cr
door cremershp Jan 15, 2009 om 20:49
Huishouden & energie

Border Collie gefocust op auto"s

Ik heb een border Collie Van 11 maanden,het is een lieve en gehoorzame hond.Met wandelen aan de lijn gaat het vrij goed.

Maar wanneer hij een auto ziet raakt hij helemaal in de ban van de auto, en moet ik van alles doen om hem ervan af te leiden, anders zou hij wanneer hij niet zou zijn aangelijnd er pardoes onder lopen.

Wanneer hij los in de natuur loopt heb ik weinig of geen problemen met hem, wanneer ik hem roep komt hij meestal meteen en laat hij zich moeiteloos aanlijnen.U begrijpt wanneer hij eens per ongeluk los op straat terecht zou komen ik, en vooral hijzelf in grote problemen zou komen.

Weet iemand hoe ik dit probleem het beste aan kan pakken, of gaat dit gedrag vanzelf over, voor mijn gevoel gaat het de laatste tijd iets beter.

groetjes Flora.

5333 10 Rapporteer

kenwel2
door kenwel2 - Jan 15, 2009 om 21:25
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo cremershp: U kunt dit gedrag op deze nog zeer jonge leeftijd natuurlijk nog altijd heel goed  corrigeren! Deze jonge hond is nog alle kanten op te sturen, om het zo maar eens te zeggern,...geef de hond het commando: 'halt' en zodra deze hond dan blijft staan, beloon hem/haar met een hondenkoekje of snoepje, het belangrijkste in uw situatie is, dat uw jonge hond, het commando 'halt' heel erg goed begrijpt, maar vooral ook uitvoert, het is niet alleen in uw belang, maar ook vooral in zijn/haar belang, dat de commando's goed worden aangeleerd. Het gedrag gaat niet vanzelf over, dit zult u de komende tijd heel erg goed in de gaten dienen te houden, en direct te corrigeren! Vooral nu, in de zg. 'inprentingsperiose' wacht daar daarom niet te lang mee, en blijf vooral kalm, rustig, en uw geduld zal worden beloond! Geloof me. Heb al meer dan 35 jaar ervaring met opleidingen, maar vooral plezier met m'n honden (2 mechelse herders....) Nooit geen problemen, ja, opvoeding, maar da's dan ook alles..

Heel veel plezier met uw border collie, en ehhh....border collis zijn eigenwijze donders hoor. Maar u kunt het, gegarandeerd! U bent de baas, niet hij/zij!

Mvgr. KW (Henri) kan altijd....

akkefiet
door akkefiet - Jan 16, 2009 om 12:28
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo Flora

Een Border Collie is een echte jachthond en daarin geobsedeerd.
In 'de natuur' zal die obsessie gericht zijn op een schaap of ander te jagen dier. In de stad zal die obsessie zich ergens anders op richten, in dit geval de auto.
Het is belangrijk dat de hond zijn obsessie ergens anders op richt.
Dat kan simpelweg een bal of een stok zijn.
In zijn autogerichtheid moet hij duidelijk worden gecorrigeerd.
Daardoor zal hij mogelijk de auto als jachtobject inwisselen voor bal of stok.
Het kan geen kwaad om contact op te nemen met een honden-trainingscentrum in uw buurt.

Vrgr. AF

ma
door marleenvanh - Jan 16, 2009 om 13:31
454 Antwoorden / 1 Vragen

Een border collie is een werkhond (GEEN jachthond). Hij/zij moet dus wat te doen hebben, en dit bij voorkeur als "team" met de baas  Kijk op de site van de Border Collie Club Nederland.
Daar kun je al je vragen stellen en een juist antwoord krijgen.

ri
door rijke - Jan 16, 2009 om 13:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

beste Flora,

wij hebben een oud duitse herder(reu 17mnd)precies het zelfde probleem, hij dreef ons tot wanhoop daar alle commando's niet werkten.Het was een waas die over de hond kwam en daar ging hij niet te stoppen.Ons laatste redmiddel is een prik halsband die op afstand te bedienen is (een lage dosering is voor hem voldoende)en het werkt. Hij wordt zo ff wakker geschud en blijft dan staan.

veel succes soms moet je wat, want het risico dat de hond of nog erger de medeburger iets over komt is niet te overzien

groeten will

ulyssa
door ulyssa - Jan 16, 2009 om 13:54
30 Antwoorden / 4 Vragen

Een Bordercollie is een drijver, dus het gedrag dat je noemt is op zich niet vreemd. Maar het kan heel erg hinderlijk worden als je dat niet vroegtijdig aanpakt.....afleren dus, anders gaat hij zelf bepalen wat hij mag drijven, opjagen of afstoppen: Andere huisdieren, kinderen, joggers, fietsers of in jouw geval zelfs auto's.
Ik ken hier zeker 3 Borders die in het bos met mijn auto meerennen als ik er langs rijd. Die 3 stoppen stoppen trouwens zelf als ze ernaast komen en gaan dan plat liggen. Wat ze bij een kudde schapen ook zouden doen...daardoor komen ze er ook niet onder. Maar het is wel even spannend de eerste keren

ma
door marscholl - Jan 16, 2009 om 14:29
90 Antwoorden / 14 Vragen

off topic, ik noem ze wel eens border-line collies;)

youri
door youri - Jan 16, 2009 om 14:47
28 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi Flora,

Zoals al eerder geschreven is een Border Collie een werkhond en drijver. Als zijn instincten niet genoeg bevredigt worden, dan gaat hij zelf op zoek, in jouw geval het najagen van auto's. Bijna overal in nederland kan je een cursus schapendrijven volgen, daarvoor hoef je zelf geen schapen te hebben. Hier kan hij zijn energie kwijt en leer je gelijk het commando wanneer hij wel (GO) en niet mag drijven (STAY). Vaak wordt er naast deze cursus ook behendigheid (agility), flyball of doggiedance gedaan door de eigenaren, omdat dit ras veel energie heeft wat eruit moet. Hierdoor wordt veel "ongewenst"gedrag voorkomen, zoals slopen van meubilair etc.

Neem anders even contact op met de Border Collie Club.

Veel plezier met je BC

ulyssa
door ulyssa - Jan 16, 2009 om 14:51
30 Antwoorden / 4 Vragen

Rijke, je bedoelt toch zeker geen stroomband?

kenwel2
door kenwel2 - Jan 16, 2009 om 14:59
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@rijke", u schreef: "Ons laatste redmiddel is een prik halsband die op afstand te bedienen is (een lage dosering is voor hem voldoende)en het werkt. Hij wordt zo ff wakker geschud en blijft dan staan"

Huhh...

nee toch? Een border collie hiermee 'bewerken' ?

Al lang worden er (gelukkig!!) niet die banden meer gebruikt, althans door een 'normale' hondenliefhebber....doe het maar op de normale manier, met veel geduld bereik je echt veel en veel meer....

Gr. KjeW!

Maar goed, iedereen heeft hier dan ook zijn eigen gedachte over...

ulyssa
door ulyssa - Jan 16, 2009 om 16:25
30 Antwoorden / 4 Vragen

KW, je had het niet beter kunnen verwoorden: Zo'n band is dé manier om van je Border een neuroot te maken en nergens voor nodig. Elke Border is helemaal gek van balletjes en op die manier kun je hem gemakkelijk van de auto's vandaan houden.
En zoals een van de anderen al schreef, ga lekker wat met hem doen, borders zijn wat dat betreft heerlijke honden. Maar ze hebben het ook nodig.
Behendigheid of Flyball of gewoon G&G houden jullie samen bezig en je leert vat op hem te krijgen.
Schapendrijven is voor jouw hond misschien wel het leukste al zul je er in sommige gevallen een eindje voor moeten rijden.