Me
door Meyndert Nov 13, 2019 om 12:00
Huishouden & energie

Bedrjif gebruikt mijn afvalbakken

Ik huur(particulier) sinds kort een appartement waar een kapperszaak onder zit. Deze kapperszaak heeft een tuintje waar ik niet bij kan.

De kapperszaak gebruikt de afvalbakken die op mijn naam geregistreerd staan en de blauwe en de groene bak staan in het tuintje waar ik niet bij kan. In mijn gemeente betaal je voor het aantal afval dat je weggooid in de grote bruine bak. Het loont dus om je afval te scheiden.
Momenteel gooien zij al hun afval in de bruine bak en gebruiken ze de groene en blauwe bak niet waardoor ik dus feitelijk voor hun afval aan het betalen ben. Op de vraag of ze willen scheiden en de blauwe en groene bak voor de zaak willen zetten, zodat ik ze ook kan gebruiken, krijg ik een harde "nee". Mijn huisbaas is haar schoonvader en zegt dat ik het met de kapperzaak moet regelen. Als ik de gemeente bel zeggen zij ook dat ik het met de kapperszaak moet regelen. Weet iemand wat mijn vervolg stappen zouden kunnen zijn? Ik zit momenteel een beetje vast.

4834 12 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Nov 13, 2019 om 12:03
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Meyndert,

Ik zou een slot zetten op die bruine bak.

tijger1
door tijger1 - Nov 13, 2019 om 13:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u werkelijk een zelfstandig appartement huurt, hebt u uiteraard recht op uw 'eigen' bakken, maar als u niet in die tuin kan komen, waar zouden ze dan moeten staan? Staat die bruine wel voor de deur? Slot er op dan maar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 13, 2019 om 13:41
16852 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u geen schuur(tje) of andere opslag mogelijkheidd in uw appartementsgebouw? Het lijkt mij dat u dat wel heeft en dan is dus DE oplossing, plaats uw bakken daar. Uw bruine bak staat dus kennelijk ook nu in het tuintje?
Als u geen inpandige opslagruimte heeft en ook geen plek voor uw bakken, zijn er dan in uw woonplaats geen containers waar appartementsbewoners hun afval gescheiden kunnen 'dumpen'. Als dat zo is kunt u uw bakken laten weghalen.

Als dat allemaal niet zo is, dan een slot erop maar dan ik denk ik wel uw probleem dat u dan wel het slot er af moet halen op het moment dat de bak geleegd wordt en dan direct daarna ook weer op slot gaat.

va
door vanlotjegetikt - Nov 14, 2019 om 09:14
809 Antwoorden / Vragen

U huurt een appartement boven een kapperszaak.
Van wie is het appartement? Betaald u aan de eigenaar van de kapperszaak?
Hoe zit het huurcontract in elkaar. Krijg nl het donkerbruine vermoeden dat het hele pand op een naam/adres staat.
Waardoor er maar set afvacontainers aanwezig is.

panter22
door panter22 - Nov 14, 2019 om 09:53
6599 Antwoorden / Vragen

Waar staat die bruine bak dan?

le
door leenpres - Nov 15, 2019 om 12:56
79 Antwoorden / 7 Vragen

Normaal heeft een bovenwoning geen bakken of u moet een schuur of garage hebben waar u de bakken in kan zetten
Dus ik zou eens met de gemeente kontakt opnemen of deze baken wel voor u zijn .
U mag eigelijk de bakken niet op de openbaren weg zetten en laten staan.

ma
door marleenvanh - Nov 15, 2019 om 13:06
451 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u al aan de gemeente gemeld dat de groene en blauwe bak niet door u gebruikt KUNNEN worden en dat ze dus op naam van de werkelijke 'gebruiker', cq de persoon die er wel toegang tot heeft, moeten komen te staan. Is voor die bruine bak niet een 'BOA' te vinden die komt kijken en dan ziet dat alle 'kapperszooi' in die bruine bak ligt, zodat ze in elk geval moeten betalen voor hun milieu-onvriendelijke en aso gedoe.  Wellicht dat ze dan tot inkeer komen. De portemonnee is bij dit soort lieden vaak de enige plek waar ze gevoelig zijn......  Is er een plek waar u die bakken zou kunnen plaatsen, zodat alleen u er bij kunt? U zou de gemeente ook kunnen vragen dat zij die bakken ophalen omdat ze nu, zoals ik het begrijp, niet gebruikt worden. U kunt ze dan zelf gebruiken. Kontakt opnemen met een juridisch loket misschien?

hans515
door hans515 - Nov 15, 2019 om 13:37
250 Antwoorden / 117 Vragen

Slot op de afvalbak?

ev
door evertgd - Nov 15, 2019 om 13:37
41 Antwoorden / 0 Vragen

Het beste lijkt mij om eens met de verhuurder, de kapster en een derde persoon, die aan uw kant staat (zodat het geen 2 tegen 1 is) om de tafel te gaan zitten en dit uitpraten. Dat betekent niet, dat je jezelf 'soft' moet opstellen, breng in zo'n gesprek helder en duidelijk je mening naar voren en zeg, dat je het er niet mee eens bent en dat je een oplossing wilt.  Want uiteraard wil je de verhouding met de verhuurder goed houden. Omgekeerd zal dat ook het geval zijn, anders moet hij weer een nieuwe huurder zoeken en krijgt hij vervolgens weer dezelfde klacht. In een goed gesprek kan het best even 'knallen', maar als je daarna gewoon met elkaar blijft praten en het gesprek goed afsluit, heb je al veel gewonnen.

Het lijkt mij logisch, dat zowel u als de kapper een evenredig deel betaalt voor het ophalen van het huisvuil. De kapster zal veel meer afvan produceren dan u, dus is het logisch, dat die dan ook het meeste betaalt.

Waarschijnlijk gaat het, als ik het goed begrijp, om panden, die als 1 adres staan geregistreerd, maar het moet in dat geval ook mogelijk zijn om bij de gemeente meerdere kliko's aan te vragen voor 1 adres. Dat zou de verhuurder dan moeten doen, als eigenaar van het pand. Voor extra kliko's moet ook extra worden betaald. Ook dat lijkt mij een zaak van de verhuurder. Betalen zowel u als de kapper ozb en afvalstoffenheffing? Dan is er sprake van 2 panden, een A- en een B-adres. In dat geval hebt u simpelweg recht op een eigen set kliko's en moet de gemeente die verstrekken..

Een goed gesprek kan hierin helderheid scheppen en de lucht tussen alle partijen klaren. Het is nog altijd zo: Beter een goede buur, dan een verre vriend.

1paul
door 1paul - Nov 15, 2019 om 13:53
3149 Antwoorden / 0 Vragen

eis van de verhuurder dat zij de bakken zodanig plaatst dat jij je vuil erin kan gooien, als zij dit gedaan hebt boor je een gaatje door deksel en bak en vervolgens sluit je ze af met een hangslot, het is niet de bedoeling dat een bedrijf jouw particuliere bakken gebruikt...

neem ook kontakt op met je afvalverwerker, grote kans dat zij WEL aktie ondernemen...

https://wetten.overheid.nl/BWBR0003245/2018-07-01/#Hoofdstuk10_Titeldeel10.6

afvalstoffen zijnde NIET huishoudelijk afval!!!! is een regel, officieel mag het dus niet...

mo
door mof - Nov 15, 2019 om 14:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Mmh, uw afvalbakken staan in het tuintje waar u niet bij kunt? Hoe doet u dan uw afval in de bakken?
als het uw bakken zijn mag de kapperszaak daar geen gebruik van maken, maar u moet ze wel ergens neerzetten op een stukje dat van u is. Als het uw bakken zijn en de kapperszaak heeft ze gekaapt dan zou ik aangifte van diefstal doen en ook van fraude of zoiets, of belastingontduiking, whatever je ze kunt aanhangen voor het gebruik van uw bakken.
of steek ze in de fik dan hebben ze niets meer.

mo
door mof - Nov 15, 2019 om 14:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als het uw bakken zijn waar u niet bij kunt dan moet u aangifte van diefstal doen. Dan kunt u de schade verhalen op de kapperszaak.