MA
door MAX! Dec 10, 2017 om 13:56
Huishouden & energie

Energie naheffing via VVE van oud woonadres

Beste lezers,
op 8 december 2017 werd ik op de hoogte gesteld van een energie naheffing.
Nu is dit niet zo bijzonder en gebeurd vaker, echter is het zo dat het in deze zaak een woning betreft waar ik al 2.5 jaar niet meer woon en de naheffing uit het stookjaar 2013/2014 betreft.
Wat klopt is dat ik er toen woonden, en laat ik voor nu ook aannemen dat in dit geval Eneco inderdaad in 2014/2015 de naheffingen nota naar de VVE heeft gestuurd( maar dit zoek ik nog uit)
Maar wat ik me nu afvraag is hoe lang kan een VVE na verhuizing nog met te betalen kosten komen aanzetten bij ex bewoners van een app. complex?

ik weet dat een energie maatschappij na juli 2004 niet na 2 jaar meer met een naheffing mag komen.
ik ben in 2006 klant geworden (waarschijnlijk de VVE al langer)
De VVE is zeerwaarschijnlijk dus optijd op de hoogte gebracht van de naheffing,
maar ik dus 4 jaar na het bewuste stookjaar?!?!

Ik hoop dat iemand mij iets kan vertellen hoe hier mee om te gaan, of wat wettelijk vanuit een VVE nog mag naar ex bewoners toe.
Persoonlijk vindt ik dit veeeeel te laat en dan druk ik me netjes uit.
Mvgr
Max

1337 2 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2017 om 14:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Komt er dan ook nog een naheffing 2014/2015?

En waar is die naheffing eigenlijk op gebaseerd? Er worden toch elk jaar standen doorgegeven?

MA
door MAX! Dec 10, 2017 om 14:15
Antwoorden / 1 Vragen

Beste lezer
dank voor je reactie.
Het betreft een correctie op de stookkosten 2013/2014
In het boekjaar van 2014/2015 heeft de VVE (gas verwarmings kosten middels blok verwarming verliep via de VVE) een naheffing via Eneco gekregen.
De kosten / standen / en alle waardes waren toen kenbaar en ook betaald, kennelijk mag een energie maatschappij binnen 2 jaar een naheffing sturen.....echter hoor ik hier nu pas van omdat het via de VVE verliep.
blijkbaar doen hun er dus ook nog eens 2.5 jaar over om dit aan te geven bij ex bewoners.

En tja wie weet ligt er ook nog een naheffing van een jaar daarna?
ik ga er maar even vanuit van niet.

tijger1
door tijger1 Dec 10, 2017 om 14:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb hier toch flinke bedenkingen bij. Neem eens contact op met de Vereniging Eigen Huis.

MA
door MAX! Dec 10, 2017 om 15:39
Antwoorden / 1 Vragen

Dankje voor je reactie ga ik doen!

tijger1
door tijger1 Dec 10, 2017 om 15:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Altijd nuttig als u een eigen huis hebt. Lidmaatschap kost niet veel en ze geven direct advies.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 10, 2017 om 14:06
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Waar leest u dat een vevordering van bijv. een energiebedrijf na 2 jaren is verjaard?
Voor zover ik weet en kan nagaan gelden ook daar de normaal wettelijke verjaartermijnen.
Het lijkt mij echter dat in dit geval het bestuur/beheerder van de VvE de partij is die u dient te benaderen en die vervolgens aan te spreken op nalatigheid als inderdaad blijkt dat de energieleverancier de naheffing tijdig heeft gezonden en dit bij de VvE is blijven liggen.
Of de VvE in dat geval toch nog recht op verhaal kan doen gelden zal dan een juridiscche kwestie zijn. Benu lid van de Vereniging Eigen Huis (of misscchien ook niet) leg de vraag aan hen voor.

MA
door MAX! Dec 10, 2017 om 14:28
Antwoorden / 1 Vragen

Dankje voor je reactie.
betreft het verjaringstermijn zie
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/detail/consumententip-naheffing-energiemaatschappij/?

De VVE zal ik idd benaderen voor nalatigheid.
Ik ben geen lid van vereniging eigenhuis maar het is een goeie tip.
Ik zal hun ook is benaderen
mvgr