le
door leonsteltvraag Feb 18, 2013 om 11:09
Huishouden & energie

Eneco (verkeerde berekening eindstanden)

3 jaar lang werden mijn meterstanden doorgegeven door mijn slimme meter en 3 jaar lang was mijn slimme meter defect. Hierdoor had ik 3 jaar lang alleen geschatte jaarnota's. 3 jaar lang is mij nooit verteld dat mijn slimme meter defect was of is aan mij een verzoek gedaan om zelf mijn eindstanden door te geven. In mei 2012 werd mijn slimme meter vervangen en sinds jan 2012 woonde ik niet meer in mijn woning, maar woonde ik bij mijn vriendin tot wij samen een ander huis zouden vinden en heb ik dus minimaal gebruik gemaakt van jullie voorzieningen aangezien deze nooit volledig uitgeschakeld kunnen worden.

In juli 2012 ben ik verhuisd en moest ik voor het eerst in 3 jaar zelf mijn eindstanden doorgeven en heb ik dit dus ook netjes gedaan en tot mijn verbazing had ik in de periode van mei t/m juli een verbruik van +/- 750 hoog en +/- 500 laag terwijl ik dus geen gebruik maakte van jullie voorzieiningen! In goed vertrouwen en met de zekerheid dat ik geld terug zou ontvangen wachtte ik de eindnota af en van de ene verbazing in de andere moest ik een bedrag terug betalen van +/-1200 euro (ook voor het voorgaande jaar 2011 omdat de schatting van de slimme meter onjuist zou zijn gegaan). In mijn volle verbazing heb ik contact gehad met de klantenservice van eneco en de klantenservice van stedin en hier werd mij gezegd dat de monteur die mijn nieuwe meter zou hebben geplaats het pakbonnummer en de eindstanden van mijn oude meter kwijt zou zijn geraakt en dat hier een onderzoek naar zou worden gedaan. Er werd mij verzekerd dat ik mij hier verder geen zorgen over hoefde te maken en zodra zij mij meer informatie konden geven over dit probleem er contact met mij zou worden opgenomen.

Na enkele maanden kreeg ik in de post een brief van de eneco met een herinnering dat het bedrag van +/-1200 euro zsm betaald moest worden. Dus ik heb weer gebeld met de klantenservice en weer werd mij verzekerd dat er een onderzoek zou worden gedaan en dat ik mij verder geen zorgen hoefde te maken en er contact met mij zou worden opgenomen.

Na enkele dagen kreeg ik weer herinnering dat ik binnen 5 dagen het bedrag over moest maken of anders zou het worden doorgestuurd naar het incasso bureau. Dus heb ik weer contact opgenomen met de klantenservice van eneco en werd ik aangesproken door een (licht uitgedrukt) niet zo vriendelijke medewerker dat ik niet zo moest zeuren en dat alles klopt en ik gewoon het bedrag van +/-1200 euro moet betalen en mocht ik hier nog problemen mee hebben ik contact op moest nemen met stedin.

Na heel wat telefoontjes die mij heel wat hebben gekost is stedin voor de 3de maal tot de conclusie gekomen dat er inderdaad allemaal fouten zijn gemaakt en dat er tot hun verbazing nog geen onderzoek naar is gedaan en dat ik hierover terug gebeld zou worden en dat er nu echt een onderzoek plaats zou vinden. Een dag later (na hun uitgebreidde onderzoek) belt stedin mij om te zeggen dat er nooit een fout is gemaakt en dat alle voorgaande medewerkers die ik aan de telefoon heb gehad en mij allemaal vertelde dat er een fout is gemaakt het verkeerd hebben gezien. Vreemd verhaal??? maar goed.

Mijn jaarnota's
2012-03 05-03-2012 €78,90 Ontvangen (hierover naheffing)
2011-03 04-03-2011 €81,14 Ontvangen (hierover naheffing)
2010-03 05-03-2010 €797,26 Ontvangen
2009-03 06-03-2009 €131,95 Ontvangen

Eneco wilt mij niet helpen om mijn probleem op te lossen.

Ik wil niet betalen voor iets wat ik niet verbruikt heb, maar hoe nu verder? HELP!

1093 3 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Feb 18, 2013 om 11:36
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ja, een erg vervelende situatie.
Begrijp alleen niet dat u steld dat u moet betalen voor iets wat u niet gebruikt heeft.
Op elke factuur staat vermeld of de standen geschat zijn, door u zelf opgenomen of door een meteropnemer zijn opgenomen. Als u de meterstanden al de jaren niet heeft gecontroleerd weet u het verbruik toch ook niet?
Ook bij metervervangingen krijgt u een kaartje met de oude en nieuwe stand.

Een wijze raad, noteer zelf altijd de meterstanden en bewaar deze, alleen dan kunt u nagaan of de betaling wel of niet terecht is.

Jantje

ma
door manonveldkamp - Feb 19, 2013 om 16:32
4 Antwoorden / 1 Vragen

In mijn ervaring is de enige manier om de grote energiemaatschappijen problemen met klanten snel te laten oplossen is door op deze fora te posten. Soms komt er dan een medewerker van het energiebedrijf op het forum die aanbied de problemen op te lossen.

Ik heb dit gezien op deze fora en sites:

en natuurlijk op dit forum. kijk maar eens bij de vraag die gaat over de NEM die een boete voor te vroeg opzeggen gaf aan iemand van wie de partner was overleden.

alfatrion
door alfatrion - Feb 20, 2013 om 02:04
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Dit soort zaken altijd schriftelijk afhandelen. In de eerste plaats kost dat minder geld en in de tweede plaats verkrijgt u daarmee bewijs.

U geeft aan dat de defecte meter in mei 2012 is vervangen en dat u per juli 2012 bent verhuist. De periode 1 jan tot mei moet dus geschat worden. Mij ontgaat waarom de afrekening niet zou kloppen.