grindweg
door grindweg May 17, 2009 om 11:32
Huishouden & energie

Cv problemen

een vriend van ons heeft de nefit ecomline hr  uit 2001.er moet steeds water bij de verwarming wat eerst niet zo was. er is nergens uitwendige lekage. ook niet in de vloer verwarming. druk of expansie vat is ook niet lek. hij weet het even niet meer.

679 8 Rapporteer

mi
door middelzand - May 17, 2009 om 11:56
14 Antwoorden / 0 Vragen

prescor nakijken ..of je waterblok is lek  ketel oppersen tot bijna 3 bar stekker er uit halen!!! en even afwachten

ro
door ronny530 - May 17, 2009 om 11:58
2802 Antwoorden / 41 Vragen

Hoi Grindweg, kan zijn dat er een lekkage in de ketel is. Het water verdampt dan direct. Systeem laten afpersen een optie?

Succes Ronny.

mi
door middelzand - May 17, 2009 om 11:59
14 Antwoorden / 0 Vragen

oppersen zonder expansievat er tussen even afdoppen

poltol
door poltol - May 17, 2009 om 14:58
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Grindweg,

Laat het veiligheidje soms door? En als er een zgn. automatische ontluchter op zit kan dat ook de boosdoener zijn. Die kan je dichtdraaien met het {rode} dopje wat erop zit. Dan controleren. En hoe nat is de condensafvoer? Dat kan een indicatie zijn van interne ketel lekkage.

Succes, poltol

kiran
door kiran - May 17, 2009 om 21:04
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@grindweg

Als er uitwendig niets te vinden is?

Hadden hier paar jaar terug hetzelfde .... ook op 't eerste gezicht niets te vinden. Men besloot toen tot slopen (muurtje in keuken) en vonden twee pijp-koppelingen die lekten.

Is drastisch, maar misschien toch in overweging nemen dat dit ook nog een mogelijkheid kan zijn.

grindweg
door grindweg - May 17, 2009 om 21:15
2308 Antwoorden / 28 Vragen

ik ben er net geweest. in de muren zitten geen leidingen. uitwendig dus ook bij klepjes geen lekages. waar ik aan denk maar ik weet niet of dat kan dat er water uit de cv bv in de warmwater voorziening kan komen? echt alle normale dingen heeft de monteur al gecontroleerd.

gsm
door gsm - May 17, 2009 om 22:31
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Bij Nefit komt een lekke wisselaar wel vaker voor.

Bij mijn Vaillant was het geen defecte warmtewisselaar (wat hier overigens waarschijnlijk wel het geval kan zijn), maar een te los aangedraaide koppeling in de ketel zelf, waarlangs het water langzaam weglekte. De wartel iets aandraaien en klaar was het.
De koppeling lekte op het eerste gezicht niet.

Dus niet alleen de leidingen buiten de ketel, maar ook in de ketel controleren en indien nodig vaster draaien.

gsm
door gsm - May 17, 2009 om 22:33
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Persen ook zonder overloopventiel (ketel afsluiten). Als een overloopventiel eenmaal gelekt heeft, moet je het meestal vernieuwen.