marsha
door marsha Sep 29, 2010 om 15:18
Huishouden & energie

C.v. T.o.v. gaskachel

Ik heb het aanbod van mijn woningstichting gekregen om (tegen een maandelijkse huurverhoging van 30 euro) een gratis c.v. met bijbehorende ketel geplaatst te krijgen.
Ben absoluut niet op de hoogte van de prijzen momenteel maar vraag me af of dit nou echt zoveel goedkoper is?
Behalve een betere spreiding van warmte zie ik meer rompslomp en gedoe in als gemak. Gas is duur, maar 30 euro extra huur ??
Is mijn besparing groter dan dit? De geiser in de keuken gaat sowieso vervangen worden door het systeem met ketel.
bedankt vast

9426 4 Rapporteer

genius
door genius - Sep 29, 2010 om 21:46
886 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo marsha,

Op jouw vraag of de besparing hoger is dan de extra 30,00 huurverhoging . . . . . ik heb zo mijn twijfels. Kijk naar je "huishouden" en naar je huidige gebruik. Als je hele dagen werkt stook je (bijna) niet. Bij thuiskomst de gashaard aan en warmstoken kost veel energie. Een CV kan je op 15 graden zetten en bij thuiskomst op 18 graden = 3 graden verschil = relatief weinig energie.
Maar, of je hiermee 30,00 per maand goedkoper uit kan komen om het verschil te overbruggen betwijfel ik.

Er zal ongetwijfelt nog wel een collega expert =lees "rekenwonder", langskomen die je het e.e.a. duidelijker kan uitleggen.

Veel succes,

M.vr.gr.

G.

knoop4x9
door knoop4x9 - Sep 30, 2010 om 01:19
533 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo marsha, het is mij ook is aangeboden maar ik heb het niet gedaan en die €30 nou die haal jij er niet uit hoor. waarschijnlijk moet je zelf een onderhouds cotrakt afsluiten plus dan nog het nodige breekwerk met eventuele beschadigingen. Hierbij komt dan nog bij dat mijn woning aan de tuinzijde geen spouwmuur heeft en op het noordoosten staat. Ik weet niet hoe de situatie bij jou is
Je zou is kunnen informeren bij buren die al cv hebben, laat je in ieder geval niets voorspiegelen door je verhuurder.
Sukses met je keuze

Nico

marcel75
door marcel75 - Sep 30, 2010 om 10:10
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Die € 30,-- zal niets te maken hebben met het te verstoken gas, maar met de aanschaf en plaatsen van de ketel. Een beetje cv-ketel en plaatsing daarvan ben je zomaar € 2.500,-- kwijt.

Een cv-ketel is comfortabeler dan gashaarden. Daarnaast zijn ze ook veiliger. Geisers en gashaarden kunnen als ze niet goed afgesteld zijn of onderhoud nodig hebben een risico vormen van kolendampvergiftiging. CV-ketels hebben daar minder last van omdat die afslaan als ze hun afval niet kwijt kunnen.

edwardus
door edwardus - Sep 30, 2010 om 10:20
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Die €30 zijn natuurlijk niet voor de kosten van gas. Die kosten gaan op aan installatie-kosten, afschrijving en onderhoud en je hebt geen aparte warmwatervoorziening (geiser / boiler) meer nodig, dus dat kun je schrappen. Wat je er voor terugkrijgt is wat extra comfort, d.w.z. overal in huis warmte i.p.v. alleen rondom de kachel en een (evt. programmeerbare) thermostaat die de temperatuur constanter houdt. Overigens vind ik €30 in de maand niet eens duur voor een CV waar je zelf geen omkijken meer naar hebt. De aanleg, onderhoud en afschrijving van een CV zijn waarschijnlijk veel duurder dan dat, uitgesmeerd over 10 jaar.

Hopelijk gaat een nieuwe HR ketel zelfs zuiniger om met gas dan de gaskachel en we weten allemaal hoeveel gast elke maand kost.

Het voordeel van een gaskachel is dat als het koud is, kun je de kachel aan doen, er pal voor gaan zitten en je hebt 't meteen warm(er). Bij een CV gaat dat allemaal wat gelijkmatiger. Voordeel van een programmeerbare thermostaat: je kun 't zo regelen dat je huis al warm is zodra je wakker wordt / thuiskomt. En dan ben je uiteraard dat grote ruimteverslindende ding in de kamer kwijt.