gerbera
door gerbera Nov 9, 2022 om 11:17
Huishouden & energie

Compensatie €190

Zit met een vraag over die € 190 over Nov. Dec. Normaal betaal je het voorschot vooruit dus de maand Nov. is al van de rekening afgeschreven. Hoe zit het dan met die verrekening, dat zou dan gaan over de maanden Dec. en Jan. of zie ik dat verkeerd.

3005 15 Rapporteer

Gr
door Grunn1 - Nov 9, 2022 om 11:23
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Maakt toch niet uit. Je betaald gewoon in de maanden november en december 2 keer 190 euro minder. Ook oo je jaarafrekening blijft het hetzelfde. Het zijn voorschotten, het voorschot wat je in juli betaald is toch ook voor het verbruik in de winter.

gerbera
door gerbera Nov 9, 2022 om 11:42
7368 Antwoorden / 14 Vragen

ff beter lezen, er wordt steeds gesproken over compensatie Nov, Dec, waar velen op rekenen. Al verrekenen ze het bij mij anders is geen probleem, ik krijg het op mijn rekening gestort, maar mensen die het echt nodig hebben rekenen op die maanden.

Mabelle
door Mabelle Nov 9, 2022 om 11:54
427 Antwoorden / 1 Vragen

Maar ze krijgen het ook in de maanden november en december. Bovendien krijgt iedereen een mailtje van zijn eigen energieleverancier.

Gr
door Grunn1 Nov 9, 2022 om 17:03
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ff beter lezen?? Als het je niet aanstaat zoek het dan lekker zelf uit maar stel geen vraag als je geen antwoord wil.

Je krijgt compensatie in november en december klaar... Over welke maand je voorschot betaald maakt niet uit nee helemaal niks.

atlas1302
door atlas1302 Dec 26, 2022 om 12:51
341 Antwoorden / 13 Vragen

Gelukkig kunnen we hier goed lezen en hebben daar geen onderwijs nodig van @gerbera, zijn vraag lijkt me zeer eenvoudig.Het is in november en december, dan krijgt men de compensatie.

Hopende u hiermee u passend antwoord te hebben gegeven.

gerbera
door gerbera Dec 27, 2022 om 12:21
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@atlas1302 ik weet inmiddels dat u goed selectief kan lezen maar de vraag gaat over  verrekening en dat is wat anders dan uitbetalen. Kwestie van goed begrijpend lezen.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 9, 2022 om 11:25
16867 Antwoorden / 202 Vragen

De afwikkeling is verschillend bij de verschillende energiebedrijven. Sommigen verrekenen dit met de voorschot betaling en anderen keren het uit via uw bij hen bekende  bankrekening.
Kijk dus even bij de info van uw leverancier op het i-net of doe telefonisch navraag.

(Welke leverancier, dan kan ik het evt.  even nagaan voor u)  Ik zelf heb het verschil al ontvangen tussen het voorschotbedrag en de € 190,00 betreffnde de maand november. (Voorschotbedrag is bij mij lager dan € 190)

gerbera
door gerbera Nov 9, 2022 om 11:49
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Krijg het volledig op mijn rekening.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 9, 2022 om 11:50
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Bij welke energie leverancier zit u?

gerbera
door gerbera Nov 9, 2022 om 12:03
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat niet over mij maar over mensen die het echt nodig hebben in die maanden, ik krijg het op mijn rekening.

atlas1302
door atlas1302 Dec 26, 2022 om 12:43
341 Antwoorden / 13 Vragen

@gerbera u praat voor en over andere mensen, welke energie leveranciër hebben die dan? Het lijkt erop dat u alleen maar vragen stelt over anderen maar de achtergrond niet kent, u als senior adviseur moet toch beter weten. Misschien is higherlevel een beter medium voor u om zakelijke vragen te stellen. Of op Tros Kompas waar u een bekend panel lid bent, weten ze daar het antwoord niet dan?

gerbera
door gerbera Dec 27, 2022 om 13:26
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@ATLAS, om op uw vraag antwoord te geven, ik vraag het namens een buur op leeftijd, die computers ondingen vindt, en waarvan het voorschot rond 20 nov. wordt afgeschreven. Deze betaalde  in nov. het volle pond omdat de verrekening van nov. niet heeft plaatsgevonden. Mogelijk snapt u nu dat de vraag over verrekening gaat dus de vergoeding van nov. in dec. en die van dec. in jan. zal plaatsvinden. Er zijn dus ook nog mensen die een ander helpen en als die er zelf niet uitkomen gewoon een vraag hier stelt. Helaas heeft u het respect voor elkaar, in tegenstelling tot het merendeel op dit forum, niet hoog in het vaandel staan.

Mabelle
door Mabelle - Nov 9, 2022 om 11:53
427 Antwoorden / 1 Vragen

Vattenfall en Eneco storten het ergens in november en december. Essent verrekent het met het voorschot van november en december. Niet iedereen betaalt vooraf, ik betaal bij Essent achteraf.

Op de site van je energieleverancier staat alle informatie die je nodig hebt.

gerbera
door gerbera Nov 9, 2022 om 13:50
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat niet om mij, ik krijg het op mijn rekening, maar om die mensen die het hard nodig hebben.☺

Topantwoord

marita5
door marita5 - Nov 9, 2022 om 12:07
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Gerbera ,

Lees hier eens , klik op de rode regel ;-))

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/bijna-alle-leveranciers-op-een-rij-zo-krijg-jij-2-x-190-euro-energiecompensatie/ar-AA13rpTy?ocid=mailsignout&pc=U591&cvid=011c490469474e56bfb634b684852a17

Dit staat er bij Essent , kijk bij de energie leverancier van deze mensen .

gerbera
door gerbera Nov 9, 2022 om 13:47
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Hopelijk werken alle energieboeren zo, er zijn mensen die het hard kunnen gebruiken. Ik krijg het ook op mijn rekening.

marita5
door marita5 Nov 9, 2022 om 14:15
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Bij mij wordt het verschil uitbetaald 24 november , ik betaal geen € 190,00 voorschot ( lager ) per maand .

Gr
door Grunn1 Nov 9, 2022 om 17:04
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Elke energieboer kan en mag zelf bepalen hoe ze het doen.

me
door mein33 - Nov 9, 2022 om 13:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

gerbera
DOOR GERBERA NOV 9, 2022 OM 11:42
7103 ANTWOORDEN / 13 VRAGEN

ff beter lezen, er wordt steeds gesproken over compensatie Nov, Dec,

@gerbera,

Het maakt niet uit op welke maand het voorschot van toepassing is.
Bij het in de maanden november en december te betalen voorschotbedrag wordt er dan € 190,00 in mindering gebracht op het te betalen voorschotbedrag.
Een ieder krijgt het dus in novenber en in december.

gerbera
door gerbera Nov 9, 2022 om 13:45
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Er zijn mensen bij wie het voorschot van November reeds in oktober volledig is afgeschreven terwijl die de € 190 hard nodig hadden dus de mindering vindt dan dus pas plaats in december en januari. Ik krijg het bedrag op mijn rekening dus voor mij geen probleem ook al omdat ik een veel lager voorschot betaal. Maar lees het bericht van @marita5, hopelijk werken alle energieboeren zo

Gr
door Grunn1 Nov 9, 2022 om 17:16
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je betaald elke maand een voorschot en voor de maanden november en december betaald de regering 190 euro van je voorschot. Over welke maanden het voorschot wordt betaald maakt niks uit helemaal niks alleen dat je in die 2 maanden een tegemoetkoming krijgt.

id
door idaeon - Nov 9, 2022 om 15:19
21 Antwoorden / Vragen

Het is afhankelijk van je energie leverancier.
Eneco heeft bij mij aangegeven dat ze het niet verrekenen met het maandelijkse voorschot, maar dat ze de € 190,- gewoon overmaken naar mijn rekening. Dit gebeurt in de tweede helft van de maand november en december. Hoe het bij jou geregeld is moet je dus even checken bij je energieleverancier.

sira
door sira - Nov 9, 2022 om 15:40
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Vattenfall maakt mij de eerste € 190,- over vóór 26/11 en de tweede vóór 24/12, mits je op de 1e van die maanden nog klant bent, anders wordt het verrekend met het voorschotbedrag of jaarafrekening.
Beide bedragen worden dus naar mij overgemaakt.

mahadma
door mahadma - Nov 9, 2022 om 16:45
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Mega (geen aanrader maar dat terzijde) laat je op 27-10 gewoon vooruit betalen. motivatie: ze hebben de 190 van de staat nog niet ontvangen.Gaan in de loop van de maand nov ons betalen. Dus 27-11 ook weer vooruit betalen wat dan in dec of jan aan ons betaald wordt.

En n u de crux: ons termijnbedrag is minder als 190 euro .............

marita5
door marita5 Nov 9, 2022 om 20:21
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@Mahadma , dit staat in de link die ik geplaatst heb :

Mega

Ook bij Mega wordt de compensatie verrekend met het voorschot. Mega: "Houd je geld over, dan wordt dat verschil aan je overgemaakt."

Ook is het niet aannemelijk dat je geld later dan januari op je rekening staat. "De tegemoetkoming moet ten laatste 30 dagen nadat de subsidie verleend is, uitbetaald worden", schrijft het ministerie. "Energieleveranciers moeten dus uiterlijk eind december de tegemoetkoming voor november verrekend hebben en eind januari uiterlijk de tegemoetkoming voor december."

Topantwoord

ro
door ronny530 - Nov 9, 2022 om 18:18
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Dat ziet u verkeerd, als de energieleverancier er voor gekozen heeft om het voorschot voor ingang van november in incasseren dan ontvangt de klant in de maand november de eerste 190 euro. Waar u waarschijnlijk op doelt is dat klanten eind oktober het voorschot voor november moeten betalen en pas eind november die compensatie gaan ontvangen en die tijd moeten zien te overbruggen. Voor het voorschot van december kan de compensatie van november gebruikt worden en voor het voorschot van januari het tweede deel van die compensatie. Het schuift weliswaar een maand voor die klanten op maar als die klanten gewend zijn aan de afschrijfdatum blijft het effect hetzelfde als voor een klant die in de lopende maand het voorschot betaald enkel de dagen er tussen verschillen.

marita5
door marita5 - Nov 9, 2022 om 20:27
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@gerbera ,

Nog een aanvulling ,

Ook is het niet aannemelijk dat je geld later dan januari op je rekening staat. "De tegemoetkoming moet ten laatste 30 dagen nadat de subsidie verleend is, uitbetaald worden", schrijft het ministerie. "Energieleveranciers moeten dus uiterlijk eind december de tegemoetkoming voor november verrekend hebben en eind januari uiterlijk de tegemoetkoming voor december

gerbera
door gerbera - Nov 9, 2022 om 21:38
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Allen bedank voor de reacties, het is mij nu duidelijk, maar wat denk ik niet duidelijk in mijn vraag was het feit dat veel mensen al in oktober met een veel hoger voorschot geconfronteerd zijn zonder die € 190 te hebben ontvangen cq dit verekend is.

Iv
door Ivo W Nov 10, 2022 om 23:19
729 Antwoorden / Vragen

Het is niet relevant vanaf wanneer iemand met hogere tarieven geconfronteerd wordt.
Er zijn mensen die al bijna het hele jaar aan forse tarieven vast zitten en pas bij de betaling in november een compensatie ontvangen. Die moeten al maandenlang zelf maar zien hoe ze de hogere voorschotten betalen.

En er zijn mensen die het geluk hebben dat ze halverwege 2021 een contract vast hebben gezet voor 3 jaar en nog lang niet te maken hebben met hoge energieprijzen. Die mensen ontvangen in november en december ook een compensatie van 190 euro. Terwijl ze nog helemaal geen hoge tarieven betalen.

En dan zijn er nog mensen met een (zeer) energiezuinige woning en een partij zonnepanelen op het dak. Op papier betalen die dan misschien wel hoge tarieven per KWh of m3. Maar in praktijk gebruiken ze onderaan de streep toch maar weinig energie. Waardoor ondanks hoge prijzen per eenheid de totale energierekening toch nog vrij laag is. Ook die mensen krijgen een flinke compesatie. Voor ons is de compensatie van totaal 380 euro hoger dan het bedrag wat we in heel 2022 aan energie kwijt zijn. Ondanks dat we al het hele jaar op vrij dure variabele tarieven zitten.

Gijs116
door Gijs116 - Nov 10, 2022 om 17:18
21 Antwoorden / 2 Vragen

Greenchoice heeft het 7 november overgemaakt, ik kreeg eerst netjes een mailtje van ze, met uitleg over de € 190,00.

gerbera
door gerbera Nov 10, 2022 om 21:50
7368 Antwoorden / 14 Vragen

gefeliciteerd☺

Co
door Cor0789 - Nov 11, 2022 om 09:37
27 Antwoorden / 5 Vragen

Ik had mail gekregen dat de €190,-- verrekend zou worden met de voorschotbedragen van November en December. Echter op 5 November is alleen voorschotbedrag afgeschreven.
Op mijn vraag waarom er niet is verrekend schrijven ze dat het voorschotbedrag van 5 November een factuur was over Oktober.
Wat dus niet waar is want in overzicht van facturen / afschrijvingen blijkt dat ik vooraf betaal.

Na verschillende mailtjes houden zij vast aan 5 December 2022 en 5 januari 2023 als verrekendata.

Nu heb ik het zelf niet echt nodig en ga het geld aan iemand die het wel nodig heeft geven maar wat zou hier achter kunnen zitten?

Zouden jullie nog verder actie ondernemen? Of maar gewoon wachten tot 5 December en 5 januari?

Mabelle
door Mabelle Nov 11, 2022 om 09:42
427 Antwoorden / 1 Vragen

Bij welke energieleverancier zit je?

Co
door Cor0789 Nov 11, 2022 om 11:42
27 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zit bij Powerpeers

marita5
door marita5 Nov 11, 2022 om 12:09
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@coro789 ,

Powerpeers

Powerpeers meldt: "Wij verrekenen de 190 euro met de eerstkomende factuur. Dit kan je termijnbedrag zijn of een jaar- of eindafrekening. Staan er nog andere bedragen open, dan verrekenen we het daarmee (met uitzondering van een betalingsregeling)."

Co
door Cor0789 Nov 11, 2022 om 12:17
27 Antwoorden / 5 Vragen

Maritas dat klopt die mail heb ik midden oktober al gehad. Zoals gezegd 5 November is de voorschotfactuur afgeschreven maar niet verrekend.

Op mijn vraag waarom niet verrekend stellen zij dat voorschotfactuur van 5 November gaat over de maand Oktober. Maar dat klopt niet want bij Powerpeers betaal je vooraf.

Nogmaals het maakt mij niet zoveel uit maar vraag me af wat hier achter zit.

Of ben ik te wantrouwend en heeft Powerpeers het administratief niet op orde?

mahadma
door mahadma - Dec 27, 2022 om 16:09
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Bij (helaas Mega) was het in okt '22 vooruitbetalen voor nov '22. In nov '22 werd de 190 euro voor de termijnbetaling gebruikt voor dec '22 en werd het overschot (minder tarief als 190 euro) einde november teruggestort.
Op 21 dec '22 kwam de 190 euro binnen en werd de maand betaling verrekend en werd 27 dec '22 het verschil betaald. Deze betaling was voor jan '23.

Elke energieboer doet het anders.