do
door dolphino Sep 21, 2005 om 21:28
Huishouden & energie

Beschadigingen in kunststof kozijnen; welk bedrag achterhouden?

Hoi,

Ik weet niet of er al een soortgelijke vraag staat, ik heb gezocht, maar kon het niet vinden.

Wat is een redelijk percentage om achter te houden als er bij alle geplaatste kunststof kozijnen beschadigingen cq krassen zitten die nog weggewerkt moeten worden? Is 10% redelijk?

Neem ik een risico voor bijvoorbeeld een zaak middels rechtsbijstand als ik die 10% achterhoud? Dat zij dan niets kunnen doen omdat ik te veel heb betaald?

Alvast bedankt voor de spoedige reactie.

ps. Weet iemand de geldende norm voor krassen (bijvoorbeeld dat er pas iets aan gedaan hoeft te worden als het vanaf een bepaalde afstand (hoeveel?) gezien kan worden?

4311 6 Rapporteer

cassandra_1
door cassandra_1 - Sep 21, 2005 om 21:51
117 Antwoorden / 1 Vragen

Rechtsbijstand staat hier los van. Wanneer een levering niet voldoet aan de daaraan redelijkerwijs te stellen eisen en de leverancier weigert medewerking, dan kunt u altijd de rechtsbijstand inschakelen, ook wanneer u alles al betaald hebt.

De vraag is echter hoe erg het is met de krassen. Zelf hebben wij ook kunststof kozijnen, en wanneer daar de zon in een bepaalde hoek op schijnt zie je altijd een soort vegen die op krassen lijken. Zijn het echt krassen die onmiddellijk opvallen wanneer je langs het raam loopt of moet je goed kijken om ze te zien? In het eerste geval is het inderdaad schade die hersteld moet worden.

U zou eens kunnen gaan kijken bij andere woningen met kunststof kozijnen; dan kunt u misschien beter beoordelen hoe ernstig het in uw situatie is.

Ik denk niet dat er een percentage voor staat wat u zou moeten inhouden; als er afspraken gemaakt worden over bijwerken, zorg dan in elk geval dat u een zodanig groot bedrag achterhoudt dat het voor het bedrijf de moeite is om het af te komen werken. Voor € 500,00 zal het bedrijf eerder geneigd zijn het erbij te laten dan voor € 2.000.

do
door dolphino - Sep 21, 2005 om 21:57
18 Antwoorden / 4 Vragen

@Cassandra

Bedankt voor je reactie. Het zijn echt beschadigingen (deuken en krassen), niet de krassen die door lichtinval zichtbaar worden (maw die in het materiaal zitten).

Het bedrijf wil het gaan oplossen en geeft ons aan 10% achter te houden. Wij hebben alleen een percentage betaald bij aanvang. Hierna hebben wij niets meer voldaan, mede omdat er nog een aantal bijkomende dingen geleverd moesten worden. Ik neem aan dat ik nu wel moet gaan betalen voor de geplaatste kozijnen, met beschadigingen.

Nee, het is geen bedrag van é 500,00. Maar met minimaal é 2.000,00 moet ik een eind kunnen komen om door anderen de beschadigingen weg te kunnen laten werken als dit bedrijf het toch niet naar behoren doet? Ik heb totaal geen verstand van de verhouding in geld tot de beschadigingen.

user123
door user123 - Sep 21, 2005 om 23:28
1346 Antwoorden / 3 Vragen

U mag een bedrag achterhouden wat in verhouding staat tot de beschadigingen die u meent te hebben. U moet dit in redelijkheid bepalen. Voor een klein krasje een fors bedrag achterhouden kan niet, u mag dan terecht rekenen op een incassobureau.

Dat u niet kan bepalen wat de reparatiekosten zullen zijn is logisch, maar u kunt wel een redelijke schatting maken van de waardevermindering. Alles hangt samen met uw verwachtingen van het bedrijf wat u heeft ingeschakeld. Maakt het de indruk dat het netjes afspraken nakomt of is het "de kozijnenconcurrent" ?

do
door dolphino - Sep 22, 2005 om 08:47
18 Antwoorden / 4 Vragen

@user123

Bedankt voor je reactie. Ik ben ook wel bereid tot betalen, maar wist het echt niet in te schatten hoeveel ik achter kon houden. Daarnaast is de situatie zo dat er nog een aantal bestelde zaken gemonteerd moeten worden (zoals rolluiken, zonwering, horren, etc). Daarom heb ik hierna niets meer betaald. Mede omdat de communicatie van hun kant erg moeizaam verloopt. Geen duidelijke informatie omtrent de verwachting dat deze zaken gemonteerd gaan worden. Deze zaken waren in de overeenkomst opgenomen en betaling diende na montage plaats te vinden. Aangezien dus de gehele montage nog niet af was is betaling tot zover achterwege gebleven.

De hoop is er wel dat het bedrijf de mankementen gaat herstellen. Het is wel een bedrijf aangesloten bij Vereniging Kunststof Gevelelementenindustrie. De vorige beantwoorder gaf een redelijk bedrag aan, ik denk dat ik dat maar ga aanhouden.

do
door dolphino - Sep 22, 2005 om 08:49
18 Antwoorden / 4 Vragen

In mijn antwoord aan user123 bedoel ik de verwachting van de termijn waarop zaken gemonteerd gaan worden.

Sorry voor mijn onduidelijke zin

user123
door user123 - Sep 22, 2005 om 18:38
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Het is me duidelijk :-)

Succes met de afhandeling.