sh
door shiwa Nov 5, 2009 om 10:44
Huishouden & energie

Broodbakvorm

Wie weet of een broodbakvorm van het merk Patisse en gemaakt van zwart plaatstaal moet worden ingebrand ? Voor het eerste gebruik zou dat moeten ? Zo ja hoe en waarom ?
Help een amateur broodbakster.

867 4 Rapporteer

poltol
door poltol - Nov 5, 2009 om 13:47
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo Shiwa,

De broodvorm hoeft niet "ingebrand" te worden. Wel goed invetten. Uw brood is mogelijk de eerste keren wat aan de lichte kant, maar de volgende hebben dan zeker de goede kleur.

Succes, poltol

harrie
door harrie - Nov 5, 2009 om 14:23
765 Antwoorden / 36 Vragen

Zoals poltol schreef, hoeft niet, maar het nieuwe blik ingeoliet een 1/2 uurtje in een hete oven kan problemen voorkomen. Het vet/olie hecht zich onbelemmerd aan de wanden en heeft daarna het effect van een Teflon coating. Voorkomt dus o.a. vastplakken. Bij gebruik van een nieuw, wel ingevet blik wordt door het deeg plaatselijk de smering ;-) weggedrukt en kunnen er probleempjes ontstaan. Blik ook nooit schoonmaken met wasmiddel, alleen heet water.
Salut, Harrie

sh
door shiwa - Nov 5, 2009 om 21:01
3 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=poltol schreef op donderdag 5 nov 2009, 13:47]Hallo Shiwa,

De broodvorm hoeft niet "ingebrand" te worden. Wel goed invetten. Uw brood is mogelijk de eerste keren wat aan de lichte kant, maar de volgende hebben dan zeker de goede kleur.

Succes, poltol

Hallo Poltol,
Bedankt voor je advies.
Ik heb nog even op de site gekeken van Patisse, de fabrikant zegt dat de
vormen bekleed zijn met een antikleeflaag.
Dan is het toch niet nodig om in te branden denk ik ?

sh
door shiwa - Nov 5, 2009 om 21:05
3 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=harrie schreef op donderdag 5 nov 2009, 14:23]Zoals poltol schreef, hoeft niet, maar het nieuwe blik ingeoliet een 1/2 uurtje in een hete oven kan problemen voorkomen. Het vet/olie hecht zich onbelemmerd aan de wanden en heeft daarna het effect van een Teflon coating. Voorkomt dus o.a. vastplakken. Bij gebruik van een nieuw, wel ingevet blik wordt door het deeg plaatselijk de smering ;-) weggedrukt en kunnen er probleempjes ontstaan. Blik ook nooit schoonmaken met wasmiddel, alleen heet water.

Dankjewel Harrie voor je advies,
Als de vorm voorzien is van een antikleeflaag hoeft hij toch niet ingebrand te worden ?
Over die antikleeflaag las ik op de site van Patisse. Nu twijfel ik.
Salut, Harrie