T
door T L 24 Nov 2, 2022 om 08:16
Huishouden & energie

Compensatie energiekosten bij aansluiting op twee adressen

Geachte vraag&beantwoord leden,

Graag zou ik advies vragen bij een interessante situatie omtrent de compensatie van de energiekosten van €190,- voor de maand november. De situatie is als volgt:

- In november ga ik verhuizen. Hierbij neem ik mijn (variabele) energiecontract van Budget Energie mee naar het nieuwe adres.

- De datum voor start levering op het nieuwe adres is 1-11-2022.

- De datum voor einde levering op het oude adres is 24-11-2022. De reden voor de discrepantie is dat ik nu in een studentenhuis woon en één van mijn huisgenoten een nieuw energiecontract heeft aangevraagd bij een andere leverancier. Hierbij was de eerst mogelijke leverdatum 24-11-2022.

- Voor de maand november (ook op de peildatum 1 november) heb ik dus twee contracten en betaal ik twee voorschotten, één voor het nieuwe adres en één voor het oude adres.

- De huurtermijn voor mijn kamer loopt tot eind november, aangezien er een opzegtermijn van één maand wordt gehanteerd en pas medio oktober bevestigd was dat ik ingeloot was voor mijn nieuwe huurwoning (vrije sector maar volgens mij is dat verder niet relevant).

Gegeven de bovenstaande informatie en de informatie op de website van de rijksoverheid is het mij niet duidelijk of ik gerechtigd ben tot het tweemaal ontvangen van de compensatie in november. Op de website van Budget energie staat het volgende:

"Ontvang ik de korting per adres of per aansluiting?

Het recht op de korting baseren we op de elektriciteitsaansluiting/ EAN-code, niet op samenstelling van jouw huishouden. Uit de elektriciteitsaansluiting/ EAN-code halen wij informatie op over of je gas en/of elektriciteit bij ons afneemt."

Hieruit maak ik op dat de compensatie per elektriciteitsaansluiting wordt uitgekeerd, dus dat ik recht heb op tweemaal de compensatie. Ik heb de situatie voorgelegd bij de klantenservice van Budget Energie (via de chat). Hier werd echter bevestigd dat ik éénmaal de compensatie ontvang, op 15-11-2022.

Aan de ene kant voelt het een beetje als 'freeloading' om te vragen om een tweede compensatie. Aan de andere kant zou het natuurlijk zonde zijn als ik uiteindelijk wel recht zou hebben op de tweede compensatie maar deze niet zou krijgen. Ik heb op 1 november immers twee energiecontracten voor twee aparte kleinverbruikersaansluitingen. Hoe staan jullie hier tegenover? Denken jullie dat het nut heeft om in bezwaar te gaan tegen de beslissing van Budget Energie?

Met vriendelijke groet,

-T

4780 6 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 2, 2022 om 09:16
16887 Antwoorden / 202 Vragen

De compensatie is bedoeld per huishouden. U heeft geen twee huishoudens dus lijkt het mij toch erg duidelijk.

T
door T L 24 Nov 2, 2022 om 09:32
Antwoorden / 1 Vragen

Geachte Hermietkreeft,

Bedankt voor uw antwoord. Dat is inderdaad duidelijk. Op de websites van verschillende energieleveranciers, waaronder Budget Energie, staat dat de compensatie per elektriciteitsaansluiting geldt (en dat de gasaansluiting verder irrelevant is), vandaar de verwarring. Mijn excuses hiervoor.

Met vriendelijke groet,
-T

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 2, 2022 om 09:40
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ach ja, klik eens in de balk hierboven op 'vind een vraag' en geef in 'budget energie'. U ziet dan een redelijke veelheid aan problemen/klachten etc. betreffende de kwaliteit van o.a. voorlicting zijdens 'Budget energie'.
'

T
door T L 24 Nov 2, 2022 om 09:49
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, zodra de energieprijzen het toelaten gaan we ook zeker overstappen (We betalen nu ~55 ct per KwH en ~220 ct per m3 gas en bij overstap naar een andere leverancier zou dit veel meer zijn). We waren dan ook onvrijwillig bij deze leverancier terechtgekomen door gedoe met de verschillende blokken studentenhuizen, moeilijke verhuurders en omvallende energieleveranciers, maar dat is een ander verhaal ;) (En gelukkig met een goed einde opgelost).

Maar goed nu dwaal ik af en dreig ik offtopic te gaan.

Nogmaals bedankt voor uw antwoord.
Met vriendelijke groet,
-T

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 2, 2022 om 10:02
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Graag gedaan!

atlas1302
door atlas1302 - Nov 2, 2022 om 09:22
341 Antwoorden / 13 Vragen

""het mij niet duidelijk of ik gerechtigd ben tot het tweemaal ontvangen van de compensatie in november.""

Iedereen ontvangt toch éénmaal in november en december op haar verbruik per aansluiting. U mist december! Het verbruik op het nieuwe adres is een nieuwe start met nieuwe meterstanden..

T
door T L 24 Nov 2, 2022 om 09:30
Antwoorden / 1 Vragen

Geachte Atlas1302,

Voor december was alles mij duidelijk, aangezien ik dan alleen bij het nieuwe huis energie afneem. Het ging mij om november, omdat ik voor die maand twee energiecontracten heb op twee verschillende adressen.

Met vriendelijke groet,
-T

panter22
door panter22 - Nov 2, 2022 om 09:59
6599 Antwoorden / Vragen

Als je gaat verhuizen heb je altijd tijdelijk op 2 adressen energie. Daar zal budget energie rekening mee houden. Zo niet, da n is die €190 toch niet alleen voor jou maar voor de energierekening van het studentenhuis

T
door T L 24 Nov 2, 2022 om 10:47
Antwoorden / 1 Vragen

Geachte Panter22,

We hadden inderdaad al afgesproken om de €190,- te verdelen onder de huisgenoten (Budget energie betaalt deze uit in plaats van een verrekening met de energiekosten), dus dat komt helemaal goed.

Na het lezen van de uitleg over de compensatie op verschillende websites van energieleveranciers hoopte ik toch stiekem op een compensatie voor de andere elektriciteitsaansluiting, op het nieuwe adres. Is altijd mooi meegenomen natuurlijk. ;). Uiteraard begrijp ik, ook met de redenatie van Hermietkreeft in het achterhoofd, dat het natuurlijk vreemd zou zijn om een dubbele compensatie te ontvangen. Het was verder ook geen eis ofzo, maar ik was oprecht benieuwd :).

Met vriendelijke groet,
-T

sira
door sira - Nov 2, 2022 om 10:06
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Overleg met je huisgenoot. Als je op 24/11 niet meer op het oude adres woont, maak je ook geen gebruik van elektra, maar je voormalige huisgenoten wel. Desnoods fifty fifty.

Ik denk dat je het bij Budget Energie beter had moeten regelen. Je neemt het contract mee, dus 24/11 had de datum moeten zijn van einde contract oude adres en start nieuwe contract op nieuw adres.

T
door T L 24 Nov 2, 2022 om 10:32
Antwoorden / 1 Vragen

Geachte Sira,

Bedankt voor uw input.

De huur van het nieuwe huis begon op 1-11-2022 en de huur van mijn kamer loopt tot 30-11-2022. Deze maand overnacht ik nog voornamelijk in mijn kamer maar ben ik overdag vaak in het nieuwe huis om te klussen. Daarom had ik ervoor gekozen om de levering in het nieuwe huis al per 1-11 te laten beginnen (Verwarming voor tijdens het schilderen, elektriciteit voor de klusapparatuur etc).

Qua verdeling hebben we gewoon afgesproken om het door 3en te delen (2 huisgenoten en ik), dus dat komt wel goed :)

Met vriendelijke groet,
- T

mo
door mof - Nov 4, 2022 om 10:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Per adres zou je de 190€ horen te krijgen.

he
door henniefeenstra - Nov 4, 2022 om 11:35
1 Antwoorden / Vragen

Graag advies
Ik woon in een appartement, waar wél een gasmeter is, maar geen elektrameter. Het elektriciteitsverbruik wordt verrekend met de huurprijs van het appartement. Mijn gasrekening is in de loop van dit jaar wel meer dan verdubbeld (125%) en de energiecompensatie zou zeer welkom zijn. Nu heb ik vernomen dat deze compensatie geregeld wordt via je elektriciteits-leverancier, die ik dus niet heb. Zijn er wegen bekend om toch in aanmerking te komen voor energiecompensatie?

sira
door sira Nov 4, 2022 om 18:56
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Je kunt beter geen vraag stellen in een topic van een ander, beter is zelf een topic te starten. Je hebt dan meer kans op antwoorden.