Hilda Hoitinga
door Hilda Hoitinga Feb 5, 2024 om 12:48
Huishouden & energie

Energie contract zonder handtekening . En is een telefonisch toestemming dan geldig

Energie contract zonder handtekening en telefonisch toestemming is dat geldig?

4146 12 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Feb 5, 2024 om 12:53
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Mogelijk als het telefoontje terug gepeeld kan worden dus bewaard blijft.

sira
door sira - Feb 5, 2024 om 12:59
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Hangt er van af.

1) Heeft uzelf contact opgenomen of heeft u gegevens ingevuld?
2) Hebben zij u gebeld en hebt u JA gezegd?
3) Was u al klant bij deze leverancier en betreft het een verlenging?

Graag wat duidelijker zijn in uw vraag, dus wat meer noodzakelijke gegevens.

mahadma
door mahadma - Feb 5, 2024 om 13:27
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Als u telefonisch GEEN "JA" heeft gezegd wat opgenomen is en of geen fysieke handtekening op een contract heeft gezet en niets ingestuurd heeft is het antwoord nee. Enige info ove deze situatatie zou wel handig zijn met weglating van prive zaken.

jewee
door jewee Feb 7, 2024 om 12:58
61 Antwoorden / Vragen

Onlangs bij Eneco mijn contract telefonisch verlengd....Schriftelijk hebben ze geen toestemming nodig, echter de afspraken worden telefonisch vastgelegd waarbij je als klant ja of nee moet zeggen....deze afspraken worden opgenomen...dat wordt ook keurig verteld. Heb daarna wel alle afspraken per mail thuisgekregen....daarop werd géén handtekening meer gevraagd ter bevestiging.

Karel de eerste
door Karel de eerste - Feb 5, 2024 om 13:38
1 Antwoorden / Vragen

Mag niet gewoon terug draaien is niet meer rechts geldig via de telefoon moet schriftelijk bevestigd worden en getekend bellen naar naar de andere leverancier en zeggen dat uw geen contract getekend of genomen heeft bij hun  en dat het niet rechtsgeldig is .en bij uw oude leverancier uit leggen dat uw niet weg gaat en gewoon blijft

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 5, 2024 om 13:51
2067 Antwoorden / Vragen

Nee, je moet een nieuw energiecontract schriftelijk of per mail ontvangen en bevestigen. Mondeling is niet geldig, dat mag enkel bij verlengen.

ro
door ronny530 - Feb 5, 2024 om 14:28
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Is toch wel een moeilijke vraag want er is niet altijd een handtekening noodzakelijk.
Zodra u telefonisch akkoord gaat krijgt u het contract meestal per mail toe gestuurd met in de contract de ingangsdatum en zomeer en als u bevestigd met de voorwaarden akkoord te gaan is een handtekening niet meer noodzakelijk.
Het is echter wel zo dat u na akkoord gaan een bedenktijd van minstens 14 dagen heeft maar als u besluit om het toch niet te doen dient u binnen die dagen zelf van het herroepingsrecht gebruik te maken en de energieleverancier dient u die mogelijkheid ook te geven want het betreft koop op afstand zoals dat met online kopen ook het geval is.

marita5
door marita5 - Feb 5, 2024 om 19:27
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Hilda Hoitinga ,

Een energiecontract is pas geldig als u op papier, per mail of via internet akkoord bent gegaan. Dat heet het schriftelijkheidsvereiste. Krijgt u meteen het contract toegestuurd en hebt u niets getekend? Dat mag niet. U moet een contract en de algemene voorwaarden eerst kunnen lezen. Wijs de energieleverancier hierop

https://www.consuwijzer.nl/telefonische-verkoop/overeenkomst-geldig/regels-telefonische-verkoop-energie

https://www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overstappen/energiecontracten/ander-energiecontract-gekregen-terwijl-ik-dat-niet-wil#:~:text=Een%20energiecontract%20is%20pas%20geldig,Dat%20mag%20niet.

mo
door mof - Feb 7, 2024 om 12:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, u dient een email danwel brief te krijgen ter bevestiging. Vanaf de ontvangst van brief/email heeft u 14 dagen afkoelingsperiode waarin u het contract nog kan opzeggen.

jewee
door jewee - Feb 7, 2024 om 14:48
61 Antwoorden / Vragen

Onlangs bij Eneco mijn contract telefonisch verlengd....Schriftelijk hebben ze geen toestemming nodig, echter de afspraken worden telefonisch vastgelegd waarbij je als klant ja of nee moet zeggen....deze afspraken worden opgenomen...dat wordt ook keurig verteld. Heb daarna wel alle afspraken per mail thuisgekregen....daarop werd géén handtekening meer gevraagd ter bevestiging.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 7, 2024 om 17:40
2067 Antwoorden / Vragen

Dat klopt, voor verlengen gelden andere regels dan overstappen, wat hierboven ook al een paar keer gemeld is.

na
door nammko - Feb 7, 2024 om 16:04
28 Antwoorden / 3 Vragen

Gewoon telefonisch nooit ingaan op nieuwe energiecontracten. Heb je het probleem over rechtsgeldigheid ook niet. Je kunt beter via de Consumentenbond of een energievergelijker een contract aangaan of overstappen. Je krijgt dan je contract en alle info in een mail en je kunt binnen 14 dagen opzeggen.
Zo houd je het allemaal zelf in de hand.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 7, 2024 om 17:42
2067 Antwoorden / Vragen

Uitstekend advies maar er bestaat een groep mensen die dan toch eerste wil horen wat ze dan in de aanbieding hebben, je zou maar eens wat missen, en de rest is geschiedenis.

mahadma
door mahadma - Feb 7, 2024 om 20:03
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Als u moeilijk nee kunt zeggen oid, dan zegt u dat u bij deze soort cow boys dat u onder bewind staat en op leefgeld staat. Stoppen ze snel.