kl
door kleinekiek Jul 6, 2004 om 14:37
Huishouden & energie

Eigen bijdrage renovatie flat

ik heb een vraagje over mijn moeder 4 jaar geleden heeft ze een appartementje gekocht omdat mijn moeder weduwe is en er alleen voor staat heeft ze die toen gekocht met het bedrag wat mijn vader der nagelaten heeft het flatje was in top conditie perfeckt en ze woont er nou ook met veel plezier maar nou zijn er een paar flatjes met rotte kozijnen en die hebben een beroep op de vereneging van eigenaren gedaan die hebben besloten in een vergadering dat meteen de hele flat gedaan moest worden mijn moeder heeft wel kenbaar gemaakt dat ze dat niet wou omdat haar kozijnen in nieuw staat zijn en zij dat zonde vind om dat te laten vervangen maar dat argument werd verworpen later kreeg ze een brief dat ze 1836 moest betalen voor de kozijnen de reden was dat het geld dat in de pot zat niet genoeg was om de totale kosten van 404.000 euro te betalen ze hebben een lening bij de rabobank genomen en omdat de pot nou leeg is moet er een malig weer wat ingestopt worden om hem weer te spekken verder ging ook de maandelijkse bijdrage omhoog om de lening van de bank af te betalen maar nou zit mijn moeder met een probleem dat ze dit geld niet kan betalen ze heeft maar een weduwe uitkering en de hypotheek kan ze ook niet verhogen omdat ze al 65 is en wij haar kinderen kunnen het haar ook niet geven heb het wel geprobeerd om met de beheerder het op een acoortje te gooien en hij was wel bereid dat mijn moeder het in termijnen kan betalen hij stelde de eis dat het geen jaar moest duren wij zijn aan het rekenen geweest maar kunnen 200 euro per maand ophoesten en als je het om rekent duurd het dan geen jaar maar daar ging hij niet mee akkoord 300 per maand zei ie maar dat lukt niet wat moeten wij nou doen?gr monique

290 1 Rapporteer

mi
door miraltje - Jul 6, 2004 om 20:10
462 Antwoorden / 0 Vragen

Dit komt niet zo maar uit de lucht vallen.

Dit soort plannen voor renovaties lopen in het algemeen al veel langer.

U moeder heeft een gebruikerrecht gekocht en is samen met alle eigenaren eigendom van het gehele appartementen complex en hebben allemaal een stem in de Vereniging Van Eigenaren.(vve)

Hierdoor  is het belangrijk dat u  alle vergaderingen bijwoont of een machting aan het bestuur of medebewoner meegeeft wanneer u verhinderd bent.

Een renovatie van in u geval kozijnen word niet door het bestuur besloten maar door de leden van de vve.

In een eerste vergadering moeten minstens 2/3 van de eigenaren aanwezig zijn op te kunnen stemmen over dit soort grote uitgaven.

DEze eerste vergaderig dient minimaal 2 weken van tevoren worden uitgeschreven.

Maar wanneer er geen 2/3 van de stemgerechtigde eigenaren aanwezig is word er een 2de vergadering uitgeschreven, die ook weer 2 weken van tevoren word aangekondigd.

tijdens deze vergadering doet er niet meer toe hoeveel eigenaren aanwezig zijn, word op dat moment een positief aantal stemmen getelt voor de renovatie bent u verplicht hier aan mee te doen.

U zult bij elke rechtbank in het ongelijk gesteld worden ongeacht of u het wel of niet kunt en wil betalen.

Toen u moeder destijds het appartement kocht is er ook sprake geweest van de "akte van splitsing appartementsrecht"(notaris) ,hierin staat ondermeer hoeveel procent/ deel u moeder eigenaar is van het complex en daarbij behorende verplichtingen.

Wanneer u het er op aanlaat komen en pertinent weigerd om te betalen, gaat de vve de kosten hoe dan ook verhalen op u moeder inclusief alle daarbij komende kosten.

Met het risico dat ze in het uiterste geval het appartement per opbod gaan verkopen.

Dat de beheerder u een betalings regeling wil treffen is al heel netjes , maar hij wil hier geen jaren op wachten.

Ik woon zelf ook in een appartementen complex en heb het afgelopen jaar en zeer grote renovatie achter de rug  met vervangen van kozijnen, beton en schilderwerk.

Ook hier moest iedereen een eigen bijdrage aan betalen, de gene die het niet konden betalen of geen lening konden krijgen zijn uit hun woning gezet door de vve.(het lijkt wat cru, maar deze mensen waar het overging zatten al tot de schouders in de schulden en zouden die nooit kunnen aflossen)

IN u geval zou ik toch op 1 of andere manier proberen of u een deel van de kosten kunt ophoesten , u komt er in iedergeval niet onderuit.