hu
door hutsefluts Apr 30, 2010 om 02:54
Huishouden & energie

Bonnetje bewaren??

Ik koop een stuk gereedschap bij de bouwmarkt en de kassière drukt mij op het hart de bon te copieren omdat deze vervaagt en de bon deel is van het garantiebewijs.

Is het inderdaad aan de koper om ervoor te zorgen dat de opdruk van een bon leesbaar blijft, terwijl de bouwmarkt er kennelijk zelf voor gekozen heeft de bon op een stuk papier te drukken dat na verloop van tijd onleesbaar wordt?

In mijn optiek overleg ik in geval van garantie de bon, welke mogelijk haast volledig wit/onleesbaar is geworden, maar het blijft de juiste bon.

3525 6 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 30, 2010 om 03:09
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag huts,

Laat de bon een korte tijd liggen op een graad of 90 en de onleesbare bon wordt weer leesbaar: wat wit was wordt zwart en wat zwart was wordt wit.
Het wordt dus een negatief plaatje met goed leesbare tekst.

Hardware ERror MAN.

ge
door gerland - Apr 30, 2010 om 03:56
127 Antwoorden / 0 Vragen

"In mijn optiek overleg ik in geval van garantie de bon, welke mogelijk haast volledig wit/onleesbaar is geworden, maar het blijft de juiste bon."

En voor de bon écht volledig onleesbaar is geworden, maakt u snel toch even een kopietje?

hu
door hutsefluts - Apr 30, 2010 om 11:49
8 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is het hem nou net, hoezo ben ik als consument verantwoordelijk voor een bon die niet lang genoeg houdbaar is om mijn garantieclaim uit te kunnen oefenen? Hoezo is het mijn verantwoordelijkheid om extra actie te ondernemen om over een poosje mijn garantie te kunnen clamen!?

edwardus
door edwardus - Apr 30, 2010 om 12:24
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat veel winkelketens kassabonnen afdrukken die o.i.v. licht vervagen is inderdaad jammer maar het is nou eenmaal zo. Wil je een garantieclaim indienen, zorg er dan voor dat je bon niet is vervaagd, anders heb je alleen jezelf ermee.
Verder zou ik zeggen: ben je het hier niet mee eens, speel het dan via de politiek en/of via de rechter, want hier doe je anders toch niks aan. Gamma gaat echt niet zomaar een ander kassasyteem aanschaffen omdat jij vindt dat de bon niet mag vervagen. Daartoe zullen ze gedwongen moeten worden van hogerhand - als daareen wettige basis voor is.

erik008
door erik008 - Apr 30, 2010 om 12:41
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Die winkels doen het zichzelf aan.
Op een kopie kun je heel makkelijk de datum veranderen om de garantie te verlengen.
Ik zie bij sommige grote winkels de nota's weer verschijnen.

Je kunt natuurlijk in de winkel vragen of ze de bon voor je kopiëren met een stempel er op.

Het ouderwetse garantiebewijs is ook zo gek nog niet.

ai
door aiglon - May 2, 2010 om 14:42
56 Antwoorden / 10 Vragen

Om vervalsingen te beperken worden bonnen in de bouwmarkt met de huidige kassa's gemaakt. Je moet als consument kunnen bewijzen dat je nog garantie hebt. Vervalsen van bonnetjes is nu bijna niet meer mogelijk. De bouwmarkt kan aan de hand van het kassabonnummer zien wanneer en wat is gekocht. De kassa van de bouwmarkt staat in contact met een landelijke computer. Zo kun je dus ook bij een andere vestiging een beroep doen op je garantie.
Hoe minder kassabonnen vervalst kunnen worden, des te minder wordt er ten onrechte uitgekeerd. Als een bouwmarkt veel ten onrechte moet uitkeren of vervangen zal de kostprijs omhoog gaan. De bouwmarkt wil winst blijven maken.
Mocht je kassabon onleesbaar worden en heb je gepind bij het afrekenen, ook dan kun je beroep doen op je garantie als je met het bankafschrift na de bouwmarkt komt kan het nummer van de kassabon hiervan worden afgehaald. Een extra service die je dus niet hebt met de ouderwetse garantiebewijzen. KLEIN BEDRAG, PINNEN MAG!