Av
door AvanKooij Feb 8, 2017 om 00:42
Huishouden & energie
De loodgieter: Wat kun je doen als je de rekening niet vertrouwt?

Loodgieter W.H. Paling en Zoon te Rotterdam heeft bij ons de gaskraan verplaatst binnen een straal van 50 cm. Voorrijkosten E 25,00, materiaal E 28,00 en arbeidsloon E 150,00 (alles ex btw). Bij elkaar een bedrag van E 245,00 incl btw.
Ze kwamen met z'n tweeen en zijn precies 65 minuten in huis geweest. Op de factuur wordt 3 uur gerekend.
Het was niet bijzonder ingewikkeld: de gasleiding komt uit de vloer, deze moest worden ingekort waardoor de gaskraan verplaatst kon worden van 10 cm boven het aanrechtblad naar het aangrenzende keukenkastje. Hiervoor werden 2 extra gaten in de zijkant van het kastje geboord. Kraan zit nu in het kastje tegen de achterwand. De slang van het fornuis werd aangesloten en de klus was gedaan. Mij verbaasd het eigenlijk dat deze klus door 2 man werd uitgevoerd ipv 1.
Ik heb de factuur nog niet betaald, maar heb ook niet van tevoren een prijsopgave gevraagd. Dit vanwege eerder goede ervaringen met het loodgietersbedrijf. En dan vooral met de vader van de huidige/betreffende loodgieter. Een leermomentje.
Ik heb per mail aangegeven dat ik de rekening te hoog vind, daarop vroeg de loodgieter om telefonisch contact op te nemen, vervolgens werd ik door hem op een agressieve manier te woord gestaan.
Kan ik mij nog ergens op beroepen of is het nu gewoon een kwestie van betalen? Alvast dank.

8600 14 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Feb 8, 2017 om 03:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft van te voren geen prijsafspraken gemaakt, dus ik zou maar betalen, vooral als het een goede loodgieter is, u in het verleden goede ervaringen met het bedrijf heeft gehad en mogelijk in de toekomst ze weer nodig zou hebben.
Kijk ook eens hier voor een gemiddelde prijs begin 2009 voor vergelijkbare werkzaamheden naar het lijkt: https://www.werkspot.nl/opdracht/42421/gaskraan-verplaatsen-t-b-v-aansluiten-losstaand-fornuis
Uw factuur lijkt me voor zo'n 7 jaar later mee te vallen.
Lees eventueel ook nog hier:https://www.consuwijzer.nl/huis-tuin/werkzaamheden/afspraken-over-prijs-met-aannemer-schilderhttps://www.consuwijzer.nl/huis-tuin/werkzaamheden/afspraken-over-prijs-met-aannemer-schilder

ne
door neodutchio - Feb 8, 2017 om 07:10
5246 Antwoorden / 12 Vragen

Zo verkeerd is de factuur niet hoor. Ze hebben 1,5 uur per man gerekend. Vaak worden uren altijd iets naar boven afgerond. Uurloon van €50 is niet overdreven veel en ook de voorrijkosten zijn aan de lage kant.

Tja, werlui kosten nou eenmaal geld. U kunt het beste direct betalen om hogere kosten te voorkomen.

getty
door getty - Feb 8, 2017 om 07:42
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Niet zo netjes om gelijk hun naam hier neer te zetten.

ph
door philip36 Feb 8, 2017 om 09:25
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Dus u vindt de rekening ook veel te hoog!

getty
door getty Feb 8, 2017 om 12:53
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nee hoor

simon55
door simon55 - Feb 8, 2017 om 09:26
1556 Antwoorden / 5 Vragen

65 minuten in huis geweest voor n gaskraan,nou dat doe ik zelf wel en nog geen half uur werk

fa
door familyman Feb 8, 2017 om 09:31
888 Antwoorden / 1 Vragen

Ook een ervaren loodgieter?

simon55
door simon55 Feb 8, 2017 om 10:15
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ja ik doe alles zelf in huis mooi he

fa
door familyman Feb 8, 2017 om 10:19
888 Antwoorden / 1 Vragen

Kennelijk kan de vraagsteller dat niet, anders had die het ook wel zelf gedaan.

ge
door gewicht Feb 8, 2017 om 13:40
170 Antwoorden / 1 Vragen

Als je geen ervaren loodgieter bent moet je met je tengels van gasleidingen afblijven !
Overigens lijkt mij de rekening echt niet te hoog, vakmensen zijn schaars en daarom duur.
Dat men met 2 man komt is niet zo verbazingwekkend, met veel klussen komt 1 man vaak net een hand te kort en dan is het behoorlijk lastig om het maar eens "netjes te zeggen".

jo
door jorisw Feb 8, 2017 om 14:01
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een beetje onzinnig antwoord. Ben trouwens ook wel benieuwd hoe jezelf reageert als anderen jouw werk zelf gaan doen omdat jouw vakkennis te duur wordt gevonden....

fa
door familyman - Feb 8, 2017 om 09:29
888 Antwoorden / 1 Vragen

Bedenk wel dat ze dit veilig en vakkundig moeten doen, gas is behoorlijk explosief en gevaarlijk. Ik vrees dat dat dit bedrijf u mogelijk op de "niet betrouwbare betalerlijst" zou kunnen zetten. Alleszins redelijke factuur. Uw 06 betaalt u per seconde maar dit soort werk wordt meestal in hele uren berekend. Werkt u voor niets?

ph
door philip36 - Feb 8, 2017 om 09:52
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vind het een schandalig hoge rekening.
Als u van tevoren uitgelegd hebt wat er moest gebeuren hadden deze niet met 2 man hoeven komen.
Hoe kun je nu met 2 man werken als de gasleiding over zo'n korte afstand verlegd moet worden, dan staan ze elkaar in de weg.
Dan is het voor de tweede monteur meer het materiaal en gereedschap aangeven.
De rekening zou op zijn minst met de kosten van de tweede monteur verlaagd kunnen worden.
En materiaalkosten 28 euro, neem aan dat ze dezelfde gaskraan gebruikt hebben, misschien een knelkoppeling i.p.v. solderen, maar 28 euro excl. onbegrijpelijk.
Vraag naar de specificatie van de gebruikte materialen.

Als u een goed contact met de vader had en deze zit nog steeds in de zaak, ga eens met hem praten.
Dat u hun zaak hier noemt zal niet erg gevonden worden als zij dit voor de gedane werkzaamheden een 'normale' rekening vinden.

ne
door neodutchio Feb 8, 2017 om 11:30
5246 Antwoorden / 12 Vragen

Weet u wat er in de €28 materiaal kosten zitten? De leiding moet losgemaakt worden: schroevendraaier. De buis moet ingekort worden: pijpensnijder. Er wordt gesproken over boren aan de zijkant van het kastje: boormachine en boor. Al dan niet een nieuwe gaskraan voor de veiligheid. Sowieso moeten alle borgingen en knelkoppelingen vervangen worden, of gesoldeerd worden. En dan vindt u €28 veel geld?

En nee, het is niet netjes om de bedrijfsnaam direct te benoemen hier. Er is vooraf niet naar een bedrag gevraagd en er is niet duidelijk of ts vooraf heeft uitgelegd wat de bedoeling is. Om dan direct naam en toenaam te noemen komt meer over als het zwart maken.

ph
door philip36 Feb 8, 2017 om 11:59
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@neodutchio
Het is duidelijk dat u het verschil niet kent tussen gereedschap en materiaal.
En het is €33,88 incl.
Al dan niet een nieuwe gaskraan uit veiligheid, laat me niet lachen.
U heeft kennelijk een dikke portemonnee. Het is makkelijk praten als je het zelf niet hoeft te betalen. En ik ben er van overtuigd dat ze het noemen van de firmanaam niet leuk vinden. De TS vond het gezien de telefonische reactie van deze firma blijkbaar wel nodig.

gr
door gretl Feb 8, 2017 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Materiaalkosten betreft gebruikt materiaal zoals leidingen en koppelingen. NIET het gereedschap dat een vakman nodig heeft bij het uitvoeren van zijn functie en keer op keer kan gebruiken. En het "afronden" van 5 minuten naar 30 minuten is niet "ietsje naar boven" zoals u het noemt.
Tip voor topic starter: volgende keer de klus duidelijk omschrijven, een vaste prijs afspreken, en om een specificatie van gebruikte materialen vragen. Dat is de normale gang van zaken. Dan hoef je achteraf ook niet te twisten om tijd en of ze met 2 man komen of niet. (Dan laten ze het wel uit hun hoofd als dat niet nodig is!)

ne
door neodutchio Feb 8, 2017 om 13:00
5246 Antwoorden / 12 Vragen

Een monteur is verantwoordelijk voor het werk dat hij afleverd. Als hij een tweede hands gaskraan gaat demonteren en monteren moet hij zeker weten dat het goed en veilig is. Vaak hebben deze bedrijven een eigen inkoop en weten waarmee ze werken, dus wordt zelden een product van een ander (merk) gebruikt. En niet alleen het product moet betaald worden, ook de marge, evt garantie en montage moet betaald worden. Bij de een zit dit in het uurloon, bij de ander wordt het apart berekend alszijnde montagekosten, of het wordt geboekt als/bij materiaalkosten. Of hoe denkt u dat een monteur aan zijn gereedschap komt? Ook al zou het echt enkel het materiaal zijn, een gaskraan via een groothandel/installatiebedrijf zit snel aan de €15 ex. Samen met een knelkoppeling, ringetjes, schroeven e.d. kom je al richting de €20 ex. En dan vergeet ik haast nog de muurplaat. €28 ex is dus echt niet overdreven veel. En voordat u verder gaat, ja, bij de Gamma heb je al een kraan voor €10 incl, maar daar werkt een prof niet mee. Die €50 euro uurloon is ook niet de hoogste hoor.

Dat ze 65 minuten gewerkt hebben wil niet zeggen dat er geen ander tijd gebruikt wordt. De totale tijd dat ze voor de klant bezig zijn wordt gefactureerd en ja, dat wordt per half of heel uur geschreven.

ma
door manwijf Feb 8, 2017 om 13:08
574 Antwoorden / 1 Vragen

Het zal ook wel toeval zijn, dat de totale tijd 65 min waren en ze dus 2 uur in rekening konden brengen. Voor 2 man... Beetje doorzichtig.

ne
door neodutchio Feb 8, 2017 om 13:21
5246 Antwoorden / 12 Vragen

Arbeidsloon €150 voor 3 uur. Dus 1,5 uur per monteur, dus €50 per uur. Als ze 4 uur in rekening hadden gebracht zou het uurloon €37,50 geweest zijn, das wel heel goedkoop hoor.
En niet de totale tijd was 65 minuten, ze heren zijn 65 minuten binnen geweest. Even advocaat van de duivel spelen, is dit met een stopwatch gemeten, of gedacht? Voordat de heren binnen staan is er al gewerkt. Spullen zijn bij elkaar gezocht, evt. naar de zaak gereden om onderdelen te halen. Na afloop zal de administratie op orde gebracht moeten worden zodat kantoor de factuur kan opmaken. Of hoeft deze tijd niet betaald te worden?

jo
door jorisw Feb 8, 2017 om 14:03
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Helemaal geen schandalig bedrag. Zo wel, dan daag ik je uit om een winstgevend bedrijf te beginnen die het substantieel goedkoper kan doen en niet failliet gaat.

ph
door philip36 Feb 8, 2017 om 14:24
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@jorisw
Bij mij komt elk jaar een erkend cv bedrijf mijn cv ketel nakijken.
Is een half uur bezig met cv ketel, bij storing geen uurloon, kosten voor dat half uur €50 incl.
Gebruikt geen materialen, puur uurloon moet daar ook nog zijn autokosten en meet-apparatuur van betalen. Ik heb gezegd dat minstens de kosten van die overbodige monteur van de rekening kunnen.

hansje klein
door hansje klein - Feb 8, 2017 om 10:18
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wraaktopic?

Enerzijds, heeft u vooraf niet uitgelegd dat het om het verleggen van de gaskraan gaat? Het is, indien u dit duidelijk heeft aangegeven, absurd dat hiervoor twee volwaardige loodgieters voorbij moesten komen .... en afrekenen.

Anderzijds vreemd, dat u een goed aangeschreven bedrijf (eigen tekst) zo denoncieerd.

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2017 om 10:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vraag me af hoe twee loodgieters samen anderhalf uur in een keukenkastje kunnen zitten om een kraan te verleggen:-))

Zoals u het omschrijft is het een klusje van niks voor één loodgieter, binnen half uurtje gebeurd en dan kan hij nog een bakje koffie doen ook.

Maar het is geen kwestie van de rekening niet vertrouwen, die rekening is geschreven met een vork.

ma
door maarten heest - Feb 8, 2017 om 11:56
463 Antwoorden / 0 Vragen

Om uw vraag te beantwoorden: contact opnemen met de loodgieter en uw twijfels en bedenkingen aan hem voorleggen. Succes!

tenormin
door tenormin Feb 8, 2017 om 13:11
16933 Antwoorden / 108 Vragen

De bedenkingen zijn geuit: de TS werd op een agressieve manier te woord gestaan. Zijn schrijven in Topic Opening.

ne
door neodutchio Feb 8, 2017 om 13:25
5246 Antwoorden / 12 Vragen

Wel apart dat ze eerst zo goede ervaringen heeft en dat er na 1 mailtje al direct bedreigingen geuit worden.

pe
door pebk - Feb 8, 2017 om 12:41
596 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad een leermomentje. Voortaan vooraf een prijsafspraak maken. Het zijn inderdaad geen gekke bedragen. De vraag is wel waarom er een tweede persoon bij was. Dit klinkt als een klusje dat ik ook zelf nog wel zou doen.

krezie
door krezie - Feb 8, 2017 om 16:13
20 Antwoorden / 0 Vragen

@simon55,

FF naar de gamma zeker, en dan met wat knelkoppelingen de boel aan elkaar knooien?

simon55
door simon55 Feb 10, 2017 om 12:53
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Nee niet naar de Gamma maar naar m n voormalige werkgever daar koop ik t met kurting oftewel korting en t is n technische groothandel fijn weekend werk ze

krezie
door krezie Feb 20, 2017 om 13:06
20 Antwoorden / 0 Vragen

Dus de boel aan elkaar knooien, zonder eerst de gasleiding af te persen zeker?

p.
door p.drabbe - Feb 8, 2017 om 17:10
4 Antwoorden / 1 Vragen

niet betalen! als u per mail een vraag stelt moet u ook per mail antwoord krijgen. Veel bedrijven willen zoiets mondeling (telefonisch) afhandelen, je kunt later niet zwart op wit bewijzen wat er gezegd is. Geef aan dat wanneer je voorrijdkosten in rekening brengt, je alleen de gewerkte uren in rekening mag brengen met de verbruikte materialen. Het is inderdaad een klusje voor 1 man. vaak wordt de smoes gebruikt dat er ook klussen zijn die je met 2 man moet doen. Doe zelf een eindvoorstel aan de loodgieter onder vermelding dat je niet met hem op school gezeten hebt, van welk bedrag wat je redelijk vind.

ro
door ronny530 - Feb 8, 2017 om 18:01
2886 Antwoorden / 41 Vragen

Aan de foto te zien is dat nog de oude situatie want de gaskraan steekt nog boven het aanrecht uit maar terzijde. In uw ogen was het een niet zo ingewikkeld klusje maar is dat wel zo omdat de gaskraan inclusief leidingwerk in het keukenkastje weggewerkt moest worden en daar komt om het netjes en veilig te doen wel wat pas en meet werk aan te pas. Als toeschouwer lijkt het simpel maar u vergeet even dat een loodgieter jarenlange ervaring heeft en zich geen fouten kan veroorloven. Dat er twee loodgieters met de klus bezig zijn geweest is wel te verklaren want er wordt een dagplanning gemaakt voor de route van die dag waarbij in uw geval door de aanwezigheid van de tweede loodgieter wordt de klus versneld en in een ander geval een tweede loodgieter noodzakelijk is om een complexe klus te klaren. Al met al vind ik persoonlijk het totaalbedrag van €.245,00 heel redelijk want de klus heeft en dat zal u getimed hebben precies 65 minuten geduurd een loodgieter zal dat in zijn uppie nooit voor elkaar gekregen hebben.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 8, 2017 om 18:28
16959 Antwoorden / 202 Vragen

quote: door simon55 - 8 feb. 2017 om 09:26
521 Antwoorden / 3 Vragen

65 minuten in huis geweest voor n gaskraan,nou dat doe ik zelf wel en nog geen half uur werk

Opvallend, bent u simom55@ een erkend vakman in deze? zo niet, dan is uw idee levensgevaarlijk!