Kl
door Klutonis Feb 4, 2017 om 19:28
Huishouden & energie

Als de bewoners het zelf er af halen en in plastic pakken kunnen zij het aanbied

Asbest probleem

1375 13 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Feb 4, 2017 om 19:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Geweldige oplossing...

tenormin
door tenormin - Feb 4, 2017 om 19:34
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt mij een geweldige oplossing, maar niet heus. Dat is toch specialistenwerk!

fa
door familyman - Feb 4, 2017 om 19:39
888 Antwoorden / 1 Vragen

Toppunt van domheid.

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2017 om 19:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, maar dat mag "maar" 35 m2 zijn. En het moet in een speciale verpakking worden aangeboden.

Dus dat kunnen dan alleen die "kleine huizen" doen.

ph
door philip36 - Feb 4, 2017 om 19:55
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Wat is daar op tegen?
Als u wilt kunt u ook een gespecialiseerd bedrijf vragen alleen dat gaat u wel een aardige duit kosten.

Ej
door Ejay - Feb 4, 2017 om 20:10
2 Antwoorden / Vragen

Zolang je de asbest delen niet gaat breken, zodat er vezels vrij kunnen komen is er vrij weinig aan de hand. Als je een hok heb met asbest golfplaten, en je bent in het hok dan kan je ook een vezel in ademen. En wat denk je van die jaren dat ik in een garage bedrijf heb gewekt aan koppelingen en remmen van dat stof dat rond dwarrelde en bij vloer vegen ook weer. Dus zelf verwijderen moet kunnen vind ik.

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2017 om 20:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die koppelingen en remmen waren veel gevaarlijker dan die plaatjes op het dak. Ze liggen ook allemaal op haken, kunnen simpel verwijderd worden. Dat hele asbest gedoe is een zwaar opgeklopt verhaal.

costnix
door costnix Feb 4, 2017 om 23:42
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1: Ik heb in mij hele carrierre als radiodiagnostisch laborant tientallen patiënten met mesothelioom gehad. De meesten zijn een heel ellendige dood gestorven :-(
De enige oorzaak van mesothelioom is het inademen van asbest vezels.

edrick3
door edrick3 Feb 5, 2017 om 10:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@costnix +10

pi
door pieterwolters - Feb 4, 2017 om 21:17
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is een goede optie. Als je met elkaar zaken als steigers e.d. regelt vallen de kosten en het gedoe ook nog mee. Wel even bij de gemeente vragen hoe je het aan moet bieden. Ik heb het in het verleden ook zo gedaan. Als je zoiets 1 keer in je leven doet zijn de risico's heel beperkt. Het gevaar van werken met asbest is er eigenlijk alleen als je er dagelijks mee te maken hebt.

costnix
door costnix Feb 4, 2017 om 23:43
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Één ingeademd asbestvezeltje kan al mesothelioom (asbestksnker) veroorzaken :-( Als ze het asbest door een 70-plusser laat doen is er geen gevaar voor hem/haar. Mesothelioom treedt pas na 30 jaar op.

Cookies
door Cookies Feb 5, 2017 om 10:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@costnix: Het kan dus rustig verwijderd worden door 60+. Als het 30 jaar duurt, dan zijn de betrokkenen waarschijnlijk al eerder aan een andere kwaal overleden.

edrick3
door edrick3 Feb 5, 2017 om 10:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Geheel nieuwe arbeidsmarkt voor 60+ers?

lo
door lovewinnie - Feb 5, 2017 om 08:23
1212 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hadden een grote schuur met asbest golfplaten. A 20m2.  We hebben de gemeente gebeld en moesten speciale zakken halen. Soort bubbel folie en plastic zak. Daarnaast hadden we mondkapjes op, speciaal wit wegwerp pak en handschoenen. Het was kwestie van oppakken en doorgeven, inpakken en in de aanhanger. Buiten alles afgespoten voor zekerheid. Kunnen eventueel overgebleven deeltjes niet gaan dwarrelen. Er waren geen platen gebroken ofzo dus echt gevaar was er niet .  Beschermkleding uit en klaar.
Stort nam het aan omdat het juist verpakt was. Daar zijn echt regels voor en moet u zich aan houden

hutch
door hutch - Feb 5, 2017 om 10:20
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Mijn mening? Als het om een 'geringe' hoeveelheid gaat (de maximale toegestane hoeveelheid), men het voorzichtig doet en vooral de platen nat houdt; eventueel breken op een stuk plastic en dat alles in grote plastic zakken doet, lijkt mij het gevaar zeer gering. Uiteraard mondkapje gebruiken.

tenormin
door tenormin - Feb 5, 2017 om 10:24
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Ik ga toch maar op het onderbouwde antwoord van @costnix af.

ph
door philip36 - Feb 5, 2017 om 11:25
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Zou half Nederland nu geen asbestkanker moeten hebben want waar vroeger allemaal asbest in zat, o.a. in asbestplaatjes voor op het gas, in haardrogers, broodroosters, strijkijzers.
En nog die er beroepsmatig mee in contact kwamen.

tijger1
door tijger1 Feb 5, 2017 om 11:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad.

ficus
door ficus - Feb 5, 2017 om 23:34
147 Antwoorden / 2 Vragen

Waarschuw dan wel de buren. Ik zou toch heel graag op vakantie zijn als de buren zelf het asbest gaan verwijderen.Helaas trekken de asbestvezels zich niets van de erfgrens aan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 6, 2017 om 15:17
16887 Antwoorden / 202 Vragen

U geeft kennelijk een antwoord op iets waar wij evenwel geen vraag van hebben gezien.