snah
door snah Jul 10, 2016 om 22:02
Huishouden & energie

Crock pot ( slow cooker

Hallo ,
Ik overweeg een crock pot aan te schaffen en zoek hier wat adviesen .

Is het aan te raden om er een te nemen met een timer functie ?
Hoe belangrijk is de inhoudsmaat van zo'n pot ? Ik hoorde nl. dat je zo'n pot voor minimaal de helft moet vullen , dus voor een éénpersoon huishouden is een kleintje genoeg maar ik wil er ook een hele kip in kunnen doen of 1,5 kg vlees bereiden of om soep te maken .

Welke raden jullie mij aan en wat zijn jullie bevindingen ?

Mvg

27341 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jul 10, 2016 om 22:18
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Heb zelf een crockpot zonder timer, een gerecht erin klaarmaken gaat zo langzaam, wat de bedoeling is, kan gerust 12 uur op laagstand blijven staan. Gaat, bij mij dan, op 75 of 100 graden. Heeft een inhoud van 2 liter. Gebruik hem eigenlijk alleen om stoofpotjes te maken. Een hele kip zou erin kunnen, gebruik de pot niet om soep te maken. Gaat wel 1.5 kg (blokjes) vlees in, plus groente, aardappelen enz. Maar ik moet wel eerst het vlees aanbraden; de mijne bruint niet. Kan uit mijn hoofd niet zeggen welk merk het is; kan ook niet even kijken; ben 9000 miles van mijn keuken. ;-)

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2016 om 22:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u op Google Crock pot ervaringen intikt, kunt u er alles over lezen.

marita5
door marita5 - Jul 10, 2016 om 22:53
11519 Antwoorden / 15 Vragen
aurora1
door aurora1 - Jul 10, 2016 om 23:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u een dergelijk pan wilt aanschaffen kunt u n.m.m. het beste zoeken naar een slow cooker want Crock Pot is een merknaam waarvoor extra, misschien wel het dubbele, betaald moet worden.
Zelf zou ik niet apart een dergelijk dure pan aanschaffen, want hetzelfde resultaat kan op andere manieren bereikt worden:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/recepten/kookhulp/braden-hoe-braad-ik-.aspx
Wilt u toch een slow cooker aanschaffen, dan zou ik kiezen voor met een timer, vooral als u alleen woont is dat dan wel handig.

tenormin
door tenormin - Jul 11, 2016 om 07:19
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@sjoppie, heb niet op Google gekeken, gewoon omdat ik de crockpot, nu slow-cooker al jarenlang gebruik. Maar je link lezend: iemand schrijft dan dat het ideaal is om 'voor te koken'. Da's toch ook 'ouderwets'? Kon mijn oven in 1970 al instellen op morgen aanzetten, als ik de volgende dag een lange extra werkdag had. Kookte ik de avond ervoor, had mijn (kleine, 4 pers.) gezin ook een normale warme maaltijd als ik thuiskwam. Zie nu wel dat de hedendaagse slow-cooker meer knopjes heeft en er veel gelikter uitziet, oogt, de mijne is alleen maar keramisch, niks geen RVS etc. Maar het werkt nog steeds als een zonnetje. Dacht dat @snah naar ervaring met... vroeg, nou, dat is mijn ervaring, alleen, als je zo'n ding hebt, schiet me maar lek: de naam weet ik even niet.

sjjoppy
door sjjoppy Jul 11, 2016 om 08:25
7195 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin,
zelf heb ik geen ervaring en @Snah vroeg inderdaad om ervaring dus wat reviews opgezocht onder het motto: meerderen weten meer dan een enkeling.

le
door leenpres - Jul 11, 2016 om 12:58
79 Antwoorden / 7 Vragen

Waarom niet in de oven je heb precies hetzelfde

la
door laurina2 - Jul 11, 2016 om 13:15
142 Antwoorden / 70 Vragen

Beste allemaal,

ik heb een vraag als aanvulling op de vraag van SNA.
Op gevaar af een zunige huisvrouw te worden bestempeld,vraag ik mij af of zo,n pot niet veel energie gebruikt.
Ik kook sinds een paar jaar met inductie(verplicht)en ben mij sindsdien continu bewust van het stroom verbruik.
Kook daarom veel met de ouderwetse drukpan.
Ik blijf en vind dit een gedoe omdat het kreng loeizwaar is.
Ben daarom blij met de vraag van SNA waarop misschien ook het antwoord gegeven kan worden of het een kostbare zaak is zo.n pan 10 uur stroom te laten gebruiken.
Ik kan dit nergens vinden dus weet Ternormin hier het antwoord op?

met groet Laurina

marita5
door marita5 Jul 11, 2016 om 13:26
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@Laurina2 , lees dit eens door , klik op de rode regel http://benopweg.blogspot.nl/2014/08/besparen-op-koken-met-behulp-van-een.html

tenormin
door tenormin Jul 11, 2016 om 16:43
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Nee hoor, laurina2, de 'verwarming' die in mijn pot zit, is net zoveel als een 75 of 100 watt lamp. Ik vind het niet duur, wat relatief is natuurlijk. Maar nu al die moderne potten te hebben gezien, daar heb ik dan geen enkele ervaring mee, dus kan ik niet over oordelen.

la
door laurina2 - Jul 11, 2016 om 17:00
142 Antwoorden / 70 Vragen

Dag allemaal,

Zo.n pot lijkt mij wel wat maar ben steeds huiverig geweest voor de eventuele energiekosten.
Ik heb alle sites bekeken en die zijn best positief,ik denk dat ik een middenmaat aanschaf want de tijd dat er een gezin hongerig aan tafel zat is verleden tijd :>)
Ik heb begrepen dat er dan genoeg in kan om de rest in te vriezen.
Nu eens kijken of er aanbiedingen zijn.
Tenormin ik denk dat de moderne uitvoering niet veel anders zal zijn dan die je hebt .
Ik ga weer terug naar het petroleumtoestel haha, zonder de stank,maar een ding is zeker het draadjesvlees krijg je niet zo lekker op gas of inductie etc.

Dank voor het meedenken en de sites doorsturen,

Laurina

snah
door snah - Jul 11, 2016 om 19:17
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo ,
Dank voor de antwoorden
Heb natuurlijk ook zelf gegoogeld dus die links waren mij bekend .

Samengevat heb je 3 uitvoeringen ,
1  de basispot heeft alleen 2 temperatuurstanden , low en high .
2  de basispot met een timer , als een timer nodig is kan je dus een stopcontact timer kopen bij de blokker , gamma enz.
3  de basispot met timer en sauterfunctie , om vlees eerst aan te braden , je kan dit ook apart in een braadpan aan braden voor het de pot in gaat .

Blijft mijn vraag hoe groot moet de pot zijn ? Ik wil hem dus gebruiken voor stoofpotjes enz. voor 1 persoon , eentje tot 2 liter is dan groot genoeg . Maar ik wil ook grotere hoeveelheden ( 1 tot 2 kg ) vlees bereiden ( of een hele kip of soep ) en dit dan in porties invriezen , dan heb je dus een grotere pot nodig .
Deze vraag omdat ik gehoord heb dat je zo'n pot voor minstens de helft moet vullen en ik dan een grote en een kleine moet kopen .

@ laurina , wat ik heb begrepen is zo'n pot zuiniger in verbruik dan gas of elektrisch , op zo'n pot zit een termostaat waardoor je niet voortdurend stroom gebruikt , ook zijn deze potten goed geisoleerd waardoor er weinig warmte verloren gaat .