door 1984ramp Feb 10, 2014 om 19:37
Huishouden & energie

Berekening meterstanden

Kennissen van mij huurden vier maanden een bovendieping, boven een bedrijfspand. Bedrijfspand is een loods, waar regelmatig apparatuur wordt gebruikt. Er is echter maar 1 meterkast. Met twee personen betaalden ze aan de huisbaas 100 E. per maand als voorschot voor gas en electra. Beide personen werkten 5 dagen. 's Avonds veel weg. Verwarming in slaapkamers nooit aan. Nu beweert de huisbaas dat hij precies kan berekenen wat ze aan energie verbruikt hebben. Daar zou een programma voor zijn?? Weet iemand of er een dergelijk programma bestaat? Wij kunnenhet niet vinden... Nu beweert hij dat ze nog 230 E. moeten bijbetalen. 630 E. voor vier maanden. Geen koude winter plus bovenstaand verhaal lijkt ons dat wel heel veel! Je zou zeggen laat hij dat maar bewijzen dan, maar het bedrag is van de borg afgetrokken dus zie maar of je daar nog wat aan kan doen. Overigens: die kennissen hadden dat natuurlijk van tevoren veel beter moeten nagaan..........

3776 16 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 10, 2014 om 19:56
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Als er geen aparte meters zijn is het niet realistisch het gebruik te meten.

ph
door philip36 - Feb 10, 2014 om 20:15
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens mij bestaat zo'n programma helemaal niet.
Dat programma van hem heette denk ik 'natte vinger werk'.
Als uw kennissen de begin en eindstanden niet weten kunnen ze zelf ook niets narekenen.
€630 voor gas en elektra over 4 maanden is niet weinig maar ook weer niet extreem veel.
Ik denk dat er weinig aan te doen is dan betalen.

mahadma
door mahadma - Feb 10, 2014 om 20:17
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Wellicht kan er een `eigen` meter geplaatst worden voor electra

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2014 om 20:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat is natuurlijk grote onzin, dat kan hij niet berekenen.

Maar aan de andere kant is het zo, als ze daar een jaar hadden gewoond, zouden ze € 1.200 hebben betaald. Als voorschot? Zou er dan ook eventueel nog nabetaald moeten worden? Staat daar niets over in het huurcontract?

Als die honderd euro per maand betrekking hebben op de afgelopen vier maanden, dat is dat wel erg weinig.

Ik maak uit het sommetje op dat ze € 400 borg hebben betaald en dat hij nu nog € 230 erbij wil hebben, of heeft hij € 230 in mindering gebracht op de uitbetaalde borg?

Als het laatste het geval is, is dat zeker niet onredelijk. € 152,00 per maand is een heel redelijk bedrag, vergeet niet dat mensen dat dan ook het hele jaar betalen, ook in de zomer als de verwarming niet hoeft te branden.

door 1984ramp - Feb 10, 2014 om 20:28
46 Antwoorden / 24 Vragen

[quote=1984ramp schreef op maandag 10 feb 2014, 19:37]Kennissen van mij huurden vier maanden een bovendieping, boven een bedrijfspand. Bedrijfspand is een loods, waar regelmatig apparatuur wordt gebruikt. Er is echter maar 1 meterkast. Met twee personen betaalden ze aan de huisbaas 100 E. per maand als voorschot voor gas en electra. Beide personen werkten 5 dagen. 's Avonds veel weg. Verwarming in slaapkamers nooit aan. Nu beweert de huisbaas dat hij precies kan berekenen wat ze aan energie verbruikt hebben. Daar zou een programma voor zijn?? Weet iemand of er een dergelijk programma bestaat? Wij kunnenhet niet vinden... Nu beweert hij dat ze nog 230 E. moeten bijbetalen. 630 E. voor vier maanden. Geen koude winter plus bovenstaand verhaal lijkt ons dat wel heel veel! Je zou zeggen laat hij dat maar bewijzen dan, maar het bedrag is van de borg afgetrokken dus zie maar of je daar nog wat aan kan doen. Overigens: die kennissen hadden dat natuurlijk van tevoren veel beter moeten nagaan..........

sl
door slobberbone - Feb 10, 2014 om 20:40
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=1984ramp schreef op maandag 10 feb 2014, 20:28][quote=1984ramp schreef op maandag 10 feb 2014, 19:37]Kennissen van mij huurden vier maanden een bovendieping, boven een bedrijfspand. Bedrijfspand is een loods, waar regelmatig apparatuur wordt gebruikt. Er is echter maar 1 meterkast. Met twee personen betaalden ze aan de huisbaas 100 E. per maand als voorschot voor gas en electra. Beide personen werkten 5 dagen. 's Avonds veel weg. Verwarming in slaapkamers nooit aan. Nu beweert de huisbaas dat hij precies kan berekenen wat ze aan energie verbruikt hebben. Daar zou een programma voor zijn?? Weet iemand of er een dergelijk programma bestaat? Wij kunnenhet niet vinden... Nu beweert hij dat ze nog 230 E. moeten bijbetalen. 630 E. voor vier maanden. Geen koude winter plus bovenstaand verhaal lijkt ons dat wel heel veel! Je zou zeggen laat hij dat maar bewijzen dan, maar het bedrag is van de borg afgetrokken dus zie maar of je daar nog wat aan kan doen. Overigens: die kennissen hadden dat natuurlijk van tevoren veel beter moeten nagaan..........

En ?.........

door 1984ramp - Feb 11, 2014 om 13:33
46 Antwoorden / 24 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 10 feb 2014, 20:24]Nee, dat is natuurlijk grote onzin, dat kan hij niet berekenen.

Maar aan de andere kant is het zo, als ze daar een jaar hadden gewoond, zouden ze € 1.200 hebben betaald. Als voorschot? Zou er dan ook eventueel nog nabetaald moeten worden? Staat daar niets over in het huurcontract?

Als die honderd euro per maand betrekking hebben op de afgelopen vier maanden, dat is dat wel erg weinig.

Ik maak uit het sommetje op dat ze € 400 borg hebben betaald en dat hij nu nog € 230 erbij wil hebben, of heeft hij € 230 in mindering gebracht op de uitbetaalde borg?

Als het laatste het geval is, is dat zeker niet onredelijk. € 152,00 per maand is een heel redelijk bedrag, vergeet niet dat mensen dat dan ook het hele jaar betalen, ook in de zomer als de verwarming niet hoeft te branden.

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2014 om 13:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft niet te quoten, maar kunt uw reactie gewoon in het grijze vak tikken.

door 1984ramp - Feb 11, 2014 om 13:50
46 Antwoorden / 24 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 10 feb 2014, 20:24]Nee, dat is natuurlijk grote onzin, dat kan hij niet berekenen.

Maar aan de andere kant is het zo, als ze daar een jaar hadden gewoond, zouden ze € 1.200 hebben betaald. Als voorschot? Zou er dan ook eventueel nog nabetaald moeten worden? Staat daar niets over in het huurcontract?

Als die honderd euro per maand betrekking hebben op de afgelopen vier maanden, dat is dat wel erg weinig.

Ik maak uit het sommetje op dat ze € 400 borg hebben betaald en dat hij nu nog € 230 erbij wil hebben, of heeft hij € 230 in mindering gebracht op de uitbetaalde borg?

Als het laatste het geval is, is dat zeker niet onredelijk. € 152,00 per

is een heel redelijk bedrag, vergeet niet dat mensen dat dan ook het hele jaar betalen, ook in de zomer als de verwarming niet hoeft te branden.[/quote

De honderd euro p.m. was inderdaad een voorschot. Som klopte niet helemaal zoals ik beschreef. 570 E. was de borg daar kregen ze 243,75 van terug. Vreemd bedrag eigenlijk. Waar het eigenlijk om gaat is, HOE dit berekend is. Daar wordt nog over gepraat vandaag heb ik begrepen.
E.e.a. heeft ook te maken met diverse conflicten. Er waren diverse afspraken in het contract vastgelegd,die door de huisbaas nit nagekomen werden Uiteindelijk hebben ze effectief maar 3 maanden gebruik gemaakt van de woonruimte. In oktober konden ze er pas rond 12e gaan wonen en 15 januari zijn ze grotendeels verhuisd (alleen wat spullen moesten nog verhuisd worden).Daarbij het feit dat ze niet zoveel thuis waren en geen koude winter is...... Maar goed, ik laat nog wel weten welke trucs deze man toegepast heeft, want vlgs mij is het natte-vinger-werk.

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2014 om 13:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zal achteraf weinig aan te verhapstukken zijn. Maar een berekening van het verbruik kan hij echt niet maken. Ik neem aan dat in dat bedrag ook het water begrepen zit? En dat zij half januari vertrokken zijn, is natuurlijk hun eigen keuze.

labren
door labren - Feb 12, 2014 om 13:00
862 Antwoorden / 0 Vragen

raar verhaal , als je zelf geen meters hebt dan is de huur van zo,n kamer of bovenverdieping incl, gas licht en water en anders had die het moeten vermelden in het huurcontract, ik zou dat dus niet gaan betalen

tijger1
door tijger1 - Feb 12, 2014 om 13:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@labren

Het is al ingehouden op de borg.

sl
door slobberbone - Feb 12, 2014 om 13:19
508 Antwoorden / 2 Vragen

Hier kun je weinig mee, enigste is verhuizen naar een woonruimte met wel een eigen meter.

mi
door mielao - Feb 12, 2014 om 13:44
20 Antwoorden / 8 Vragen

Beste 1984ramp,

Voordat iedereen zijn eigen rekensommen er op loslaat, kunnen uw kennissen natuurlijk ook zo vriendelijk mogelijk om inzage in hun huurbaas' rekenmodel vragen.
Daarmee krijgen ze meer zicht op hoe hun energie verrekend is.
Er bestaat dan misschien ook eventueel de mogelijkheid tot het kritiseren / verweer op de
voorgelegde rekening of het 'rekenprogramma'.
Anderszins geeft het de mogelijkheid tot vragen erover wanneer de rekening niet voldoende gespecificeerd is.
Je kennissen kunnen als verweer gebruiken, dat zij als huurder inzage mogen hebben in energienota's zoals een ander ook zijn energierekening bestudeerd / uitpluist bij een willekeurige energiemaatschappij.

M.v.g.,
Miela

door 1984ramp - Feb 12, 2014 om 15:49
46 Antwoorden / 24 Vragen

E.e.a. is besproken met de huisbaas. Voor het gesprek had hij al 67 E. extra overgemaakt........Idd, natte-vinger-werk!! Tarieven zijn overal weer anders, afhankelijk van de diverse pakketten van de verschillende leveranciers, aantal jaren vast etc.We hebben et rekenen verder maar gelaten voor wat het was. Het is wel een goede les voor een eventuele andere keer. Inmiddels wonen ze elders waar dit soort zaken wel goed geregeld is. In oktober hadden ze tijdelijke woonruimte dringend nodig en daardoor is alles ook niet goed goed afgesproken. Enfin, het is nu klaar. Wij zullen deze woonruimte ook beslist niet aanbevelen aan anderen.
Zoals ik al eerder aangaf, tijdens de afgelopen maanden waren er zoveel toestanden met deze woning, dat het een opluchting is dat ze er nu weg zijn.
Dank aan iedereen die meegedacht heeft!

mo
door mof - Feb 13, 2014 om 08:48
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat kan eigenlijk alleen als ze van die metertjes hebben die tegen de verwarming aangeplakt zitten.
In Duitsland gebeurt dat heel vaak: dan wordt volgens een vooraf opgestelde formule berekend hoeveel elke bewoner van een gemeenschappelijk pand moet betalen. Die formule staat dan ook in het huurcontract vermeld. De huisbaas moet dan ook altijd inzage in de afrekening met het energiebedrijf geven zodat iedereen op basis van de formule kan uitrekenen of hij/zij het juiste bedrag betaalt. In Duitsland wordt vaak gebruikt: de huurder betaalt 30% van de totale rekening (dus het bedrag dat de energieleverancier op de totaalrekening zet). De andere 70% wordt dan naar rato van de individiuele verbruiken omgerekend:

dus met twee bewoners: als de rekening 100 EUR is en bewoner 1 verbruikt 500 eenheden en bewoner twee verbruikt 200 eenheden dan wordt de rekening:

bewoner 1: 1/2 * 30 EUR + 5/7 * 70 EUR = 15 + 50 EUR = 65 EUR
bewoner 2: 1/2 * 30 EUR + 2/7 * 70 EUR = 15 + 20 EUR = 35 EUR

Maar ja, dat is in Duisterland :-)

Wat in Nederland van belang is, is of de huur inclusief is, of kale huur met bijkomende kosten. Als de huurinclusief is, en er geen splitsing is gemaakt in het contract tussen kale huur en bijkomende kosten, zoals energie etc. Dan mag de de huisbaas niet zomaar extra kosten rekenen: dan moet hij precies kunnen aangeven hoe de kosten van de huur berekend zijn. Dat kun je in detail bij de huurbond of huurcommissie of zo nakijken. Of op de website van de Rijskoverheid. Daar staat alles in detail.

Jij moet gewoon vragen hoe je huisbaas alles heeft berekend en met tegen argumenten komen. Hij moet de rekening verantwoorden.