arwin74
door arwin74 Oct 26, 2009 om 22:59
Huishouden & energie

De led lamp het einde van een hobby?

Tja een beetje laat misschien voor deze ontdekking maar dat de o zo mooie gloeilamp eruit gaat is eigenlijk een beetje het einde voor menig huisdier houder. Ik heb het dan niet over de hond of de kat wand die redden het wel zonder lampje. Ik heb het dus vooral over de huisdieren die ik als hobby heb zitten, de o zo prachtige kameleons in al hun soorten en maten.

In deze hobby word de mooie gloeilamp nog volop gebruikt en je kan op dit moment eigenlijk nog steeds niet zonder. Is namelijk wel leuk dat ze een led lamp helder wit licht geeft en vrijwel geen warmte afgeeft maar wat schieten die dieren ermee op? In al mijn terrariums waar ik led licht in getest heb kwam ik al snel tot de volgende problemen

De dieren gaan onder de lampen zitten en proberen op temperatuur te komen wat dus nooit zal gebeuren wegens het gebrek aan warmte wat uit de led lamp komt. Het gebrek aan warmte betekend voor de dieren dat hun stofwisseling niet opgang komt en ze dus door warmte gebrek overlijden.

De kameleons het witte licht niet echt waarderen, ze knijpen constant met hun ogen. In de natuur is zonlicht vrijwel nooit wit

Om het warmte probleem dus op te lossen moet je dus weer gaan werken met verwarming elementen en dat schiet dus ook niet op aangezien je dan het energie zuinige van de led lamp volledig opheft.

Dus vooralsnog hamster ik nog gewoon gloeilampen en blijf ze dagelijks gebruiken tot men met een mooie en goede oplossing komt.

De oplossing reptielen zijn geen huisdieren is er geen wand honden en katten waren ook geen huisdieren, dat hebben wij mensen van ze gemaakt.

Mooie ideeën zij altijd welkom,

Arwin

3916 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 26, 2009 om 23:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik heb ook geen beter idee dan wat je zelf al opperde ;

Hamsteren !!!!!!!!!!!!  ;-)

Ik heb veel touch-lampen, volgens mij werkt dat ook alleen met gloeilampen ;-(

ve
door verwijderd - Oct 26, 2009 om 23:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@arwin

Gouden tip?????  ;-)

Blijven hamsteren voor je beestjes! En ben je er uiteindelijk helemaal doorheen ... gewoon weer melden op deze site.

Aktie Red de Kameleon zal een hoop lampjes opleveren. Wedden?

ve
door verwijderd - Oct 27, 2009 om 02:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vind het een totaal onzinnige vraag. Als de verboden gloeilamp niet meer mag neem je toch een andere warmtebron voor je koudbloedige hobbydieren. En als dierenvriend kun je toch gewoon de thermostaat naar 32 % brengen voor het welzijn van je dieren.

Natuurlijk betaal jezelf dan giga veel meer energiekosten. Maar dat moet je dan maar voor lief nemen. Het is immers je passie en je hobby deze dieren te houden.

Succes

ve
door verwijderd - Oct 27, 2009 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag arwin74,

Mijn advies is:  Verstandig hamsteren, wat inhoudt: ga enkele grote bouwmarkten langs en ook naar AH en de Jumbo. De lampen in alle maten en soorten, gaan tegenwoordig tegen dumpprijzen weg, dus sla je slag nu er nog voldoende voorraad is.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Oct 29, 2009 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

nbw schreef op dinsdag 27 okt 2009, 02:35: Vind het een totaal onzinnige vraag. Als de verboden gloeilamp niet meer mag neem je toch een andere warmtebron voor je koudbloedige hobbydieren. En als dierenvriend kun je toch gewoon de thermostaat naar 32 % brengen voor het welzijn van je dieren.
Natuurlijk betaal jezelf dan giga veel meer energiekosten. Maar dat moet je dan maar voor lief nemen. Het is immers je passie en je hobby deze dieren te houden.
Succes

tja en dit is natuurlijk een totaal onzinig antwoord, het effect van de lampen is dat het onder de lampen warm is en de dieren zich opwarmen waarna ze aan de wandel gaan door hun terrarium op jacht naar eten. Als ik dus alles 32 graden maak waremen de dieren zich nog steeds niet op onder hun "zon" en hebben ze dus nergens plekken waar het koeler is waar ze ook graag verblijven als ze eenmaal op temeratuur zijn.
direct onder de lamp mag het trouwens tot wel een graad of 38 zijn, de dieren zoeken dan zelf de beeste plaats om in de buurt van de lamp op te warmen.

echt een tip voor de vuilnisbak dus.

Arwin

ve
door verwijderd - Oct 30, 2009 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf heb ik slangen. Deze zitten in gewoon daglicht en 's winters met een extra lamp.

Ook Led verlichting zal tezijnertijd denk ik wel met gekleurde bolletjes komen voor de sfeer. Mogelijk vinden je kameleons het dan ook iets minder hinderlijk. Qua warmte zou ik je willen aanraden een ceramic lamp te kopen.

Deze geeft geen licht maar het is een soort van keramisch warmte element dat je in een lampfitting draait. Zo hebben ze dan toch nog hun warmte spot. Mijn slangen doen het er in ieder geval prima op.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2009 om 21:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.ent-terraria.nl/product_info.php/info/p2033_Flat-Ceramic-Heater--200-Watt.html

dat is een platte.

http://www.ent-terraria.nl/product_info.php/info/p168_Elstein-Verwarmingslamp-60-watt.html

en dit is de lamp soort die ik gebruik.

Vaak in de betere dierenzaken en bij terrariumzaken te koop.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2009 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zit ook met het zelfde probleem als u.Ik heb namelijk waterschildpadden.De keramische warmtelamp zal een optie zijn,maar gaan die er straks dan ook niet uit? Wil men niet alleen maar meer led-lampen?

ve
door verwijderd - Nov 8, 2009 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

ben nu aan het testen met nog "vervuilendere" lampen, lage druk kwikdamp lampen. bevalt tot nu toe goed eigenlijk alleen de prijzen zijn minder. lampen rond de 50 euro per stuk en dan de vsa nog eens 50 euro
lucky reptile desert sun en jungle sun lampen gelukkig via duitse ebay imitaite vsa te krijgen die stukken minder kosten
De keramische warmtelamp vind ik geen echte optie, koop een lamp voor het licht en de warmte niet dat ik er nog is een lichtbron naast moet gaan hangen.

vooralsnog vind ik heel die laed lampen aandacht en verplichtingen 1 grote oplichtings truuk. enigste die er beter van worden zijn de fabricanten en de overheid

Arwin