sn
door snlcow Feb 9, 2005 om 19:30
Huishouden & energie

Eneco ecostroom tariefverhoging ivm hoge aardgasprijzen

Eneco heeft onlangs aangekondigd ook de electriciteitstarieven per 1 januari 2005 fiks te gaan verhogen i.v.m. de hoge aardgasprijzen.

De argumentatie is: De aardgasprijzen zijn gekoppeld aan de (hoge) olieprijzen. En aardgas is nog steeds een belangrijke bron voor de opwekking van electriciteit (een aandeel van 42%).

Het vreemde is: De tariefsverhoging geldt ook voor Ecostroom klanten, d.w.z. klanten die electriciteit afnemen die 100% opgewekt wordt uit schone energie bronnen, zoals wind, water, biomassa en zon.

Ik snap dit niet zo goed. Waarom blijven de electriciteitstarieven voor Ecostroom klanten niet ongewijzigd?

613 7 Rapporteer

diertjes
door diertjes - Feb 11, 2005 om 15:39
299 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer je kiest voor groene stroom, ecostroom of hoe al die producten ook mogen heten: de stroom die je krijgt geleverd is zeker niet voor 100% opgewekt uit schone energiebronnen. Natuurlijk staan er op diverse plekken windmolens, maar de stroom die daar vandaan komt, wordt gewoon "vermengd" met de op traditionele wijze opgewekte energie en komt dus ook terecht bij klanten die niet voor groene stroom hebben gekozen. De meerprijs die je voor groene stroom betaalt, wordt gebruikt om onderzoek te doen naar alternatieve methoden om electriciteit op te wekken. Groet, Martin

januca
door januca - Feb 11, 2005 om 16:04
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de nieuwe tarieven van Eneco ook gezien. Ik ben er niet blij mee. Ook ik heb Ecostroom waar ik meer voor moet gaan betalen. Bijna alles van de verhogingen gaat naar de staat in de vorm van belastingverhogingen. De prijsverhoging is puur een politieke beslissing, en heeft niets met het milieu te maken.

sn
door snlcow - Feb 11, 2005 om 20:08
2 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt helemaal gelijk.. Ik heb op de eneco site even de nota's naast elkaar gelegd van 2004 en 2005 en de verhoging van mijn voorschotbedrag voor 'levering electriciteit' ... is maar 1.49 euro per maand en daar zit ook nog een vastrecht in (wordt inderdaad ook verhoogd), dus het valt allemaal reuze mee. Bedankt!

medewerker
door medewerker - Feb 11, 2005 om 20:09
120 Antwoorden / 2 Vragen

ik kan niet voor ecostroom spreken omdat ik daar niet werk.

Heeft u het daar al nagevraagd.

Of op internet nagekeken welk deel van de kosten stijgen?

Tenzij hier een medewerker van Eneco rondkijkt kan niemand deze vraag voor u beantwoorden. Een ding is sowieso zeker, de belastingen zijn gestegen en. 2. hoogst waarschijnlijk heeft uw vastrecht niets te maken met ecostroom maar gewoon elektra...

Vastrecht kan dus ook gestegen zijn.

sn
door snlcow - Feb 11, 2005 om 20:27
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ongeveer 10% van de klanten van Eneco is inmiddels al ecostroom klant. In het afgelopen jaar werd 12% van de geleverde Enerco energie met 'hernieuwbare' (=groene) bronnen opgewekt. Dat percentage mag nog wel wat omhoog.

medewerker
door medewerker - Feb 13, 2005 om 15:53
120 Antwoorden / 2 Vragen

Groene stroom, Groenstroom, Ecostroom...

Hoe zit dit nu precies.

Als u kiest voor groene energie dan betekent dit dat de betreffende maatschappij uw verbruik aan groene energie moet opwekken of inkopen. Als Eneco 12 % groen opwekt en 10 % klanten heeft voldoen ze dus meer dan voldoende...

Een klant die stroom afneemt krijgt exact dezelfde stroom als de buren. Het maakt niet uit wat voor contract u heeft. Belangrijk is welk percentage kiest voor groen opwekken. Nu wordt 12 % groen opgewekt door Eneco. Hebben ze echter 20 % klanten die voor groen kiest moeten ze dus meer op de groene manier opwekken. 100% van de klanten op groen en het ideaal is bereikt: Geen milieubelastende opwekkingsmethoden meer... EEn nadeel daarbij is wel dat groene energie meer kost dan grijze opwekking. Dus als heeeeel veel klanten over gaan stappen zullen de energiebedrijven niet meer een grijze prijs garantie kunnen afgeven. Het wordt dan domweg te duur.

Energiebedrijven die nu nog steeds een prijsgarantie afgeven voor groene energie (grijsprijs = groenprijs), leggen geld bij voor de groenklanten. Heel nobel, goed voor het milieu, maar er zal natuurlij een max aan zitten, willen de bedrijven dit kunnen handhaven. Het zal dus niet eeuwig doorgaan. Ooit zullen de prijzen voor groen moeten stijgen.

j_
door j_devries24 - Feb 21, 2005 om 14:53
4 Antwoorden / 0 Vragen

De vergoeding is eraf dus betaal je meer.

Vroeger was het zo dat groen duurder was als grijs, maar door de vergoeding was het even duur.

Nu die vergoeding eraf is betaal je het volle pond