jo
door jover74 Dec 19, 2022 om 17:01
Huishouden & energie

Elektriciteitsmeter vakantiepark

We hebben eind 2021 een nieuw huisje op een vakantiepark gekocht. Nu kreeg ik afgelopen week de eindafrekening van gas/water/elektra en nu blijkt dat de elektriciteitsmeter niet (goed) heeft gewerkt (totaal 200kwh). Ik krijg nu een rekening van het vakantiepark op basis van de gemiddelde gebruiker in het park (1270Kwh). Voor mijn gevoel is dit aan de hoge kant; grootste verbruiker is de koelkast, mogelijk cv installatie, verlichting en incidenteel de oven. Er zijn geen historische gegevens, omdat het een nieuw huisje is. Er is nu voorgesteld om te kijken naar toekomstig verbruik en eventueel op basis daarvan de rekening aan te passen. Waarschijnlijk is er geen andere optie, maar het blijft onbevredigend, zeker in een jaar van zeer hoge energie prijzen. Heeft iemand hier ervaring mee of tips.

1773 9 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 19, 2022 om 17:13
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Wat staat er in uw contract? Eigen meter/verbruik of totaal verbruik parkgasten gedeeld door aantal parkgasten?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 19, 2022 om 17:24
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u in het huisje een eigen meter? Ik vraag dat omdat de vraag ontstaat hoe de patrkbeheerder een afrekening kan verstrekken op basis van het gemiddelde parkverbruik per huisje.
Ik vind dat merkwaardig omdat dat m.i. niet met elkaar te rijmen is. Of uw meter is fout en is de afrekenng te hoog of ???? .

U kunt uitsluitend uw eigen verbruik in uw huisje nagaan op basis van de eigen meter en kan het niet goed werken van die meter dan m.i. de enige oorzaak zijn van een te hoog aangeven verbruik. Indien daarvan sprake is is het zaak om deze meter te laten controleren door de netbeheer. Zo die er niet is is het zaak om een eigen meter te doen plaatsen.  (Dus of eventueel vervangen eigen meter als die er is of een meter plaatsen als die er niet is.

tenormin
door tenormin Dec 19, 2022 om 19:15
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@HK, al in de jaren 80 hadden stacaravans eigen meters. Ik ga er nu absoluut van uit dat nieuw huisje (2021) dat wel degelijk ook moet hebben. Eerst maar hopen dat de TS zich nog meldt met wat meer informatie.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 19, 2022 om 21:34
16870 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN, op basis van absoluut eigen ervaring is dze opmerking onjuist. Ten tijde dat ik woonachtig was in België maar in Nederland actief was huurde ik regelmatig vakantiehuisjes of stacaravans die absoluut bijna nooit een eigen meter hadden. De wijze van afrekenen was steeds bepaald in de huurovereenkomst.

Th
door Theawaalen Dec 20, 2022 om 07:13
113 Antwoorden / 5 Vragen

Wij hadden ook e
en stacara maar geen eigen meter

getty
door getty - Dec 19, 2022 om 18:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het gedane voorstel lijkt mij zeker acceptabel, ik zou dit maar accepteren

marita5
door marita5 - Dec 19, 2022 om 19:01
11521 Antwoorden / 15 Vragen
rj
door rjw - Dec 19, 2022 om 19:30
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zie woorden als gevoel en mogelijk. Ga eerst meten en dan rekenen en kijk of het dan nog steeds niet klopt. Als het niet klopt miet je dat gewoon kunnen onderbouwen met feiten en cijfers. Dat doet de exploitant ook: die pakt de meetwaardes van de anderen en doet een redelijke logische aanname dat zo'n verbruik bij jou ook zou kunnen. Tenzij jouw huisje compleet anders is dan de andere.

1paul
door 1paul - Dec 20, 2022 om 10:54
3161 Antwoorden / 0 Vragen

stel voor dat je betaald wat de meter aangeeft en als men toch anders wil dat zij deze meter laten ijken en keuren!

zij hebben deze meter geinstalleerd dus zij zijn verantwoordelijk voor de goed ewerking ervan, als deze niet goed werkt kunnen ze dit niet afschuiven op jouw, jouw de rekening geven, maar zullenz e zich de verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun apparatuur!

jo
door jover74 - Dec 21, 2022 om 14:19
4 Antwoorden / 3 Vragen

Het huisje heeft een eigen meter. De parkbeheerder heeft inmiddels een nieuwe meter geplaatst. Probleem is dat het elektricteitsverbruik van 6 vergelijkbare huisjes uiteenloopt van 450 tot 2500 KWH per jaar. Ik kan wel gaan meten in 2023, maar dat is niet per se representatief voor 2022. Door omstandigheden ben ik relatief beperkt aanwezig geweest. Sterker nog van alle bewoners ben ik het minst aanwezig geweest. Nu zegt aanwezigheid niet altijd alles, maar is wel een indicatie.

gerbera
door gerbera - Dec 21, 2022 om 15:07
7368 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft een eigen meter die inmiddels vervangen is, blijft de vraag of deze meters geijkt zijn, deze ijkgegevens moeten op de meter staan evenals het bouwjaar. Zo de meter niet geijkt is lijkt het mij voor de beheerder niet toegestaan u een rekening te geven over het gemiddeld verbruik van overige huurders. Waaruit blijkt overigens dat de meter niet goed heeft gewerkt, u gaf zelf al aan dat u beperkt aanwezig was, om hoeveel dagen ging dit. Deel dan eens die dagen op de 200 kw en u heeft een gemiddeld verbruik per dag met de defecte meter. Doe hetzelfde op de 1270kw en kijk dan hoe groot het verschil is en is dat erg groot neem hiervan dan het gemiddelde en overleg dat met de beheerder. Verder kunt u verlangen dat er een geijkte meter is geplaatst om problemen in de toekomst te vermijden. Lijkt mij dat een gem. verbruik van rond de 10kw per dag (zomerperiode) redelijk is afhankelijk van wat er allemaal is aangesloten.

jo
door jover74 - Dec 22, 2022 om 13:09
4 Antwoorden / 3 Vragen

Als ik naar apparaten kijk, dan heb ik een koel/vrieskast, modem en cv  die min of meer permanent aanstaan. Verder staan incidenteel grasmaaijer, tv, oven en verlichting aan. Als de koelkast op jaarbasis circa 220KWH verbruikt, kan ik mij niet voorstellen dat ik aan overige zaken 1000 KWH heb verbruikt.