DGB zegt opeens per 1 november 2021 het contract op ivm de hoge energieprijzen
Hallo
Gisteren hebben wij een brief ontvangen van de DGB energie. Daarin schrijven ze dat ze per 1 november de leveringsovereenkomst energie opzeggen.
Ze schrijven: zoals u wellicht via nieuwsberichten heeft vernomen, zijn de energieprijzen momenteel historisch hoog. De afgelopen weken zijn de energieprijzen in korte tijd meer dan verdubbeld en op dit moment is de prijsontwikkeling zeer onzeker. Voor DGB energie is het op dit moment niet mogelijk uw leveringsovereenkomst voort te zetten. Conform de algemene voorwaarden maken wij gebruik van de mogelijkheid om uw leveringsovereenkomst op te zeggen.
Rekening houdend met de opzegtermijn van 30 dagen eindigt de levering van elektriciteit en/of gas op 1-11-2021,
We raden u aan zo spoedig mogelijk aan te melden bij een andere energieleverancier om zekerheid te houden van elektriciteit en/of gas.
In hun algemene voorwaarden kan ik niet wat vinden, dat zij het contract zomaar kunnen opzeggen.
In het vorige contract, liep van 1-1-2019 tm 1-1-2021, stond dat het contract stilzwijgend met 1 jaar verlengd zal worden, als er geen actie wordt ondernomen.
Zeer waarschijnlijk kunnen ze niet anders. Ik verwacht dat de komende tijd een heel aantal van de kleinere aanbieders zullen omvallen
Dat lijkt mij ook maar zoals ik het begrijp is men nu wel in gebreke te stellen indien inderdaad wordt beëindigd.
van een kale kikker is het moeilijk veren plukken Ik wil TS dan ook adviseren zo gauw mogelijk over te stappen naar een liefst grotere aanbieder
Als de raphazen een andere energieleverancier zoeken en een contract afsluiten anders wordt het voor u gedaan en betaald u zeker een maand de hoofdprijs.
Deze leverancier kan niet meer leveren vanwege de gestegen kosten.
Dat kan men ook niet en daarom adviseer ik u om dit te melden bij de ACM https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer, bij de gratis ervice van de consumentenbond https://www.klachtenkompas.nl/ en u kunt ook zelf een ingebreke stelling doen en daarin vorderen dat men op basis van eenzijdig niet nakomen van een overeenkomst de overeenkomst voortzet en zo niet u schade vordert. Zie daarvoor https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en kunt u deze voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ benutten en ook eventueel nader advies vragen bij - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl Ik sluit helaas niet uit dat hier een risico van siurceance resp faillissement aan de orde kan zijn.
Lees wel uw overeenkomst goed door of u daar inderdaad niets instaat inzake eenzijdig opzeggen/contractbeëindiging. Het lijkt mij dat dat inderdaad niet het geval is.
Energiebedrijven moeten aan het ACM kunnen aantonen dat ze de klanten kunnen blijven voorzien van gas - en elektra. Kunnen ze dat niet, ik geloof voor 28 November, dat moet men naar een andere, grotere leverancier op zoek. Eneco en Vattenfahl en andere grotere leveranciers hebben nog voldoende om te leveren. Maar de kleine staan op het punt van failliet gaat. Helaas.
Kijk op de site en dan kun je wel nagaan dat het einde verhaal is met DGB energie . En je wilt toch nog doorgaan. Het is te hopen dat je niet een te groot voorschot hebt betaald. Mogelijk ben je dat geld kwijt.
Op de site staat: Momenteel bieden wij geen energietarieven aan.
Kies dus maar een andere leverancier.
https://www.dgbenergie.nl/tarieven-elektra/
Kijk eens wat er iets in uw contract staat t.a.v. Artikel 19 van de Algemene voorwaarden.
https://www.dgbenergie.nl/wp-content/uploads/2020/07/DGB-Energie-B.V.-Algemene-voorwaarden-voor-de-levering-van-elektricite....pdf
Uw oude vaste contract liep tot 01-01-2021. Dat wil zeggen dat overeenkomsten per maand opgezegd mogen worden, door beide partijen. Stilzwijgend verlengen met steeds een jaar mag niet, tenzij het hier om een zakelijke overeenkomst gaat. Maar dan zit u op dit forum op de verkeerde plek.
Volgens mij heeft u juist geen contract maar variabel tarief en kunt u, maar blijkbaar ook uw leverancier, daar met een maand opzegtermijn vanaf maar ik heb zoiets nog nooit gezien. Ben heel benieuwd hoe dit verder gaat.
Achja dat heb je als je bij die kleine budget aanbieders een contract afsluit. Deze aanbieders probeerden flinke winsten te behalen toen de prijzen laag waren maar nu kunnen ze niet meer leveren.
Voor een paar cent heb je ook meer zekerheid wat soms echt wel belangrijk is.
Zekerheid van levering heb je sowieso, het is de prijs die ter discussie kan staan, niet de levering.
Zekerheid van levering misschien wel maar niet van die kleine goedkope budget aanbieders en niet meer tegen de tarieven die je hebt afgesproken. Dus zekerheid van je contractuele afspraken heb je niet.
Gehanteerde datums van 1-1 en 1-7 voor verhoging variabel tarief zijn bij sommige leveranciers ook niet meer heilig
https://nos.nl/artikel/2400696-eerste-consumenten-geconfronteerd-met-hogere-energierekening-ik-kon-het-niet-geloven
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer