Pe
door Pee Tee Nov 5, 2023 om 13:10
Huishouden & energie

Als de WOZwaarde is gecorrigeerd, hoe bereken ik de nieuwe huur?

Beste

Ik heb bezwaar gemaakt tegen een veel te hoge WOZ-waarde van mijn flat. Ik kreeg na bijna 1 jaar gelijk: de WOZ daalde met 26.000 euro.

De WOZ waarde bepaalt voor max 33% de huur maar hoe bereken ik dat?  De huur is 597,50 all-in

2226 4 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 5, 2023 om 14:50
2071 Antwoorden / Vragen

Kunt u dat niet aan uw verhuurder overlaten? Moet u ze sowieso niet een signaal geven dat ze uw huur op basis van nieuwe gegevens moeten berekenen?

Iv
door Ivo W - Nov 6, 2023 om 07:38
730 Antwoorden / Vragen

Om te beginnen zal die all-in huur gesplitst moeten worden in kale huur en servicekosten/diensten. Voor die servicekosten en diensten moet de verhuurder jaarlijks een afrekening sturen op basis van de werkelijk gemaakte kosten en het verschil tussen de voorschotten en werkelijke kosten met u verrekenen (dus soms krijgt u geld terug, soms moet u bijbetalen).

Pas daarna kan er een berekening gemaakt worden of de kale huurprijs passend is bij het aantal punten wat uw woning volgens het woning waarderingsstelsel krijgt.

mo
door mof - Nov 6, 2023 om 12:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als huurder bent u niet WOZ plichtig. Als u een nette verhuurder heeft kunt u ws wel de huur wat omlaag krijgen, maar bij een huur van 597,50 €, dat is onder de vrije sector grens, lijkt me dit vrij onmogelijk. Dan moet de verhuurder eerst duidelijk maken welk percentage afhangt van de WOZ, dat percentage vermenigvuldigd met het percentage dat de WOZ omlaag is gegaan zou eventueel bekeken kunnen worden als huurvermindereing. Maar bij csociale huur wordt dit ws in andere zaken (onderhoud etc.,) geinvesteerd. Ik denk wel dat de verhuurder blij is met uw actie want deze hoeft nu minder af te dragen aan de gemeente.

Co
door Cor0789 - Nov 7, 2023 om 18:48
27 Antwoorden / 5 Vragen

De maximale huurprijs kun je zelf eenvoudig checken op de website van de huurcommissie. Maak een proefberekening van de maximale huurprijs.