na
door nasif Feb 6, 2015 om 09:31
Huishouden & energie

Elektra meter

este mensen, ik heb een vraag over de elektriciteitsmeter die we allemaal hebben. Deze ondingen zijn geijkt en goedgekeurd door netwerkbedrijven. Nu komt mijn vraag, waarom worden deze 1 keer geijkt? Toont deze geen slijtage? Waarom ik deze vraag stel, mijn elektriciteitsmeter doet erg raar. Heb verscheidene keren contact gehad met Stedin en zij geven aan dat het geijkt kan worden, maar als het goedgekeurd wordt moet ik 1100 euro betalen. Leuke service van Stedin, toch? Ik heb een aanvraag nu voor een slimme meter gedaan, monteur van Imtech (voor plaatsen slimme meter) is langs geweest en ziet dat mijn meter raar doet, maak er een melding van en noemt deze een gecompliceerd probleem, en dat ik dat echt in de gaten moet houden. Wat kan ik nu doen? Wie heeft er ervaring in dit soort zaken. En trouwens er is ook een elektricien geweest alles getest niets aan de hand binnenshuis, die ook enorm vreemd vond van mijn meter die elke keer na een hele draai en kwartslag te snel draait.

3049 20 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2015 om 09:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zegt dat uw meter raar doet en dat twee deskundigen dat geconstateerd hebben. Dan zou men denken dat men die meter veilig kan laten ijken.

Maar hebt u toch twijfels, dan neem u toch een nieuwe meter, dat kost niet veel en loopt u niet het risico dat u zo'n groot bedrag moet betalen.

Gebruikt u nu volgens de meter erg veel elektra? Als de meter na controle niet goed blijkt te zijn, kunt u een deel van de elektrakosten terugvragen. Met een nieuwe meter kan dat natuurlijk niet.

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2015 om 09:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een ijking kost volgens de tarievenlijst van Stedin ca. € 600.

Cookies
door Cookies - Feb 6, 2015 om 10:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 6 feb 2015, 09:40]
Maar hebt u toch twijfels, dan neem u toch een nieuwe meter, dat kost niet veel en loopt u niet het risico dat u zo'n groot bedrag moet betalen.

Een gebruiker kan toch niet zomaar een nieuwe meter kopen? Wel/niet nieuwe meter wordt toch bepaald door netwerkbeheerder?

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2015 om 10:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 6 feb 2015, 10:14][quote=tijger1 schreef op vrijdag 6 feb 2015, 09:40]
Maar hebt u toch twijfels, dan neem u toch een nieuwe meter, dat kost niet veel en loopt u niet het risico dat u zo'n groot bedrag moet betalen.

Een gebruiker kan toch niet zomaar een nieuwe meter kopen? Wel/niet nieuwe meter wordt toch bepaald door netwerkbeheerder?

Maar je kunt met prioriteit een nieuwe slimme meter laten plaatsen.

stedin
door stedin - Feb 6, 2015 om 12:20
23 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Nasif,

Wat vervelend om te lezen dat je problemen hebt met je meter.

Het verhaal van Tijger1 is zeer accuraat. Het is inderdaad zo dat u een ijking bij ons kan aanvragen op basis van ongelijk. Wij betalen de ijking en zorgen voor een correctie wanneer de meter niet goed geregistreerd heeft. Is de meter wel goed betaald u voor de ijking (ca €600) en maken wij geen correctie.

Daarnaast heeft u natuurlijk altijd de mogelijkheid om door middel van een prioriteitsaanvraag vervroeg slimme meters te laten plaatsen. Maar, zoals Tijger1 ook al aangaf, maken wij dan geen correctie.

Als u het fijn vindt kan ik sowieso even naar de zaak kijken en nagaan wat de monteur heeft geconstateerd. Indien je dat wil, stuur dan even een privébericht met je adresgegevens door zodat ik dit kan uitzoeken.

Als antwoord op je eerste 2 vragen: [quote]Nu komt mijn vraag, waarom worden deze 1 keer geijkt? Toont deze geen slijtage?

Alleen meters die voldoen aan de wettelijke eisen worden geplaatst. Daarna worden productieseries door middel van steekproeven nagelopen. Echte slijtage vindt niet plaats, maar wij hebben wel de ervaring dat oude (mechanische) meters na vele jaren soms iets langzamer gaan lopen.

Ik hoop dat je mogelijkheden duidelijk zijn en als ik iets voor je kan betekenen dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Met vriendelijke groet,

Olivier
Stedin Webcare

na
door nasif - Feb 6, 2015 om 14:07
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stedin schreef op vrijdag 6 feb 2015, 12:20]Hoi Nasif,

Wat vervelend om te lezen dat je problemen hebt met je meter.

Het verhaal van Tijger1 is zeer accuraat. Het is inderdaad zo dat u een ijking bij ons kan aanvragen op basis van ongelijk. Wij betalen de ijking en zorgen voor een correctie wanneer de meter niet goed geregistreerd heeft. Is de meter wel goed betaald u voor de ijking (ca €600) en maken wij geen correctie.

Daarnaast heeft u natuurlijk altijd de mogelijkheid om door middel van een prioriteitsaanvraag vervroeg slimme meters te laten plaatsen. Maar, zoals Tijger1 ook al aangaf, maken wij dan geen correctie.

Als u het fijn vindt kan ik sowieso even naar de zaak kijken en nagaan wat de monteur heeft geconstateerd. Indien je dat wil, stuur dan even een privébericht met je adresgegevens door zodat ik dit kan uitzoeken.

Als antwoord op je eerste 2 vragen: [quote]Nu komt mijn vraag, waarom worden deze 1 keer geijkt? Toont deze geen slijtage?

Alleen meters die voldoen aan de wettelijke eisen worden geplaatst. Daarna worden productieseries door middel van steekproeven nagelopen. Echte slijtage vindt niet plaats, maar wij hebben wel de ervaring dat oude (mechanische) meters na vele jaren soms iets langzamer gaan lopen.

Ik hoop dat je mogelijkheden duidelijk zijn en als ik iets voor je kan betekenen dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Met vriendelijke groet,

Olivier
Stedin Webcare

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2015 om 14:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nasif

U hoeft niet te quoten, maar kunt uw reactie in het grijze vak tikken.

na
door nasif - Feb 6, 2015 om 14:16
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stedin schreef op vrijdag 6 feb 2015, 12:20]Hoi Nasif,

Wat vervelend om te lezen dat je problemen hebt met je meter.

Het verhaal van Tijger1 is zeer accuraat. Het is inderdaad zo dat u een ijking bij ons kan aanvragen op basis van ongelijk. Wij betalen de ijking en zorgen voor een correctie wanneer de meter niet goed geregistreerd heeft. Is de meter wel goed betaald u voor de ijking (ca €600) en maken wij geen correctie.

Daarnaast heeft u natuurlijk altijd de mogelijkheid om door middel van een prioriteitsaanvraag vervroeg slimme meters te laten plaatsen. Maar, zoals Tijger1 ook al aangaf, maken wij dan geen correctie.

Als u het fijn vindt kan ik sowieso even naar de zaak kijken en nagaan wat de monteur heeft geconstateerd. Indien je dat wil, stuur dan even een privébericht met je adresgegevens door zodat ik dit kan uitzoeken.

Als antwoord op je eerste 2 vragen: [quote]Nu komt mijn vraag, waarom worden deze 1 keer geijkt? Toont deze geen slijtage?

Alleen meters die voldoen aan de wettelijke eisen worden geplaatst. Daarna worden productieseries door middel van steekproeven nagelopen. Echte slijtage vindt niet plaats, maar wij hebben wel de ervaring dat oude (mechanische) meters na vele jaren soms iets langzamer gaan lopen.

Ik hoop dat je mogelijkheden duidelijk zijn en als ik iets voor je kan betekenen dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Met vriendelijke groet,

Olivier
Stedin Webcare

Hallo beste Olivier,

Ik vraag me af waarom zo enorm duur moet zijn ijken van een huishoudelijk meter. Ik heb al een slimme meter aangevraagd, het zou afgelopen woensdag geïnstalleerd worden wegens gasmeter is het nu verzet en ben nu aan het wachten. Vanmorgen Stedin gebeld een collega van u vertelde mij nu dat het weken kan duren tot mijn gasleiding aangepast wordt. Ik wil u ook een prive bericht sturen, maar weet even niet hoe ik dit hier moet doen. Trouwens ik heb op Facebook pagina van Stedin een filmpje gezet over mijn elektra meter, vandaar zou u mij ook kunnen vinden. Mijn naam is Nasif Sivcak. En hoop snel van u wat te vernemen. Dank u wel.

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2015 om 14:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er kan via hier geen privé bericht verstuurd worden, dus u zult rechtstreeks aan Stedin moeten mailen.

na
door nasif - Feb 6, 2015 om 14:26
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een mailtje gestuurd, ik had het ook op Facebook pagina van Stedin gezet. Daar heeft beste Olivier ook gereageerd. In ieder geval bedankt tijger1

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2015 om 14:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Succes Nasif.

edrick3
door edrick3 - Feb 6, 2015 om 14:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@nasif,

U kunt uw mail sturen naar webcare@stedin.net t.a.v. Olivier.

Suc6

Cookies
door Cookies - Feb 6, 2015 om 14:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Ik vraag me af waarom zo enorm duur moet zijn ijken van een huishoudelijk meter.......

Stedin is stukken duurder dan een andere netbeheerder, dit kan honderden euro's schelen. Ook het met voorrang plaatsen van een slimme meter is ongeveer 2x zo duur dan bij bijv. Enexis.

Erg vreemd dan andere netbeheerders het goedkoper kunnen dan Stedin.

Bovendien werkt Stedin onterecht met vermelding ex. btw prijzen!

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2015 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 6 feb 2015, 14:33]......Ik vraag me af waarom zo enorm duur moet zijn ijken van een huishoudelijk meter.......

Stedin is stukken duurder dan een andere netbeheerder, dit kan honderden euro's schelen. Ook het met voorrang plaatsen van een slimme meter is ongeveer 2x zo duur dan bij bijv. Enexis.

Erg vreemd dan andere netbeheerders het goedkoper kunnen dan Stedin.

Bovendien werkt Stedin onterecht met vermelding ex. btw prijzen!

Ik zie nauwelijks verschil tussen de prijs voor een slimme meter bij Stedin, Enexis en Liander.

Wat het ijken kost bij Enexis kan ik niet vinden. Bij Liander bij een extern bureau kost het net zoveel als bij Stedin

na
door nasif - Feb 6, 2015 om 15:10
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel edrick3

stedin
door stedin - Feb 6, 2015 om 15:57
23 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 6 feb 2015, 14:33]......Ik vraag me af waarom zo enorm duur moet zijn ijken van een huishoudelijk meter.......

Stedin is stukken duurder dan een andere netbeheerder, dit kan honderden euro's schelen. Ook het met voorrang plaatsen van een slimme meter is ongeveer 2x zo duur dan bij bijv. Enexis.

Erg vreemd dan andere netbeheerders het goedkoper kunnen dan Stedin.

Bovendien werkt Stedin onterecht met vermelding ex. btw prijzen!

Wat betreft de prioriteitsplaatsing van de slimme meter, rekenen wij exact dezelfde prijs als oa Liander en Enexis. Onze prijs is inderdaad exclusief BTW vermeld, maar met de BTW erbij gerekend komt de prijs ook uit op €72,60.

U zegt dat de prijs voor prioriteitsplaatsing van slimme meters bij ons duurder is dan bij andere netbeheerders, zoals u hierboven kunt zien is dat incorrect. Bovendien heeft de ACM vastgesteld dat de netbeheerders €72,60 mogen vragen voor dit soort prioriteitsaanvragen.

Daarnaast schrijft u dat de ijkingskosten bij ons hoger liggen dan bij andere netbeheerders. Dit heeft te maken met de wijze van ijken. In ons geval doen wij dit niet zelf, maar laten wij dit doen door een externe instantie en gebeurd dit in het laboratorium van het ijkinstituut. De kostprijs (meterwissel, transport, administratieve verwerking, rekening van het ijkinstituut, etc) brengen wij wanneer de meter goed is in rekening.

Als de procedure anders is bij andere netbeheerders kan het dus zijn dat de ijkkosten verschillen.

Met vriendelijke groet,

Olivier
Stedin Webcare

Cookies
door Cookies - Feb 6, 2015 om 16:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Stedin/Olivier: wat de prijs betreft had ik verkeerd gelezen: ik las 56,- euro voor elektriciteit en 60,- euro voor gas.

De prijs hoort voor de particulier incl. btw vermeld te worden. Ex btw prijzen zijn voor de zakelijke markt.

stedin
door stedin - Feb 6, 2015 om 16:18
23 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 6 feb 2015, 16:06]@Stedin/Olivier: wat de prijs betreft had ik verkeerd gelezen: ik las 56,- euro voor elektriciteit en 60,- euro voor gas.

Dat kan gebeuren uiteraard, geeft niets :-).

[quote]De prijs hoort voor de particulier incl. btw vermeld te worden. Ex btw prijzen zijn voor de zakelijke markt.

Ik kan me voorstellen dat je dit zo ziet en in algemene zin heb je zeker gelijk. Maar in dit geval staat het duidelijk vermeld dat dit de prijs exclusief BTW betreft. Als je zegt dat het gemakkelijker is voor consumenten als wij dit inclusief BTW publiceren ben ik het met je eens. Wel is het op deze manier ook duidelijk waar je aan toe bent.

Groet,
Olivier

ro
door ron530 - Feb 6, 2015 om 18:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@ vraagsteller is uw gebruik bijzonder hoog gestegen of vindt u de draaischijf in de meter raar draaien?.

na
door nasif - Feb 10, 2015 om 09:56
5 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen, we hebben de doosdoener gevonden. Koffiemachine, als deze uitgeschakeld wordt is de werking van de elektriciteitsmeter normaal. We hebben een nieuwe gehaald, en wat denk je die doet ook zo. Deze koffiemachines uitgetest bij andere buren, daar doet de electrameter ook dezelfde. Conclusie: heel vreemd, maar het ligt echt aan de koffiemachine. Dan ga ik ervan uit dat elke koffiemachine zo raar doet. Hebben jullie ook koffiemachine/espresso apparaat, hebben jullie de machine ook getest, in stand-by stand? Dat zo ik graag van jullie willen horen.