nadinerasenberg
door nadinerasenberg Nov 26, 2019 om 12:38
Huishouden & energie

Combimagnetron repareren of vervangen?

Wij hebben een inbouwcombimagnetron van Whirlpool type AMW 831 ix. Hij is 2,5 jaar oud dus helaas geen fabrieksgarantie meer.
Eergisteren pastte een tante op onze dochter, zij wilde een maaltijd opwarmen in de magnetron. Zij gebruikte hiervoor de normale stand, die wij ook al langere tijd zonder problemen hebben gebruikt. 30 seconden voor het klaar was viel de stroom in de keuken uit, de stop was doorgeslagen. Na het omzetten van de stop gaat de magnetron wel aan, maar wij geeft steeds de foutmelding door. Ook aan het licht dat blijft branden na het openen en sluiten van het deurtje is te zien dat de magnetron denkt dat de deur open staat en daarom niet meer wil draaien.
De oppas vertelde nog dat zij een brandlucht dacht te ruiken die niet van het eten leek te komen.

Het gekke is dat 2,5 jaar geleden de inbouwmagnetron van Siemens, die al in de keuken zat toen wij het huis kochten ook ineens kuren vertoonde met steeds de melding dat de deur niet dicht was. Toen hebben we een monteur laten komen en zijn conclusie was toen dat het niet de moeite waard was om te repareren (te duur). Vandaar dat we toen de nieuwe hebben gekocht.

Aan de ene kant willen we niet weer voorrijdkosten voor een monteur betalen voor een probleem dat in het verleden ook niet te repareren bleek. Aan de andere kant is het wel gek dat dit bij 2 verschillende apparaten gebeurt. Wat is nu wijsheid? Gewoon een nieuwe erin zetten? Of iemand laten kijken wat de oorzaak kan zijn?

14355 11 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 26, 2019 om 13:06
7191 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien staat hier het antwoord voor u:

Meest gestelde vragen

Hieronder vindt u een overzicht van de meeste gestelde vragen over de combimagnetron:

  • Moet een combimagnetron op een aparte groep worden aangesloten?

Het antwoord is: ja

  • Waar moet een combimagnetron aan voldoen?

Het antwoord is: dit staat in de handleiding van de combimagnetron

  • Moet de combimagnetron achter een aardlekschakelaar geplaatst worden?

Het antwoord is: ja

  • Kan de combimagnetron samen met de magnetron op één groep worden aangesloten?

Het antwoord is: nee

  • Kan de combimagnetron samen met de koelkast op één groep worden aangesloten?

Het antwoord is: nee, maar een kleine koelkast zou geen problemen moeten opleveren.

https://snowi-storingsdienst.nl/energieverbruik/combimagnetron-op-een-aparte-groep.html

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2019 om 13:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een rare adviezen van een aparte groep. Wat zal die combimagnetron zijn? 1200 Watt wellicht en een groep is 16 Ampere, dus nog iets anders daarop moet helemaal geen punt zijn..

simon55
door simon55 Nov 26, 2019 om 17:28
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Bij mij staat de combi magnetron op dezelfde groep. Nog nooit problemen ervaren , 14 jaar. En op n aparte groep en achter de aarden is pure onzin

Engelse drop
door Engelse drop Nov 27, 2019 om 16:18
63 Antwoorden / 5 Vragen

Bij mij staat de combi op 1 groep samen met de wasmachine en de vriezer nog nooit problemen gehad. En van een whirlpool of een Siemens apparaat verwacht ik een levensduur van toch wel minimaal 5 jaar. Gooi eens een balletje op bij de producent.  Ps mijn combi is een Sharp 15 jaar oud

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2019 om 13:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of het de moeite us iemand te laten kijken, geen idee. Wat heeft die magnetron gekost? Daarvan zou ik het laten afhangen.

aurora1
door aurora1 - Nov 26, 2019 om 14:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waar u voor kiest is uw beslissing en kan een ander u niet vertellen. Ik zou het laten afhangen van wat een nieuw ding kost en of dat voordeliger of ongeveer gelijk is aan laten kijken en repareren als dat mogelijk zou zijn.
En lees de gebruiksaanwijzing/ installatieinstructies eens door van het huidige apparaat (@shoppie): misschien zit er te veel aan apparaten op 1 groep en stond teveel tegelijk aan.
U kunt ook nog eens een kijkje nemen op het forum van Klusinfo om te zien of daar nog tips te vinden zijn.

panter22
door panter22 - Nov 26, 2019 om 15:27
6599 Antwoorden / Vragen

Deze vraag is hier eerder gesteld. Precies hetzelfde euvel,
Misschien zou je een losse magnetron kunnen kopen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 26, 2019 om 15:39
16851 Antwoorden / 202 Vragen

Volgens de consumentewetgeving heeft u recht op een deugdellijk product en als een aankoop dan binnen een normalire als redelijk te noemen termijn 'kuren vertoont' is en blijft de verkoper degene die u dient aan te spreken. Wel is het zo dat deze verkoper niet meer behoeft te bewijzen dat de oorzaak aan u zou liggen. U heeft, verwijzend naar de consumentenwetgeving helemaal niets met fabrieksgarantie te maken. Als er inderdaad sprake is van een fabrieksfot dient de verkoper te zorgen voor repareatie. Wel is het zo dat gelet op de 2 1/2 jarige leeftijd kosten m.b.t. afschrijving in rekening gebracht mogen worden.
De verwijzingen: www.consuwijzer.nl

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html en evt verder met art 20, 21 etc.

   En dan ook nog dit m.b.t. de redelijke termijn:

Citaat: Hartelijk dank voor uw e-mail  waarin u de vraag stelt wat als “redelijke termijn” kan worden aangemerkt. Hierover kunnen we u het volgende aangeven.

Zoals u aangeeft heeft de verkoper, wanneer er sprake is van een ondeugdelijk product, op grond van de wet de verplichting binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast het product te herstellen of te vervangen. De term “redelijke termijn” is een open norm, en de invulling daarvan is niet eenduidig aan te geven. Welke termijn redelijk is, verschilt per geval en is afhankelijk van de omstandigheden van dat geval, zoals de aard van de zaak en het bijzondere gebruik daarvan dat bij de overeenkomst is voorzien. Ook de mate van afwijking bepaalt mede binnen welke termijn herstel of vervanging moet plaatsvinden. Zo zal een spoedeisend karakter een kortere reparatietermijn rechtvaardigen en zal bij technisch gecompliceerde producten een langere reparatietermijn nodig zijn dan bij een simpel product met een eenvoudige gebrek. Een niet-deugdelijke trouwkostuum zal bijvoorbeeld snel moeten worden hersteld of vervangen. Ook uw voorbeeld over de wasmachine zal niet in alle gevallen dezelfde reparatietermijn hebben, omdat het soort gebrek, de vraag of het gebrek bekend is of nog onderzocht moet worden daarbij een rol kunnen spelen.
Uiteindelijk zal een rechter of een Geschillencommissie een onafhankelijk oordeel vellen over wat er in een specifiek geval als een redelijke termijn kan worden aangemerkt, wanneer de verkoper of de consument het niet eens is met de gehanteerde termijn.

Mocht u naar aanleiding van deze e-mail nog vragen hebben, neemt u dan gerust weer contact op met ConsuWijzer. Vermeld daarbij uw contactnummer 2671416. Op www.consuwijzer.nl vindt u naast informatie over uw rechten als consument ook handige infobladen en voorbeeldbrieven.

Met vriendelijke groet,

Mw. mr. P.C.M. Bijlenga
Hoofd ConsuWijzer
Praktisch advies over uw rechten als consument
(T)
En deze:
Veel ondernemers en consumenten menen dat er een Europese wettelijke garantie bestaat van twee jaar. Dit is een misverstand.

Europese Richtlijn Koop en Garantie

In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.

De vervaltermijn houdt in dat de verkoper niet aansprakelijk is voor gebreken die zich pas na twee jaar openbaren. Dit betekent dat de consument met gebreken aan een duurzaam product na twee jaar niet meer bij de verkoper terecht kan.

Nederlandse regelgeving

Echter, volgens de Nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na het verloop van twee jaar. Nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de Europese Richtlijn. Dit is toegestaan.

gerbera
door gerbera - Nov 26, 2019 om 16:04
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als het licht van de magnetron blijft branden kan het wezen dat het deurcontact defect is. Echter achter dit contact zitten de programma's waarvan het laatste ingeschakeld blijft. De brandlucht wijst er op dat mogelijk de printplaat een optater heeft gehad waardoor de sluiting is ontstaan. Ik zelf zou hem dan maar vervangen maar voor u een nieuwe (inbouw) plaatst eens goed kijken of er voldoende ventilatieopening in de inbouwruimte is voor luchtcirculatie. Overigens is de reactie van @SHOPPIE helemaal niet raar en wordt dit advies gegeven omdat de magnetron veelal in de keuken staat en op de keukengroep meer apparaten staan zoals koffiezetter, koel/vrieskast, verlichting en er een hoop "losse" apparaten gebruikt worden. En dat alles bij elkaar kan soms net iets te veel zijn bij gelijktijdig inschakelen.

ca
door carrie - Nov 26, 2019 om 16:49
79 Antwoorden / 1 Vragen

Je zou eens bij een Repair Cafe langs kunnen gaan, daar zitten vrijwilligers die hem misschien wel kunnen maken.
.

ro
door ron503 - Nov 26, 2019 om 17:48
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een inbouw combi oven sleep je niet zomaar mee naar een repair café maar terzijde. Als bij twee combi ovens de deurschakelaars het begeven is dat wel heel toevallig maar kan ook een andere oorzaak hebben. De combi oven kan te strak in de inbouw ruimte geplaatst zijn of enigszins overhellen waardoor de deurhaken niet goed sluiten. Whirlpool laten komen is de snelste maar ook de duurste optie, u zou in uw woonplaats op zoek kunnen gaan naar een bedrijf die combi ovens repareert en een prijsopgave vragen als die te hoog uitvalt kunt u altijd nog beslissen.

Magnum007
door Magnum007 - Nov 27, 2019 om 00:55
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Nadine,

Ik zou een onafhankelijke erkende elektricien ernaar laten kijken.

Waarschijnlijk is het niet de combimagnetron,die stuk is,maar is er iets verkeerd aangesloten in de keuken.

Ik zou geen enkel risico nemen in verband met brandgevaar.....:-(

tijger1
door tijger1 Nov 27, 2019 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Na 2,5 jaar gebruik "verkeerd aangesloten"? Dat ding zit gewoon met een stekker in een stopcontact.

Magnum007
door Magnum007 Nov 27, 2019 om 18:15
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Ik vind 2,5 jaar wel erg kort om stuk te gaan.

Misschien is er iets fout gegaan bij het inbouwen van de hele keuken?

tijger1
door tijger1 Nov 27, 2019 om 18:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, natuurlijk is dat veel te kort. Nou heb ik over Whirlpool niet zo'n hoge pet op. Maar de Ts moet bij de leverancier klagen.

endemion
door endemion - Nov 27, 2019 om 12:14
237 Antwoorden / 3 Vragen

Hoe lang is de stroom eraf geweest? Als dat kort is geweest is er een (klein) kansje dat als je de stroom er een nachtje vanaf haalt hij 't wellicht weer doet de volgende dag.