen beneden horen

wat denkt u van een vuiltje, of dat die naald loszit, of de vlotter? Die tikt ergens tegenaan? Ik verzin maar iets

Ik hoor het,

dank alvast

poltol
door poltol - Jan 19, 2009 om 00:09
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Draai het dopje eens een poosje dicht. Misschien dat het geluid dan stopt. Ik zou er toch maar een installateur bijhalen. Het geluid kan namelijk ook van de pomp of ventilator komen, dit omdat u het ook elders hoort.

succes, poltol

er
door ernstig - Jan 19, 2009 om 00:18
4 Antwoorden / 1 Vragen

hallo

We hebben er met onze oren tegenaan gezeten, dachten idd in eerste instantie dat het gereutel uit de pomp kwam, maar het kwam er echt achter vandaan, daar zit die airclon en wat daarachter zit weet ik niet. Ben nl een enorme leek.

We kijken het nog even aan en anders een installateur laten komen.

maar dank

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 19, 2009 om 00:43
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag reutel,

Ook ik heb een Nefit cv ketel, HR uit 1989.

Het gereutel dat ik een keer gehoord heb kwam van condenswater onder uit de ketel, dat niet weg kon door het vele aluminium-oxyde (witte schilfers) welke zich onderin de ketel op de onderplaat en in het syfon verzameld had en de condenswaterafvoer via het syfon blokkeerde. Ik heb de hele handel toen schoongemaakt, incl. de branderruimte. Het oxyde komt van de warmtewisselaar.
Daarna heb ik er nooit meer last van gehad.

Krijgt je ketel regulier onderhoud door een goed onderhoudsbedrijf? Zo niet, kan het dàt zijn.

@ Gerrit:

Heeft jouw expansievat een ontluchtingsmogelijkheid? Die van mij niet en ook nooit bij anderen gezien. Wel zit er een overdrukventiel bij het vat en een ventiel eronder om 0,5 bar druk onder het membraan te pompen.
Ben benieuwd waar jij die ontluchtingsmogelijkheid op het vat precies hebt zitten.

Hardware ERror MAN.

mi
door middelzand - Jan 19, 2009 om 06:49
14 Antwoorden / 0 Vragen

misschien zit er een stukkie ijzer in je lucht-afschijder wat in de ronte draait als je ketel aan staat moet je een machaneetje er aan de onderkant plakken die het ijzertje vast houd