S.
door S.Bakker Aug 10, 2016 om 21:24
Huishouden & energie

Eindafrekening stadsverwarming

Ik ben in maart dit jaar verhuisd uit een (sociale) huurwoning waar ik helaas te maken had met stadsverwarming. De verhuurder besteedde de afhandeling hiervan uit aan techem services. Die naast de eigenlijke kosten vooral veel administratiekosten rekenen. Na een gedoe om ze eindelijk te laten stoppen met een termijnbedrag afschrijven werd mij een eindafrekening beloofd. Nu in augustus, 5 maanden na de verhuizing krijg ik deze reactie op mijn vraag waar deze blijft:    "Wij zouden eventueel een voorlopige eindafrekening kunnen opstellen wanneer wij hiervoor de opdracht per mail ontvangen van de beheerder van het complex.

Het zou dan om een voorlopige eindafrekening gaan, de tarieven van dit seizoen zijn nu nog niet bekend, deze krijgen wij op van Jebber BV.

Wij zijn geen energieleverancier, maar slechts de partij die het verbruik meet en de kosten verdeeld.

Het opstellen van een voorlopige afrekening brengt kosten met zich mee, welke wij zullen doorbelasten aan de beheerder, of zij dit vervolgens op u gaan verhalen zou u het beste even kunnen navragen bij Jebber BV.

Als wij de opdracht en alle gegevens binnen krijgen van de beheerder voor het opstellen van de voorlopige afrekening duurt het ongeveer 2 weken voordat wij die kunnen versturen."

De 'tarieven' moeten nog bepaald worden?

Het lijkt me gezien normaal bij een verhuizing je binnen 6 weken een eindafrekening dient te ontvangen dat dit nu net zo goed geldt?

Op de afrekening krijgt iedereen zoals hierboven gezegd een schrikbarend bedrag aan administratie kosten gefactureerd, dit staat haaks op het statement dat deze afrekening extra kosten op zal leveren gezien ze die aan het eind van het jaar alsnog aan iedereen individueel factureren en waarschijnlijk ook nog aan de verhuurder.

Overigens kwam de afrekening over 2016 in laatst pas binnen... dus zou ik daar weer ruim een jaar naar mijn verhuizing op moeten wachten?

2630 6 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 10, 2016 om 21:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw laatste zin zal over 2015 gaan.

Uiteraard kunnen ze nog niet een definitieve rekening voor u opmaken, want ik neem aan dat u met stadsverwarming blokverwarming bedoelt. Dus pas na een jaar zijn de vaste en variabele kosten bekend. En weten ze hoe dat toegerekend moet worden.

En wat zijn die schrikbarende administratiekosten dan?

diumenge
door diumenge - Aug 10, 2016 om 21:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, daar moet je dus tot volgend jaar op wachten. Wat is daar het enorme probleem bij? Het gaat om een afrekening van drie maanden.

S.
door S.Bakker - Aug 10, 2016 om 22:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt wat ik zeg klopt inderdaad niet 2015. De vraag was of dit normaal is, het verhaal over de blokverwarming zal daar het antwoord op zijn en dat er blijkbaar tarieven vastgesteld moeten worden (daar geloofde ik niets van namelijk, maar is blijkbaar zo).  En het gaat niet om het bedrag het gaat mij er meer om dat van begin af aan slechte ervaringen heb met dit bedrijf, de hele constructie naar mijn idee niet normaal is en veel meer kost dan het zou moeten zeker in een sociale huurwoning. Ik zeg het verkeerd over administratiekosten, het gaat over niet gespecificeerde 'overige kosten' die twee keer zo hoog zijn als de verbruikskosten.

tijger1
door tijger1 - Aug 10, 2016 om 23:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, u betaalt dus de vaste kosten en de verbruikerskosten. Dat betekent, dat al zou u helemaal niet verwarmen u uiteraard toch de vaste kosten hebt.

En die kosten zijn pas na een jaar bekend. Heel simpel. Dat is gewoon het "nadeel" van blokverwarming.

uwjurist
door uwjurist - Aug 11, 2016 om 08:52
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
U  moet altijd meer dan een jaar wachten op een servicekostenafrekening, blokverwarming of niet. Verhuurder is dus niet te laat met de servicekostenafrekening (dat moet binnen 6 maanden na afloop van het desbetreffende kalenderjaar).
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

marita5
door marita5 - Aug 11, 2016 om 09:35
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo S.Bakker ,

Conform Art. 7:259 lid 2 BW verstuurt uw verhuurder uiterlijk zes maanden na afloop van het kalenderjaar een afrekening servicekosten. Wanneer u via de servicekosten ook betaald voor individuele stookkosten krijgt u ook te maken met een afrekening stookkosten. Conform hetzelfde Art. 7:259 lid 2 BW moet uw verhuurder tegelijkertijd met de overige servicekosten ook de afrekening stookkosten presenteren. In veel gevallen is er in geval van individuele stookkosten echter sprake van een ander afrekenseizoen, bijvoorbeel juli tot en met juni. Conform de wet moet de verhuurder bij een afrekeningperiode van juli tot en met juni dus een afrekening verstrekken uiterlijk 30 juni van het jaar erop.
Veel verhuurders vinden dit vreemde regeling en versturen de afrekening stookkosten direct wanneer deze beschikbaar is (er staat ook geen sanctie op het te vroeg versturen van een afrekening stookkosten .

Voor verdere informatie klik op de rode regel .

http://www.servicekosten.info/Servicekosten/Afrekeningservicekosten.html

Mijn verhuurder berekend naast kosten van het warmtekostenverdeelbedrijf( b.v. Ista of Techem ) ook administratiekosten over de totale kosten (dus ook over de kosten van het warmtekostenverdeelbedrijf ) Mag dit ?

Ja , het is de verhuurder toegestaan om over de totale kosten administratiekosten te berekenen .
Het beleid van de huurcommissie schrijft wel voor dat het percentage administratiekosten in een dergelijk geval slechts 1% mag bedragen .