door wimverd Oct 12, 2011 om 13:07
Huishouden & energie

Electriciteit hoog/laagverbruik

Op onze energienota is het laag tarief 7 x zo hoog als het hoog tarief. laag tarief: verbruikt 6697 KWh. hoog tarief: 975 KWh. Ons gezin bestaat uit 4 personen en we wonen in een twee onder 1 kapwoning. de woning is redelijk geisoleerd en we hebben een CV ketel van ca anderhalf jaar oud. Mijn gevoel is dat dit nooit kan. Zijn er andere mensen die hier ervaringen mee hebben.
Alvast bedankt Wim.

6990 36 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Oct 12, 2011 om 13:21
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Kloppen de standen op u op u meter met de gegevens op de rekening?

birdies
door birdies - Oct 12, 2011 om 13:23
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Al gekeken hoe dit verbruik ligt t.o.v. de voorgaande jaren? Al gekeken of de vermelde eindstand klopt? Uitbreiding elektrische apparaten het afgelopen jaar?

wi
door wimverd - Oct 12, 2011 om 13:29
16 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt alvast voor de snelle reacties. even een paar punten te verduidelijking.
1) de meterstanden zijn opgenomen door eneco en heb ik ook gecontroleerd.
2) wij wonen hier sinds juni 2010. daarvoor hebben we 4 maanden verbouwd. Binnen is alles nieuw + extra isolatie. Vergeleken met de afrekening van 8-2 tot 13-9-2010 moeten we nu 1835,-- bijbetalen.
De wasmachine en droger draaien nooit 's nachts en mijn vrouw is bijna altijd thuis overdag met de 2 kleine kinderen.

jantje7
door jantje7 - Oct 12, 2011 om 13:32
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Hallo Wim,

Als je zowel stroom als gas hebt via de zelfde leverancier is de factuur, als het goed is, opgesplitst in stroom verbruik en gas verbruik. Het normale verbruik zou ca 4000 kWh en ca 1200 m gas zijn. Controleer of de meterstanden op de factuur overeenkomen met de te verwachte stand op het moment van opname.
Bij afwijking reageren en de correcte stand doorgeven. De factuur zal dan weldra worden aangepast. (Mijn ervaring)

Jantje

birdies
door birdies - Oct 12, 2011 om 13:51
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......1) de meterstanden zijn opgenomen door eneco en heb ik ook gecontroleerd.........

Heb je echt gecontroleerd wat hij in dat apparaatje (weet niet hoe zo'n ding heet) toetste? Klein foutje is zo gemaakt.

Ik ben het met je eens dat het verbruik abnormaal hoog is, zeker omdat je blijkbaar nauwelijks gebruik maakt van nachtstroom. Geen waterbed in gebruik?

robtien
door robtien - Oct 12, 2011 om 13:55
269 Antwoorden / 10 Vragen

de hele dag thuis met 2 kliene kidneren gebruik je ook wel al meer stroom maar dat is natuurlijk wel erg hoog van wat u verbruikt heeft.
misschien de meterstand even nakijken en zo nodig opnieuw doorgeven als het niet klopt en anders maar even iemand langs laten komen.

wi
door wimverd - Oct 12, 2011 om 14:01
16 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jantje7 schreef op woensdag 12 okt 2011, 13:32]Hallo Wim,

Als je zowel stroom als gas hebt via de zelfde leverancier is de factuur, als het goed is, opgesplitst in stroom verbruik en gas verbruik. Het normale verbruik zou ca 4000 kWh en ca 1200 m gas zijn. Controleer of de meterstanden op de factuur overeenkomen met de te verwachte stand op het moment van opname.
Bij afwijking reageren en de correcte stand doorgeven. De factuur zal dan weldra worden aangepast. (Mijn ervaring)

Jantje

alle standen zijn correct. Meters zijn nu hoger.

wi
door wimverd - Oct 12, 2011 om 14:02
16 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=robtien schreef op woensdag 12 okt 2011, 13:55]de hele dag thuis met 2 kliene kidneren gebruik je ook wel al meer stroom maar dat is natuurlijk wel erg hoog van wat u verbruikt heeft.
misschien de meterstand even nakijken en zo nodig opnieuw doorgeven als het niet klopt en anders maar even iemand langs laten komen.

met de kinderen thuis verwacht ik een hoog tarief hoger en niet de lage. meterstanden zijn correct.

birdies
door birdies - Oct 12, 2011 om 14:12
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Je zou eens alle stekkers uit de stopcontacten kunnen halen in de daluren, dan zou de meter dus stil moeten staan. Maar dan ook echt alle stekkers er uit, ook van stilstaande apparatuur, koelkast, c.v. ketel enz. enz.

tenormin
door tenormin - Oct 12, 2011 om 14:21
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Nooit geweten maar zelfs een elektrische waterketel schijnt stroom te verbruiken. Alle stekkers eruit halen om te zien dat de meter dan echt stilstaat is uiteraard een optie maar dan moet je daarna wel weer de t.v. en alle andere apparaten herprogrammeren.

birdies
door birdies - Oct 12, 2011 om 14:24
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........maar dan moet je daarna wel weer de t.v. en alle andere apparaten herprogrammeren.......... Hoe kom je daar nou bij?!

tenormin
door tenormin - Oct 12, 2011 om 14:31
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=birdies schreef op woensdag 12 okt 2011, 14:24]........maar dan moet je daarna wel weer de t.v. en alle andere apparaten herprogrammeren.......... Hoe kom je daar nou bij?!

"Daar kwam ik bij" toen we elektriciteitsstoring hadden in flat. Toen dat verholpen was na enige uren stond de wekker te knipperen evenals de oventijd, magnetron en t.v. moest weer hergeprogrammeerd worden.
Waar ik schrijf dat een elektrische waterketel stroom verbruikt, lees daar s.v.p. bij ook als hij uitstaat.

wi
door wimverd - Oct 12, 2011 om 14:35
16 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=birdies schreef op woensdag 12 okt 2011, 14:24]........maar dan moet je daarna wel weer de t.v. en alle andere apparaten herprogrammeren.......... Hoe kom je daar nou bij?!

wij hebben geen bijzondere apparaten. Wel een extra cv ketel in de schuur. Verder 1 tv, koelkast, magnetron, oven, afzuigkap, mechanische afzuiging. Geen airco en waterbed. maar goed, ik denk dat dat details zijn.

als ik op internet zoek of het interessant is om een dubbele meter te nemen, lees ik alleen van mensen die zoveel mogelijk gebruik maken van de daluren hier voordeel bij hebben. Ook geeft men aan dat het omslagpunt ongeveer op half hoog gebruik, half laag gebruik ligt. De vraag die ik daardoor krijg is:
hoe kan het dat bij ons voor 88 % van het verbruik het lage tarief is?

hierbij bedenk ik het volgende: de meter draait ook laag tarief als het eigenlijk hoog hoort te zijn. Dit lijkt me echter in deze situatie niet de oplossing, omdat het verbruik van het lage tarief zo extreem hoog is. Maar wat is het dan wel?

valerius-2
door valerius-2 - Oct 12, 2011 om 15:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Hoe veel heeft sinds de afrekenings stand nu gebruik? Hoe vergelijk is in het verbruik als u dit omrekend in verbruik per jaar?

jantje7
door jantje7 - Oct 12, 2011 om 15:14
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Wim,

Je zou niet de eerste zijn waarbij de nachtstroom is omgewisseld.
Dit is te controleren als s'nachts en in het weekend de laagtarief meter oploopt,
en overdag de hoogtariefmeter (Is vaak het bovenste telwerk).
Toch maar even een paar dagen controleren.

Mogelijk kan de beginstand in 2010 nog een oplossing bieden?

Jantje

wi
door wimverd - Oct 12, 2011 om 15:19
16 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op woensdag 12 okt 2011, 15:02]Hoe veel heeft sinds de afrekenings stand nu gebruik? Hoe vergelijk is in het verbruik als u dit omrekend in verbruik per jaar?

Onderstaand is van de laatste maand en dan doorgerekend naar aantal dagen per jaar.
4352 KWh laag
1727 KWh hoog
1137 M3 gas

nota geeft 6697 laag 975 hoog 2732 gas.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 12, 2011 om 15:26
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Onderstaand is van de laatste maand en dan doorgerekend naar aantal dagen per jaar.
4352 KWh laag
1727 KWh hoog
1137 M3 gas

nota geeft 6697 laag 975 hoog 2732 gas
.

Dat verschil kan dit tijdens de verbouwing ontstaan zijn?

valerius-2
door valerius-2 - Oct 12, 2011 om 15:36
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Sorry voor het antwoord was even afgeleid. Slaat natuurlijk nergens op ,de verbouwing. Volgens mij is het laag gebruik i.v.h met normaal, haast niet verklaren of klopt dit wel met u gebruik? laag is z.g goedkope uren en hoog verbruik is het normale dag verbruik volgens mij.

wi
door wimverd - Oct 12, 2011 om 15:37
16 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op woensdag 12 okt 2011, 15:26]Onderstaand is van de laatste maand en dan doorgerekend naar aantal dagen per jaar.
4352 KWh laag
1727 KWh hoog
1137 M3 gas

nota geeft 6697 laag 975 hoog 2732 gas
.

Dat verschil kan dit tijdens de verbouwing ontstaan zijn?

Verbouwing was grotendeels klaar in juni. dus voor deze factuur. We hebben daarna nog wel een paar kleinere zaken beetgepakt, maar niet zoveel als tijdens de vorige periode.

birdies
door birdies - Oct 12, 2011 om 15:43
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......hierbij bedenk ik het volgende: de meter draait ook laag tarief als het eigenlijk hoog hoort te zijn. Dit lijkt me echter in deze situatie niet de oplossing, omdat het verbruik van het lage tarief zo extreem hoog is.......

Een verbruik van ruim 7500Kwh is en blijft extreem hoog, zeker gezien het feit dat je geen bijzondere energieslurpende apparaten in huis hebt.

Zou bijna gaan denken aan buren die er leuke neveninkomsten op na houden en jullie meter gebruiken.

zw
door zwaardvis - Oct 12, 2011 om 16:45
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Jullie gebruiken in totaal best wel veel stroom, maar relatief weinig gas. En normaal is de verhouding laag/hoog ongeveer 60/40 maar bij jullie extremer: 87/13.
Dat is in ieder geval beter dan andersom 13/87.

Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn, dat jullie veel gebruik maken van elektrische verwarming. Bijvoorbeeld met straalkachels of andere heaters, die 1000 of 2000 Watt per uur gebruiken. Dat verklaart ook het relatief geringe gasverbruik.
Of jullie hebben een waterbed en koken elektrisch.
Feit is dat er veel stroom 's avonds en in het weekend wordt gebruikt, als iedereen thuis is.

wi
door wimverd - Oct 12, 2011 om 16:57
16 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op woensdag 12 okt 2011, 16:45]Jullie gebruiken in totaal best wel veel stroom, maar relatief weinig gas. En normaal is de verhouding laag/hoog ongeveer 60/40 maar bij jullie extremer: 87/13.
Dat is in ieder geval beter dan andersom 13/87.

Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn, dat jullie veel gebruik maken van elektrische verwarming. Bijvoorbeeld met straalkachels of andere heaters, die 1000 of 2000 Watt per uur gebruiken. Dat verklaart ook het relatief geringe gasverbruik.
Of jullie hebben een waterbed en koken elektrisch.
Feit is dat er veel stroom 's avonds en in het weekend wordt gebruikt, als iedereen thuis is.

Ik denk dat de meters verkeerd lopen. laag tarief overdag en hoog 's avonds. Dit ga ik even een paar dagen nakijken. we hebben in de douche een electrische vloerverwarming van ca 1,5 m2 en in het toilet beneden ook. Verder gebruiken we geen straalkachels. Wel hebben we een kantoor gemaakt in de garage afgelopen winter en daar heeft een grote ontvochtiger gestaan van de aannemer en uiteraard bouwlampen en gereedschapgebruik.

birdies
door birdies - Oct 12, 2011 om 17:46
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Ik denk dat de meters verkeerd lopen. laag tarief overdag en hoog 's avonds.........

Ook dan blijft het verbruik toch extreem hoog!

jantje7
door jantje7 - Oct 12, 2011 om 17:52
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Een aantal jaren geleden bij het vernieuwen van de badkamer ook electrice vloerverwarming overwogen. Moest een extra groep laten aanleggen i.v.m. stroomverbruik. Mogelijk dat deze verwarming het hoge stroomverbruik veroorzaakt.
Ook nu blijkt maar weer dat het regelmatig opnemen en vergelijken van de energiemeters zijn nut bewijst.

Jantje

wi
door wimverd - Oct 12, 2011 om 19:08
16 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wimverd

Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties. Ik heb het vanmiddag even bekeken en toen liep de laag-tarief meter. Als dat inderdaad het geval is krijgen we nog een flinke naverrekening. Wel vreemd dat zo'n kerel die de meterstand op komt nemen hier dan niet op let.

Bedankt voor alle bruikbare tips.

groeten Wim.

eneco mdw
door eneco mdw - Oct 13, 2011 om 08:14
70 Antwoorden / 0 Vragen

Beste wimverd,

Op dit forum geeft u aan dat de jaarnota vragen bij u oproept vanwege het totale elektriciteitsverbruik en de verdeling van het elektriciteitsverbruik over het normale en lage tarief.

Uit uw bericht maken we niet met zekerheid op dat u klant van ons bent. Als u dit wel bent, kijk ik graag samen met u de jaarnota na om te kijken of alle gegevens kloppen. Als u dit op prijs stelt, mailt u dan uw klacht en klantgegevens naar onlineservice@eneco.nl.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco

valerius-2
door valerius-2 - Oct 13, 2011 om 11:21
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=eneco mdw schreef op donderdag 13 okt 2011, 08:14]
Beste wimverd,

Op dit forum geeft u aan dat de jaarnota vragen bij u oproept vanwege het totale elektriciteitsverbruik en de verdeling van het elektriciteitsverbruik over het normale en lage tarief.

Uit uw bericht maken we niet met zekerheid op dat u klant van ons bent. Als u dit wel bent, kijk ik graag samen met u de jaarnota na om te kijken of alle gegevens kloppen. Als u dit op prijs stelt, mailt u dan uw klacht en klantgegevens naar onlineservice@eneco.nl.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco
Wilt na het beraad met Enoco graag een terug melding hoedit is afgelopen. Graag op deze vraagstellinh.

installmon
door installmon - Oct 17, 2011 om 13:05
9 Antwoorden / 1 Vragen

Het is ook goed mogelijk dat de meter defect is.
Als bijvoorbeeld stand/teller 1 defect is word het verbruik automatisch door gegeven aan stand/teller 2.
Dit betekent dus als de dag teller defect is, het verbruik door geregistreerd wordt op het nacht tarief. Andersom eveneens.

Concact opnemen met de netbeheerder van de energie levering en meter vervangen.
Als me meter defect blijkt te zijn wordt dit netjes via een 30/70 regeling recht getrokken. +30 % bij werkende teller - 70 % defecte teller

wi
door wimverd - Oct 17, 2011 om 14:09
16 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=eneco mdw schreef op donderdag 13 okt 2011, 08:14]
Beste wimverd,

Op dit forum geeft u aan dat de jaarnota vragen bij u oproept vanwege het totale elektriciteitsverbruik en de verdeling van het elektriciteitsverbruik over het normale en lage tarief.

Uit uw bericht maken we niet met zekerheid op dat u klant van ons bent. Als u dit wel bent, kijk ik graag samen met u de jaarnota na om te kijken of alle gegevens kloppen. Als u dit op prijs stelt, mailt u dan uw klacht en klantgegevens naar onlineservice@eneco.nl.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco

ik ben inderdaad klant bij eneco. ik heb via internet een klacht ingediend en zag dat ik binnen 10!! dagen een reactie terugkrijg. ik heb hem daarom ook via genoemd mailadres maar verstuurd. ik zit namelijk bijna nooit op kantoor en hier heb ik alle papieren bij de hand. vriendelijke groet, Wim

wi
door wimverd - Oct 17, 2011 om 14:13
16 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=installmon schreef op maandag 17 okt 2011, 13:05]Het is ook goed mogelijk dat de meter defect is.
Als bijvoorbeeld stand/teller 1 defect is word het verbruik automatisch door gegeven aan stand/teller 2.
Dit betekent dus als de dag teller defect is, het verbruik door geregistreerd wordt op het nacht tarief. Andersom eveneens.

Concact opnemen met de netbeheerder van de energie levering en meter vervangen.
Als me meter defect blijkt te zijn wordt dit netjes via een 30/70 regeling recht getrokken. +30 % bij werkende teller - 70 % defecte teller

ik begrijp niet helemaal hoe je die regeling bedoelt. (+30 of - 70 % van wat?)
soms komt er ook een raar geratel uit de meterkast. ik denk dat dit ook van de meter komt. Kan het ook zo zijn dat hij hierdoor af gaat wijken. Stand is tov vorige periode + 150%. Groeten Wim

installmon
door installmon - Oct 17, 2011 om 23:36
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wimverd schreef op maandag 17 okt 2011, 14:13][quote=installmon schreef op maandag 17 okt 2011, 13:05]Het is ook goed mogelijk dat de meter defect is.
Als bijvoorbeeld stand/teller 1 defect is word het verbruik automatisch door gegeven aan stand/teller 2.
Dit betekent dus als de dag teller defect is, het verbruik door geregistreerd wordt op het nacht tarief. Andersom eveneens.

Concact opnemen met de netbeheerder van de energie levering en meter vervangen.
Als me meter defect blijkt te zijn wordt dit netjes via een 30/70 regeling recht getrokken. +30 % bij werkende teller - 70 % defecte teller

ik begrijp niet helemaal hoe je die regeling bedoelt. (+30 of - 70 % van wat?)
soms komt er ook een raar geratel uit de meterkast. ik denk dat dit ook van de meter komt. Kan het ook zo zijn dat hij hierdoor af gaat wijken. Stand is tov vorige periode + 150%. Groeten Wim

Beste wim,

Als de meter defect is, word dit vergoed. Als met 1 defect is word het verbruik wat normaal op meter 1 loopt automatisch bij meter 2 geteld. Meter 2 telt dus 2 tarieven. Stel dat nachttarief stuk is, loop deze dus door op de dagtarief. je betaald dus het dagtarief voor het nacht tarief omdat alleen de dagteller werkt.
Als je meter defect blijkt te zijn word van de meter die werkt 70 % in mindering gebracht op het verbruik over een jaar gerekend. bij de meter die stil staat word 30 % opgeteld.daarbij word de laatste opgenomen meterstand gehanteerd.
Meestal is dit de jaarafrekening van 2010 in dit geval.

su
door susannef - Oct 18, 2011 om 00:24
303 Antwoorden / 9 Vragen

Net als eerdere reageerders vind ik de meterstanden voor elektriciteit extreem hoog. Mocht je er met Eneco niet uitkomen, dan kan je altijd de meters laten ijken. Bij het energiebedrijf waar ik werkte, betaalde het bedrijf de ijkkosten als de meter niet in order blijkt te zijn. Ik denk dat jij niet hoeft te twijfelen over de incorrectheid van je elektrameters, dus het risico dat je zelf de ijkkosten moet betalen, lijkt me erg klein.

Een 'afwijkend' gasverbruik dat je terugrekent nav het verbruik van de laatste maand kan ook komen doordat je in de zomer relatief veel minder gebruikt dan in de winter.

wi
door wimverd - Oct 18, 2011 om 06:36
16 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=installmon schreef op maandag 17 okt 2011, 23:36][quote=wimverd schreef op maandag 17 okt 2011, 14:13][quote=installmon schreef op maandag 17 okt 2011, 13:05]Het is ook goed mogelijk dat de meter defect is.
Als bijvoorbeeld stand/teller 1 defect is word het verbruik automatisch door gegeven aan stand/teller 2.
Dit betekent dus als de dag teller defect is, het verbruik door geregistreerd wordt op het nacht tarief. Andersom eveneens.

Concact opnemen met de netbeheerder van de energie levering en meter vervangen.
Als me meter defect blijkt te zijn wordt dit netjes via een 30/70 regeling recht getrokken. +30 % bij werkende teller - 70 % defecte teller

ik begrijp niet helemaal hoe je die regeling bedoelt. (+30 of - 70 % van wat?)
soms komt er ook een raar geratel uit de meterkast. ik denk dat dit ook van de meter komt. Kan het ook zo zijn dat hij hierdoor af gaat wijken. Stand is tov vorige periode + 150%. Groeten Wim

Beste wim,

Als de meter defect is, word dit vergoed. Als met 1 defect is word het verbruik wat normaal op meter 1 loopt automatisch bij meter 2 geteld. Meter 2 telt dus 2 tarieven. Stel dat nachttarief stuk is, loop deze dus door op de dagtarief. je betaald dus het dagtarief voor het nacht tarief omdat alleen de dagteller werkt.
Als je meter defect blijkt te zijn word van de meter die werkt 70 % in mindering gebracht op het verbruik over een jaar gerekend. bij de meter die stil staat word 30 % opgeteld.daarbij word de laatste opgenomen meterstand gehanteerd.
Meestal is dit de jaarafrekening van 2010 in dit geval.

Dit is helder. Bedankt voor je uitleg. Ik heb een aantal keer gekeken en elke keer brandt het lampje dat bij de nachtstand hoort. De dagstand loopt soms ook als ik de standen op langere termijn bekijk, maar ik heb dit nog niet kunnen ontdekken.
Zoals ik al eerder schreef heb ik de eneco mijn klacht doorgemaild en krijg ik hier reactie op.
Als ik deze formule toepas kom ik op een stroomverbruik van ca 3300 KWh. De eerste 7 maanden was 2800 KWh. hier zat echter de verbouwing in.

wi
door wimverd - Oct 18, 2011 om 06:39
16 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=susannef schreef op dinsdag 18 okt 2011, 00:24]Net als eerdere reageerders vind ik de meterstanden voor elektriciteit extreem hoog. Mocht je er met Eneco niet uitkomen, dan kan je altijd de meters laten ijken. Bij het energiebedrijf waar ik werkte, betaalde het bedrijf de ijkkosten als de meter niet in order blijkt te zijn. Ik denk dat jij niet hoeft te twijfelen over de incorrectheid van je elektrameters, dus het risico dat je zelf de ijkkosten moet betalen, lijkt me erg klein.

Een 'afwijkend' gasverbruik dat je terugrekent nav het verbruik van de laatste maand kan ook komen doordat je in de zomer relatief veel minder gebruikt dan in de winter.

Het gasverbruik zal wel kloppen denk ik, omdat het toch een strenge winter geweest is. We zijn geen zuinige stokers. Nu hebben we een houtkachel, dus hier zullen we aardig op bezuinigen.

ro
door robertogrande - Nov 9, 2011 om 23:49
1 Antwoorden / 0 Vragen

Join the club....ik zit in dezelfde situatie als WIMVERD. Zijn in december 2010 verhuisd en krijg nu jaarafrekening NUON. Electr.DAGtarief 3176 kWh, Electr.NACHTtarief 8086 kWh. Totaal 11.262. In ons vorige huis 6320. Dus nu bijna 2x zoveel. OK, oude huis was nieuwbouw (15 jr oud) en huidige huis is van 1934. Maar wel met spouw, dubbelglas etc. Gezin m/v/kind 15 en kind 8. Geen waterbed, zonnebank, jacuzzi. Wel Quooker. Vder geen gekke dingen. Koken op gas en hebben geen warmwaterboiler.
We hebben dag- en nachtstroom, wisselt om 23:00u en 07:00u. Ben begonnen met meterstanden bij te houden op die tijdstippen. Kom er achter dat de meter van de DAGstroom 's nachts stilstaat (logisch), maar dat de meter van de NACHTstroom overdag gewoon doorloopt. Dat is toch niet logisch? We hebben tijdens de verbouwing alle electra laten vervangen, de meter is niet vervangen. Iemand een tip??

wi
door wimverd - Nov 11, 2011 om 09:49
16 Antwoorden / 1 Vragen

beste allemaal.

bedankt voor de reacties.

ik ben ermee aan de slag en heb nu eindelijk een afspraak met Stedin. Ze komen de meter bekijken, want er zit een tariefstoring in. Dit geven ze dan ook door aan de leverancier. (eneco) en die moeten hier dan wat mee doen. de laatste maand heeft alleen het lage tarief nog maar gelopen. Het verbruik is ook gelijk gedaald. Vermoeden is dan ook dat er bij het schakelen iets mis is gegaan, waardoor het stroomverbruik zo erg hoog uitkwam. nu zijn we bijna 4 KWh per dag zuiniger met dezelfde manier van leven.

Ons gasverbruik is drastisch naar beneden gegaan. We zijn de houtkachel gaan stoken en hierdoor hoeft de CV bijna niet meer aan. Ik denk dat we dit verbruik kunnen halveren. Gerekend over de laatste maand komt dit jaarrond op 800 m3. vorig jaar was het bijna 2700 m3. we hebben dus nog wat over voor van de winter.

Wanneer er meer bekend is over de verdere afhandeling zal ik hierover weer een berichtje sturen.

Met vriendelijke groet, Wim