an
door andydao Nov 19, 2012 om 10:02
Huishouden & energie

Amerikaanse koelkast defect

Mijn Atag amerikaanse koelkast is ineens defect,hij is bijna 5 jaar oud heeft geen garantie meer,wij hebben toen ruimt €4000 betaald,mijn kennis (koelmonteur) heeft geconstateerd dat lek in de leiding is en de compressor ook niet meer goed functioneert ,voor het vervangen kost ruimt 500 tot 600 euro,ik neem aan dat zo een koelkast langer moet blijven werken dan 5 jaar,wat moet ik doen

4854 9 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Nov 19, 2012 om 10:23
2796 Antwoorden / 0 Vragen

De enige oplossing die ik zo kan bedenken is eerst eens contact opnemen met de Atag-service, misschien dat die iets voor je kunnen betekenen.
Nog geen 5 jaar oud en dan al kapot is erg sneu uiteraard.

Klik -> Atag

ui
door uiver - Nov 19, 2012 om 10:30
43 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou zo'n koelkast langerdan 5 jaar moeten blijven werken? Omdat het een Amerikaanse koelkast is? Atag is een Nederlands merk.

wo
door wolkie - Nov 19, 2012 om 10:48
49 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=uiver schreef op maandag 19 nov 2012, 10:30]Waarom zou zo'n koelkast langerdan 5 jaar moeten blijven werken? Omdat het een Amerikaanse koelkast is? Atag is een Nederlands merk.

Amerikaanse koelkast geeft alleen maar het type koelkast aan. Heeft er niets mee te maken dat deze uit Amerika zou komen o.i.d. Is vaak een koelkast met dubbele deuren.
Maar inderdaad neem contact op met Atag. Lijkt mij ook dat een koelkast wel langer dan 5 jaar mag meegaan. Succes.

ikbenik
door ikbenik - Nov 19, 2012 om 11:04
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=uiver schreef op maandag 19 nov 2012, 10:30]Waarom zou zo'n koelkast langerdan 5 jaar moeten blijven werken?
Is een fabeltje wat onder andere door consuwijzer vertelt wordt.

gompy2
door gompy2 - Nov 19, 2012 om 12:50
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ach jee, ze hebben weer tegen een steen geschopt, nu is de boel weer wakker geworden.

Na een "garantie" periode heeft men het er over dat een apparaat "Conform de verwachting" een bepaalde probleemloze levensduur heeft.
Bij een A-merk koelkast is dat 10 jaar, en gezien de prijs van 4000 euro mag men er toch van uit gaan dat dat een A-merk is.
Het artikel:

Conform de verwachting

Het recht op een artikel conform de verwachtingen duurt in Nederland oneindig. Dat betekent niet dat er een oneindige garantie zou bestaan, omdat van producten niet verwacht kan worden dat zij, zonder reparaties, oneindig meegaan. Een onderdeel van de redelijke verwachting is hoe lang het product geacht mag worden zonder reparaties probleemloos diens functie te vervullen, of kortweg: de probleemloze levensduur.
Het recht op een artikel conform de verwachtingen wordt vaak aangeduid als “wettelijke garantie”, maar realiseert u zich dat het een wezenlijk ander soort recht betreft dan een garantie in traditionele zin.

Bepalen van de levensduur
Het bepalen van de probleemloze levensduur (soms ook wel de economische levensduur genoemd) is een lastige kwestie, omdat dit afhangt van merk, type, prijs en nog veel meer factoren. Soms meldt de fabrikant zelf hoe lang een product meegaat. Ook kan wel eens geput worden uit onderzoek van bijvoorbeeld TNO of de Consumentenbond.

De probleemloze levensduur is niet hetzelfde als de technische levensduur. Een product kan best twintig jaar meegaan, maar als gemiddeld na een jaar of tien het een ander gerepareerd moet worden, dan is de probleemloze levensduur tien jaar en de technische twintig. Een A-merk koelkast bijvoorbeeld gaat zo’n tien jaar mee. Dat is dan de probleemloze levensduur. Gaat deze na vijf jaar stuk, dan heeft de consument recht op gratis reparatie of vervanging. Een defect na twaalf jaar valt echter buiten de wettelijke garantie. De consument is dan afhankelijk van de coulance van winkelier of fabrikant.
Er wordt vaak gesproken van een “Europese wettelijke garantie” van 2 jaar, maar dat is een wat misleidende term. Er geldt namelijk geen garantie van twee jaar op ieder product. De Europese regels bepalen alleen dat EU-lidstaten het recht op een product dat aan de verwachtingen voldoet niet korter mogen stellen dan twee jaar. Zoals gezegd: in Nederland is dat recht oneindig.

Gebruiksvergoeding
Als een product na een ruime tijd defect raakt, en de consument aanspraak maakt op zijn wettelijke garantie, dan willen winkeliers nog wel eens een gebruiksvergoeding in rekening brengen. Deze wordt als volgt berekend: stel het product heeft een probleemloze levensduur van tien jaar maar gaat na vier jaar defect. De consument moet dan vier tiende van de aanschafprijs bijbetalen als het product gerepareerd is. Door reparatie gaat het product uiteindelijk veertien jaar mee, is de gedachte. Het Europese Hof van Justitie heeft echter geoordeeld dat wettelijke garantie echt kosteloos moet zijn. Deze gebruiksvergoeding staat daarmee op zeer losse schroeven, hoewel er nog geen Nederlandse rechter zich er expliciet over heeft gebogen.

De bron: Klik hier -> Juridische informatie

Over de verwachte levensduur van een koelkast is er op internet genoeg te vinden.

Aan vraagsteller zou ik het advies willen geven om contact op te nemen met Atag, het probleem voorleggen, en vragen wat ze denken er aan te kunnen doen.
Schrijf er bij dat je je probleem ook al aangekaart hebt op dit forum
De link naar dit topic is:

http://tinyurl.com/cez8y5j

Even bovenstaande link kopiëren en plakken in een browser of in je mail naar Atag

Suc6

zoekster
door zoekster - Nov 19, 2012 om 13:02
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als je je wilt beroepen op non-conformiteit moet je altijd bij de verkoper zijn en niet bij de fabrikant. Dus tenzij de vraagsteller deze koelkast direct van Atag heeft gekocht, moet hij bij de winkelier zijn.
Voor verdere uitleg over zijn rechten raad ik de vraagsteller contact op te nemen met het juridisch loket. 0900 8020
(voordat de discussie hier weer ontbrandt)

gompy2
door gompy2 - Nov 19, 2012 om 13:16
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@zoekster,

Ik weet niet of de verkoper na 5 jaar nog wat te bieden heeft, ik denk dat de wettelijke garantie al voorbij is, maar goed, niet geschoten altijd mis natuurlijk.
En informatie inwinnen bij het juridisch loket is zonder meer een goeie..
GD oftewel Groene Duim ;)

ui
door uiver - Nov 19, 2012 om 13:22
43 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gompy2 schreef op maandag 19 nov 2012, 12:50]
Bij een A-merk koelkast is dat 10 jaar, en gezien de prijs van 4000 euro mag men er toch van uit gaan dat dat een A-merk is.

De prijs is maar wat een gek er voor geeft en Atag staat nu niet bepaald bekend om zijn koelkasten, dus om het dan een A-mark te noemen. Gebaseerd op prijs zou een Ferrari noot kapot mogen gaan en heb je levenslange garantie.

ikbenik
door ikbenik - Nov 19, 2012 om 13:24
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=gompy2 schreef op maandag 19 nov 2012, 12:50]Ach jee, ze hebben weer tegen een steen geschopt, nu is de boel weer wakker geworden.

Na een "garantie" periode heeft men het er over dat een apparaat "Conform de verwachting" een bepaalde probleemloze levensduur heeft.
Bij een A-merk koelkast is dat 10 jaar, en gezien de prijs van 4000 euro mag men er toch van uit gaan dat dat een A-merk is.
Het artikel:

Conform de verwachting

Het recht op een artikel conform de verwachtingen duurt in Nederland oneindig. Dat betekent niet dat er een oneindige garantie zou bestaan, omdat van producten niet verwacht kan worden dat zij, zonder reparaties, oneindig meegaan. Een onderdeel van de redelijke verwachting is hoe lang het product geacht mag worden zonder reparaties probleemloos diens functie te vervullen, of kortweg: de probleemloze levensduur.
Het recht op een artikel conform de verwachtingen wordt vaak aangeduid als “wettelijke garantie”, maar realiseert u zich dat het een wezenlijk ander soort recht betreft dan een garantie in traditionele zin.

Bepalen van de levensduur
Het bepalen van de probleemloze levensduur (soms ook wel de economische levensduur genoemd) is een lastige kwestie, omdat dit afhangt van merk, type, prijs en nog veel meer factoren. Soms meldt de fabrikant zelf hoe lang een product meegaat. Ook kan wel eens geput worden uit onderzoek van bijvoorbeeld TNO of de Consumentenbond.

Toch klopt dat niet.

Men beroept zich op een "regel" dat aangeeft dat het product datgene moet kunnen wat je redelijkerwijs ervan mag verwachten, terwijl de wetgeving heel duidelijk aangeeft dat het product die eigenschappen dient te bezitten welke je op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten.

Daarnaast kent de wet een bepaling waarin aangegeven wordt dat ook na de garantieperiode het product conform de koopovereenkomst moet zijn. Dat betekent dus niet dat het product bij normaal zonder problemen een x tijd probleemloos mee dient te gaan.

Het is niet "conform de verwachting", maar "conform de koopovereenkomst".