ij
door ijsje Jul 28, 2006 om 19:25
Huishouden & energie

Amateurwerk bij Keukenkampioen

Begin dit jaar brachten wij een bezoek aan de keukenkampioen. Aangezien wij aan het oriënteren waren en het wel interessant vonden om een vrijblijvend ontwerp te laten maken zijn wij er voor gaan zitten. Hier was het overigens merkwaardig dat de verkoopmanager die ons aansprak niet zelf met ons mee ging om e.e.a. te ontwerpen, maar dit over liet aan een monteur die nog geen ervaring had met het maken van een schets. Op zich vonden we dit vreemd, maar de verkoopmanager was ervan overtuigd dat deze monteur dit naar behoren zou kunnen. Ondanks het feit dat wij de juiste afmetingen van onze keuken hebben doorgegeven, is de monteur echter met een verkeerde afmeting van start gegaan en dit wisten wij niet. Na ruim 3 uur hadden we een redelijk ontwerp, welke echter nog steeds was gebaseerd op een foute afmeting, terwijl wij dit dus niet wisten. Tot slot heeft deze verkoper voor uitgerekend wat de gehele keuken voor ons zou gaan kosten, want daar waren wij inmiddels wel benieuwd naar. Hierbij liet deze verkoper nogmaals nadrukkelijk weten dat de keukenkampioen alleen deze vrijdagavond 40% korting en gratis montage zou kunnen geven, waarbij wij het gevoel kregen dat we onder druk stonden. Maar omdat wij vertrouwen hadden in een goede afloop zijn we tot een overeenkomst gekomen. De volgende ochtend kregen we echter al het gevoel dat we een slechte overeenkomst hadden. Er was met verkeerde afmetingen gewerkt en stonden fouten op de overeenkomst. Verder hoorden we achteraf dat de verkoper ons op de hoogte had moeten stellen van de voorwaarden. Deze zijn volgens ‘de wet’ dan niet voor ons van toepassing. We hadden het op z'n minst prettig gevonden als was gezegd dat de aansluitkosten en het verleggen van waterleiding op onze eigen rekening zou komen. Wij hebben hier onze bezwaren kenbaar gemaakt en konden nog een keer langs komen bij de Keukenkampioen. De verkoper bevestigde een aantal schrijffouten te hebben gemaakt. De overeenkomst kon volgens de verkoper echt niet meer worden ontbonden. De keuken waarvoor wij in eerste instantie hadden getekend blijkt dus echter niet te kunnen worden gerealiseerd. Omdat we er bij de keukenkampioen niet meer onderuit konden, moesten wij de wijziging accepteren, maar zijn we met een ontevreden gevoel naar huis gegaan. Omdat wij dus nog steeds geen goed gevoel hadden, al is het alleen maar omdat de dag na de koop gewoon alle borden met ‘40 % korting en gratis montage’ nog overal zichtbaar waren, hebben we wederom contact gezocht met de Keukenkampioen. Het gehele ontwerp moest opnieuw worden bekeken en we zaten nog steeds aan de koop vast volgens de keukenkampioen. De keukenkampioen heeft ons gegarandeerd dat de keuken zonder problemen geplaatst zou kunnen worden en belooft er alles aan te doen om ons vertrouwen terug te winnen. Na het meten blijkt de keuken niet te passen. Mensen die binnenkort een keuken gaan kopen adviseer ik niet om naar de keukenkampioen te gaan. Indien iemand nog advies of tips heeft zijn deze welkom! Wij gaan hier in ieder geval een zaak van maken.

4812 14 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 28, 2006 om 19:36
16950 Antwoorden / 202 Vragen

Kijk allereerst eens bij www.staiiksterk.nl en u ziet dan dat met name op basis van het Burgerlijk Wetboek art 7:17 en verder voldaan moet worden aan de voorwaarde dat een koop aan de verwachtingen voldoet en verder verwijs ik naar het BW boek 6: 213 en verder.

Daarbij mag er geen sprake zijn van misleiding en had de verkoper u volledig moeten informeren. De overeenkomst kan niet alleen worden ontbonden, sterker nog, naar mijn mening is sprake van een ongeldige overeenkomst omdat die, zoals u stelt niet eens kan worden nageleefd. En in dat geval heeft u ook noch recht op schadevergoeding of schadeloosstelling. Vorder een en ander midels, om te beginnen met een aangetekend schrijven, met bevestiging van ontvangst, en stel alle rechten voor te behouden. Stel in de brief dat u de overeenkomst niet tots atnd gekomen acht omdat er niet aan kan worden voldaan. 5Ik stel m..i. omdat dit een juridische zaak is en uiteindelijk een rechter besluit als het zover zou komen. U staat echter naar mijn mening bijzonder sterk.

tonnieboy
door tonnieboy - Jul 28, 2006 om 19:37
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Het ziet er naar uit dat u toch wel met Keukenkampioen door gaat ook al zit het voor uw gevoel niet helemaal lekker.
Algemeen advies voor u en anderen, die zich onder het mom van een eenmalige korting onder druk gezet voelen. Laat u nooit of te nimmer verleiden om op een dergelijke basis direct een overeenkomst te ondertekenen. De verkoper staat ook onder druk om te verkopen en te presteren en wil de deals er graag doorheen drukken. Verstandig is het om rustig op uw gemak de offerte door te kijken en maten tevoren nog even te controleren. Misschien nog een andere showroom bezoeken en dan rustig in overleg met uw partner de knoop door te hakken en op dat moment (bijv 1 week later) krijgt u ook nog de korting van 40 % en gratis montage. Verleggen van bestaande leidingen is extra werk en het is niet zo gek dat u dat afzonderlijk moet betalen.

tonnieboy
door tonnieboy - Jul 28, 2006 om 19:42
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Gerrit dat is toch alleen van toepassing als de verkoper zich beroept op de voorwaarden die tevoren niet zijn overhandigd en niet voor dit geval waar gewoon een overeenkomst is ondertekend die rechtsgeldig is. De beoordeling of dat voorwaarden overeenkomstig 6:237 of 238 BW onredelijk bezwarend zijn vindt door de rechter plaats en die zie ik in dit geval niet snel in beeld verschijnen.
De vraagsteller zit tezamen met de Keukenkampioen met een probleem dat opgelost moet worden, want de gekozen keuken past niet vanwege de onjuiste maten die zijn gehanteerd. Beiden hebben er belang bij om dit probleem op te lossen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 28, 2006 om 19:45
16950 Antwoorden / 202 Vragen

tboy@, hier is sprake van een overeenkomst, die als ik de vraagsteller volgt niet kan worden nagekomen om reden van foutieve maatvoering etc. Dat staat apart van eventueel niet gemelde voorwaarden. Dat laatste is moeilijk te bewijzen, foute maatvoering is volledig te bewijzen.

hutch
door hutch - Jul 29, 2006 om 19:05
4518 Antwoorden / 29 Vragen

Dag IJsje,

In het Burgerlijk Wetboek staan de rechten en plichten van de koper en de verkoper. U heeft getekend dus zult u ook die keuken moeten 'afnemen'. Daarentegen is Keukenkampioen verplicht u een degelijk product te leveren wat aan uw verwachtingen voldoet en dat wat u besteld heeft.....

Echter de verkoper is in deze verantwoordelijk voor de juiste maatvoering. Hij stelt zelf dat die monteur terzake kundig is. Die monteur heeft de verkeerde maten gebruikt en daar kunt u niets aan doen, daar u de juiste maten aan die monteur gegeven heeft.

De Keukenkampioen heeft nu de juiste maten en moet er gewoon voor zorgen dat de juiste keuken geleverd wordt. Daar bent u namelijk een overeenkomst voor aangegaan.

Kan uiteindelijk de juiste keuken niet geleverd worden, is dat het probleem van de Keukenkampioen. U heeft getekend voor de keuken die u wenst. Als achteraf fouten zijn gemaakt door de verkoper (die ten alle tijden verantwoordelijk blijft, hij kan zich dus niet verschuilen achter die monteur) en door toedoen van (fouten van) die verkoper niet kan leveren wat op de overeenkomst staat, kunt u die overeenkomst ontbinden. Tenzij wel die keuken geleverd kan worden, maar dan bijv. met iets andere kastjes e.d. qua maten. Er is natuurlijk wel een grens.

Kan in het geheel niet voldaan worden aan uw wensen (welke contractueel vastgelegd zijn), kunt u gewoon ontbinden.

Stel dat dit niet zou kunnen, kunnen zij iedereen wel in de 'val' laten lopen, door zogenaamd verkeerde maten te gebruiken. Ik vermoed dat de rechter hier dan 'korte metten' mee maakt (als de zaak -civielrechtelijk- voor komt).

V.w.b. die korting e.d. daar heeft Tonnieboy gelijk in. Jammer dat er nog zoveel mensen intrappen in die verkooptruc, want meer is het niet. Sterker nog, u had zelfs nog kunnen handelen over de prijs, naast die zogenaamde korting. Dit soort kortingen heb ik al wel meer gezien en niet alleen bij keukenboeren; ik moet er altijd om lachen........

Gr. Hutch

ij
door ijsje - Jul 29, 2006 om 19:06
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw antwoord, hier kan ik zeker iets extra mee

he
door henkvann - Jul 30, 2006 om 13:14
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ijsje,

Mijn eigen ervaringen met de keukenkampioen zijn heel anders geweest (in dit geval Mijdrecht).Maar goed  , om te beginnen blijft de verkoopmanager hoofdelijk verantwoordelijk voor de monteur en het runnen van zijn winkel, tweede ; de controle ; toen de de monteur de schets klaar had, was het jullie verantwoording om eerst de maatvoering en opstelling van de platte grond te controleren , vóór dat je definitief je handtekening onder het contract zet. En voor ik zover weet komt de keukenkampioen zelf bij u thuis de zaak nameten , voordat de keuken in productie wordt genomen, om dit soort vergissingen te voorkomen. Want zij hebben niet veel op voorraad staan. derde : u hebt volgens het BW net als met colportage 8 dagen bedenktijd om de zaak eventueel  te cancelen in geval u het financieel niet zou rond krijgen , daar de kosten af en toe wel eens uit de hand lopen door de technische aanpassingen  en neit altijd te voorzien zijn. Verder hoort de keukenkampioen ook duidelijk te melden dat het aanpassen van electra, water en gas installatie door de eigenaar zelf verzorgt dienen te worden, daarvoor krijg je van de winkel een installatietekening waar alle aansluitpunten dienen te zitten voor de keuken geplaatst wordt en later afgemonteerd door de loodgieter en elektricien.Dus de verkoopmanager heeft hier enkele steken laten vallen in het begeleiden en adviseren van de klant en lijkt mij niet geschikt voor dit werk als hij iedere keer tracht er zich onderuit te wurmen voor zijn verantwoordelijkheden. Immers als je een nieuwe keuken gaat aanschaffen praten we niet over een paar euro, maar minstens over een paar duizend euro als alle kosten bij elkaar worden opgeteld. Ik hoop dat je eruit kunt komen met de keukenkampioen, maar zou minstens een gesprek met de meerdere van de verkoopmanager willen hebben. De fout ligt in het begin bij de monteur en de verkoopmanager en daarna op je eigen controle van de platte grond van je nieuwe gewenste keuken. Een monteur is nog geen tekenaar-ontwerper van keukens. Kom je er niet uit , hoop ik dat je een goede rechtsbijstand verzekering hebt, dan is de schade nog te beperken.

Met vr gr  Henk vann

hutch
door hutch - Jul 30, 2006 om 13:47
4518 Antwoorden / 29 Vragen

@ Henk,

".... u hebt volgens het BW net als met colportage 8 dagen bedenktijd om de zaak eventueel  te cancelen in geval u het financieel niet zou rond krijgen.... "

Dit gaat alleen op indien dit van tevoren op 'papier' is gezet c.q. mondeling is overeengekomen (maar dan zit je weer met de bewijsvoering). Ook zal dan op 'papier' moeten staan, dat de koper dientengevolge geen kosten in rekening zal worden gebracht.

Dus 'automatisch' gaat dit niet op en geldt: koop = koop.

Gr. Hutch

in
door ingmar - Sep 27, 2006 om 19:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ons is ongeveer hetzelfde overkomen als jullie. Wij zijn bij Keukenkampioen in Delft geweest en hebben daar een keuken besteld. Thuisgekomen bleek dat zij een te grote keuken hadden getekend. Wij hebben de juiste maten opgegeven maar de tekening klopt gewoon niet. Toen ze de tekening opnieuw maakten, gebruikten ze eenvoudigweg grotere maten zodat de keuken wel past! Alsof wij de keuken kunnen vergroten.. De KK kwam daarna met oplossingen om het wel passend te maken maar daardoor verliezen wij kastruimte en gaat de symmetrie van de keuken weg. Wij zijn dus niet akkoord gegaan met deze oplossingen en hebben de koop schriftelijk ontbonden. De enige reactie die wij van de KK krijgen is dat wij annuleringskosten moeten betalen als wij de keuken niet afnemen. Omdat wij hebben aangegeven dat wij niet meer reageren op hun brieven, zullen zij of niets meer laten horen of zij zullen ons de annuleringskosten in rekening gaan brengen. Deze kosten zullen wij niet betalen. Wij vragen ons af hoe het bij jullie er op dit moment voorstaat. Hebben jullie de zaak inmiddels opgelost?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 27, 2006 om 20:06
16950 Antwoorden / 202 Vragen

en naar aanleiding van Ingmar@ (Hutch kijk mee en reageer svp) wordt het echt spannend omdat er nu een patroon lijkt te ontstaan en sprake KAN zijn, ik blijf voorzichtig om laster aanklacht te voorkomen, van structurele misleiding. Ik ben wel heel erg beneiuwd of er nog meer zijn die dit hebben ervaren en het zou dus best een aardige toppic zijn voor een Kassa uitzending of minimaal de belbus.

ij
door ijsje - Sep 27, 2006 om 20:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

Indien jullie de keukenkampioen in gebreke hebben gesteld en zij onvoldoende hebben geprobeerd om de overeenkomst na te komen kan de overeenkomst worden ontbonden en hoeven geen annuleringskosten te worden betaald. Belangrijk is wel dat jullie dit schriftelijk hebben gedaan.

Ijsje

hutch
door hutch - Sep 27, 2006 om 23:09
4518 Antwoorden / 29 Vragen

Laat ik het heel netjes 'zeggen': ik zal mij wel minstens 2x bedenken, voordat ik bij de Keukenkampioen een keuken zou kopen......

Maar IJsje, hoe is het met u verder afgelopen m.b.t. die keuken?

Gr. Hutch

ij
door ijsje - Sep 29, 2006 om 12:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben tot op heden niets meer van de keukenkampioen gehoord en dat is maar goed ook. We gaan zeker die annuleringkosten niet betalen en daar hebben we voldoende argumenten voor. Onze rechtsbijstandhulp heeft ons perfect geholpen en we hebben alles schriftelijk afgedaan.

hutch
door hutch - Sep 29, 2006 om 15:15
4518 Antwoorden / 29 Vragen

IJsje,

ik vermoed dat de KK ook wel heeft ingezien dat zij geen kans van slagen hadden, net zoals wel vaker bij deze zaak..... Toch maar goed om een rechtsbijstandverzekering te hebben.

Gr. Hutch